Een elektrische grasmaaier in de vijfde macht.


Oma vertelt: Toen ik jong was, zo vlak na de Tweede Wereldoorlog, moesten wij alles zelf doen. Wij hadden een handnaaimachine, zo een waar je met je rechterhand moest draaien en met je linkerhand moest je dan de stof onder de machine doorschuiven. Wij hadden niet zo veel geld, dus mijn moeder keerde zelfs jassen. Die werden dan helemaal uit elkaar gehaald en dan werd de verschoten buitenkant naar de binnenkant gekeerd, er werd weer voering ingelegd en dan had je weer een zo goed als nieuwe jas. Je moest natuurlijk de draad spannen en door dat gaatje bij de naald doen. Dat lukte nooit, of de draad brak weer, of de naald brak, of de draad uit het spoeltje onderin liep vast. Mijn moeder had een vreselijke hekel aan naaien, ze keek er altijd verschrikkelijk chagrijnig bij. Ik was een erg onhandig kind en mijn moeder ging altijd zo in dat naaien op, dat ik maar zorgde dat ik uit de buurt was als daarmee bezig was. Zo komt het dat ik nooit op een naaimachine heb leren naaien, ook niet met de hand trouwens. Ik was de jongste, dus het viel niet zo op dat ik me altijd drukte. Waar ik me ook altijd bij drukte was afwassen, afdrogen en grasmaaien. Wij hadden zo’n handgrasmaaier en dan moest je daarna het gras opharken en in de vuilnisbak doen. Grasmaaien was lichamelijk zwaar werk en meestal was het tamelijk warm als het gras gemaaid moest worden. Mijn liefde voor de natuur heeft er wel voor gezorgd dat ik toch het gras maaide ook al had ik er een hekel aan. Op een gegeven moment heb ik al het gras uit mijn tuin verwijderd en heb er een bloementuin met paadjes erdoorheen van gemaakt. Ik wiedde liever drie dagen onkruid dan dat ik twee uur moest grasmaaien! Toen mijn kinderen op zichzelf gingen wonen, kregen ze ook tuinen met gras. Op een gegeven moment bood ik aan om even het gras te maaien en mijn dochter haalde een gloednieuwe prachtig electrische grasmaaier tevoorschijn. Wat een weelde! Wat een gemak! Er zat een opvangbak bij en alles wat je hoefde te doen was af en toe die zak legen en een beetje door de tuin lopen met dat ding voor je uit! Dat doe je toch voor je plezier, zo grasmaaien? Nog iets later bedacht ik dat ik wilde leren quilten en heb twee cursussen daartoe gevolgd. Toen ging mijn jongste dochter trouwen en ik besloot een quilt voor haar huwelijk te maken als cadeau. Vijf maanden lang heb ik blokken gepatched, aan elkaar genaaid en uiteindelijk alles gequilt. Toen ik dat had gedaan kon ik naaien, MET DE HAND. De stap naar een naaimachine heb ik na veel aarzeling pas genomen nu ik hier twee jaar in Zweden woon en ik wilde dat ik het veel eerder had gedaan. Gisteren heb ik hem gehaald, maar het was al te donker om hem in elkaar te zetten, dus dat heb ik vanmorgen gedaan.

Het is de Janome Horizon, voor diegenen die erop willen googlen

Er zit een instructieboekje bij in het Zweeds en een DVD in het Engels. Het is me warempel gelukt na wat pogingen om een spoeltje te vullen en de draad te spannen en al. Maar het is zo makkelijk, zo MAKKELIJK! Er zit een draad-in-de-naald-apparaatje in zodat je draad vanzelf door het gaatje gaat. Er zitten op allerlei plekken van die draadafsnijders, zodat je niet je schaar 100x hoeft te laten vallen enz. enz. Hij naait helemaal vanzelf als je de juiste steek hebt uitgezocht, er zit een kniepedaal bij zodat je het voetje toch kan optillen als je allebei je handen aan de stof moet houden. Er zitten allerlei voetjes bij en ook een stofverplaatser aan de bovenkant voor als je dikke lagen stof hebt. De rest heb ik nog niet ontdekt, maar je schijnt tot en met letters en cijfers te kunnen maken volautomatisch! O, wat een leuk speeltje, o wat LEUK!! Ik ben de komende maanden van de straat, dat weet ik nu al….. Ik moet altijd een beetje lachen als mensen zeggen dat ze kicken op gadgets, maar hier word ik toch ook wel erg blij van moet ik zeggen… erg blij!. Wat ik zeg: Een elektrische grasmaaier in de vijfde macht…..

zien jullie mijn plexiglastafeltje dat aan de machine geschoven kan worden, hardstikke handig!


mijn eerste probeerlapje om te kijken hie de steken eruit zien. Rechtnaaien ga ik ook nog oefenen.....

24 Reacties op “Een elektrische grasmaaier in de vijfde macht.

  1. Gefeliciteerd met je aankoop en een heleboel naai plezier gewenst!!

    Corina

  2. ha janneke,
    Ja heerlijk he, iets soortgelijks had ik ook, kreeg nooit de spanning goed, brak draad naad trok enz.
    heb nu een computergestuurde p.faff gekocht die kan alles heerlijk, zelfs mijn kinderen wilden ermee “spelen” (lees vanalles uitproberen), heb er toen maar een code (slot) opgezet.
    Heb er inmiddels al jaren plezier van
    Als je nu ook nog eens de moed bij elkaar gaart om een locker te kopen, dat is helemaal ook het einde naait werkt af en snijdt af in een handeling.
    Ben normaal ook voor het eerlijke “handwerk”maar dit maakt het wel veel makkelijker
    groet
    mien

  3. wat een mooie machine.. heel veel genoeglijke uren daarmee.. De mijne staat helaas werkeloos in de kast, maar heeft zijn centen allang opgebracht, ik was een verwoed naaister….Maar wat niet meer is, kan wellicht weer komen… ik heb immers nog 30 jaar:)

    Heb jij de boeken van Jennifer Chiaverini gelezen
    1. de quiltclub,
    2. De doorgeefquilt
    3. De kerstquilt
    4. De vriendschapsquilt
    5. Het geheim van de quilters

    Ik vind dit wel een aanrader

    grts

    • We staan verbaast, wat je zoal mee bezig ben. Als je er niet uit kom dan kom ik wel even langs.

      Groetjes Hans

      • Nou graag!! Ik zal er foto’s van nemen en op mijn blog zetten. Ik ben op het ogenblik een naaitafel en een tv-kast in elkaar aan het zetten. Je MOET hier wel in Zweden man. Iedereen zet hier alles zelf in elkaar. Je kan niet eens een kant en klare kruiwagen kopen….

  4. Oh Janneke wat leuk….. ik heb moeten leren naaien op een trap naaimachine dat was ivm met mijn linkse vlerk wel handiger 😛 mijn moeder heeft in de oorlog pas echt goed leren naaien ze maakte van oude mantels en kostuums de mooiste dingen, ze zou tegenwoordig een goed coupeuse zijn! heeeeeeel veeeeeeel naai plezier gewenst!

    Ik wil graag met de hand leren naaien dat lijkt me niet zo heel erg moeilijk zijn kun jij me wat tips geven??

    Dikke knuf
    Alie

  5. Zou je moeder het leuk vinden/gevonden hebben dat je nu zo’n naaifanaat bent? Ik weet ook wel voorbeelden van dingen die ik niet kon/deed/wilde toen ze het me wilden leren, ooit, en nu ik groot ben opeens zelf vrijwillig ga doen en nog leuk vind ook!

  6. O wacht ik heb er ook nog 1! 🙂
    Veel plezier er mee!

  7. Wat een mooi machien Janneke ! Vooral dat draad in de naald apparaatje .op een gegeven moment zie je dat niet meer met ogen van 45 + . hahahhaha.
    Heel veel plezier ermee .

  8. Sommige apparaten zijn zo kompleet dat we zelf helemaal overbodig worden 😉
    Toch veel plezier ermee
    😉

    • Ja, maar het ONTWERP maak je toch zelf? Jij bedenkt toch waar welke steek komt en hoe de kleuren worden? Nee, ik vind het een hoogst creatief proces waarbij ik mezelf in plaats van overbodig juist in het middelpunt vind staan….

  9. Wauw dat ziet er geweldig uit!! Veel naaiplezier!

  10. Het lijkt mij een supernaaimachine!!
    Heel veel plezier ermee; en we zien het resultaat nog wel eens (hoop ik) ?? 🙂
    groet, Tineke

    • Ja, ik ben mijn quiltje nu aan het quilten (met de hand), maar als ik het randje eromheen heb genaaid met mijn naaimachine zal ik er een foto in zetten…..

  11. Nou Janneke, dat is een geweldige naaimachine. Mijn moeder had ook zo’n handnaaimachine. Ze naaide onze jurken erop en maakte jassen en poppenkleertjes en eens heeft ze zelfs een tent op dat ding genaaid. Daar konden we rechop in staan en we namen die mee naar het strand (achterop de fiets) om een plek te hebben waar we de kleren, handdoeken , boterhammen en de kogelflesjes limonade in op konden bergen.

    Zelf heb ik een singer, maar sinds ik geen poppen meer maak, gebruik ik dat ding zelden meer.
    Ik hoop dat jij je naaimachine nog heel veel kunt gebruiken om de mooiste quilts mee te maken. Het lijkt me een supermachine waar je veel plezier van gaat hebben.

  12. Gefeliciteerd en heel veel plezier met je mooie machien!

    Rita

  13. Mijn moeder is ook helemaal blij met haar nieuwe masjien die ze een paar jaar geleden kocht. Ze kreeg er zelfs een cursus bij. 😉

    • @Mrs. T: Dat zou ik ook wel willen hebben zeg! Maar ik mocht van te voren heel veel oefenen om te kijken of ik het uberhaupt wel zou kunnen leren.

  14. Een schitterende machine met veel mogelijkheden, heel veel plezier ermee en ook ik ben benieuwd naar de resultaten! Wel jammer, dat je nu eigenlijk niet zo veel tijd hebt om te oefenen, omdat je quilt klaar moet!

    Sterkte met je quiltwerk!

    • Ja @Mariam, maar wat in het vat zit, verzuurt niet. Ik heb besloten om als mijn quilt klaar is, ik verfschorten ga maken als eerste voor de kleinkinderen met hun eigen naam er op. Dat moet niet al te moeilijk zijn en heet is goed om zo te oefenen.

  15. Wauw, wat een mooi ding! Ik ben benieuwd naar alle mooie dingen die je hiermee gaat maken! Veel plezier ermee!

  16. Heerlijk deze hernieuwde hobby!

  17. Wat ben je toch een veelzijdig mens! *bewondering*
    Ik heb ooit een jaar of 5 op naailes gezeten, met nieuwe machien en al. Maar ik ben er te ongeduldig voor. Maar het was weel heel gezellig:-)

Geef een reactie

