Groene, groene Kerst.


Gisteren was het ineens 5 graden en alle sneeuw (10cm.) is in een enkele dag weggedooid. Voor de Kerstdagen wordt de tropische temperatuur van 10 gr. verwacht. Voorlopig blijft het dan zacht en we zullen wel weer zien wanneer de sneeuw en de strenge winter terugkomen.
De winkels sluiten hier om drie uur, want de Zweden vieren Julafton (Kerstavond) nog meer dan Kerstmis zelf. Ik ga om half twee boodschappen doen, zo’n anderhalf uur voor sluitingstijd. Ik doe dat al een aantal jaar zo, ook in Nederland de laatste jaren. Het is dan namelijk erg rustig in de winkel, want iedereen verder heeft zijn boodschappen al binnen. Je kunt niet meer alles krijgen wat er was, maar als je niet vast zit aan een van te voren uitgedacht kerstdiner is dat geen enkel probleem, dan schuif je gewoon met de ingrediënten. Bovendien kan je de laatste hele luxe dingen voor een prikkie krijgen. In Nederland zijn de kerstkransen en kerststollen bijvoorbeeld voor de helft van de prijs en ook alle chocoladedingen. Ook allerlei luxe groenten en zalm b.v. zijn spotgoedkoop. Het is echt heel relaxed, ik kan het iedereen aanraden. Je moet natuurlijk wel in staat zijn om je hele diner om te gooien als het moet. Dan ga ik nu nog even quilten en verder aan het vertalen van een brief die Leo heeft geschreven aan de verzekeringsmaatschappij om te proberen mijn terugreis uit Bogota (3500Euro)alsmede ons ticket naar Carthagena (waar we nooit zijn geweest) terug te krijgen.
Ik wens iedereen die dit leest en geen kaart van me heeft gekregen een heel gezellige, fijne, inspirerende, gelukkige Kerst toe en we spreken elkaar erna.

10 Reacties op “Groene, groene Kerst.

  1. veel goeds, geluk en gezondheid voor jou, je man en je familie.
    Vriendelijke groet

  2. hej Janneke, zo deed ik het ook in Nederland. Nu improviseren we gewoon een kerstdiner van wat we nog hebben liggen. De vriezer zat nog zo vol. Ik ben een vruchtennotenbrood aan het bakken met spijs erin. Kaarsjes aan, glaasje glögg en kerst kan niet meer stuk. Voor ons is kerstavond traditioneel boerenkoolstamppot. Gewoon omdat mijn moeder dat altijd deed. Makkelijk na alle voorbereidingen en stevige kost vóór de nachtmis.
    Ik wens jou en Leo gezellige dagen en een wat minder hectisch en vooral tevreden 2012!

  3. Is je kerstkaart maar zomaar verdwenen, maar een goed Kerstfeest zit gelukkig niet in de sneeuw. Doen ze in Zweden ook aan een kerstnachtdienst of zit dat er na een overvloedige maaltijd niet meer in?
    Ben je al aan het door-quilten of al aan het patchen? Veel sterkte ermee!

    We wensen jullie goede Kerstdagen en veel Heil en Zegen voor 2012 met een goede gezondheid.

    • Nee, ze gaan hier op kerstochtend naar de Kerk. Dan zijn er zelfs levende dieren in de kerk heb ik me laten vertellen…. Ik heb (omdat het zondag is) een uur kerk morgen. Wij vieren het het hele jaar door, dus nu hebben we alleen maar een Avondmaalsdienst. Ik vind het kerstfeest met al zijn overdaad, nooit zo goed passen bij Christus. Alletwee is iets fantastisch hoor, daar niet van, maar ik vind ze eigenlijk niet heel goed bij elkaar passen.

  4. Ik wens jullie ook fijne, gezonde en sfeervolle dagen.

  5. Ook ik wens jullie fijne dagen toe….

  6. Ha, we spreken elkaar daarna. Beloofd!! 😉

    Heel fijne feestdagen Janneke, voor jou, Leo en alle mensen om je heen.

  7. hele fijne dagen en een gelukkig 2012; sylvia.

  8. Goede kerst gewenst.

    Corina

  9. Hier ook al zacht en warm weer…. de aarde is van slag! Hele fijne dagen en… wie weet een ontmoeting dit jaar! *grijns*

Geef een reactie

