Woordeloze woensdag: school doodt het creatieve denken.


“>

17 Reacties op “Woordeloze woensdag: school doodt het creatieve denken.

  1. Het is wel een hele opgave ;-)!
    Gr,
    Julia

  2. Eindelijk omschreven wat ik als kind al dacht. . . . school is een gevangenis.
    We zijn dus allemaal genieën . . . .Maar. . . we hebben school gevolgd

    Een interessante zienswijze

    • Ja, interessant hè? Ik vind vooral dat stukje over dat de school zoals een productiebedrijf is georgniseerd, erg goed. Zo heb ik het ook altijd gevoeld….

  3. Wat een inspirerend filmpje. We zitten als mens in zoveel systemen en veel daarvan vinden we normaal, denken we nooit over na. Dat kan ook niet anders ben je daar de hele dag druk mee 🙂 Maar gaaf als iemand out-of-the-box denkt, en je daarmee een heel ander perspectief laat zien. Al ben ik wel van mening dat eigenwaarde, zorg voor anderen, samenwerken, eerlijkheid enz. veel belangrijker zijn dan wat er doorgaans onder ‘succesvol’ wordt verstaan. Namelijk: veel leren, veel goed kunnen, snel, mooi, ver, hoog enz. Natuurlijk kun je je afvragen of je een levenshouding van voor ZIJN i.p.v vooral DOEN, je wel eigen kunt maken zónder eerst dat leren en streven. Mmmm…food for thought allemaal. Dank je wel!

  4. Mooi vormgegeven. Niets nieuws voor mij, maar nu ik zelf kinderen heb die straks naar school gaan, krijg ik er toch kippevel van. Dit systeem is gedoemd om omver te vallen, maar soms ben ik zo ongeduldig.

  5. Oh, ik moet over 7 minuten op school staan. Als ik er aan denk kom ik nog terug voor het filmpje. Als ik er aan denk. 😉

  6. geweldig filmpje, ik zei op school al dat mijn denken beperkt werd, toen was ik nog slim, haha.

  7. Ik zal hem even doorsturen naar het ministerie van ocw! Er zit namelijk (heel wat) in…

  8. Het omschrijft heel erg goed het gevoel dat ‘school’ mij geeft bij mijn gestresseerde 6-jarige. Hij is al eens van school veranderd (wegens een verhuis), maar ondanks mijn frustraties zie ik niet direct een oplossing (thuisonderwijs in geen optie) … Iemand ?

    • Je kunt een Leonardoschool proberen als er een in de buurt is… Of een goede Jenaplanschool……

      • Welke schoolsoort je ook kiest mijn ervaring is dat het allemaal valt of staat met de juf of meester die voor de klas staat.

  9. Zo helemaal mee eens!!!!
    Trouwens het hele leven doet zijn best om onze skills te laten verdwijnen.

  10. Dat je met dat hele Cito gebeuren geen enkele creativiteit test, zegt genoeg…
    en toch vindt de Nederlandse regering het dé ultieme educatieve graadmeter 😦

    http://andersom.wordpress.com/2007/02/05/cito/

Geef een reactie

