Mijn nieuwe buurman is een hartstochtelijk jager


Onze buurman Jakob, is drie dagen in Småland geweest (niet bij Ikea) en heeft op elanden gejaagd. Zij schreef er ook al over. Het jagen hier is echt iets anders dan in Nederland. Het is hier een happening van hoog tot laag waar de jagers al maanden van te voren naar uitkijken.. Dit is een enorm land, enorm dunbevolkt ook. De mensen leven er nog dichter bij de natuur dan in Nederland. Vissen en jagen wordt ook als vak gegeven op de middelbare school (keuzevak , dat wel) en vissen en jagen horen bij de traditie en de jaarcyclus. Het elandenvlees wordt allemaal opgegeten, gebruikt, evenals de pels. De jagers krijgen ook quota op en je mag geen moeder met kalveren doodschieten. Wat wel mag is een van de twee kalveren doodschieten…..Ik moet zeggen dat ik het vreselijk vind om zo’n majestueus dier geveld te zien worden, maar ’s lands wijs ’s lands eer zullen we maar zeggen. Zo komt het ook dat ik afgelopen zondag over mijn eigen schaduw ben heen gesprongen en onze buurman een goede jacht heb gewenst. Vandaag kwam hij terug met zijn geweer over zijn schouder. Omdat hij daarna meteen druk was met onze avlopp (riool), heb ik nog geen foto van hem genomen, maar die houden jullie te goed….. Het verhaal over de avlopp volgt ook later.
Ik heb nog wel een ander leuk plaatje voor jullie.
Deze sloerie vrouwtjeseland werd gevonden in een boom. Ze was niet gewond, maar stomdronken van het eten van gefermenteerde appels. Het schijnt ook weleens bij apen voor te komen… Zo’n brok ongecontroleerde eland wil je echt niet tegenkomen!

15 Reacties op “Mijn nieuwe buurman is een hartstochtelijk jager

  1. toch niet jou appelboom….zonde van het boompje.
    lydia

  2. Wat een te gekke foto.

  3. Leuk informatief stukje Janneke!

  4. Bedankt voor het doorlinken naar mij. ’t was hier nog net geen paard in de gang maar het scheelde niet veel. Ik moet er ook nog wel wat aan wennen hoor en hier zeggen ze weer dat je moet zeggen ‘skitjakt’ dat geeft dan weer geluk…groetnis, anna

  5. Oh jemig zeg, die Eland! :-S

  6. Dat is ook wat, een dronken eland in de boom, als je dit op een verjaardag verteld, vragen ze aan jou of je dronken bent. Gelukkig heb je er een foto van , hahahahaahahaha.

    Groeten Marja aka Borduurmuppet

  7. Ik zou er graag wonen. Of Denemarken of Finland. Laatste trekt me zelfs nog meer.
    Het jagen hier is een zielige happening vind ik. Bij jullie kan er op echt wild gejaagd worden en hebben de beesten een kans.

  8. Een straalbezopen elandin dus. Ze hangt er een beetje raar bij. Dat van die gefermenteerde appels heb ik al eens gelezen. Hier misschien wel. De combinatie met zo’n eland maakt het extra bijzonder.

  9. Dat je net deze eland op de foto kon zetten! Mijn buurvrouw heeft de schapen eens dronken gehad toen die in de appelboomgaard liepen te grazen. De appels schijnen in de pens te gaan gisten en dan gaat het heel snel.
    Op dat jagen is niets tegen zou ik zeggen, want die zijn toch van die herders (elandboeren) zelf?? Of niet allemaal?? Wat ze hier bedacht hebben is schandalig. Er zijn teveel ganzen en die willen ze vangen en dan vergassen!!
    Vind men diervriendelijker dan doodschieten en opeten! Je zou zeggen, schiet ze gewoon dood en stuur ze voor mijn part naar Afrika. Het gaat mijn pet te boven…
    Groetjes Margriet

    • Ik heb hem niet zelf op de foto gezet hoor! Het haalde de krant, een eland in een appelboom! Wat een belachelijk plan van die ganzen zeg! Inderdaad, schiet ze dood en doe wat met het vlees. Je kan het ook verkopen (in Denemarken en Oostbloklanden zijn ze er dol op!) en stuur de opbrengst ergens naartoe……..

  10. Ik heb ook moeite met jagen….maar ik ben minder “uber-principieel” dan ik vroeger was merk ik…en zoals je het beschrijft, wordt er wel over nagedacht….hmmmm. Sta er nog steeds dubbel in.

    Die foto van die eland: briljant!

  11. het lijkt alsof ze dood is, is die er eigenlijk nog wel heelhuids uitgeraakt uit die boom?

  12. Ik vraag me af hoe ze uit de boom is gekomen toen ze weer nuchter was… 😉

Geef een reactie

