De oogstverwerking van 27 september 2011: appels, appels en appels



34 Reacties op “De oogstverwerking van 27 september 2011: appels, appels en appels

  1. Wat ziet dat er prachtig uit! En gezond!

  2. Ziet er lekker uit allemaal!

  3. Ha, wat grappig, de Uncles Bens potjes zijn hier ook favoriet om in te maken. Dit jaar heel veel abrikozenjam in ingemaakt. De appeloogst moet hier nog komen maar dat is dan ook erg leuk. Een paar kilometer verderop is een appelboomgaard en als het plukken daar afgelopen is mogen alle dorpsgenoten daar nog gaan plukken c.q rapen. We hebben dat al 4 jaar met heel veel sukses gedaan en hebben dan zeker tot mei genoeg appels. Gr. Cisca, Servie

    • Ik heb ook nog een boom in de wacht. Maar de boom die nu geplukt is, spande absoluut de kroon. Hoewel ik twee derde van de appels weg moest halen omdat de takken anders zouden breken, heb ik er zeker 80 kg. af gehaald….

  4. Je hebt de appelcode al gevonden;-). Jantelagen ken je ook wel toch, beetje ouderwets. Ik ben niet heel uitgesproken, maar als iedereen rechtsaf gaat ga ik ook liever linksaf. groetnis, Anna

  5. Oh dat ziet er echt heerlijk uit! Eet smakelijk! 🙂

    • Dit is voor de voorraad, Margriet. Ik heb ook wat appelsap achtergehouden en vanmiddag heb ik een flinke bak appelmoes op, maar dit is voor de voorraad. Iedere keer maak ik er wat van open tot de volgende appeloogst hopelijk.

  6. oooh, die gedroogde appeltjes….kan je ze opsturen???

  7. Oh, dat ziet er lekker uit zeg! Er gaat niets boven eigen oogst!

    • Ik zal je vertellen: het geeft me zo’n diepe vreugde om te kunnen eten van je eigen gezaaide, gepote planten! Ik wist niet dat het zo leuk was….

      • Janneke zo herkenbaar! Ik sta tussen het schoolgaan door met zoveel plezier alles te verwerken dat we hier uit tuin (nog niet zoveel) en natuur (veel!) halen. En véél lekkerder dan bij de AH gehaald. We zijn bofkonten. Het drooggapparaat heb ik inmiddels op mijn lijstje staan, alhoewel de buurvrouw voorstelde om gewoon samen te doen met haar “droger”.

      • Ja, en je kan ook prima drogen in de oven, maar dan kan je natuurlijk niet zo fijn regelen. Bovendien ben je dan je oven kwijt iedere keer. Ik heb de mijne in de uterum staan. Iedere paar uur kijk ik er eens naar en draai wat appeltjes om voor ze beginnen te plakken. Ik zou inderdaad lekker doorsparen, want het is echt fantastisch zo’n droogapparaat. Je kan er ook prima paddestoelen mee drogen. Inderdaad: we zijn bofkonten meet zoveel overdaad in de natuur rondom ons……

  8. Net als Lydia, ohhh die gedroogde appeltje …….. Wat zien die er lekker uit!

    Heb je die 80 kg appels allemaal verwerkt? Wat een klus! Wij hebben een klein appelboompje, een kleine emmer appels geplukt, maar wel lekker. En van de perenboom hebben we twee emmers stoofperen geplukt.
    We hadden wel veel tomaten: tomatensap, tomatensoep, tomatensaus, tomaten ketchup en tomatenpuree, allemaal geweckt.

    • Nee, Mariam, ik heb, denk ik, nog niet eens de helft verwerkt. Er staan nog 1 1/2 mand om te verwerken en ik denk dat ik van die ander boom ook nog een kilo of 10 haal…
      Onze tomaten hebben het niet zo b.est gedaan dit jaar, ze bleven erg klein. Ik weet niet zo goed wat ik verkeerd heb gedaan… De paprika;s doen het goed. Ik heb een hele grote oranje paprika geoogst en nu zijn er nog vijf waarvan de eerste twee rood aan het kleuren zijn. Ik denk dat ik ze over een paar dagen allemaal rooi en dan goulash maak ervan. We hadden heel veel uien dit jaar (15 kilo). Die wil ik ook nog drogen, maar ik vind het zonde om mijn eigen uien te drogen, dus ga ik een kilo of tien kopen en die drogen. Maar eerst moeten mijn appels verwerkt zijn…

  9. Heerlijk, Janneke! Heb je het appelsap gemaakt met de sappan? (stoomextractor of hoe heet dat?) Ik heb nl. veel appels gekregen die niet lekker zijn om zo te eten en ik bedacht me dat ontsappen misschien wel een optie was. Schil-en- ontklok je ze eerst?

    • Ja, ik heb hopen sap gemaakt met de saftmaja, zoals dat hier heet. Eerst heb ik ze geschild en het klokhuis eruit gehaald, maar dat sap is veel minder lekker. Dit laatste sap komt van appels die ik gewooon in grote stukken heb gesneden + afval ven de appels voor de appelmoes, die ik altijd kook van appels waar de schil en klokhuis al uit is (ik zeef het dus niet) en de afval van de appels om te drogen.. Juist onder de schil en rond het klokhuis zit heel sappig appelvlees. Bovendien kleurt dat sap veel mooier rood. Zo komt het dus dat ik drie dingen tegelijk maak, dan wordt alles van de appel gebruikt……

      • Bedankt, Janneke, dan ga ik het ook zo doen. En appelmoes maak ik net als jij, lekker dik, met stukjes! En die vriend die durfde zeggen dat die gladde derrie uit een pot veel lekkerder is dan mijn appelmoes, die komt er gewoon niet meer in hier;-))

      • Ja, en appelmoes uit de roerzeef, met schil en zo, smaakt een beetje bitter, lang niet zo fris als ‘schone’ met stukjes. Mensen moeten soms even wennen aan de stukjes inderdaad.

  10. Dat ziet er heerlijk uit Janneke. Ik ben het met je eens dat dingen uit eigen tuin veel lekkerder zijn dan die je in de winkel koopt.
    Ik heb heel lang sappen gemaakt van dingen uit de natuur, en er een lang houdbare siroop van gekookt. Aan mengen met bronwater en je hebt weer een heerlijk gezond drankje in je glas.
    Ik vond duindoornsap het lekkerste maar dat was ook erg bewerkelijk om te plukken en te bewerken. Op de tweede plaats stond berkensap. Maar sinds mijn berkenboom het loodje heeft gelegd, heb ik dat sap niet meer gemaakt.
    Maar ik benijd je niet om al het werk dat er in gaat zitten, plukken verwerken, conserveren. Zeker als je zoveel moet verwerken.
    Maar je oogst ziet er geweldig uit.

    • @Haba:Ja, veel werk is het wel. Vanmorgen heb ik weer een grote pan vol weggeschild. Maar ik heb zo’n mooie appelschiller hè? Ik doe dat terwijl ik naar mijn zweedse boek luister op CD. Twee vliegen in een klap. Ik heb weer twee liter sap en vijf rekken met appeltjes om te drogen. Mijn appelsap moet ook aangelengd worden met water, maar het is dunner dan siroop. Ik doe voor iets minder dan de helft appelsap in mijn glas en dan vul ik het met water.
      Nu moet ik gras maaien. Het is verschrikkelijk hoog, want het duurt heel lang voor het gras droog is. Wel tot twee uur ’s middags is het vochtig en dat vindt de grasmaaier niet leuk. De laatste tijd iedere keer (even) geregend net als ik wilde beginnen. en ondertussen groeit het natuurlijk wel door hè….. Vandaag is het schitterend, stralend weer, meer dan 20 graden schat ik.
      Gaat het een beetje met jou? Ik begreep dat je nogal veel pijn hebt? Sterkte meid!

  11. Jij hebt een gewéldige oogst op 27 sept maar dit keer had ik toch een betere oogst. Op 27 september is namelijk ons eerste kleinkind geboren, dát is pas een mooie oogst 😉
    Groet,
    Jenni.

  12. Dank voor de felicitaties en ja hoor, alles is goed gegaan. Zelf bracht ik 3 zwaargewichten ter wereld maar dit is een klein, fijn menneke met een geboortegewicht van net iets meer dan 2700 g. Het “echte” oma-gevoel ontbreekt nog een beetje maar dat heeft misschien ook met mijn (nog oh zo jeugdige) leeftijd te maken 😉

  13. Die gedroogde appelringen, heerlijk, ik herken dat van vroeger toen we de appeltjes in partjes moesten snijden en dan werden ze gedroogd. Dan later een nachtje in de week met kaneel en dan langzaam garen, zo lekker!

  14. Heerlijk he die appels. Ik maak er gewoon appelmoes van en weck het.Groente verwerken is m’n hobby in de zomer en ben best een beetje trots op al die potten in the coolroom.
    Zo’n droger staat ook nog op m’n lijstje,maar ik laat met liefde altijd eerst andere voorgaan.Maar zolang niemand het merkt is dat still okay.En de zomer is toch over hier. Groet, Wilma

  15. een hoop hits de laatste tijd zeker en zeker op dit logje…..leuk hè!!

  16. Mag ik zo brutaal zijn om het recept te vragen van de appelmoes? Of is het appelcompot? En hoe bewaar je die dan in pot? Ik heb hier zo verschrikkelijk veel appels dat ik bijna niet meer weet wat ik er mee moet doen. Met uitzondering van appeltaarten bakken en appelcrumble en gewoon appelmoes natuurlijk. Maar ik houd wel van wat vrariatie in de appels.

    • Ik bewaar de appelmoes gewoon in potten. Ik doe de gloeiendhete appelmoes in schone – met kokend water omgespoelde – potten, draai het eveneens brandschone deksel dicht en zet ze ondersteboven, een uur of zo. Daarna draai ik ze terug en laat ze verder afkoelen. Je kunt de potten ook in een grote pan met kokend water zetten en dan een uurtje tegen de kook aan houden Dan heb je ze geweckt .Je kunt appelmoes ook prima invriezen. Als je veel appels hebt, is drogen een hele goede optie. Gedroogde appeltjes zij echt heerlijk, gewoon i.p.v chips, of door de yoghurt. Dat kan ook gewoon in de oven. Je moet de oven dan op 90 gr. zetten en de appels op een rooster 12-18 uur laten drogen. De oven moet een stukje open blijven staan. Ik deed altijd een theedoek tussen het deurtje van de oven en de bovenkant om de deur op een kier te houden. Verder maak ik sap van de appels, maar dan moet je echt zo’n sapextractor hebben. Als je echt ieder jaar zo veel appels hebt, is zo’n ontsapper echt heerlijk!.
      Er gaan ook appels door de huzarensalade en een Waldorfsalade bevat ook appel. Dan is hete bliksem met appel en een jachtschotel. Ik maak wel even een logje van die appelrecepten, goed?

      • Oh een logje over appels; lijkt me heerlijk.
        Je logje over de appelsap heb ik idd eens gelezen en ik zag dat het veel werk was. Je hebt me al wat ideetjes gegeven maar ik kijk uit naar je Appel-logje.

Geef een reactie

