Geschiedenisproefwerk met dyslexie


Nou, ik had het heel scherp gezien v.w.b. geschiedenis toen ik dit logje schreef. Toen ik begin vorige week terugkwam van Nederland, zaten er nog maar acht van de zestien leerlingen in de klas. Vandaag hadden we een proefwerk, de hele Middeleeuwen en de Renaissance, van zowel West-, Zuid- als Noordeuropa. 160 bladzijden tekst, aantekeningen van colleges (die ik grotendeels gemist heb) en ongeveer 25 pagina’s stencils voor de verduidelijking.
Ik was met iemand anders de enige die het proefwerk kwamen doen…..
Had ik al ervaren dat ik de tekst gewoon niet allemaal gelezen kreeg, nu ervoer ik ook voor het eerst van mijn leven dat ik de Multiple Choice vragen niet goed kon beantwoorden. Om Mult.choice vragen goed te kunnen beantwoorden, moet je precies begrijpen wat er staat. Hoewel ik met mijn woordenboeken mocht werken, kon ik vaak toch vaak nèt niet begrijpen wat er precies gevraagd werd. Gelukkig waren er maar 8 Mult. Choicevragen en verder nog 15 vragen waar je met 1 of 2 zinnen kon antwoorden, er was nog een rijtje met stellingen waar je goed of fout op moest antwoorden, dat ging al beter en het laatste gedeelte was een stuk dat je moest schrijven over een onderwerp. Je kreeg er zes op en daar moest je er twee uit kiezen. Dat stukje moest dan max. 1 A4tje zijn en minimaal een half A4tje. Deze stukjes waren de helft van de punten. Daar heb ik me dus met heel veel enthousiasme op gestort, maar ik moest steeds woorden opzoeken.
Ik heb gekozen om het feodale systeem uit te leggen en het tweede stukje was over waarom het feodale systeem in Zweden nooit goed van de grond is gekomen.
En dat is reuze interessant! In Zweden zijn nooit of bijna nooit lijfeigenen geweest nl. Omdat het Christendom zo laat doordrong in het hoge Noorden, was het feodale systeem al op zijn retour toen dat met het Christendom meekwam. Ondertussen waren er heel veel mensen aan de pest gestorven en hadden ze de boeren veel te hard nodig om hen te onderdrukken. De boeren hadden ook zitting in de raad, hadden daar een eigen stem. En dat werkt nu nog door tot op de huidige dag. Er is hier in Zweden veel meer respect voor boeren dan in West-Europa. Vooral ook het praten met een accent of in dialect, is hier helemaal geaccepteerd. Het is niet ongewoon om een zwaar ‘plat’pratende omroeper te hebben. Dat zou in Nederland nooit kunnen. Daar moet je Algemeen Beschaafd Nederlands praten op radio en TV., net alsof je niet beschaafd kan zijn als je met een accent of in dialect praat! Ik heb dat verhaaltje erachteraan verteld, dus ik hoop dat ik daar punten voor krijg. Ik zal wel voldoende hebben hoor, maar dan ook maar net. Ik heb dat hele gedoe met de Hanzesteden gemist en ik wist het me niet goed meer van vroeger te herinneren. Het was iets met vrijsteden en zo…… De vragen die daarover gingen heb ik niet kunnen beantwoorden. Die andere die met mij de repetitie deed, was na een uur al klaar, toen ik nog volop in het proces zat van vragen begrijpen en er hier en daar een antwoorden. We hadden twee volle uren, dus ik heb me niet gek laten maken, maar voor het eerst van mijn leven heb ik iets ervaren wat iemand die dyslectisch is, dag in dag uit ervaart. In Nederland was ik ook altijd een van de eersten klaar, echt een gek gevoel.

14 Reacties op “Geschiedenisproefwerk met dyslexie

  1. Petje af, zo zie ik soms mijn schakelleerlingen worstelen met het begrijpen van de vragen en het formuleren van de antwoorden.
    Ik blijf hun dan maar uitleggen dat zij veel slimmer zijn. Ik spreek 1 taal en zij meerdere talen. Maar een toets / examen in een vreemde taal maken blijft een prestatie!
    Bewonderende groet

  2. Tja en dan de combi dyslexie en PDD-nos of ADHD met HSP, of een concentratie probleem, welkom in mijn wereld!
    Alle gekheid op een stokje ik hoop van harte dat je een voldoende heb.
    Lydia

    • Nou, alleen de combinatie dyslexie met ADD, die heb ik wel. Ik heb soms, zelfs tijdens een proefwerk, moeite om mijn ogen open te houden! het is zo VERMOEIEND zweeds…..

      • Kan het me levendig voorstellen, even mijn ogen sluiten en ik zie jou zitten met je ogen die je met moeite open kan houden…….
        Maar je zit weer heerlijk op je toetsenbord te “rammen”, welkom back nogmaals….ik geniet een iedergeval….
        Liefs

  3. Wat het cijfer ook wordt …. ik heb veel respect voor je.

    • Ja kijk Marja, ik doe het alleen voor mijn lol. Ik hoef geen cijfer te hebben om een baan te kunnen krijgen of als onderdeel van een vakkenpakket waarmee je een examen kan afleggen, niets van dat alles.. . Ik vind het wel leuk hoor, een goed cijfer, maar uiteindelijk heb ik me voor deze cursus ingeschreven omdat ik mijn zweeds wil verbeteren en omdat ik wil dat het ergens over gaat.. Het eerste doel is in ieder geval ruimschoots behaald (het tweede trouwnes ook). Ik heb me toch een zooi nieuwe woorden en uitdrukkingen geleerd met dat geschiedenis, ongelofelijk! Maar nogmaals: het is een beetje mijn eer te na om nu onvoldoendes te gaan halen…..

  4. Top hoor Janneke 😉

    Corina

  5. Het zal best lukken hoor. Wij hebben een ook een tweede taal,die je wel je eerste wilt maken.Voot kinderen is het zo makkelijk. Hollands,waarom?Engels is veel makkelijker. Zelfs een vd boys,die moeite had met leren,gaat het het makkelijkst af,en praat niet over een derde taal,want het gaat steeds makkelijker.Onze dochter begint al over een 4de taal en ze is net 12.
    Groet,Wilma

  6. Oh Janneke wat spannend om te lezen weer (geschiedenis). En ik vind Zweeds zo een mooie taal, ooit ga ik dat echt leren! Ik snap trouwens helemaal wat je bedoelt met je mult-choise-problemen, dat had ik ook toen ik naar Zwitserland verhuisde (en op de 1e schooldag al een test op het programma stond…pfff).

    *kram* van Ellen

  7. Oh, ik vind geschiedenis zo leuk. En aardrijkskunde. En de overlap daarin. En andere landen en en en … 😉

  8. Bedankt voor uw reactie op mijn blog, geschiedenis had ik altijd leuk gevonden, maar aardrijkskunde niet zo,zeer respect voor u, petje af en het zal best zeker lukken!!!

    Groetjes

    Moederschapenzo (ange)

  9. Wat een metamorfose zeg! Woooooooooooooow….tegek!
    Lydia

    • Ja, ik vond heet weer eens tijd voor een nieuw voorkantje en zo…….. Dus je vindt het leuk?

      • Helemaal te gek, te leuk, lekker anders, weer nieuw, dus of ik het leuk vind….jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, heel leuk, super leuk…..nog meer!!!!!
        Liefs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s