VZG (vreemde Zweedse Gewoonten): De bastu + update van Jessica zelf



Jessica kwam vandaag even langs op weg naar Björkfors, dat ligt een uurtje bij ons vandaan. Het is een schilderachtig dorpje aan een meer en er woont een Nederlands gezin, wat ik ook ken. Op zaterdagmiddag wordt daar de Dorpsbastu heet gestookt met hout (in Finland noemen ze het Sauna) en het hele dorp gaat in de Bastu.Ik denk dat er 15 huizen staan bij elkaar.
De vrouwen zijn aan de beurt van 2-4 uur en de mannen van 4-6 uur. Je kunt vanuit de bastu in het meer springen nu niet want er ligt sneeuw en ijs om af te koelen.
Ik vond het gewoon een leuk verhaal om te vertellen, meer niet. Oude Zweedse gewoonte. Ik heb me laten vertellen dat het vroeger in ieder dorp werd gedaan…..
Mijn quilt is nu bijna, bijna, bijna klaar. Ik denk dat ik nog drie avonden moet quilten en dan kan de buitenbies er op. Dan neem ik een aantal foto’s voor jullie en stuur hem op. Ik moet zeggen dat ik er wel tevreden over ben. Daarna ga ik verfschortjes maken voor de vijf grootste kleinkinderen. Ik heb nog een grote lap donkerblauwe spijkerstof en ik heb in Nederland alle maten opgenomen van de kinderen. Ik heb ook wat stofjes gekocht om er op te appliqueren en rood garen om het allemaal mee af te werken, lijkt me leuk. Zo kan ik al mijn steken oefenen en toch iets leuks maken. Daarna ga ik een log cabin quilt maken, een grote, ook op de naaimachine en die ga ik ook op de naaimachine quilten.
Maar eerst:SLAPEN!!
Zondagavond: Dit schreef Jessica op Facebook: Jessica Gorlee Nordqvist Ja ik had ook nog een comment geschreven op je blog maar het kwam er weer eens niet op. Ik schreef dat er echt wel gebadderd wordt want degene die de stookbeurt heeft moet ook een wak hakken. :)

13 Reacties op “VZG (vreemde Zweedse Gewoonten): De bastu + update van Jessica zelf

  1. Maak je lijst met dingen die je nog wil maken niet te lang! :-)
    En die bastu: leuk hoor, ook dat de vrouwen en mannen apart van elkaar gaan. Tegenwoordig hebben veel Zweden misschien een privé-bastu, maar dan heb je ook niet dat saamhorige.
    Hoewel ik dat met mijn eigen buurtgenoten niet eens zou wensen, maar dat is een ander verhaal.

  2. is dat dan hetzelfde als een sauna? Of is dat wat anders???

  3. Ik dacht dat er met sneeuw in de sneeuw gerold moest worden. . . ik vind koud water al zo’n schok na een sauna. Nu zie ik het hier in het dorp ook niet direct gebeuren hoor met alle dames tegelijk de sauna in . . .neuh . . . dat lijkt me geen goed idee hier.

    Maak je ook foto’s als je de verfschortjes af hebt? Ik deed de kinderen oude overhemden van hun vader aan, dan wel achterstevoren en een stuk van de mouwen af.

    • Ja, oude overhemden kan ook, maar ik zocht een smoes om mijn naaimachine uit te proberen. En als je echt warm genoeg bent geworden in de sauna, voel je de sneeuw niet meer als brrrr. koud….

  4. Gezellig zeg, met z’n alleen de roddels doornemen terwijl je lekker zit te zweten.

  5. dit tiept max.
    wat leuk die sauna ik vindt dat ook lekker.
    mijn moeder naait ook kwilten wij hebben het huis geverfd

    groetjes max

    • Leuk Max, om ook eens van jou te horen! Ik ken je moeder wel. Ze is hardstikke goed! Misschien kan ik jou ook eens zien als ik weer in Nederland ben……..

  6. De mannen zweten dus na de vrouwen. Keurig apart. Ik dacht altijd dat Zweden een vrijgevochten land was en dat ze gewoon door elkaar gingen. Niet dus. Tijdens het lezen bleef ik even stilstaan bij dat wak. Nou, mooi dat je mij er met geen stok in krijgt. Ver-schrik-ke-lijk.

    • Ja maar dit is het platteland hè? Kijk, het is best gevaarlijk om in zo’n klein gat iedereen door elkaar heen te laten saunaën. Soms zijn er maar twee mooie vrouwen bij en dan kunnen al die 20 mannen zich vergapen aan die vrouwen. Bovendien: als je mijn leeftijd hebt, wil je ook niet meer dat al die mannen je lichtelijk uitgezakte lijf zien…. Wat dat wak betreft: als je echt goed bent opgewarmd, voel je de kou niet, echt niet!

  7. Jammer, dat zie ik nu in mijn buurt nog niet gebeuren, met z’n allen de sauna in. Het zou wel het ‘wij gevoel’ ten goede komen denk ik.
    Overigens ging ik twee jaar geleden naar een sauna in Zweden en toen viel het me op dat iedereen in badkleding liep. Was ik blij dat ik mijn bikini had meegenomen!

  8. Wat gezellig, met z’n allen in de sauna! Haha, ik zie me al zitten met mijn buurvrouw:-)
    Hier ondenkbaar.
    Wat super dat je een baan aangeboden hebt gekregen. Zo’n paar uurtjes lijkt me juist mooi?
    Succes met alles en de groeten aan Leo.

Geef een reactie

