A room with a view……..


En? Wat zouden jullie allemaal doen als je in Bogota was? Wij hebben hier de gezondheidszorg aan een grondige inspectie onderworpen. Op het moment hebben we een geweldige hotelkamer met uitzicht op een stadswijk en de bergen daarachter.

Leo heeft het bed en ik heb de bank. We worden volledig op onze kamer bediend, maar ik sluip wel eens weg voor een uitje naar de supermarkt.Op de meest vreemde tijden komen dokters en verpleegsters langs om te vragen hoe het gaat, infuus te wisselen, medicijnen uit te delen en bloed te prikken. Twee toppunten: vannacht om VIER uur komt er een verpleegster binnen met de begroeting: “Buenos diaz” en neemt een buisje bloed af en vanmorgen om HALF ZEVEN komt de longarts langs om resultaten mee te delen en de prognose te bespreken. En het is de longarts zelf hoor, niet een co-assistent of zo. Verder komen er twee keer per dag 6 mooie meiden binnen met een map en zo. We weten niet of het dokters zijn of verpleegkundigen, maar het enige wat ze doen is om het bed van Leo gaan staan en kijken. “De bezichtiging is geopend” noemt Leo het. Na een minuut of twee gaan ze weer weg en laten ons achter met de slappe lach.

Ze hebben even braaf geposeerd toen ik het vroeg…
Vanmorgen hebben we eindelijk wat positief nieuws gekregen. Het zuurstofgehalte in het bloed wordt iets beter en de nieren lijken zich licht te herstellen van het zuurstofgebrek. Op dit moment is er geen reden om te dialyseren zei de nierenarts. Nu moet alleen de antibiotica nog aanslaan en dan kunnen we teruggehaald worden door de zweedse verzekeringsmaatschappij. Leo is keihard DRIE keer verzekerd! Als EU-burger moet je verzekerd zijn bij het land van je nationaliteit als je boven de 65 bent, we hebben een gewone zweedse gezondheidsverzekering van zijn werk en bovendien heeft hij een tijdje geleden een kaartje gekregen van de universiteit omdat hij nogal veel reisde, zeiden ze. Dat geeft een fantastische dekking! Niet alleen worden alle kosten voor het ziekenhuis betaald, maar ook de schade die je verder hebt opgelopen aan geboekte, maar niet geconsumeerde vliegreizen, vakanties enz. Verder kunnen ze ervoor zorgen dat Leo, ook al is hij ziek, gerepatrieerd wordt naar Zweden, desnoods met zuurstof de hele weg….. De artsen zouden rapporten opstellen die we dan naar de verzekering in Zweden kunnen opsturen en dan gaan ze overleggen. Met een beetje geluk en zuurstof onderweg kunnen we misschien maandag alweer thuis zijn….. Daar verlang ik wel naar,de zuivere lucht van Zweden.
Morgen vertel ik jullie over mijn tandartsperikelen…..

21 Reacties op “A room with a view……..

  1. Jullie zijn je humor in elk geval niet kwijtgeraakt! Fijn dat je je update hebt geplaatst en fortsatt god bedring!

  2. gelukkig een beetje goed nieuws wat Leo betreft!! en wat een mazzel met de verzekeringen das weer een zorg minder!!
    heel veel sterkte hoor en een dikke knuf
    Alie

  3. Haha, Sara zegt, die ligt goed, met allemaal lieve kleine zustertjes!
    Mooi plaatje hoor, zeg dat maar tegen Leo!
    Nou ik help het jullie hopen hoor! maandag zou fijn zijn!
    Jullie worden iig goed verzorgd, alleen lijken me die gebroken nachten niets……
    Hou jullie haaks, liefs Lydia

  4. Nou hopelijk idd maandag naar huis zeg! Sterkte!

  5. Haha, die foto is briljant!! Gelukkig da thet iets beter gaat. En verzekeringen… oef..

  6. Wat een meesterlijke foto: Leo in oranje T shirt en en die 6 prachtige meiden! Maar ik zie een lach ,
    Ik hoop dat jullie snel huiswaarts mogen (al dan niet met zuurstof). Fijn dat je ons op de hoogte houdt Sterkte!

  7. Goed nieuws en een geweldige foto. Sterkte, succes en beterschap.

  8. Nou, zo’n driedubbele verzekering dekt dan weer het T-mobiledebacle toch? Of kun je dat niet tegen elkaar wegstrepen?
    En pfff, wat een vertoning zeg, die dames bij z’n bed die alleen maar kijken! Zal wel cultuur zijn….

  9. Wat een opluchting om je Leo zo lachend op de foto te zien.Geweldig plaatje met die mooie flickorna rond zijn bed. Neemt niet weg dat het een vervelende ervaring blijf. Zijn die wolken op de achtergrond laaghangende wolken of gore damp?
    We blijven aan jullie denken…

  10. Leo heeft dus niet te klagen over belangstelling 😉

    Corina

  11. Vrouwe Janneke,
    Wat lees ik nu?!? Leo in doktershanden!?! Dat zijn zo van die dingen die een mens meemaakt op vakantie en die heel leuk zijn als je ze vertelt, naderhand, als alles achter de rug is, op de barbecue, maar op het moment zelf eigenlijk helemaal niet om te lachen zijn. Maar blijkbaar schijnen jullie zich dat allemaal niet aan te trekken. Ik zou het in elk geval niet graag meemaken.
    En als ik dan toch in een ziekenhuis moet terechtkomen, dan liefst in eigen land.
    Hulde! U bent niet vlug van de wijs te brengen. Ik zou zo zeggen, wens Leo sterkte toe, maar zo te zien, heeft ie de tijd van z’n leven.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

  12. Hahaha, wat leuk die foto. En fijn dat het beter lijkt te gaan!

  13. Hemeltje, van die leuke zusters alleen al, zou je ademnood krijgen!
    Fijn dat het de goede kant op gaat, hoop dat jullie snel naar huis kunnen!

  14. Ah, wilde net vragen hoe het gaat, maar daar is je berichtje al.
    Ja, een heel leuke foto! Leo ziet er best goed uit. Maar ja, wat wil je 🙂
    Ik hoop dat jullie inderdaad begin volgende week naar huis kunnen dan.
    Fijn die goede berichten.

  15. Gelukkig is er wat verbetering te bespeuren bij Leo, het is te hopen dat jullie snel terug naar huis kunnen vliegen, met of zonder zuurstof. Wel fijn dat er een goede verzekering is!
    Jullie blijven in onze gedachten.
    Is dit een ‘gewoon’ ziekenhuis?

  16. Wat fijn dat het met Leo beter gaat!
    Jullie zijn wel weer een “ervaring” rijker, al is het dit keer niet zo’n leuke ervaring. Ik hoop dat Leo weer helemaal herstelt; en zo te zien heeft hij het wel naar zijn zin, met die leuke zusters om hem heen! 😉 Het allerbeste toegewenst, en hopelijk maandag naar huis!
    Groet, Tineke.

  17. Dat is een behoorlijk akelige ervaring. Gelukkig is hij nu in goede handen. Ik wens Leo veel beterschap toe en jullie beiden veel sterkte.

  18. Jeumig, daar schrik ik toch wel even van 😦
    Ik hoop op spoedig herstel.
    Wees lief voor elkaar en hou je taai!
    Lieve groet,
    Jenni.

  19. Gelukkig gaat het al wat beter! Ik hoop dat jullie vlug terug kunnen!

  20. Hallo Janneke en Leo,
    Tjonge, jonge, ………. Zoiets hoop je toch nooit mee te maken. Kunnen jullie je verstaanbaar maken , of spreken ze wel een beetje Engels?
    Ik hoop dat het gauw weer goed gaat, om maar eens een gemeenplaats te poneren.
    (Ik wist niet eens dat jullie in Bogota waren, maar ja dan had ik je Blog maar moeten lezen.)
    Heel veel sterkte en geef Leo maar een knuffel van me,knapt-ie vast van op!
    Ik ga nu wel ven steeds je blog lezen hoor.Noortje

    • Ha Noor,
      Wij kennen hier een Nederlander die in Bogota woont en hij heeft ons geweldig geholpen! De doktoren spreken allemaal een beetje Engels, maar het verplegend personeel helemaal niet. Maar met handen en voeten kom je ook een eind en wij hebben ooit eens een jaar een beetje Spaans geleerd. Dat komt nu wel weer enigszins boven, alleen: mijn Zweeds is superdominant, ligt in het eerste laatje zal ik maar zeggen. De longarts heeft een rapport naar de verzekering gestuurd over dat Leo morgen mag reizen, maar dat moet nu door iemand van het Engelse hospitaal hier vertaald worden en we hebben er nog niets van gehoord. Bij jullie is het nu nacht, maar ze hebben vanmiddag aan Lonneke verzekerd dat ze er nog gewoon van uitgaan dat we morgenavond hier vliegen en dat ze 24 per dag doorwerken.

Geef een reactie

