Overal even lang…


Vandaag is de dag dat het overal over de wereld even lang licht is en even lang donker.. Vandaag heeft de zon zowel op de Noordpool als op de Zuidpool geschenen en morgen komt hij op de Noordpool niet meer boven de horizon uit en gaat hij op de Zuidpool niet meer onder tot 19 maart.. Ik ga jullie niet weer doorzagen over de equinox, maar wie geïnteresseerd is waarom dat pas vandaag is en niet op 21 september, kan kijken op een logje dat ik eerder heb geschreven Ik denk dat mijn opa dat ook niet heeft geweten, anders had hij het me wel verteld…..Vanaf morgen worden onze nachten langer dan die van jullie tot tenslotte op 21 december de zon hier om negen uur opgaat en om kwart voor drie onder. Omdat we hier, behalve verder naar het noorden, ook verder naar het oosten zitten, valt het opgaan van de zon wel mee, maar gaat hij extreem vroeg onder in de winter.
Goed genoeg daarover! Ik ben vandaag teruggekomen uit Uppsala dat 300 km. noordoostelijk van ons ligt. Daar is het al volop herfst. De bomen hebben prachtige kleuren (zie ook mijn nieuwe header) evenals de vele paddestoelen. Ik ging met regen van huis, maar in Uppsala was het prachtig weer.

Ik heb een heerlijk dagje doorgebracht bij vrienden en weer allemaal nieuwe dingen geleerd…. Ik heb geleerd over een prachtig luiersysteem met stoffen luiers zonder plastic. Het schijnt dat een van de redenen van latere onvruchtbaarheid van mannen is, dat de balletjes als baby en peuter te heet geworden zijn in Pampers met plastic. Onze vrienden hebben een heel vernuftig en kleurig!! systeem met broekjes met stoffen luiers en papier dat wel de poep opvangt, maar het vocht afvoert. Het scheelt tonnen afval en hopen geld zeggen zij. Alleen ’s nachts krijgt hun zoontje een Pamper aan, want anders moet hij midden in de nacht uit zijn slaap gehaald worden om verschoond te worden. Je moet het kind wel iets vaker verschonen, dat wel.

luierbroekjes in kleuren en maten


Luier aan de bovenkant in het broekje, papiertje erop(kan in de WC gegooid worden) en broekje met drukkertjes vast....


de trotse eigenaar toont zijn collectie.....


Verder heb ik een vernuftig systeem gezien waardoor hun zoontje heel makkelijk gevoed kan worden ’s nachte zonder uit het ouderlijke (halfhoge) bed te vallen:

achterkant.....


voorkant


en als het niet gebruikt wordt (overdag), dan wordt het hele zaakje op bed gezet om ruimte te maken in de kamer


Verder heb ik nu echt besloten eindelijk eens een naaimachine te kopen, al is het alleen maar om de lange stukken van mijn quiltjes aan elkaar te stikken. Ik ga een naaimachine kopen waar je op kan quilten, maar het schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn. We hebben even wat geprobeerd op hun machine, maar dat lukte niet helemaal. Ik ga het in de winkel vragen, ik vraag ze het hemd van het lijf en als ik niet tevreden ben met het antwoord, koop ik de naaimachine niet bij hen….
’s Avonds hebben we heerlijke paddenstoelenlasagna gegeten met zelfgeplukte paddestoelen (ik niet hoor!), nadat we ’s middags nog even naar de volkstuin gegaan waren die ze twee dagen geleden hebben gehuurd voor een jaar:
60 m2 voor+/_ 25, Euro per jaar!

Voor ik naar Uppsala ging, heb ik een zweeds luisterboek gekocht van 16 cd’s om in de auto te luisteren. Niceville heet het. Het speelt in Jackson Mississipi in 1962 tijdens de segregatie. Dankzij zo’n luisterboek val ik niet in slaap onderweg. Ik ben t/m cd 4 gekomen. Ik had wel naar de Noordkaap kunnen rijden.

19 Reacties op “Overal even lang…

  1. O ja, dat is altijd op Anna haar verjaardag, dat vergeet ik nooit!
    En die luiers, ik heb bij de oudste twee katoenen luiers gedaan, maar toen de tweeling kwam en die meiden nog niet helemaal droog waren trok ik al die was en strijk echt niet meer.
    Maar ben blij dat ik er helemaal van af ben.
    Lydia

  2. Weer zo’n interessant logje uit Zweden. Ik lees hier graag. Fijn weekend.

  3. Hoi Janneke,

    Ik ben blij dat je weer helemaal into het bloggen bent, ik geniet met volle teugen van al je belevenissen.

    Uhm, je bent in Zweden dus dat zal vast een Husqvarna worden, ik heb er 5 en ik wil geen andere meer.

    Suc6 met zoeken en aanschaffen, laat je heel goed informeren en kijk eerst eens op de site van eerder genoemd merk, dan weet je waar je op moet letten en uit proberen, niet drie steken maar ga minstens een half uur met dat ding aan de slag en proberen, dan weet je pas of het iets voor jou is. Sorry, als er een naaimachine bij komt kijken dan kan ik nogal doordraven, hihihihi

    Als je geslaagd bent hoop ik je machine hier te bewonderen.

    Groeten Marja

    • Nee, ik ben hardstikke blij dat je reageert! Mijn vrienden raden me een Pfaff aan…. Wat zijn volgens jou de voordelen van Husqvarna?
      En ja: ik ben weer helemaal aan het bloggen! Ik heb geconstateerd (onder andere door jouw bemoedigende woorden) dat er een aantal mensen zijn die mijn logjes leuk vinden, dus ik schrijf maar gewoon…… Dank je voor je steun.

      • Pfaff en Husqvarna ontlopen elkaar niet zo veel, bij mij is/was het een gevoelskwestie. Op de Pfaff zit inderdaad een standaard boventransport en dat is met quilten heel erg fijn, heb ik begrepen van mensen die wel quilten. Bij Husqvarna moet er een los onderdeel worden aangeschaft, dus dan kun je misschien beter gelijk voor een Pfaff kiezen. Maar nogmaals, verdiep je eerst op het internet, wat al die snufjes nu echt allemaal inhouden, dan kun je straks voor jezelf een makkelijkere afweging maken in de winkel met die verkoper in je nek. De verkopers kunnen het altijd zo mooi brengen,maar jij zit er straks thuis alleen achter.
        Welke machine je ook besluit aan te schaffen, hij moet helemaal naar jouw zin zijn, dat is het allerbelangrijkste.

        Ik ben heel erg blij dat jij blij wordt van mijn blij-igheid van jouw blog, ik hoop dan ook dat je lekker door blijft gaan met je Zweedse en af en toe je Hollandse excursies in het dagelijkse leven. Het geeft mij op de een of andere manier een klein idee hoe het daar aan toe gaat in dat mooie Zweden, met het oog op de toekomst voor mijn man en mij…

        Groeten Marja aka Borduurmuppet

  4. Allereerst: ik vind je log mooi geworden. De naaimachine; neem er één met standaard boven en ondertransport ivm Quilten. Dat werkt veel nauwkeuriger. Volgens mij heeft Pfaff dat standaard. (in ieder geval de duurdere). Ik heb een Husqvarna (m’n tweede in 35 jaar!), maar daar moest ik allerlei losse dingen bijkopen om ook met boventransport te kunnen werken. Hij is met zo eens in de 10 jaar een onderhoudsbuurt natuurlijk wel onverwoestbaar.

    • Nou bedankt Rita. Ik had nog nooit gehoord van een boventransport op een naaimachine. Ik ben technisch echt heel slecht, dus het moet wel een machine zijn die gemakkelijk te bedienen is. Ik zal volgende week eens gaan kijken in de naaimachinewinkel.

  5. Ik ben ook erg voor katoenen luiers. Ik heb me ooit laten uitleggen wat voor troep er in papieren luiers (en maandverband!) zit. Die voorgevormde luiers zijn in nl ook volop verkrijgbaar. Ik heb zelf altijd de gewone katoenen lappen gebruikt. Het voordeel vind ik dat die in no time droog zijn (aan de lijn). Ik heb tijden gehad dat ik er 3 tegelijk in de luiers had. Ik heb er nog een foto van dat ik luiers aan de waslijn hing. Dat was destijds zo’n beetje dagelijkse kost :-))

  6. Schrijf je op je log over de afwegingen die je maakte als je de naaimachine koopt? Straks tegen kersttijd ga ik er ook op uit om een naaimachine te kopen. Tips zijn welkom. Schrijf ook maar wat je de handelaar vroeg (en de antwoorden natuurlijk).
    alvast dank je wel.

  7. Ik ga later echt bij je lezen, maar ik wil je hier bedanken voor de lieve brief en het kado voor Wijzemans! Heel erg blij mee….dit gaan we i zetten!

  8. Ook ik heb een Pfaff met boventransport (goedkoop gekocht via Marktplaats). Dat boventransport is ideaal voor het doorstikken van de 3 lagen omdat het ervoor zorgt dat de bovenstof net zo snel wordt doorgevoerd als de onderstof. Ik kan je dat echt aanraden als je de machine echt voor ’t quilten wilt gebruiken. Ik heb zelf maar een eenvoudige zonder borduurpatronen e.d. maar toch ben ik er erg blij mee. Ik had eerst een Anker (die heb ik nog steeds omdat je er tweedehands gewoon geen #@%% voor krijgt en de machine voor mij nog waarde heeft) maar die had toch moeite met de drie lagen, de bovenstof ging dan een beetje opproppen (maar ik ben niet zo heel handig met de naaimachine dus dat kan er ook mee te maken hebben gehad 😉

  9. Ik naai/quilt heel veel op de naaimachine en heb nooit anders gehad dan een Husqvarna, omdat ik daar als kind op leerde naaien van mijn veel te jong overleden moeder. Zuiver emotionele keuze dus. Ik heb nu een Husqvarna Platinum Plus met borduur-unit, die o.a ook quiltpatronen borduurt. (Overigens komt PFAFF tegenwoordig ook uit de Viking fabriek, net als de Husqvarna)
    Als ik rijk was zou ik ook nog voor een Bernina ERBIJ gaan.
    Als je ook echt wilt doorquilten free style op de machine is hun BSR systeem een fantastische keuze is Kijk hier maar eens ( http://bsr.bernina.com/cms/?s=prj_content&cid=1.)
    Gezien je neiging tot verslaving zou ik wel een machine kiezen die net wat meer kan dan dat je nu nodig denkt te hebben.
    Veel succes bij je keuze. Hoe meer je bekijkt, des te verwarrender het wordt.

  10. Ben ik nog even… die “papieren” luierinlegjes zoals je op één van je foto’s ziet , zijn fantastisch om op te paperpiecen!!! Ik heb hier 12 dozen op voorraad staan alleen daarvoor 😉

  11. Allereerst: I love your kopfoto!! Heerlijke herfst… 🙂
    En dan die luiers… wat kleurig!! Heel vernuftig … Slimme ouders!!

  12. Hej Janneke,
    Wat fijn weer vaker stukjes van jou te lezen!
    En ook leuk om te lezen dat ik je enthousiasme blijkbaar heb kunnen aanwakkeren om de stap naar een naaimachine te maken. 🙂
    Mijn nieuwe machine is ondertussen uitgetest en goedgekeurd!
    Succes ermee!!!

  13. Wat leuk dat je een naaimachine gaat kopen. Ik heb al heel lang een Pfaff, van mijn moeder gekregen toen ik 20 (!) werd (ook zij had een Pfaff). Al weer wat jaar geleden heb ik een Pfaff met boventransport gekocht, een geweldige machine! Vroeger veel kleren genaaid voor mijn dochter, tegenwoordig jammer genoeg te weinig tijd om te naaien. Ik zou zo graag leren quilten, maar ik heb niet genoeg tijd. En ik begin er bewust niet aan, want anders steek ik er toch teveel tijd in. Ik hou het nu nog maar even bij het sokken breien voor de kleinzoons.

    Er is een forumsite: http://quilten.startpagina.nl/prikbord/ waar heel veel quilters komen met vragen en niet te vergeten adviezen en antwoorden. Pasgeleden was er nog een vraag over het kopen van een naaimachine (http://quilten.startpagina.nl/prikbord/14585096/naaimachine#msg-14585096) . Ik adviseer je om daar ook eens je licht op te steken. Het kost niets. En je kunt daar ook de mooiste quilten bewonderen!
    Ik las daar o.a. bij een reactie op 20 sep:
    ……. de Pfaff en de Husqvarna-fabrieken zijn van dezelfde eigenaar. Pfaff wordt in Duitsland gemaakt, Husqvarna in Zweden, maar de interieurs zijn hetzelfde ……….
    Bij de Pfaff is ondertransport standaard (vanaf een bepaald type), bij de Husqvarna moet je die altijd als accessoire bijkopen.
    Ik raad je een Pfaff aan, maar de andere machines ken ik niet, dus ja wat moet je daar mee!

    Hoe ver ben je al aan de quilt?

    Overigens wat een schitterende foto van de kleurige katoenen luiers, als je dat ziet kies je toch niet voor wegwerpluiers? En wat een praktisch idee van die ‘hangende wieg’.

    Groeten uit een zonnig Zeeland

  14. Wat een creativiteit daar met dat bedje zo.

  15. Dan kun je je afvragen of ouders vandaag de dag dan niet helemaal geconsumeerd worden door alle baby-artikel-raclame en gewoon luiers kopen. Je creativiteit moet dan ook wel afnemen denk ik zo, maar gelukkig dan niet bij iedereen. Zulke luierbroekjes, excl. inhoud, gebruikte ik als zindelijkheidstrainingsbroekjes (wat een lang woord). Zo worden ze ook verkocht bij de hema. Jammer genoeg kennen ze daar maar 1 kleur voor die broekjes; wit.

  16. Hoi Janneke,

    Misschien heb je hier ook nog iets aan in je zoektocht naar een passende machine voor jou:
    http://www.sancho.nl/content/aanschaf-naaimachine staat een helebooel info op de site.

    Groeten Marja aka Borduurmuppet

Geef een reactie

