Niet voor de poes, maar voor wie dan wel?


Een maand lang hebben we de poezen van Jessica te logeren gehad. Eerst wilde ik dat ze muizen gingen vangen, maar toen bleven ze steeds buiten, daarna had de muis zich teruggetrokken in de klk. De klk is de ruimte achter de douche. Je zou er een sauna van kunnen maken, maar ik heb er een voorraadkamer van gemaakt. Hij heet zo omdat die naam de plattegrond stond toen we het huis gingen kopen. Het betekent kledkammare hebben we later gehoord, maar voor ons is en blijft het de klk…..
Af en toe sloot ik eens een van de katten een uurtje op in de klk, maar ze vingen hem nooit. Al die tijd was ik optimistisch dat ze hem wel een keer te pakken zouden krijgen, want volgens mij moest dat beest doodgaan van de honger. Verleden winter heb ik alle pakjes en zakjes uit de klk gehaald zodat ze niet door muizen opgegeten kinden worden en er staan nu alleen maar blikken, potten en flessen in.Op een nacht lag ik daar over na te denken op bed en ineesn wist ik het. Er liggen daar in de klk een aantal verzwaringsdekens en -hesjes. Binnenin een verzwaringsdeken zitten spliterwten… De volgende dag meteen ging ik aan het werk:
Ik haalde de krat met verzwaringsdekens naar voren en meteen kwam er een muis uitgezet!! Ik schrok er van. Ik ben helemaal niet bang voor muizen, maar ze springen zo plotseling weg!
De rode verzwaringsdeken zag er zo uit:

spliterwten aan de buitenkant is natuurlijk een veeg teken....


Bij nadere beschouwing zag je dit:

twee gaatjes. Ik dacht eerst nog ze dicht te naaien....


De appelgroene verzwaringsdeken was er nog veel slechter aan toe:

heeeelemaal aangevreten...


Onderin de krat lag een laagje spliterwten. Tja, wat doe je dan? Verzwaringsdekens kunnen niet gewassen worden, anders krijg je erwtensoep met een wasmiddelelensmaakje. Je kunt ze wel nat afnemen, maar dan wel zo dat de erwten niet nat worden. De dekens kosten 80 Euro per stuk inkoopsprijs…
Ik heb er verder maar niet over nagedacht, maar ze gewoon allebei in de vuilnisbak gekieperd. Vervolgens ben ik de klk leeg gaan halen, zodat de katten makkelijk bij de muis zouden kunnen. Ik vroeg me af hoe de muis al die tijd die droge erwten naar binnen had kunnen krijgen zonder vocht. Maar toen vond ik 6 pakjes cocosmelk van die pakjes waar aluminium aan de binnenkant zit. In alle zes de pakjes was een keurig gaatje gebeten, waarna de muis het water had opgezogen… Daarna heb ik nog twee keer de katten in de klk gehad, maar ze gingen heerlijk liggen spinnen op de lege plank die ontstaan was door het verplaatsen van alles. Ze hebben zo hun eigen regels over voedingstijden. Ik moest ze ’s nachts opsluiten in de serre, anders kwamen ze aan onze slaapkamerdeur zeuren om half vijf in de ochtend. Katten zijn zeer vasthoudend als ze iets willen

De katten zijn inmiddels terug naar Jessica en de muis zit nog in de klk. Ik wil een muizenval kopen, maar zo eentje waar de muis blijft leven. Dat kennen ze hier echter niet in Zweden. Ze zijn hier heel rüktsiktlos met muizen en ander gedierte. Ik zal hem online moeten bestellen en daar heb ik een bloedhekel aan.
20 januari gaan Leo en ik naar Nederland om ons nieuwe kleinkind te bewonderen en dan moet ons huis muizenvrij zijn. Leo vliegt zondagavond de 22e weer terug, maar ik blijf nog tot de 29e. Ik ben druk bezig met de tiendagenmand. Ik stuur een gedeelte op, want de baby is al een week oud als we komen. Dan hebben ze de eerste cadeautjes vast. Tegelijkertijd geeft het mij nog twee weken wat lucht om mijn quiltje af te krijgen…. Misschien ga ik het zelfs redden!

18 Reacties op “Niet voor de poes, maar voor wie dan wel?

  1. Mijn ouders hebben ook lange tijd last gehad van een muis. Die liep gewoon zo, dwars door de keuken heen terwijl je erbij was. Uiteindelijk heeft mijn vader toch gewonnen.

  2. Wat een ravage kan zo’n klein beestje aanrichten. Zonde van die dekens. Succes!

  3. Wil ik je een muizenvalletje opsturen anders? Of kan je niet een eigen valletje maken? Je weet wel, zo’n blikje op een stokje, waar een touwtje aanzit, waar dan ook weer een stukje kaas aan zit. Wie weet werkt het! Jij bent zo creatief, dat moet toch te doen zijn? (of een schoenendoos op een stokje….)

  4. Oh wat een krengen zijn het toch die beesten! Zonde van die mooie dekens! Ik ben zo blij dat ik daar in dit huis geen last van heb, want ik vond het echt verschrikkelijk om ze in huis te hebben. Succes met het verjagen ervan!

  5. Hoi janneke,
    Misschien een dommige vraag, maar wat zijn verzwaringsdekens (met spliterwten erin) en waar gebruik je die dan voor? Kon je de dekens niet repareren op je janome, lukt het een beetje?

    Groeten marja

    • Nee hoor Marja, dat is helemaal geen domme vraag. Ik was benieuwd wie de eerst zou zijn om die vraag te stellen….. Verzwaringsdekens worden in de Sensorische Informatie-therapie gebruikt om kinderen diepe druk te geven bij neutrale warmte. De deken weegt een kilo of acht en is verdeeld in vakjes die gevuld zijn met spliterwten. Je legt heet op het kind om hem rustig te laten slapen, of je legt het over zijn/haar benen als ze even rustig zitten.
      Op http://WWW.sisigma.nl kun je kijken naar de uitleg verder van Sensorische Informatieverwerking en het materiaal dat er bij gebruikt wordt. Verder”: je weet niet wat voor verontreiniging er in de dekens terechtgekomen is, dus ik durfde ze niet te repareren, want je kan hem immers niet wassen….

  6. Hé Janneke, Dat is zonde zeg…….en de hesjes is daar niet aan geknaagd, want de stof vinden ze ook lekker om in te rommelen…en ik durf het bijna niet te zeggen, maar nestjes van te maken…….
    Met de steentjes die erin zitten komen ze van een koude kermis thuis…….ooooh het is echt zonde, bijna niet, of niet gebruikt……
    Ik had hier muizen…..veldmuizen binnen en huismuizen in de schuur, als ik dan dekens gemaakt had, dan liep er een over de vloer, want ja die erwten vielen er ook wel eens naast…..of ik trok een laatje open en dan zag je zo’n lief kopje….maar we zijn echt voor korrels gegaan…op een gegeven moment vond ik overal poepjes, ook boven…….
    Lydia

    • O, dus bij jou zijn ze ook dol op de erwten? Ja, zonde hè? <aar ja, niks aan te doen. Ik heb op het ogenblik toch geen kinderen die ze gebruiken… Alles goed daar?

  7. Waarom geen klem??Voor je het wet ben je generaties muizen verder en jij weet niet waar ze allemaal zitten.
    Hebben ook muizen gehad en werkten,hoe jammer ook,met 2 klemmen,want er zaten steeds weer jonge muisjes.En de kat was denk ik kleurenblind voor grijs.
    Succes.
    Groet, Wilma

    • Nee, ik wil geen muizen doden… Ik vang hem (ik denk echt dat het maar 1 is, zijn vrouwtje is geëlectrocuteerd in de verwaringsketel)en dan zet ik hm in het natuurgebied uit. Alleen vliegen worden zonder pardon gedood.

  8. Janneke, ik gebruik als ik een muis heb altijd een val waar ze in blijven leven. Het gaat prima!. Breng hem wel een stuk van je huis anders zoekt ie weer snel de warmte op. Nog een tip van een bioloog (en nu niet lachen…). Ik geef altijd een bloempotje met scherf eruit mee en zet die op zijn kop in het bos waar ik hem loslaat. Heeft ie gelijk een eigen plekkie. Hij(of zij natuurlijk) moet zich anders in een populatie invechten . Ja ik zie je nu lachen….
    Maar ooit ging een muis naast het valletje onder mijn ogen een lege chipszak in die op de grond lag ….snel zak dicht en naar buitengebracht. Misschien ook een idee voor een alternatieve val . Helaas moet je dan eerst chips eten…….

    • Ik lach helemaal niet! Ik had ook al gedacht dat ik het zielig vond. Het is hier nota bene -9!. Ik denk dat ik hem ook nog een beetje een lapje of zo meegeef. Maar eerst van gen. Ik heb begrepen dat ze bij Biltema muizenvallen hebben zodat ze blijven leven. Morgen maar eens even kijken… Ondertussen ben ik soep aan het koken met kikkererwten en linzen, want daar was hij na de cocosmelk aan begonnen, maar dat was nog niert doorgebeten/ Nu staan er helemaal geen pakjes meer, ik moet alleen even naar de melkpoeder kijken…..

  9. Ik heb ze ooit bij Clas Ohlson gekocht in Zweden. Er is vast in Linköping ook een Clas Ohlson winkel.
    Lekker linzensoep !

  10. Interessante bij-info.

    Het lijkt een hardnekkig probleem. Er is al heel wat gesneuveld zo te lezen.
    Hoe dan ook… ik hoop dat jullie huis straks milieu- en diervriendelijk van muizen is ontdaan. Of op een grove manier maar dat jullie dat dan niet te horen krijgen.

  11. Muizen,ik heb er hier met een behoorlijke houtvoorraad ook last van. In eerste instantie dacht ik alleen buiten,tot ik een aangevreten wollen vest vond en daarna nog een keertje midden in de nacht gewekt werd door een grote brul van oudste dat er een muis op zijn kamer zat.
    Maar momenteel heb ik denk ik geen ongewenste bezoekers in huis.
    Succes met vangen!!

    Corina

  12. Je verhalen zijn wel smakelijk het is toch wel gezellig zo’n huismuis.
    Overigens, bij wie wordt het kindje geboren? Of heb je dat al geschreven en heb ik dat gemist?
    Zou leuk zijn om je of jullie weer te zien, kan je misschien wel regelen!!

    Groetjes aan Leo,
    Jeannette

    • Maarten krijgt een baby a.s. vrijdag! Het kind wordt met de keizersnee geboren. Ze willen eerst een weekje rust hebben, vandaar dat we pas de 20e komen. We hebben het er al over gehad om elkaar te zien, maar Leo gaat zondagavond al weer terug en we komen vrijdagavond aan…… We hebben dus niet al te veel tijd, maar we vinden het ook leuk om jullie te zien. Wat dachten jullie van zondag om een uur of half twaalf/twaalf uur tot een uur of half twee? Dan kunnen we daarna nog even naar Lonneke en dan moet Leo alweer terug….
      Het wordt tijd dat jullie een een keer hierheen komen!

  13. Muizen zijn altijd zo vervelend. Blij als je er weer vanaf bent!

Geef een reactie

