Huis- tuin- , nee winkellogje!!


Het logje wat ik nu ga schrijven heb ik al zeker drie maanden in mijn hoofd….. In Zweden is de automatisering veel handiger geregeld dan in Nederland. Zo betaal je hier geen voorschot op electriciteit en water (gas bestaat bijna niet), maar je krijgt gewoon 5 dagen nadat de maand voorbij is, een rekening over de electriciteit/het water dat je gebruikt hebt. Het is zelfs zo, dat als je vergeten bent je vuilcontainer buiten te zetten, of je bent op vakantie, dan haalt de vuilnisman hem er voor je uit en zet hem ook weer terug…. Je moet daar wel een bedragje extra voor betalen de volgende maand(omgerekend E. 3,50). Het winkelen hier is ook helemaal geautomatiseerd. Van Ikea kennen jullie wel de zelfscankassa’s, maar hier gaan ze nog een stapje verder. Bij de Co-op (spreek uit Koep) kun je aan het begin je lidmaatschapskaart door een scanner halen en dan gaat er een lichtje branden bij een scanner:

Er staat op: welkom Adriana, dat ben ik!

Dan pak je de scanner eruit en die zet je op een speciaal daarvoor aangebracht rekje op je wagen:
Vervolgens kan je door de hele winkel gaan en alles wat je neemt scannen. Het voordeel is dat je alles meteen in de goeie tas kan doen (groenten bij groenten, diepvriesspullen meteen in een koeltas enz). Als je dan klaar bent zijn je boodschappen al ingepakt, ga je naar de kassa en dat gaat ook volautomatisch.Je zet de scanner terug in een rek en gaat naar de kassa. Je haalt je lidmaatschapskaart door de lezer en dan druk je op de knop dat je al gescand hebt en vervolgens op betalen:

Op de display verschijnt vervolgens de lijst met de door jou gescande artikelen en het bedrag wat het kost.

Dit is het moment dat je je statiegeldbonnen kan laten aftrekken en evt. bonnen voor aanbiedingen door ze door weer een andere machine te halen. Ook moet je aangeven hoeveel tasjes je koopt en of je je korting uitbetaald wil hebben of dat je hem opspaart.

ik neem altijd papieren tasjes, die branden we op.....


Als het totaalbedrag dan bekend is, haal je je betaalkaart door de lezer en het bedrag wordt van je rekening afgehaald. KLAAR! En nu komt het leukste. Iedere keer weer, als ik met mijn booschappenwagentje met keurig ingepakte boodschappen richting auto loop, krijg ik een wild blij gevoel.

Dit had in Nederland NIET gekund!! Waarom niet? Nou, er is namelijk HELEMAAL NIEMAND die ooit controleert of je wel al je boodschappen gescand hebt. Je zou zo de helft van je boodschappen kunnen jatten en in tasjes doen zonder dat iemand het zou merken en ik weet zeker dat dat in Nederland al snel gedaan zou worden ook. Daarom vervult het me iedere keer weer met een trotse blijdschap dat ik in een land woon waar de mensen ZO eerlijk zijn dat een dergelijk systeem functioneert.

39 Reacties op “Huis- tuin- , nee winkellogje!!

  1. Kan ik me helemaal voorstellen (die laatste zin)! Zou ik ook erg blij van worden 😀

  2. Het scannen heb ik hier ooit gedaan. En heel af en toe werd ik gecontroleerd. Ik weet eigenlijk niet of dit nog kan. De winkels waar ik nu kom werken allemaal met een kassa.
    Eerlijk duurt het langst, maar voor sommige mensen is dat jammer genoeg maar heel kort.
    Vriendelijke groet

  3. Och….maar 1 woord: AMEN!
    Eerlijkheid. Waarom is het nu zo moeilijk hier? Hoe komt dat nu?

    De Bevelvoerder en ik zijn samen in Zweden geweest en Spelmaker heet Spelmaker vanwege die trip (logje volgt op zijn 10e verjaardag in december) maar toen al voelden wij dat Zweden en de zweden ( <– schrijf je dat zo?) ons eigenlijk zoveel meer bevielen dan de Nederlanders…

    Ik kan de Bevelvoerder niet uit zijn stadje (waar zijn familie ook woont) weghalen, maar als het aan mij lag….

    • @Repel: Nou, ik ben benieuwd naar je logje. En verder: maar goed ook dat je de bevelvoerder niet uit zijn Repeldorp kan krijgen. Stel je voor dat IEDEREEN hier kwam wonen! Dan zou Zweden net zo dicht bevolkt worden als Nederland!

  4. haha, was benieuwd wanneer je erover zou schrijven…….ja ik had het kunnen verwachten als zo op dreef bent………Gelukkig ben ik dus niet mee, want dan kletsen we zoveel af dat we telkens na moeten denken wat we wel en niet gescand hebben……..maar het is nog steeds een supersysteem voor eerlijke mensen….
    Lydia

    • Ja, dat kletsen. Als ik met Leo ben, vergeet ik ook soms te scannen. Gelukkig denkt hij er dan altijd aan…. Als ik alleen ben, vergeet ik het helemaal nooit.

      • haha je bent nu lekker op digi kletstoer zie ik…….het ene berichtje na het andere komt binnen. Zit toevallig ook het een en ander bij te werken.
        groetjes en een fijne dag!
        Liefs lydia

      • Ik begon net aan een antwoord aan jou toen Wim Kalv ertussen kwam……..

  5. Die eerlijkheid spreekt mij ook erg aan.

  6. Helemaal mijn punt ook! Daar word je toch heel blij van? ik krijg regelmatig reacties van oud medelanders dat ik wel héél erg enthousiast ben over mijn nieuwe thuisland. Dit is toch ook weer één van de vele krenten?

    • @Henrica-Maria: Ja, je moet ontzettend oppassen dat je niet het Bei-Uns-In-Schweden-syndroom krijgt. Er zijn in Zweden echt wel dingen waarvan ik denk dat Nederland er beter in is, maar op het gebied van netheid, eerlijkheid, fatsoen, efficiënte organisatie en vriendelijkheid kunnen de Nederlanders nog heel wat leren van de zweden.

  7. Oh zoooo herkenbaar! Hier in Zwitserland is het met stroom / gas / water precies zo als in Zweden. En met de containers ook. Zonder toeslag, want ik hoef de container niet iedere week ergens neer te zetten, die wordt gewoon iedere woensdag geleegd waar hij staat nl achter ons huis.

    En hier hebben we bij Coop ook precies hetzelfde systeem; http://www.coop.ch/pb/site/common/node/6207/Lde/index.html met scannen en betalen. Ja, fijn dat alles al ingepakt is maar vooral ook fijn dat je altijd precies weet hoe veel je boodschappen kosten!

    • @Ellen:Waarschijnlijk heeft het ook te maken dat in Nederland zo veel mensen op een klutje wonen en dat het individu verloren gaat en ook de individuele verantwoordelijkheid of zo……

  8. Het is zeker heerlijk en ik geniet er ook van. Maar heel af en toe wordt er toch gecontroleerd en moet je de netjes ingepakte boodschappentassen legen en gaat de kassadame/heer alles na. Kleine moeite voor al die keren dat je gewoon de winkel uit loopt en niemand ernaar kijkt!

    • @Gwendolyn: Nou, dat heb ik nog niet meegemaakt, behalve de allereerste keer, maar dat was denk ik om te kijken of je het principe hebt begrepen.

  9. Dat kan in nl toch ook bij een aantal winkels? Ik laat die scandingen altijd hangen maar ik zal het een keertje uitproberen voor je. Misschien werkt het toch anders dan ik nu denk.

    • @KArien:Ja, daar ben ik dan wel benieuwd naar. Vroeger stonden ze bij de kassa te controleren, maar dan scande je alles bij de kassa. Als je dan bier had, moest er iemand bij komen die het moest goedkeuren en zo, dus dat duurde dan toch te lang. Dit is echt veeeel beter. Ik hoor het wel….

  10. Hoi Janneke,

    Wederom lees ik dit stuk met veel plezier, het enthousiasme waarmee je schrijft spat van de laptop af, petje af.
    Ik vind het enorm interessant, de zaken die je beschrijft en geniet ervan.

    Andere vraag, hoe staat het met handwerkwinkels in Zweden, zijn die er veel of moet je ze met een kaarsje zoeken en hoe is dan het assortiment? Is dat veel folklore stoffen/zaken of ook moderne stoffen/zaken? Ben ik heel erg benieuwd naar. Deze vraag kwam im me op omdat je ergens schreef dat ze bepaalde dingen niet hebben in Zweden op handwerkgebied, maar dat naar mijn mening een soort standaard artikel was, iets met quilten geloof ik.

    Groeten Marja

    • @Borduurmuppet: Nou, er zijn wel stoffenwinkels en handwerkwinkels, maar dat zijn meer borduurwinkels of breiwinkels. Er is hier een prachtige winkel (Hemslöjda), die al die folkloristische zweedse stoffen verkoopt, prachtige handgeweven kleden voor op de vloer zowel als op de tafel en zijden borduurgaren in allerlei prachtige tinten. Als het een quiltwinkeltje zou zijn, kon ik daar precies vinden wat ik zocht, dat weet ik zeker. Maar ik borduur niet, jammer genoeg. Quilten wordt niet veel gedaan. Ze naaien wel veel en ze hebben prachtige stoffen, maar de echte katoentjes met kleine motiefjes en veel verschillende tinten, zijn moeilijk te krijgen. Vaak is de tekening te groot voor patchwork. Ze wisselen hier trouwens veel vaker van gordijnen dan in Nederland. Het is helemaal niet ongebruikelijk dat mensen vier keer per jaar andere gordijnen ophangen! Dan hebben ze rond kerst gewoon kerstgordijnen hangen en in het voorjaar gordijnen in zacht groen met bloemen in zachte tinten, in de zomer vrolijke gordijnen met korenbloemen en klaprozen en dan in de herfst bijvoorbeeld gordijnen met roodbruine tinten of soms zelfs gordijnen met paddestoelen. Ook hebben ze verschillende plaids en dekentjes voor ieder jaargetijde……

  11. Sinds een jaar hebben we hier in Baarn ook het systeem van zelfscannen bij de grootste super in het dorp. Het werkt goed, zeker als het druk is. Er is wel altijd iemand die toezicht houdt – niet zozeer om te controleren, maar vooral om hulp te bieden aan mensen die problemen ondervinden vinden bij het scannen.
    Toch maak ik er geen gebruik van. ik vind het prettig om contact te hebben met de cassières die je kennen, om even iets vriendelijks te zeggen en een lach terug te krijgen., Automatisering maakt het leven vaak makkelijker, maar ook anoniemer, steriel bijna.

    • @Wim : Ja, het is wel iets wat erg bij de zweedse samenleving hoort: afstand houden. Ik heb over je reactie nagedacht, maar ik heb in mijn leven al zo vaak boodschappen gedaan dat ik meer nadelen zie dan voordelen in het contact met cassières. Vooral het wachten voor de kassa en de hete adem van je volgers in je nek, maakt, dat het contact met de cassières niet echt op niveau komt. Ik lach wel vriendelijk ze als ik naar buiten loop met mijn boodschappen (als ze me zien tenminste)

  12. Wij wonen en scannen ook in Zweden. We zijn 1 keer “gecontroleerd”. Een winkelmedewerker wierp toen een blik in onze tassen en dat was alles.

    Maaike

  13. Onze eigen supermarkt heeft dit systeem niet, maar ik zag het in de stad wel. Juist ja, in de stad, waar men meestal minder goed van vertrouwen is. Het werkte daar prima. Zelf durfde ik (nog) niet te shoppen op die manier.

  14. Maar het is hier wel degelijk! Ik doe altijd zo boodschappen, bij de grootgrutter die op de kleintjes let. Steekproefsgewijs word je soms gecontroleerd. Ook als je alcohol koopt, gaat er bij de kassa een lampje branden. Dan komt iemand kijken hoeveel rimpels je hebt, eh hoe oud je bent. Ik vraag me wel vaak af of het systeem wel sluitend is. Ik ben zelf heel verstrooid en ben dus altijd bang, dat ik misschien één dingetje vergeten ben te scannen. En dat zou ik vreselijk vinden.

  15. euh, ik wil niet moeilijk doen hoor, maar dat doe ik hier in België al jaaren, gewoon bij de Delhaize … ?

  16. Ik heb een giga hekel aan boodschappen doen,en vooral het wachten met idd hijgers in je nek. Dit lijkt me ideaal!!

    Corina

  17. Allereerst mormor grattis met de geboorte van je klein kind 🙂 ik moet daarnaast eerlijk bekennen dat ik dit systeem nog nooit heb gedaan, maar wij hier waar ik winkel ook niet zo mooi systeem hebben hahaha…

    Kram

  18. Ai ai ai, ik treed ChoCho bij: doen we hier in België al jàren!
    Heel handig en tijdsbesparend. Om de zoveel tijd heb je eens een controle (random), en ofwel komt er dan een mevrouw alles nog eens nascannen, maar meestal pikt ze er gewoon een aantal dingen uit en als dat klopt is alles ok…

  19. Hallo,
    Wij kunnen hier al jaren lang scannen bij de Appie. Onze Appie is namelijk een test-lokatie zullen we maar zeggen. Zelfs zo erg dat het ook is toegepast in het durp 6km verder op. Er moet dus heel veel getest worden. Het systeem is helemaal gelijk aan wat jij beschrijft en ja, er werd gejat bij het leven. Onder het mum van “Oeps vergeten te scannen” werden bepaalde zaken zo in de mand gelegd. Dus zijn ze, at random, bonnen gaan controleren maar ook dat hield niet. Toen kwam er een poort die atrandom mensen eruit ging pikken omdat sommige mensen altijd gecontroleerd werden en daar hadden ze over geklaagd. Het zou niet eerlijk zijn. Vandaar dus de aanschaf van de poort. Ik weet nou niet of het een geslaagde proef is. ik heb het eigenlijk ergens anders nooit gezien. Ook niet bij Ikea. En qua tijd scheelt het ook niet veel want je bent langer in de winkel als anders. Maar je hoeft maar 1 keer alles in de wagen te leggen en ook maar 1 keer alles eruit te halen.

  20. Nou, ik heb ze wel eens een keer iemand zien controleren 😉 hahahaha

    • Ik heb het nog niet meegemaakt. Trouwens: ik ben mijn lidmaatschapskaart kwijt…..nou moet ik een nieuwe aanvragen. Ik heb nog steeds een telefoonfobie in het zweeds, dus ik zoek nog wel een keer goed thuis en in al mijn zakken en voor- zij- en hoofdvakjes van mijn :rugzak, mijn leren boekentas en mijn duizenden plastic- en papieren zakjes. Daarna zal ik, vrees ik, moeten bellen……

  21. Hier doen we het ook in de AH. Werkt goed hoor. Er wordt steeksproefgewijs gecontroleerd.

  22. heerlijk he, die eerlijkheid en voordat zweden toch dichtbevolkt gaat worden , moet er wel heel wat gebeuren.( denk ik)
    Maar ik geniet altijd zo enorm over je echte leven-in-zweden-logjes 🙂

  23. Wij hebben sinds kort een vernieuwde AH met dat systeem. Echt precies hetzelfde als jij het vertelt! ( In Katwijk aan Zee 😉 )
    Ik vind het ideaal. Inderdaad ook omdat je je budget niet kan overschrijden. Ik heb een bedrag in mijn hoofd en als ik daaroverheen ga leg ik dingen terug die minder belangrijk zijn.
    Ik heb me idd wel afgevraagd of iedereen wel alles scant er wordt volgens mij nauwelijks gecontroleerd…..
    Groetjes,
    Arja
    http://www.arjasart.nl

  24. Dat is ook in Nederland heel prima mogelijk hoor! Bij mijn Albert Heijn is dat al meer dan 1 jaar. En geen enkel probleem. Heel, heel af en toe wordt je op steekproef gecontroleerd. Maar volgens het personeel klopt het dan eigenlijk altijd. Dus..hoe mooi ik scandinavie ook vind, ik geloof toch dat ook in Nederland mensen van nature het goede willen doen. Alhoewel het natuurlijk wel helpt als je een land woont met zoveel ruimte om je heen, dan is het makkelijker om van je mede-mens te houden 😉

    • Ik weet niet eens of ze meer van hun medemensen houden, maar ze zijn veel gehoorzamer in ieder geval. Ze doen veel meer zoals het hoort, ze wachten rustig bij stoplichten, rijden nooit meer dan de maximumsnelheid, fietsen niet op de stoep, zulke dingen. Ik ben blij om te horen dat het in Nederland ook kan (en in België blijkbaar…..)

  25. Hier in het Canadese hebben ze alleen aan het eind de zelf scan. Als ik de kids mee neem met een scanner,was ik veel duurder uit. Hier wordt alles voor je in tassen gedaan(uitgezonderd een enkele winkel).En bij winkels vragen ze ook nog of ze je moeten helpen buiten en dan wordt alles in de auto gezet.Gratis en voor niets.
    Als je je lidmaatschapkaart kwijt ben ku nje niet naar de frontdesk gaan,of klantenservice,daar?
    Een hartelijke groet,
    Wilma

    • @Wilma: Je kan als je verkeerd gescand hebt, het er weer afhalen hoor! En:: Ik ben al bij de frontdesk geweest en ze hebben me een telefoonnummer gegeven, zodat een nieuwe kaart toegezonden kan worden. Ik heb echter een telefoonfobie sinds ik zweeds moet praten erdoor……. Ik loop al een week te zoeken of ik hem toch niet ergens in een zak gedaan heb en ik loop het bellen uit te stellen., maar ik zal er toch aan moeten geloven denk ik….
      Ik weet dat de service in de VS en Canada veel beter is dan in Europa. Hier moet je het echt vragen als je wilt dat ze je helpen met spullen in de auto zetten, maar dan doen ze het wel. Het is alleen niet de gewoonte…..

  26. Ik scan mijn boodschappen hier bij AH (Tilburg) ook al een hele tijd. Ik weet niet beter meer. Het werkt zo ongeveer als bij jullie in Zweden. De computer maakt zeer regelmatig een willekeurige keuze wie bij het scannen gescreend wordt. En inderdaad, als je sterke drank hebt dan gaat sowieso het rode lampje branden. Dan wacht je even tot een medewerker naar je toe komt (en dat geldt ook voor de controle als je wordt ‘uitgekozen’).
    Ik ben er blij mee, zeker op een drukke zaterdag !

Geef een reactie

