Irritante arrogante coassistentjes…..


Leo is verplaatst van de infectieziekten naar de nierziekten, niet omdat hij klaar is met zijn longontsteking, maar alleen omdat er plaatsgebrek was. De coassistent kwam nog even gedag zeggen en beloofde Leo dat hij over enkele dagen wel naar huis kon. Ik vroeg of hij dan naar huis kon met zuurstof. “Nee” zei hij ” dat heeft hij dan helemaal niet meer nodig” ik vertelde hem dat hij geen tien minuten zonder zuurstof kan. Hij legde mij vervolgens uit dat dat kwam omdat hij een dubbele longontsteking had en dat hij dan niet zo goed kon ademen, dat hij daarvoor zuurstof had. Dat was natuurlijk een openbaring voor me, dat begrijp je. “Maar” verzekerde hij me “over een paar dagen is dat over en dan kan hij gewoon weer ademen” Die ochtend had hij nog aan Leo verteld dat de röntgen uitwees dat de ontsteking nog niet erg teruggedrongen was. Toen ik wat ongelovig keek, voegde hij er nog aan toe dat Leo immers antibiotica had gekregen en dat de ontsteking daardoor zou afnemen, riep ik verbaasd: ” krijgt hij toch antibiotica?”
“Nee” zei hij, “dat heeft hij in Bogota gekregen, dat heeft hij nu niet nodig” ik was te verbouwereerd om te zeggen, dat zijn longontsteking alleen nog maar uitgebreid is na Bogota. Toen bedacht ik me dat ik helemaal niet in discussie hoef te gaan met een dokter van 27 die nog alleen maar naar de vakjes kijkt waarin een longontsteking hoort te passen en daar de patiënt in wringt. Ik heb dus verder niks gezegd. Leo vertelde me vanmorgen dat hij twee (weer) jonge dokters aan zijn bed kreeg die hem uitgebreid uitvroegen over zijn nieren. Toen dat klaar was, vroeg Leo hoe het zat met zijn longontsteking en ze waren erg verbaasd. Ze hadden begrepen dat zijn longontsteking maar heel licht was! Later kwam dat ene meisje terug en had toen de status gelezen, had haar senior dokter gesproken en ook luisterde ze naar ons. Dan is het al weer goed voor mij, weet je. Je kán niet alles weten, maar ventjes van 27 die denken precies te weten hoe Leo’s longontsteking gaat verlopen en gewoon niet luisteren, daar ben ik een beetje allergisch voor.
Overigens verbetert zijn longontsteking wel. Hij heeft nu nog maar 1 liter zuurstof en hij had 7 liter. Ook wordt hij levendiger. Hij is er wel op achteruit gegaan qua kamer. Hij lag met een oude man op de kamer die zeer luid ademde en doof was. Iedereen praatte dus erg hard tegen hem. Hij heeft de hele nacht wakker gelegen en vanmorgen klonk hij zo depressief aan de telefoon dat ik alles heb laten liggen, ijs gekocht heb in de supermarkt en dat ben gaan brengen. Toen ben ik natuurlijk meteen twee uur gebleven. Toen ik thuis kwam, heb ik weer twee uur geslapen en nu heb ik net vier wassen opgevouwen. Vanavond komen mijn kinderen, dus ik moet het eigenlijk een beetje opruimen, maar Leo gaat voor. Zometeen ga ik er we heen…

11 Reacties op “Irritante arrogante coassistentjes…..

  1. Liefs voor jullie allen!!

  2. Oh ja, de heren en dames medici moeten je wel behandelen als volwaardige mensen en niet als gevallen. Vervelend hoor, dat het zo gaat.
    Fijn dat je kinderen komen. Geniet er van. Het zal voor jou ook wat verlichting brengen.

  3. Alles blijven zeggen wat je op je hart hebt! Als het moet 100 keer. Vaak heb je het namelijk bij het rechte eind, is onze ervaring. Maar soms moet je echt zo tegen muren praten :-((.
    Dat Leo nu op 1 liter zit is een heel goed teken. Dat is maar een vleugje ter ondersteuning. Dat vind ik echt mooi nieuws. Wie weet heeft hij het met die longontsteking nu zo’n beetje gehad. Nieren is gekker. Die herstelling langzaam en ook weleens niet helemaal. Maar dat is niet direct een reden om in het ziekenhuis te moeten blijven, als het eenmaal duidelijk is hoe ze functioneren. Heel veel sterkte voor allebei maar weer!

  4. Vervelend he, je denkt dat hij in het ziekenhuis wel in goede handen zou moeten zijn, krijg je dat. Gelukkig doen Ijs en gezelschap wonderen, begrijp ik (-; Sterkte, en geniet ook van de kinderen zo meteen.

  5. Gelukkig dat jij dan zelf mondig bent om erover te beginnen.
    En ook Leo zo slim is het ter sprake te brengen.
    Anders ben je helemaal overgeleverd!!

  6. Sterke opnieuw!!
    Fijn dat je kinderen komen.

    Corina

  7. Hoi Janneke en Leo,

    Wat fijn dat het beter gaat met Leo. Wel een beetje jammer van die jonge geleerde broekies. Ik zie ze hier ook regelmatig met een air voorbij komen en maar gewichtig doen met die stethoscoop, hahaha. Maar zo’n broekie heeft er bij mij voor gezorgd dat ik er nu nog ben, terwijl de oude rot me afscheepte… Ik bedoel maar, volg je onderbuik gevoel!
    Wat ontzettend fijn dat je kinderen komen, geniet ervan en laat ze nu ook een beetje voor jou zorgen.

    Groeten iedereen, Marja aka Borduurmuppet

  8. Inderdaad vervelend met die assistenten. Maar ondertussen is de toestand dan toch wel verbeterd. En uiteindelijk gaat het daarom. Je hebt het er trouwens behoorlijk druk mee. Dat moet ook niet makkelijk zijn.

  9. Janneke toch, ik heb even een paar dagen niet bij gelezen en schrik van je berichtjes! Wat een akelig gedoe allemaal. Wel goed om te lezen dat jij strijdbaar blijft, als een leeuwin voor haar jonkies, al kun je Leo niet bepaald meer een jonkie noemen… Ik hoop voor hem en jou dat de verbetering nu goed doorzet. Fijn dat jullie kinderen overkomen, moet voor jou een hele steun zijn!
    Sterkte.

  10. Volgens mij is dat een vak wat geleerd wordt op de artsenopleiding : niet naar je patiënten luisteren !!! Je hoort dit zovaak .
    Fijn te lezen dat het beter met Leo gaat en dat je kinderen komen .
    Lieve groetjes ( ook aan Leo )
    Sylvia

  11. Misschien lees je dit nog voor jullie kinderen arriveren. Hartstikke fijn ze om jullie heen te hebben nu. Moet inderdaad een hele steun zijn. Geniet ervan en beterschap met alles.

Geef een reactie

