Ondeugende kinderstreken deel 5: de graafmachine



Bij ons op de mytylschool in Dordrecht zat een jongetje dat een 1 kant heel spastisch was. Daarnaast kon hij niet praten, maar verder was hij levendig genoeg. Zoals zoveel kinderen met een handicap, ontwikkelde hij zich niet gelijkmatig. Op sommige dingen was hij erg ver achter, maar andere dingen kreeg hij prima voor elkaar. Hij was werkelijk PANISCH van Sinterklaas en de Pieten, maar volkomen gefascineerd door alles met wielen wat bewoog. Hij was al een jaar of 9 en best groot voor zijn leeftijd, toen er in enkele weken tijd twee dingen gebeurden. Hij had zo’n mooie fiets, eentje met drie wielen en hij was zo lekker aan het fietsen dat hij de Zwijndrechtse brug over fietste naar het station in Dordrecht. Daar stapte hij op de trein. Ik weet niet meer of hij zijn fiets meenam in de trein of dat hij hem achterliet op het station. Gelukkig werd hij gespot door iemand die bij ons op school werkte en toevallig in dezelfde trein zat, want hij had niet kunnen vertellen waar hij vandaan kwam. Bij station Lombardijen heeft ze hem mee de trein uitgenomen en het in orde gebracht.(was in de tijd van voor de mobiele telefoons)
Enkele weken later gebeurde het volgende: De straat was opengebroken in verband met nieuwe bestrating. Toen de werklieden even koffie gingen drinken, is hij in de graafmachine gaan zitten, heeft het ding aan de praat gekregen en is ermee weggereden. Gelukkig kwam hij tot stilstand nadat hij twaalf geparkeerde auto’s had geramd en zijn er verder geen persoonlijke ongelukken gebeurd.

Dit was voorlopig mijn laatste ondeugende-kinderen-logje. Trouwens, over machines gesproken:vanmiddag ga ik een naaimachine kopen! Het wordt een Janone met een kniepedaal om het voetje op te tillen, eens peciaal quiltprogramma en met een extra grote ruimte om grote quilts door te schuiven. De tafel om hem erop te zetten, krijg ik erbij. Ik vond op Internet een instructiefilmpje over hoe je moet quilten op een naaimachine. En dan maar oefenen…..

15 Reacties op “Ondeugende kinderstreken deel 5: de graafmachine

  1. Hahahahaha ondanks die auto’s toch een geweldig verhaal 🙂
    Ik wens je veel naaiplezier met je nieuwe masjien! Leuk hoor !

  2. Wat een ondernemend ventje. Die moet je goed in de gaten houden. Succes met quilten.

  3. Hoi Janneke,

    Fijn dat de kogel door de k… is inzake de naaimachine, heel veel plezier ermee en het resultaat zal binnekort te zen zijn.

    Liefs Marja aka Borduurmuppet

  4. Tjonge, inderdaad een levendig jongetje! Vertelt het verhaal ook nog wie al die beschadigde auto’s heeft betaald? Hopelijk waren zijn ouders goed verzekerd….
    Veel succes met je nieuwe naaimachine. Komt het quilten nog af voor 13 januari? En kom je dan weer naar Nederland als je kleinkind is geboren?
    Bij ons is onze dochter van de derde spruit in verwachting. Hebben we weer iets moois om naar uit te kijken dit jaar.
    Groet, Tineke.

  5. wow, wat een kereltje zeg. Gelukkig is het, op die blikschade na, goed afgelopen.
    Veel plezier met je naaimachine.

  6. Oei wat een streek! Dat zal een flinke klus voor de verzekering zijn geweest!
    Mooie machine, ben benieuwd hoe je quilt vordert.

  7. Dapper hoor! Een naaimachine……..de mijne staat niet stil, ben nu in Zeeland tot de negende, maar daarna kan ik weer hard aan de bak…..AH wordt gek van de erwten……telkens worden ze weer uitgepakt, of bijna retour gezonden en al dat soort toeren……..nou oefen maar hard, gaat vast wel lukken met jou doorzettingsvermogen…..liefs, Lydia

  8. Wat een verhaal over dat jongetje! Een mooie klus voor de verzekering.

    Toen we nog in onze vorige woonplaats woonden, werd ik op een gegeven moment gebeld door de brandweer. Mevrouw, zo zei de man van de centrale, ik heb een brandmelding van nummer 13, de keuken zou in brand staan (wij woonden op nummer 9), maar ik vertrouw het niet. Kunt u zien of er brand is? Alles is al onderweg: brandweer, politie en een ambulance, maar als er echt brand is stuur ik nog meer materieel. Ik ben voor die meneer gaan kijken, geen brand dus! Maar binnen 5 tot 10 minuten stonden er drie brandweerauto’s, een ambulance en diverse politiewagens, alles kwam aan met loeiende sirene! Wat een sensatie in onze straat. Het waren twee ‘ondeugende’ broertjes, 10 en 13 jaar oud, een autist en een ADHD-er. Ze wilden eens kijken wat er gebeurd wanneer je de brandweer belt en een brand meld. De ouders waren op dat moment niet thuis.

    Ben heel erg benieuwd hoe je naaimachine gaat bevallen, je gaat je quilt dus machinaal quilten? Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat. Heb je nog meer plannen met de naaimachine?

    • Nee, dat haal ik niet om machinaal te quilten. Mijn naaimachine komt donderdag! Ik moet eerst nog een hele tijd oefenen voordat ik machinaal kan quilten en die baby wordt de 13 e geboren. Wel kan ik misschien het eerste deel van het bandje eromheen al met de machine erop zetten. Ik heb nog nooit een naaimachine gehad, dus ik moet het nog helemaal aanleren. Wij komen de 20e samen naar Nederland om de nieuwe baby te bewonderen en dan moet de quilt af zijn.. Ik heb wel al hele woeste plannen om een logcabin quilt te gaan maken op de naaimachine voor op ons bed als dit quiltje af is…. of een kersttafelkleed voor volgend jaar. Maar eerst eindeloos oefenen om de steekjes even groot te krijgen, telefoonboek onder mijn hiel, want dan heb je meer grip op de snelheid en dan maar oefenen van heel langzaam (grote steken tot heel snel, hele kleine steekjes en weer terug tot ik de juiste snelheid heb. Ik heb zelf bedacht om dan een houtje op maat te zagen en dat onder het pedaal te leggen zodat hij niet harder kan .

      • En wat die verzekering betreft. Volgens mij waren er een aantal auto’s van de werklieden zelf bij de beschadigde auto’s. De gemeente was ook aansprakelijk, want het is op zijn zachtst gezegd wel een beetje dom om je graafmachine open en met het sleuteltje erin achter te laten en ergens koffie te gaan drinken. De verdere details weet ik niet trouwens, alleen dat.

  9. Ik geef toe dat het een schot voor open doel is maar ik kan het niet laten:
    dat jongetje zou ongetwijfeld met die naaimachine zijn weggereden.

  10. Is te hopen dat de spelden eruit zijn en het rijggaren……..

    Corina

  11. In mijn beleving was je iemand met twee linker handen. Tot het moment dat je besloot een quilt je maken voor het huwelijk van één van je dochters. Avond aan avond heb je daar aangewerkt, en nog wel zonder naaimachine. Ik was diep onder de indruk van het resultaat. Niet alleen dat je zoiets kon maken, maar ook vanwege je doorzettingsvermogen. Dit gegeven helpt mij om door te zetten nu ik zelf begonnen ben met naailessen.

    • Ik WAS ook iemand met twee linkerhanden! Twee dingen hebben mij over de drempel geholpen om dat te veranderen. Bij het behandelen van de kinderen in mijn praktijk , heb ik ook mezelf behandeld zodat mijn ergste onhandigheid verdween. Mijn moeder kon nooit twee dingen tegelijk, zelfs niet luisteren terwijl ze iets deed en lange tijd heb ik gedacht dat je alleen maar kon naaien als je al het andere overboord gooide. Ik heb ontdekt dat ik heerlijk naar de radio kan luisteren en zelfs films op Internet kan kijken, terwijl ik aan het naaien ben. Daardoor heb ik twee vliegen in één klap: ik zit niet passief voor de televisie te hangen èn ik kan heel veel films, documentaires enz. zien. Daarnaast maak ik natuurlijk ook nog iets moois en verkrijg zo hele persoonlijke cadeaus om weg te geven….

Geef een reactie

