Huis-tuin- en keukenlogje


Een aantal mensen zijn nieuwsgierig naar mijn dagelijkse leven hier. Omdat zij dan wel niet meer over mijn schouder meekijkt, maar nog wel op een afstandje staat te mokken en af en toe haar nek uitrekt om te zien of er iets gebeurt wat haar niet bevalt, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om gewoon een dag uit mijn leven te beschrijven, maar ik zal jullie vertellen van het keukenwinkeltje waar ik afgelopen vrijdag ben geweest. Het was een soort Dille en Kamille, maar dan in een boerderij gevestigd. Ik was er al eens eerder geweest en heb er toen een ontsapper gekocht. Nu heb ik een groente- en fruitdroger gekocht. Je moet echt je geld stevig vasthouden, niet omdat het nu zo vreselijk duur is, maar omdat je anders de hele winkel leegkoopt…… Ze hebben allerlei soorten kleine flesjes en potjes om te wecken, maar ook grotere flessen en potten. Een weckketel hebben ze dan weer niet omdat iedereen hier in de oven weckt. Naast weckspullen verkopen ze potten, pannen, koekenpannen en vormen voor houtovens(direct op het vuur) en ze verkopen van die grote braadskuttels(of hoe heet zo’n ding). De grootste heeft een diameter van 1 m. en je kan er soep en gerechten in maken voor een flink voetbalelftal + tegenstanders + fans. Ik kwam het winkeltje op het spoor toen ik op Internet een ontsapper zocht en het bleek dus gewoon niet meer dan 5 km. van mijn huis te liggen! De boerderij wordt bewoond door een jong gezin met drie kleine kinderen. De jongste is rond het jaar. Van het voorjaar had de vrouw nog zwangerschapsverlof, nu heeft de man zwangerschapsverlof…… Hier volgen de foto’s:


Zoals je ziet, is het een enorm huis. Ik denk dat ze het geërfd hebben, want het winkeltje heet Hus Modern. Dat betekent niet, zoals je misschien zou denken, modern, maar Moeder. Het winkeltje is in de kelder gevestigd.

Als je goed kijkt, zie je dat de verkoper een kind op zijn arm heeft.......


Hier heb ik van het voorjaar ook mijn appelschilmachientje gekocht. Kennen jullie dat? Zij schreef er eerder over. Het is een klein wondertje. Je appels worden geschild, in plakken gesneden en het klokhuis wordt er uit gehaald! Het enige wat jij moet doen is de appels er op prikken en draaien.

en dan kunnen ze zo verwerkt worden als appelmoes, gedroogd of meteen in de mond.....

12 Reacties op “Huis-tuin- en keukenlogje

  1. leuk winkeltje! leuk machientje ook!

  2. Nou míj heb je in ieder geval verwend met je huis-tuin-en keukenlogje 😉 Ben gek op dergelijk gemuts. Ik word ook helemaal kwijlerig van zulke winkeltjes. Toen ik gisteren met de hand kilo’s appels (van de boom van de buren) zat weg te schillen heb ik nog even met weemoed aan zo’n schilapparaatje gedacht. Nou dank je wel hoor voor een op niveau aangepast huis-tuin- en keukenkijkje in je leven. ik was net bezig met de beschrijving van mijn dagjes school voor mijn weblog

  3. Heee leuk,een droogapparaat! Kunnen we lekker droog-mailtjes heen en weer sturen. Je mag altijd mailen hoor, als je een vraag hebt. Of Teunie vragen, die heeft ondertussen ook al aardig ervaring!

  4. Janneke wat een heerlijk logje! Ik ga eind van de week naar Zweden, heb je het adres van het winkeltje? Misschien gaan we op weg naar Gotland vanaf Nynäshamn varen en dan rijden we toch wel erg dicht langs dit winkeltje als het 5 km van jou vandaan ligt. Groet Marijke

    • Het is in Slaka, dat ligt net iets ten zuiden van Linköping. Als je nou even belt, ga ik met je mee. Vind je dat leuk? Als je me even mailt, geef ik je mijn telefoonnummer. Mijn mailadres staat in mijn gravatar.
      Later:Marijke, Ik heb even gekeken op Google Earth waar Nynäshamn ook al weer lag, maar je komt niet binnen een straal van 300 km. van mijn huis. Ik weet niet of het winkeltje zó bijzonder door mij beschreven is, maar ik zou het in ieder geval niet doen in jouw plaats…. Ik woon vlak bij die twee grote meren het Vättern en het Vänern, ten oosten daarvan een kilometer of 20 onder het Götakanal……..Het is echt heeeelamaal uit de buurt.

  5. Mooi logje! Ik vind dit zo leuk, die info. Thanks!

  6. ja, ik ook!! 🙂 ik durf nooit naar binnen als er een bordje langs de weg staat, maar ik denk dat ik maar wat meer een durfal moet gaan worden. 😉 thnx

    • @Jez, dan gaan we toch een keer samen! Hij doet heel verlegen en verontschuldigend omdat hij ook een kind op de arm heeft. Dan kunnen we hem laten zien dat dat niks geeft, als je Max meeneemt dan hè…..

  7. Leuk blog hoor!Ik hou ook van zulk soort zaakjes.Erg gevaarlijk soms, qua leuke dingen,maar ja.Zo’n appelboorschilmachien is superhandig,zeker als je een superturboappeltaart moet maken met een flink gezin en ze graag een lekker stuk taart hebben.
    Een droog apparaat durf ik nog niet zo goed aan.Moet wel fijn zijn en zelf vind ik het heerlijk,maar om het alleen voor mezelf te kopen,dat heb ik nog nooit gedaan. A waist of money!
    Bye know,
    Wilma

  8. Hihi….ik heb het equivalent van dit winkeltje in Repelbuurdorp: ik mag daar van mezelf alleen naartoe als ik mijn pinpas niet bij me heb. 20 euro cash….meer niet….

    Heerlijk, die winkeltjes!

  9. Leuk, leuk, waarom heb je daar niet mee naar toegenomen?
    Haha, ik hoor je al denken…..moet je maar weer komen, als je kinderen niet genoeg zeuren, zal ik er nog wel een schepje bovenop doen en prikkelen…..moet ik ook nog sparen…..ik beloof echt niets hoor!
    Liefs, Lydia

Geef een reactie

