Jaarvoorraad


Vanaf 1978 ben ik begonnen een jaarvoorraad op te bouwen. Het is de bedoeling dat we een jaar kunnen leven als we ineens afgesloten worden van alle mogelijkheden om een winkel te bereiken of zelfs maar naar buiten te kunnen.

Nu is het makkelijk om rijst en pasta in te slaan, maar het probleem ontstaat al bij bonen. Bonen van drie jaar of ouder doen er erg lang over om gaar te worden. Je moet dus rouleren. Daarnaast moet je er een beetje grip op krijgen. Hoe lang eet jij van vijf kilo pasta?
Ik heb daarom een eigen systeem opgebouwd. Ik heb gedacht: “Als ik een jaar lang moet eten van de voorraad, moet ik zoveel mogelijk variatie hebben en mijn voorraad moet rouleren”. Ik heb 6 verschillende basismaaltijden bedacht en van al die basismaaltijden moet je dan eens in de week kunnen eten, een jaar lang met zijn tweeën. Ik moet dus 100 porties van elk van de basismaaltijden hebben.
1 dag per week eten we aardappels met groente, in stampot en evt. met vlees/vis, huzarensalade hoort hier ook bij..,,
1 dag per week eten we pasta met tomatensaus, gehakt, ham, garnalen, enz.of bahmi
1 dag per week eten we rijst, nassi goreng, of met een woksaus met vlees/vis/ei , met pindasaus enz., maar ook met b.v suiker, kaneel, gedroogde vruchten (appeltjes b.v.!), ananas
1 dag per week eten we bonen met spek, uien, hardgekookt ei, augurken en/of als chili con carne
1 dag per week eten we soep, asperge- bospaddestoelen- , vissoep, erwtensoep, of getrokken van kip of schenkel uit de diepvries met verse groenten of uit de diepvries en vermicelli, pasta, rijst of met bloem gebonden.
1 dag per week eten we brood, zelfgebakken met pindakaas, jam, honing of leverpastei, soms pannekoeken met appel, rozijnen of ananas, of wafels of poffertjes
1 dag per week is kliekjesdag

Er zijn een aantal dingen die je niet voor een jaar in voorraad kan nemen: boter (kan vervangen worden door olie), eieren, kaas, verse groente. Ik heb voor ongeveer vier weken groenten in de diepvries en nog voor een week vers(als je iedere dag groente eet). Ik heb ook nog voor een week in blik, maar ik ben hard bezig met inmaken. Ik wil wat potjes bietjes inmaken, ik heb nu 11 potje appelmoes, ik heb wat mais in blik en asperges. Bovendien ga ik zuurkool maken donderdag. En natuurlijk ga ik na de appeltjes een heleboel uien drogen en ook wat knoflook. Bijna elke maaltijd wordt smakelijker met uien.
Ik heb altijd 10 eieren en een pond boter in voorraad. Ik heb eipoeder, maar het is heel moeilijk te krijgen, dus durf ik het niet te rouleren.
Het geeft mij een heel veilig gevoel om een min of meer jaarvoorraad te hebben. Het heeft me een poosje gekost om zoveel op te sparen dat het ook echt een jaarvoorraad was. Ik heb hem ook wel een paar keer gebruikt. In de strenge winter van 1989, konden we op een gegeven moment de deur niet uit vanwege ijzel. Ook nu hier in Zweden vind ik het een heerlijk idee dat ik evt. hier thuis kan insneeuwen, maar toch te eten heb…
Het griezeligste van het gaan naar Zweden vond ik, om mijn voorraad in Nederland op te maken (ik wilde niet met die hele voorraad verhuizen). Aan de andere kant was het heel leerzaam om te proberen op de voorraad te leven en te kijken of je het allemaal goed had uitgerekend….

Wat vinden jullie? Hebben jullie ook een voorraad? Vind je het onzin, wat mis je in mijn verhaal? Heb je andere vragen? Graag commentaar, zoals jullie dat altijd zo gul geven…….

46 Reacties op “Jaarvoorraad

  1. Tja, ik probeer zzo weinig mogelijk voorraad te hebben. Ik wil zelfs mijn vriezer opdoeken. In mijn omgeving wordt van alles elke dag vers naar de winkels gebracht.
    Wat nu de beste manier is weet ik niet.
    Maar ik vind het wel interessant om te lezen hoe het nog eeen hele kunst is om zo’n voorraad op peil te houden.
    Smakelijke groet

  2. Wij hebben een provisiekelder met een flinke voorraad en een vriezer. Maar een jaar redden we daar niet mee. Hooguit een maandje.

  3. Ik heb een kelder met een behoorlijke voorraad. Met 7 mensen kunnen we wel een maand vooruit. Maar een jaar….. Met een gezin moet ik dan wel heel veel hebben. M’n man is trouwens ook een groot voorstander van ver vooruit denken. Daar hoort ook voldoende proviand bij.
    Het is natuurlijk ook wel zo dat als de nood werkelijk aan de man komt dan kunnen de maaltijden ook nog wat kleiner. Met gehalveerde maaltijden blijven we ook nog in leven.
    Janneke, heb je ook water voldoende op voorraad?
    Groetjes,

  4. Een jaar is wel héél lang vind ik. Maar wel een leuk idee. Het ei-probleem los je op door zelf een paar kippen te houden. En je kunt ze ook nog in de diepvries bewaren. Maar hoe doe je dat met meel en gist? Staat niet op je lijstje;-) Eten jullie nooit kaas? Is ook goed ‘droog en koel’ te bewaren; moet je wel een hele kaas hebben, en het is een rijke bron van eiwit en kalk! Nou de rest laat ik over aan iemand anders, want ik kan nog veel meer dingen opnoemen. b.v. wat drink je als je verstoken bent van alles? Heb je een put? Succes!

  5. Hier maar een kleine voorraad, sommige dingen voor een week, andere iets langer, maximaal een maand. Meer kan niet, geen ruimte. Met 11 personen in huis moet je wel erg veel ruimte hebben voor zoveel voorraad. En voor melkprodukten is het helemaal lastig, tenzij je houdbare produkten neemt maar daar houdt hier niemand van. Ik steek gewoon maar mijn hoofd een beetje in het zand denk ik…

  6. Er gaat een nieuwe wereld voor me open……..

  7. Ik heb geen vooraad,kan me ook niet voorstellen wat er zou moeten gebeuren dat er een jaar nergens niks te krijgen is.
    En als er zich wel zoiets voordoet ,een oorlog of weet ik veel wat,dan heeft niemand niks en als mensen dan zien dat wij wel hebben wat gebeurt er dan?

    Groetjes Christel

  8. Ik heb wel een voorraad, maar zeker niet langer dan een week of 2 of 3 denk ik. Zie het nut ook niet van zo’n grote voorraad. Hopelijk mag ik zo naïef blijven. 😉

  9. Janneke, het zet mij wel weer even aan het denken nu ik je blog heb gelezen.
    Ik heb besloten om mijn voorraad nu eens op te gaan maken en hem dan weer eens even heel serieus op nieuw aan te gaan leggen. Een droog apparaat voor groente en fruit lijkt me wel heel handig en zelf zo veel mogelijk inmaken. Producten die aan een zekere houdbaarheid onderhevig zijn, is toch gelijk een stuk moeilijker. Succes met het aanleggen van je jaarvoorraad!!!

    Groetjes, Esther

  10. Waarom zou je zo’n voorraad aanleggen. Voor een paar dagen, misschien weken, als je ingesneeuwd mocht raken. Maar een heel jaar?
    En bij een ramp: jij hebt dan een hele voorraad en de rest van de wereld toe laten kijken. Dan deel je toch?
    En al die energie die nu gestopt wordt in een voorraad aanleggen, op peil houden etc.
    Naar mijn mening kun je die beter stoppen in genieten van het leven, iets voor een ander doen, iets voor jezelf doen. Kortom een beetje meer in het nu leven: tel uw zegeningen: een voor voor een……

    Vriendelijke groet!
    Ingrid

  11. Water…een mens heeft water nodig om te drinken, te koken, hygiene. Heb jij water in voorraad. En zo ja, hoeveel? 😉

  12. Ik vind het eigenlijk best een beetje vermakelijk om te lezen, dat je zo’n grote voorraad aan levensmiddelen hebt aangelegd! Het is wel enorm veel als je voor 1 jaar aan eten
    ( en drinken?) in huis hebt. Ik zou niet weten, waar ik het allemaal moet laten….
    Ik heb bijv. wel altijd aardappelen, diepvriesgroenten, potten met groenten, pasta, knackebrot, meel om brood van te bakken, Brinta, havermout, koekjes, vlees en vis in de diepvries, suiker, zout, pakken sap, koffie, thee, e.d. in huis. Maar dat is dan hooguit voor 3 weken.
    En ik vraag me af, wat doen we, als bijv, electriciteit,water en gas uitvallen? Dan moet je ook een gasfles met branders, en een kampeerkooktoestel hebben…Ook moet je dan een aardige voorraad waterflessen hebben! En een radio op batterijen, kaarsen of waxinelichtjes.
    Maar ik steek mijn hoofd toch maar in het zand, want ik wil daar eigenlijk helemaal niet aan denken.
    Voor mij zijn alle winkels op loop-fietsafstand, dus ik maak me er niet druk over. Maar ik kan me indenken, dat jij, voor de winter invalt een goede voorraad wilt hebben!!
    Hebben de Zweden, die jij kent ook altijd een voorraad, met het oog op slecht weer?

    Groet, Tineke.

  13. Dank jullie wel voor jullie bijdragen allemaal. Ik heb niet alles genoemd wat ik in voorraad heb, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet heb. Het is onmogelijk om water voor een jaar in huis te hebben, maar in Puttershoek had ik 50 van die bar-le-duc pakken. Die werden ook regelmatig gerouleerd. Hier is het water zo lekker en zuiver dat ik pakken- of flessen water helemaal niet gebruik. Ik heb ook jerrycans, maar het probleem is dat je die eens in de zoveel tijd moet verversen (3 maanden geloof ik). Nu ik ouder word, zie ik daar vreselijk tegenop, maar ik zou ze kunnen vullen. Graan en een graanmolen heb ik evenals meel voor 15 broden en droge gist. Ik heb een kampeergastoestel voor als de stroom uitvalt, ik heb altijd heeeel veeel kaarsen en waxinelichtjes op voorraad, ik zelfs een petroleumkachel + brandstof. ik heb ook lappen stof voor als je zelf je kleren moet naaien (nu nog leren naaien op een naaimachine). Hier in Zweden heb je ontzettend veel opbergruimte in de huizen en wij zijn maar met zijn tweeën, dus ik heb makkelijk praten. Eens waren wij met zijn zessen en woonden we in Nederland. Toen had ik ook een voorraad. Je kunt voorraad onder de bedden kwijt b.v.
    Het hoeft niet altijd zo te zijn dat er nergens meer iets te krijgen is, maar het kan ook zijn dat je financiële tegenslag krijgt. Dan kan je heel goedkoop leven als je al dan niet gedeeltelijk van de voorraad leeft. En echt: heel veel werk is het echt niet! Je bouwt zo’n voorraad echt niet in een maand op. Het basisvoedsel is het belangrijkste: graan, rijst, pasta, olie, suiker,gedroogde ingeblikte of groente in blik, eiwitten(vis vlees eieren, bonen). Iedere keer als je boodschappen doet, haal je iets extra’s uit de verschillende categoriën…. Voor je het weet, heb je al een aardige voorraad. Nogmaals: het voelt heel veilig om te weten dat de derde wereldoorlog uit kan breken, maar dat jij te eten hebt.

  14. Idd, Ook hier wordt gezegd dat je in ieder geval 3 weken voorraad moet hebben,ivm sneeuwstormen. Voor Hollanders/Europeanen is dat niet voor te stellen,maar je moet wel. Meel,water, enal veel i sopgenoemd.Gist kun je in de diepvries bewaren en ook blikken/pakken koffie.
    Hier wordt ook wel gezegd,als je alles electrisch hebt om bijv. het fornuis op gas te hebben. Valt de stroom uit,heb je altijd nog je gasfornuis om het in de woonkeuken(veel open keukens hier in Canada) aangenaam te houden.
    Moet wel weer in gaan slaan want zag op het voorspelling van het weer dat we over een kleine 2 weken de eerste (natte )sneeuw weer kunnen krijgen.
    Dus het wordt doorwerken alhoewl ik al heel wat gecand hebt.
    En dat telt ook voor de auto’s dat je allerlei voorzieningen hebt.

    Groet, Wilma

  15. Ik heb wel voorraad, maar niet voor een jaar. Ik sla in het najaar meer in dan voor de zomer. (zag vandaag dat de sneeuwstokken aan de kant van de weg alweer geplaatst zijn) Ik heb wel veel dingen in huis die ik kan bereiden zonder gas of electriciteit. Blik en pot dus en gedroogd spul dat je kunt wellen in geval van nood. Je hebt niet zo veel aan een gigantische voorraad groenten en vlees in je diepvries als de stroom uitvalt. Moet je of heel veel eten ineens of weggeven. Ik ben wel voor vaccuum verpakt spul ingevroren. Dan blijft het nog wat langer goed. Hier in Zweden kunnen we wel wat makkelijker in huis op hout koken. Ook veel kaarsen en lucifers. Zaklampen met knijpkatprincipe. Hier in Zweden zullen we niet zo snel zonder water zitten. Tenzij de boel wordt “vergiftigd”. Heb wel wat flessen op voorraad (ook handig voor het wellen) én melkpoeder!!
    ’s winters kun je ook de sneeuw gebruiken mits niet verontreingd door de calamiteit
    En voor de rest… go with the flow. Wat als er echt een calamateit is waarvoor je een jaar eten nodig hebt? Dan denk ik dat het daarna ook niet opgelost is en stel je je eigen “ondergang” alleen maar uit. Goed ik ga lekker wat vers eten klaarmaken nu het nog kan!

  16. Goh, ik weet gewoon niet wat ik als reactie moet neerzetten, alleen. Alleen: petje af. Wat goed dat er mensen zijn die vooruit denken en niet als een kip zonder kop ‘gekke’ dingen gaan doen als er een keer een calaminteit mocht zijn.

    Ik lees je blog nog niet zo heel lang, maar ik heb wel begrepen dat je een ontzettend handige, hulpverlenende, vooruit denkende vrouw bent, die niet in 7 sloten tegelijk zal lopen en overal een mouw aan weet je passen (hahahaaha hoe is het met je naaimachine zoektocht?)

    Groeten Marja aka Borduurmuppet

    • Ja, ik ben in het uitprobeerstadium. Iedere maandag ga ik erheen en dan oefen ik om te kijken of ik het kan leren. Ik heb al menige scheve naad gestikt en lussen met het quilten veroorzaakt. Ze is heel vriendelijk, ze denkt natuurlijk ook: 1000 Euro zometeen…. Ik ga waarschijnlijk voor de Pfaff 2.0. Als het me daarmee niet gaat lukken, koop ik waarschijnlijk helemaal geen naaimachine….. Heb jij nog suggesties?

      • Ik zou ’n handnaaimachine kopen. Een Pfaff 2.0 gebruikt stroom…….

      • Ik heb ook een handnaaimachientje voor als de stroom uitvalt, op batterijen goof ik. Ik heb dat ding ooit gekocht met een aktie van Kruidvat. Ik weet alleen echt niet hoe ik er mee moet werken……..

  17. Heb je log 2 keer gelezen en eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal. Waar komt die angst vandaan? En ook, stel dat de 3e wereldoorlog uitbreekt, hoe moet dat dan met al die mensen die geen jaarvoorraad hebben aangelegd, omdat ze bijv. hiervoor het geld en de ruimte niet hebben? Het lijkt mij beter te zorgen dat de hele wereld kan eten, hebben we geen jaarvoorraden nodig, want mijn angst is dat er ooit een oorlog uitbreekt vanwege het plunderen van arme landen (boontjes uit Senegal etc., de praktijken van Delmonte op de Filippijnenen etc). Ik vind het wel een log om nog eens heel lang over na te denken.

    • ik heb juist geschreven dat ik NIET bang ben en wel omdat ik voorbereid ben. Dat er iets gaat gebeuren, is voor mij een vaststaand feit, ik weet alleen niet wanneer en hoe(net als een moeder die weet dat ze gaat bevallen maar niet hoe en wanneer precies) Het kan ook de natuur of de economie zijn die serieus op hol slaat. Nogmaals: ik ben NIET bang.
      Ik probeer zuinig te leven, mijn eigen zweedse boontjes te doppen kweken (ananas gaat een beetje moeilijk in Zweden).
      Natuurlijk kun je niet de hele wereld voeden – een gedeelte van mijn geld gaat ook naar de hongerbestrijding in de wereld – maar dat wil niet zeggen dat je dan helemaal niets moet doen!. Zo kan ik me inderdaad ook niet voorstellen dat ik me alleen te barsten ga zitten eten en mijn buren laat verhongeren. Als de nood aan de man komt, kunnen we in ons gehuchtje met totaal 16 mensen een flink tijdje redden met onze jaarvoorraad……
      Je HOEFT trouwens geen hele jaarvoorraad op te bouwen als je het geld of de ruimte niet hebt, je kunt ook een voorraad van 3 of van 6 maanden maken. Je hoeft geen tonnen geld uit te geven, macaroni rijst en aardappelen kun je langzaam vermeerderen. Je kunt appeltjes drogen in de oven, je kunt uien en tomaten drogen in de oven, recepten staan op Internet. Deze zaken kun je kopen als ze op zijn goedkoopst zijn (of zelf verbouwen!) en dan verwerken. Het kost wel wat tijd natuurlijk, maar die win je weer als je de spullen van je voorraad gaat gebruiken. Dat doe je regelmatig, want de voorraad moet gerouleerd worden. Daarom is het heel belangrijk dat je voornamelijk die dingen in je voorraad hebt die je ook gebruikt. Een uitzondering is melkpoeder. Daar kan je wel iets van gebruiken als je pannekoeken maakt of brood, maar het is natuurlijk helemaal niet zo lekker als verse melk. Ik heb me echter laten vertellen door mensen die het aan de hand hadden gehad, dat je er heel snel aan went als je er eenmaal op bent aangewezen. Binnen een week ben je eraan gewend, zeggen zij.

      • Snap het nog steeds niet. Je doet iets, en in dit geval is dat het aanleggen van een voorraad, omdat je denkt dat er ooit grote schaarste komt? Maar als dat het geval is, is die schaarste zo groot dat het met een jaarvoorraad niet gaat redden.

      • Ja precies, behalve als iedereen een jaarvoorraad aanlegt……….

  18. Ik denk dat de meeste nederlanders zo gewent zijn aan tig winkels om de hoek dat ze dus daarom niet direct begrijpen dat als je in een andere situatie leeft/woont wel verplicht bent om een behoorlijke voorraad te hebben. Daarbij komt dat je ook alles van eigen kweek goed wil gebruiken dus daarvan ook de nodige voorraad kweekt dmv wecken, drogen, inmaken enz. Gr. Cisca, Servie

  19. en ineens had ik geen werk meer en werd mijn man ernstig ziek… weg hoge inkomsten… wat heerlijk dat we al wel serieus hadden afgelost en wat geweldig dat ik als hobby had geweckt! als hobby want het was niet echt nodig, maar er werd zoveel weggegooid dat het me tegen stond! nu hebben we de schaarste aan inkomen een half jaar lang kunnen opvangen vanuit de voorraden en gelukkig heb ik nu andere inkomsten bronnen weten te vinden en neemt de voorraad heel langzaam maar zeker weer toe. we zijn met 8 tot 10 mensen hier in huis…. te weten dat als er wat voor persoonlijke crisis dan ook losbarst je tenminste een verstandige maaltijd kan serveren is een hele gerusstelling. de meeste crissis zijn nu eenmaal niet in een week opgelost. heel blij werd ik ban deze blog, ik ben niet de enige ‘dwaas’ die vooruit denkt zonder bang te zijn, maar gewoon realistisch! dank je! mamavan8

  20. Ook ik bouw een voorraad op. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de dieren, die wij hebben. Wij wonen in Polen en daar kan het ook best heftig winter zijn. Niet dat we meteen ingesneeuwd raken, maar met die gladheid blijf ik toch liever thuis. Mijn man vindt het gek, dat ik zoveel in de voorraadkast en vriezer heb. Hij is hier in Polen in een stad opgegroeid, met alle winkels om de hoek. Nu wonen we in een klein dorpje, zonder winkelvoorziening, alleen 3x in de week de bakker die door het dorp rijdt. Ik ben van huis uit gewend vanalles in te vriezen…. Voorraad te hebben. Ik loop de laatste weken alweer te rekenen: zoveel van dit en zoveel van dat.. Dit jaar ben ik ook gaan inmaken. En nog veel meer verschillende dingen invriezen (eieren bijv). Bij alles lees ik eerst op Internet of het bewaarbaar is. Leerzaam!!! Een kleinigheidje kan ik intussen toevoegen: eieren klutsen/losroeren, zodat de div. vliezen ook geklutst worden, anders heb je hele vrolijke cake, bijvoorbeeld, met heel veel kleine oranje vlokjes!!! Dus: gewoon invriezen, die eieren!
    Groetjes, Willemien

  21. Nogmaals,ik vind het verstandig hoor. Ik heb ook eens in een blizzard gestaan voor 3 uur met een temp van -30.Het overviel ons en dan als je gewend bent aan vooraad is het niet zo dat jij wat hebt,maar gewoon uit een stukje zorg en dat mag. Vervolgens help je je buurman ook en hij doet het ook.
    Idd is het voor menen met een winkel om de hoek niet voor te stellen,maar wij moeten er wel een eindje voor rijden.
    Ik heb genoten van je blog en hoop dat er nog vele komen
    Groet, Wilma

  22. Ik heb de reacties gelezen van de mensen die niet begrijpen waaróm je een voorraad(je) zou aanleggen. We hebben in Nederland al jaren een calamiteiten plan! We hebben toen in ieder huis een gele folder + boekje gekregen “wat te doen als”. Dat is een rampenkaart met instructie en wat je in voorraad móét hebben als er wat gebeurt. Zoals eten en drinken voor minstens 3 dagen, kaarsen, batterijen enz. Ik hoop dat iedereen dat zich nog herinnerd!! Wij hebben hier pas nog 3 dagen zonder water gezeten en ik kan je vertellen dat dat heel vervelend is. Gelukkig had ik water op voorraad maar b.v. niet voor alle mensen in een heel dorp.

  23. Mijn ouders hebben altijd gevaren en waren gewend aan in het groot te denken dus zaten ook nooit zonder voorraad,ik heb daar toch wel het nodige van opgepikt.

    Corina

  24. Ja die gele folder en dat boekje ken ik nog wel en om heel eerlijk te zijn vond ik dat bangmakerij van de overheid. Die folder kwam ook uit tentijde van allerhande terroristische daden elders in de wereld.
    Maar ook hier doen we aan een goed gevulde voorraadkast. Altijd handig. In de winter beter gevuld dan in de zomer want tja, de winter brengt nu eenmaal(soms) meer ongemakken met zich mee. Je hebt me in ieder geval genoeg tips gegeven om de voorraadkast verder te vullen.

    • @Plofje: Ja, een heleboel mensen vinden het bangmakerij, maar je kan het ook zien als voorbereiding. Jij hebt gewoon al een flinke voorraad en het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Het is hoe dan ook leuk om te weten hoe je overleeft als al je luxe je wordt ontnomen en als er b.v. helemaal geen electriciteit is. Zoals Wendy schrijft zijn er ook allerlei vaardigheden gewoon verdwenen. Das nie handig voor als je ze weer eens nodig zou hebben…….

  25. Wat een interessant onderwerp !! Ben ook bezig een “redelijke” voorraad aan te leggen. Niet voor een jaar daar heb ik de ruimte niet voor. Maar toch wel voor meer dan drie maanden. Het is geen weggegooid geld, het wordt opgebruikt.

    Ik ben ook van mening dat het niet zo ‘goed’ (?) door zal blijven gaan en dat we dan veel verloren oude kennis nodig zullen hebben. Heb afgelopen jaar een wekketel tweedehands gekocht en vele wekpotten. Heb dus geleerd te wekken. Onze kelderkast staat vol met ingemaakte sperziebonen, peren en perzikken en vele soorten jam. Ik weet hoe je moet inmaken. Via vele (meest amerikaanse blogs) weet ik hoe ik uit melkpoeder melk en kaas kan maken (nu moet ik alleen nog melkpoeder zien te krijgen), hoe ik uit een groot blik een oventje kan maken etc. het is een beetje zoals bij de scouting denk ik maar. Ik gebruik het nu niet maar ik weet, als de nood aan de man is, in ieder geval hoe het moet. Ook breng ik dit aan de kinderen over. Misschien hebben zij het ooit nodig. Het is ook interessant en soms zelfs leuk!

    Brood bakken doe ik altijd al. Maak ons eigen bouillonpoeder etc. Meeste mensen willen niet weten wat de producenten tegenwoordig allemaal in verwerkt voedsel doen, ik wel, en dan hoef je dat niet meer. Ons kleine tuintje herbergt steeds meer groente. Natuurlijk niet genoeg om ons compleet te voeden maar ik weet in ieder geval het een en ander moet.
    Het liefst zou ik kippen houden, waterzuiveringstabletten kopen, een bron slaan, een houtkachel kopen maar ik weet dat ik dat er niet door ga krijgen 🙂

    En voor de mensen die er niet aan willen ,zoals mijn buurvrouw met een kelder zo groot als onze woonkamer en die toch drie keer in de week iets komt lenen, waar zijn jullie bang voor?
    Het is gewoon net zoiets als een brandverzekering waarbij komt dat het geld dat je in een voorraad stopt in ieder geval zeker gebruikt zal worden.

    Wendy

    • Nou, Wendy, bedankt voor je leuke, lange verhaal! Mooie aanvulling ook van die houtkachel enzo. Ik weet van aardig wat mensen die gewoon een houtkachel hebben trouwens. Die van die brandverzekering vind ik ook een hele goeie.
      Melkpoeder kan je kopen in blikken bij Surinaamse winkels.

  26. Water kan geweckt worden. Ik lees in het ‘Weck Inmaakboek’: drinkwater koken, en het kokendheet in de voorbereide weckglazen gieten, sluiten met deksel, ring en klemmen. Veilig, kiemvrij en onbeperkt houdbaar.
    Misschien een idee?
    Aafke.

  27. Ben langs een andere blog op jou blog gekomen, en moet zeggen dat het leerzaam is en helemaal niet gek te noemen is om een voorraad op te bouwen. Enerzijds is het op zich al leuk om te doen, zonder achterliggende rampscenarios. Heb je blog met interesse gelezen en veel opgestoken. Begrijp het “voorgevoel” maar kan er ook verder niets aan toevoegen of verklaren.
    Nog veel hamster plezier…

  28. Beetje een late reactie, maar toch. De meeste Nederlanders hier reageren met een “maar alle winkels zijn hier toch om de hoek?”, maar wat als al die winkels leeg zijn vanwege wekenlang slecht weer ( de vrachtwagens kunnen niet rijden ), of geen bevoorrading van de distrubutiecentra’s of de vrachtwagenchauffeurs gaan staken. Met de snelheid waarin een normale supermarkt leeggekocht wordt zullen de supermarkten binnen een week leeg zijn. En als het duidelijk wordt dat er geen voorraden meer binnen komen zullen mensen waarschijnlijk nog meer gaan kopen, waardoor de supermarkten nog sneller leeg zullen zijn. Een voorraad aanleggen is helemaal geen slecht idee.

    • Niet alleen weken slecht weer, maar drie dagen geen elektriciteit hebben hetzelfde effect. De winkels kunnen niet open, niemand kan betalen, er kan geen benzine meer getankt worden, de helft van de mensheid kan niet meer koken enz. Er zijn een heleboel meer zaken te bedenken waarom de winkels niet meer bevoorraad kunnen worden…… Bedankt voor je bijdrage!

  29. ik ben 76 jaar en zit in een rolstoel.Toch doe ik me best om een vooraad te hebben. Wecken en kippen en een moestuin is voor mij niet weggelegd.
    Ik heb potjes groenten en bonen,aardappelpuree,Rijst, graan, Blikjes vis ,ham ,cornet beaf,knakworst,eipoeder,melkpoeder kweek kruiden in potjes,laat graan enz /kiemgroenten) uitlopen.Lampolie,olielampen,petroleum stellen,Mijn jericans water die 12 jaar in de kelder hadden gestaan.Zijn pas leeg gegooid stonk niet en was heel goed te drinken.,Er zat wel 5 druppeltjes per liter bleekwater in.
    Het smaakte nog goed,en ik ben in leven gebleven .Ik heb limonade siroop (75procent vruchten).Flessen bronwater, Opwindbare radio,knijpkat zeep ,kaarsen, shampo,tandenborstels,lucifers enz ik kan niet alles opnoemen.Ik heb als kind de oorlog meegemaakt en had honger oedeem.
    Wat mij het meeste bij is gebleven is de kou geen licht geen voldoende kleding (een kind groeid) en dan de honger.
    Ik hoop als het weer zo ver zal komen,om wat voor reden dan ook de kinderen om mij heen te kunnen helpen.,
    In tijd van overvloed voedsel opslaan is geen hamsteren.!!!
    Dat word het pas,als er een tekort is, en je denk de winkel leeg te kopen.
    Wees liever voorbereid.

    • Precies! Ik ben zelf na de oorlog geboren, maar ik ben wel opgegroeid met die verhalen. Goed dat je nog even hebt gereageerd, ook voor anderen die regelmatig op dit blog lezen, bedankt!

  30. Dank je wel voor je bijdrage op mijn bericht. Ik hoop bij lichamelijk herstel weer verder op dit onderwerp in te kunnen springen. Voorspellend om te lezen ‘dat we de winkel om de hoek hebben’. Jammer dat mensen nog niet inzien dat ook een kleine ‘ramp’ bij iedereen om de hoek loert. Een gebroken waterleiding in het dorp was bij ons oorzaak van drie dagen geen water uit de kraan. Wat laat je een zuigeling dan drinken? Hoe hou je je warm bij een kapotte verwarming en wat doe je bij al een enkele dag geen stroom? Voor mij heel relevante vragen en zeker door iedereen aan zichzelf te stellen!

    Dank!

  31. dit is een hele late reactie, kwam via monique hier terecht.
    ook ik leg voorraad aan. weck de groenten uit mijn tuin, want die eet ik niet altijd direkt allemaal op. een bloemkool (ik ben maar alleen) eet ik ook niet in een keer op. Dus maak ik gerechten die ik makkelijk invriezen of wecken kan.
    Vaak zijn er ook aanbiedingen, die ook teveel of te groot zijn die worden dan ook verwerkt.
    het is altijd makkelijk om iets achter de hand te hebben als er onverwacht mensen binnenvallen om mee te eten even mijn kelder in en voila.
    Heb ik geen zin om te koken of naar de winkel te gaan duik even mijn vriezer in”vis” er wat uit en klaar.
    Mijn voorraad hou ik niet heel precies bij maar is afhankelijk van het aanbod. Zorg er wel voor dat het op tijd gebruikt wordt en verras er ook vaak mensen mee die zelf niet meer kunnen koken(ms) enz.
    Dus “hamsteren” is geen angst maar normaal nuchter gebruik maken van de mogelijkheden die zich voordoen zonder alle mogelijke conserveringsmiddelen enz.
    groet
    mien.

    • Bedankt voor je reactie. Er komen iedere keer weer nieuwe reacties binnen op dat logje. Blijkbaar wordt het regelmatig gelezen

Geef een reactie

