Innebandy is ook een sport….



Naar ik begrepen heb, is het zelfs in het Nederlandse nieuws geweest. Het gaat om de vader die zijn 10-jarig zoontje op de parkeerplaats achtergelaten heeft in zijn wedstrijdkleding en tegen zijn zoontje heeft gezegd dat hij naar huis kon gaan lopen, hetgeen meer dan 20 km. was. Het vroor en hij had blote benen……. Hij had slecht gespeeld en daarom moest hij gestraft worden
Het verhaal blijkt iets anders in elkaar te zitten dan in de kranten is verschenen. Zijn vader had wel gezegd dat hij naar huis zou gaan zonder hem, maar hij stond aan de andere kant van het parkeerterrein te wachten. De trainer die hem vond, heeft hem niet naar huis gereden, maar naar de andere kant van het parkeerterrein waar de vader (ongetwijfeld nog mokkend) stond te wachten. In eerste instantie ben je opgelucht dat de vader niet echt was weggereden, maar hij had wel zijn zoontje in de kou laten staan. Er stond dat hij expres zijn bovenkleren had weggenomen, omdat ‘hij dat niet waard was’ en hij had het jongetje WEL laten geloven dat hij weg zou rijden. In tweede instantie denk je dan: “Het maakt ook eigenlijk niet veel uit”. Mishandeling is mishandeling is mishandeling en dit is mishandeling….. Wat ik me nu altijd afvraag: “wWat denkt zo’n man daar nu mee te bereiken? Denkt hij nu werkelijk dat die jongen slecht heeft gespeeld om zijn vader dwars te zitten? Of denkt hij dat zijn zoon de volgende keer dan WEL zijn best zal doen? Denkt hij werkelijk dat angst een goede manier is om meer te bereiken in de sport?” Zulke dingen dus……. Mijn verstand staat er bij stil, hoe dan ook. Wat denken jullie?

20 Reacties op “Innebandy is ook een sport….

  1. Ik heb het hele verhaal gemist, maar vind het diep tragisch dat een vader zo met zijn kind omgaat. Wreed en zinloos. Dit kind houdt hier hooguit faalangst aan over en is zijn vertrouwen in zijn vader kwijt.

  2. Dit doe je je hond nog niet aan!
    het is ongehoord en onmenselijk!
    Het haalt het positieve zelfbeeld en eigenwaarde naar onder nul.
    Laat pa maar een nachtje in de kou staan in onderbroek! 🙂
    Boos wordt ik dus van zulke berichten……..
    Lydia

  3. Ik ken het verhaal ook niet, maar ik vind het diep triest dat een vader dit doet! Denkt hij nu werkelijk dat het kind beter gaat spelen een volgende keer? Net als Marja ben ik bang dat het kind het vertrouwen in zijn vader compleet kwijt is. Enorm triest dit.

  4. Ik vind het sowieso belachelijk dat sommige ouders zo’n druk op de schouders van hun kinderen leggen, of het nu om schoolprestaties, religie of sport gaat. Waar zadel je je kind mee op? Heb je het belang en geluk van je kind voor ogen of gaat het om je eigen eer en glorie?
    Er zijn massa’s volwassen mensen die zich heden ten dage nog lopen te bewijzen voor hun (soms allang overleden) vader en/of moeder. Vreselijk.
    Nu leven wij in een tijd dat alles maakbaar lijkt en dat je vooral succesvol en getalenteerd moet zijn, dat je er uit moet halen wat er in zit en vooral niet voor minder moet gaan. Intellect en succes, dáár draait het om. Wat een drama voor al die vrije denkers en creatieve geesten, die worden totaal onderschat en genegeerd.
    Ik ben benieuwd naar de achtergrond van de vader in dit verhaal want het gevolg heeft altijd een oorzaak en wij moeten oppassen met ons oordeel.

  5. Ik word hier helemaal koud van. Wat moet dat kind zich onbemind voelen. Onveilig. Bang. Eenzaam.

    Ik leer mijn kinderen dat ze hun best moeten doen. Als ze een 10 halen zonder hun best te doen, stelt die 10 voor mij veel minder voor dan als ze hun best doen en een 3 halen. Dan ben ik trots op die 3. Want ze deden hun best.

  6. Dit sluit een beetje aan op je woordeloze woensdag opmerking met de daarbijgaande animatie (steengoed trouwens, zowel qua inhoud, als visueel).
    Deze vader (?) denkt waarschijnlijk dat hij zijn kind “opvoed’, iets leert. Te dom voor woorden die man. Ik hoop dat iemand aangifte doet of dat de kinderbescherming hier wat aan doet. Ik weet dat je niet mag oordelen als je de juiste achtergrond niet kent, maar zelfs dan…

  7. Ik heb het helemaal gemist. Ben er vooral stil van. Wat een verschrikkelijk pa. 😦

  8. Belachelijk. Wreed. En o, wat doet me dat pijn om te lezen dat er mensen zijn die hun kinderen zo behandelen. Wat dat betreft misschien toch wel goed dat het in de krant is gekomen, hopelijk leren mensen er iets van?

  9. Oja, en de reden waarom (niet zijn best gedaan) is natuurlijk heelmaal belachelijk. Repel en jij (o.a.) hebben helemaal gelijk.

  10. Helemaal gemist…! Tja, wat denk ik ervan? Er schiet van alles door mijn hoofd! Arm joch, arme pa… Ja, zelfs arme pa… Wat bezielt hem om dit te doen? Wat heeft hem gemaakt dat hij zo doet? Hoe vaak heeft zíjn vader gezegd dat hij teleurgesteld in hem is en hoe vaak heeft de vader zich dus een niksnut gevoeld? Niet gewenst? Ik vermoed dat er meer drama achter zit dan wij met z’n allen kunnen bedenken! (en let op, hè, ik ben het echt NIET met de vader eens!)
    Eenzame pa, eenzaam kind… De vader heeft een mediator nodig om zijn kind te begrijpen vermoed ik…
    *zucht*

    • Nou, dat ben ik helemaal met je eens Wondel! Wat moet dat een eenzame, teleurgestelde bittere man zijn om zo met zijn kind om te gaan! Dit jogetje geeft het misschien weer aan de volgende generatie door…. Het schijnt dat mensen die als kind mishandeld zijn, vaak zelf gaan mishandelals ze volwassen zijn Het gevoel van onvermogen wordt op een ander geprojecteerd, zo hebben ze dat geleerd…….. Maar ja: zo’n man moet wel gestopt worden, toch?

  11. Ik kan nu niet op de titel komen maar er is een boek uitgekomen waarin dit juist positief wordt gevonden….
    Als je dochters slecht presteren steek je elke keer bij een slechte prestatie of voorbereiding een poppenhuismeubeltje in de fik…
    In het boek gaan ze er van uit dat iedereen overal goed in kan worden bij voldoende oefening en vegen ze de vloer aan met de huidige mentalieit dat leren leuk moet zijn en het goed is om gemiddelde cijfers te halen.

    Heb het boek zelf niet gelezen en wil er duidelijk bij schrijven dat dit zeker niet mijn opvoedstijl is.

    • Nou, ik denk dat je op de korte termijn wel resultaten krijgt, maar op de lange termijn krijg je ongelukkige, onzekere, faalangstige, bange en jaloerse mensen.

  12. Verschrikkelijk!! En ik spreek uit ervaring.

    Corina

  13. ik heb ooit van een collega gehoord, dat een zeer bekende nederlandse topsporter ooit door zijn vader zo werd behandeld als hij niet goed had gespeeld. zij speelde bij de zelfde club en had het met eigen ogen gezien.

    hij moest dan naar huis toe lopen,

  14. Diep triest zoiets. Ik heb het verhaal niet gehoord of gelezen.
    Ik zie ook weleens bloedfanatieke ouders langs de kant die schreeuwen langs de kant. Vreselijk. Bij ons thuis is het motto: lekker sportief bezig zijn, fairplay hoog in het vaandel en altijd je best doen voor jezelf en voor je team.

  15. tja dit is natuurlijk een verhaal en je weet niet exact de context he… misschien moeten we niet zo snel/hard oordelen.
    ik kan me ook nog wel herinneren dat een van mijn broers op de parkeer plaats na stevig te klieren uit de auto werd gezet, wij dan een paar meter verder rijden om hem er dan weer in te laten, maar ik weet nog steeds de schrik dat ik echt echt dacht dat hij achter gelaten werd, het duurde misschien 5 seconden, maar toch…

  16. Ik verbaas me elke keer weer hoe fanatiek sommige ouders zijn. Bij zoon T zit ook een jongen in het voetbalteam die er echt niks van begrijpt en er totaal geen lol aan beleeft. Maar pa blijft maar pushen want die heeft net de boot gemist (tig jaar geleden) en nooit het A-team gehaald.

    Ik snap dus van bovenstaand verhaal helemaal niks en vraag me af waarom pa zich zo heeft gedragen. Het blijft een sneu verhaal voor alle partijen …

Geef een reactie

