School is weer begonnen en met de nodige strubbelingen..



Uitgebreid heb ik me laten voorlichten door studiebegeleiders. Ik volg de laatste cursus zweeds die ik kan volgen (Svenska som andra=tweede språk=taal) en ik heb me ook ingeschreven voor een cursus. Sverige då och nu (Zweden toen en nu)
Alle cursussen duren hier maar een half jaar. De cursus Zweeds was een grote teleurstelling. Kijk, wat ik wil is zweeds praten en oefenen in het praten, luisteren naar het praten en zo beter zweeds leren praten en verstaan. Deze lerares had ten eerste een accent, ze sprak met een keel-r, Ze staat al 100 jaar voor de klas en was erg weinig geïnspireerd, ze mummelde een beetje en ze probeerde dingen te laten zien op de computer, maar ze kon er niet mee omgaan. Ik blijk me namelijk te hebben ingeschreven voor een Webcursus! Ik hoef maar 1x per week naar school en voor de rest mag ik achter de computer zitten. Mooi niet! Na de les ben ik naar de studieleiding gegaan en heb me omgeschreven voor een cursus op school. Dat is gelukt en nu moet ik morgen en donderdag om acht uur op school zijn, dat dan weer wel. Vanmiddag heb ik mijn eerste cursusdag gehad van Sverige då och nu en dat was HEEL erg LEUK! Ten eerste heb ik daar mijn lerares van zweeds van vorig jaar voor. Zij is verantwoordelijk voor het gedeelte nu. Tegenwoordig kunnen we samen lezen en schrijven, Het enige wat ik moet doen is wat meer mijn mond houden als ze wat aan de klas vraagt en alleen antwoorden als niemand het weet. Op vrijdag hebben we dan voor deze cursus mijn oude geschiedenisleraar en hij is geweldig en verantwoordelijk voor då. Ik kijk er erg naar uit. Ik moet ze meteen mededelen dat ik er volgende week niet ben, maar zij weten toch wel dat ik hard genoeg leer, ook al ben ik regelmatig in Nederland of Bogota.
Zo gedemotiveerd als ik vanmorgen uit school kwam, ze enthousiast kwam ik er vanmiddag uit. Die cursus nu och då is voor mij precies de cursus die ik van het begin af aan had willen hebben. Ik heb regelmatig aangegeven dat ik wat wilde weten over de Zweedse cultuur, kunst, politiek en de zweedse geschiedenis. Waarom hebben ze me nu die cursus niet eerder aangeboden? Het was Mimmi, mijn lereres die me attent maakte op het bestaan.
Nou ja, ik zit er op en het is leuk. We hebben al in een groepje gezeten om elkaar aan elkaar voor te stellen en we hebben al een lied gehoord en dan moesten wij proberen het te verstaan, zulke dingen, heerlijk! Ik vermaak me weer de komende tijd……

18 Reacties op “School is weer begonnen en met de nodige strubbelingen..

  1. Klinkt leuk! Kun je Zweeds niet ook leren in de praktijk? Een of andere club of vereniging in de buurt? Zweedse filmpjes kijken? Achter een moeder met kinderen aanhobbelen en stiekem alles afluisteren? Een baantje als vertaler zoeken? Hoe dan ook, succes verder!

    • Jawel, maar op school leer je het veel systematischer, alle verbuigingen en zo. Je wordt ‘gedwongen’ om boeken te lezen en die te bespreken. Je kunt jezelf vergelijken met andere leerlingen en tezamen zaken bespreken. Je leert allerlei dingen over andere culturen kennen enz. Ik praat al Zweeds in de kerk en ik geef er les in het /Zweeds. Maar vooral als je thuis geen Zweeds praat en niet werkt, is het erg handig om een beetje regelmatig met het Zweeds bezig te zijn…

  2. Nou de eerste maand van 2012 kan voor jou niet meer stuk. Met Leo gaat het beter….je naaikamer (her)ingericht, een kleinzoon en een cursus naar je zin…..en dan ben je amper net halverwege maand 1, Wat heeft 2012 nog meer in petto……….
    Ik heb een geheimpje en ik mag het nog niet zeggen, maar als ik kans zie dan mail ik je morgen……(want dan zij Saartje en ikke jarig, maar dat is niet het geheimpje)
    liefs, Lydia

    • Noou heb je me verschrikkelijk nieuwsgierig gemaakt en kan ik de hele nacht niet slapen!

      • jaja, moet ik geloven, want jij kan overal en nergens slapen………en dan kan er ook nog een bom ontploffen volgens mij………..geduld….trainen dat geduld……hihi

  3. Wat fijn dat je nu eindelijk ….. die cursus gevonden hebt, die je zo graag wilde. Zijn de deelnemers/leerlingen allemaal buitenlanders?

    • Ja, het is een orënteringscursus, dus ook cultuur, staatsinrichting en hoe de Zweedse gewoontes zijn en zo….. erg leuk allemaal! Leo komt door zijn werk natuurlijk in aanraking met de Zweedse gewoontes, maar de Zweden gaan er allemaal van uit dat IEDEREEN weet waarom die gewoontes er zijn en hoe ze in elkaar zitten.

  4. Hahahaha, het beeld van een dame die altijd en overal het antwoord op weet en haar vinger opsteekt. Geweldig! Wat leuk dat je de geschiedenis en cultuur van Zweden in een cursus hebt. Lijkt me inderdaad erg interessant. Twee jaar geleden hadden wij een juf die in het begin ook totaal niet wist waar ze mee bezig was, toen hebben we als klas onze verwachtingen uit gesproken en vanaf dat moment ging het een stuk beter met de samenwerking en met de lessen. Geniet van je lesdagen! Groeten Anna Marie.

  5. Leuk voor je!!

    Corina

  6. Jeee, leuk dat het nu eindelijk leuk is! Veel succes.

  7. Kijk maar uit, straks wil je nooit meer terug naar Nederland… 😉

  8. Het klinkt inderdaad leuk. Lijkt me heel belangrijk te leren volgens de methode die goed bij je valt. Kun je af en toe een blogje schrijven over de lessen. Lijkt mij dan weer leuk. Een soort minicursus en als je het dan goed hebt krijg je een virtuele kram van de juf.

  9. lijkt me idd leuk, zo’n cursus cultuur, gebruiken enz… klinkt een beetje als de inburgeringscursus die vreemdelingen hier in belgie moeten volgen om erkend te kunnen worden als belg… zou ik zelf ook nog wel es willen volgen…

  10. Heerlijk dat je nu zo geniet van de cursus, want daar was je al een tijd naar op zoek.
    Jammer van die andere cursus, als ik het zo lees, heb je daar weinig aan.
    Het lijkt me ook leuk om hier een samenvatting van jouw lessen te lezen, zo leer ik ook nog wat over Zweden toen en nu. Vooral het toen lijkt me leuk, omdat ik erg van geschiedenis houd. Maar van Zweden weet ik erg weinig, trouwens van al de skandinavische landen weet ik niet veel. Wel dat de Vikingen er vandaan kwamen en hier op mijn voormalig eiland nogal wat blonde en blauwogige kinderen hebben verwekt, zo langs de kuststrook.
    Dat is eigenlijk alles , wat betreft mijn geschiedkundige kennis van de noordelijke landen.

  11. Wat fijn om dit te lezen. Het enthousiasme spat ervan af. En terecht…..eindelijk krijgen wat je wilde, waar je behoefte aan had. Wijzemans snapt het denk ik ook helemaal!

    Ik vind het zo knap wat je allemaal doet….ik heb zoveel respect voor hoe jij in het leven staat.

    Hoe is het met Leo? Hoe is het met je jongste kleinkind?

  12. Hej Janneke,
    Beetje laat, maar ik wil jullie nog even van harte feliciteren met jullie kleinzoon!!!
    Groetjes van Peter en mij,
    Gon

Geef een reactie

