Uit eten.


Omdat we naar Colombia gaan in november, waarover in een ander logje, moesten we een vaccinatie hebben tegen gele koorts. De sjuksköterska=verpleegkundige (spreek uit chuukcheuterska) vond dat we dan ook minstens tegen polio, tetanus, hondsdolheid en hepatitus A moesten worden ingeënt, want we waren voor het laatst 40 jaar geleden tegen polio en tetanus en nog nooit tegen hondsdolheid en hepatitis A ingeënt. In Nederland wordt gezegd dat je geen polio meer kan krijgen boven de 40 jaar, tegen tetanus kan je ingeënt worden zodra je een wond oploopt en hondsdolheid heeft een hele lange incubatietijd, dus dat hebben we allemaal afgewimpeld. We hebben ons dus laten inenten tegen gele koorts en hepatitis A. We waren per persoon 100 Euro kwijt zeg!
Daarna zijn we gezellig uit eten gegaan. Dat doen we heus zo vaak niet. Leo eet altijd warm tussendemiddag en ik probeer het. ‘Avonds eten we dan brood. Als Leo thuis is, heeft hij geen zin meer om nog uit eten te gaan en ik race zo snel mogelijk naar huis, want ik vind het gewoon HEERLIJK hier…
Maar nu waren we toch in de stad, dus we zijn heerlijk gaan eten. Voor deze gelegenheid heb ik niet op mijn lijn gelet en ik was vanmorgen niet aangekomen maar ook niet afgevallen.
De Zweden hebben een echt hele rare smaak, maar het is wel lekker gek genoeg.
Als voorgerecht bestelde ik pindasoep, maar die was zoet. Daarbij werd gebakken brood geserveerd met foie gras…. Heel vreemd. Leo nam mosselen met rookworst chorizo…..

in iedere mossel een plakje chorizo


Het hoofdgerecht was vrij normaal Leo had vis en ik lam.
Als nagerecht hebben wwe creme bruléé genomen met dropijs. De creme brulee wordt hier koud geserveerd en het dropijs was zoet en zout door elkaar. We hadden het uit nieuwsgierigheid genomen, maar ik moet zeggen dat het echt heel lekker was.

het dropijs had de kleur van slagroom met drop erdoor (wat het waarschijnlijk ook was)


Volgende keer laten we ons weer met iets anders verrassen in een ander restaurant.

17 Reacties op “Uit eten.

  1. dropijs …. lijkt me spannend. Jullie hebben wel lef zeg, al die onbekende gerechten te bestellen!

  2. hahaha “en ik probeer het” 🙂 dropijs nee! Welk restaurant??

  3. Hier had een de goedkope supermarkt een tijd terug dropijs. Dus halen, want voor ijs mag je me ’s nachts wakker maken, zelfs midden in de winter! En drop lust ik ook wel.
    Heel grappige smaak, erg drop-perig, maar wel lekker. Wel iets waar ik niet aan verslaafd zal raken. Dus voor zo nu en dan.

  4. Hmmm… dropijs vind ik heerlijk! ze zijn hiet helemaal van het drop ja. Chocolade met drop zag ik ook al liggen. Dan het roomijs (op een stokje) met een laag zoute drop en PEPERflinters en natuurlijk is daar ook de dropsaus (die is wel zoetig).
    Tja en zoet, dat is ook wel erg kenmerkend hier. Ik ben een etikettenlezer en verbaas me steeds weer over al het suiker dat overal in zit.

  5. Dropijs, zou dat lekker zijn, vraagt oudste zich af. Ik zou zeggen: stuur ‘ns wat op! 😉

  6. Goed dat je nu ook tegen hondsdolheid ingeënt bent…. toch..?? 😉
    En dropijs… ehh…. moet ik eerst proeven voordat ik kan oordelen, maar heel eerlijk gezegd…

    • Nee, ik ben juist NIET tegen hondsdolheid ingeënt! Hondsdolheid heeft een incubatieperiode van een week of acht geloof ik, in ieder geval meer dan een maand. Als je dus gebeten wordt, heb je ruim de tijd om je te laten inenten.

  7. Dropijs. . . dat zou iets voor mijn wederhelft zijn, die is dol op ijs en op drop, dus die combinatie zou hemels zijn voor hem.
    Zelf houd ik niet van ijs en maar matig van drop, dus geef mijn de creme brulée maar als toetje, koud of warm maakt niet uit.
    Ik zou ook alles proberen met eten, dat wel, daar ben ik tijdens vakanties ook wel voor in.
    Manlief daarintegen niet, die liet mij dingen uitproberen, om dan naderhand te vragen of het lekker was en of hij het ook zou lusten.
    Mijn schoonzoon probeert ook van alles, maar hij vraagt pas naderhand wat het is, zo had hij eens heel lekkere bolletjes gegeten in Thailand, de volgende dag hoorde hij dat het gefrituurde vissenogen waren. Maar omdat hij het lekker vond bestelde hij dat gerecht dus gewoon nog een keer.

    • Brrrr vissenogen!!!! Leo kwam een keer uit Afrika terug met grote rupsen! Hij zei dat dat een lekkernij was daar. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Ook haggis komt er bij mij niet in……. Er zijn grenzen tenslotte….

  8. Dus zelfs het eten is een avontuur in Zweden!

  9. Wat schrijf je toch weer leuke logjes!
    Wij waren weer eens in Zeeland de afgelopen 6 dagen ( met bijna tropische temperaturen), en had ik dus een achterstand met het lezen van al je schrijfsels. Maar ik ben nu weer helemaal “bij”.
    Leuk verhaal van die pan en wat een oogst!
    Het is inderdaad een avontuur als je in Zweden gaat eten.
    Die mosselen lijken me wel wat, en pindasoep is ook erg apart. Maar dan het toetje: dropijs!
    Echt iets voor mijn husband, hij is dol op drop! Voor mij hoeft zoiets niet, geef mij maar ijs met iets van chocolade, mmmmmm!
    Groet, Tineke

    • En wat schrijf jij een gezellige antwoorden! Ja, ik hoorde dat het tropisch was in Nederland. Hier ook, voor zweedse begrippen dan. (21 graden) Het enige probleem is dat het gras net niet helemaal droog wordt. Nu moet ik het nat maaien, het is al drie weken niet gemaaid. Maar de grasmaaimachine vindt dat helemaal niet leuk en geeft het nogal snel op. Ik heb nu in twee dagen ongeveer een kwart van het grasveld gemaaid. Morgen kan ik weer verder, vandaag had ik tot half vijf school.

  10. Ik heb het hele logje gelezen, maar deze dropverslaafde kan alleen maar dneken “dropijs – dropijs – dropijs”….wat lijkt me dat lekker!

  11. Oh mijn eerste dropijs at ik na een lange kanotocht over de Oostzee (3 weken op “water en brood”) wachtend op de bus in Söderköping….en dan super schepijs een bol Drop smaak en een bol Peer smaak (van die reuze Zweedse bollen!)……..Ik proef het weer…Heerlijk!

Geef een reactie

