Daar gaan we weer……..


Het is maar goed dat ik er zometeen een paar weken niet ben. Het lage tempo in de klas begint mij te irriteren en ik irriteer de lerares. Dat heb ik mijn hele leven al. Ik noem het sinds kort het Hermione-sydroom. Je weet wel dat meisje uit de Harry Potter films. Ik ben alleen lang niet zo mooi natuurlijk. Ze is in een underdogpositie omdat haar ouders geen tovenaars zijn en Harry haar vriend is en die is natuurlijk verschrikkelijk beroemd. Haar parate kennis is gewoon heel groot, maar alle leraren irriteren zich omdat ze altijd zo pregnant haar vinger opsteekt en het dan ook nog eens altijd weet. Van de weeromstuit irriteren de andere leerlingen zich ook aan haar…..
We hebben een hele grote klas: 39 leerlingen sinds vandaag(er kwamen er nog drie bij). Ik zit helemaal achterin omdat ik de eerste keer alleen nog maar achterin plaats kon vinden en omdat je op je vaste plaats moet blijven zitten anders vergeet de lerares je naam. Ze geeft iedereen een beurt en slaat mij over. Dat is omdat de andere leerlingen zich anders zo slecht voelen of omdat ze vindt dat ik opschep, of, weet ik veel. Ik weet alleen dat het uitermate irritant is. Als ik gemotiveerd ben, wordt het uitgelegd als opscheppen, als ik me gedeisd hou, wordt me verweten dat ik niet geïnteresseerd ban. Als we even zelf moeten werken en ik stel een vraag terwijl zij bij het rondlopen langskomt, zegt ze dat ze echt even wat anders moet doen en dat ze mijn vraag niet kan beantwoorden, zulke dingen.
Gelukkig is geschiedenis hele andere koek. Ten eerste is het in het zweeds. Er zitten in de klas meer zweedse zweden dan buitenlanders. Hij praat dus gewoon op normale snelheid normaal zweeds. De stof die hij behandelt is grotendeels bekend en dat is maar goed ook! Die man bewandelt vrolijk zijpaadjes, van de Middeleeuwen en de ineenstorting van het Romeinse Rijk naar de ondergang van de Sovjetunie en de opkomst van de Industrie in Engeland (let wel: we behandelen de Middeleeuwen!), vergelijkt het uitgebreid met elkaar en maakt ook nog wat (een beetje slome, droge)grappen tussendoor. Bovendien deelt hij iedere 20 minuten 4-5 A-4tjes uit met nog een stuk dat zijn betoog verheldert. Als je iets inbrengt over de stof, luistert hij en gaat er op in en verdiept het nog iets. Ik vond het heerlijk om zo les te krijgen, maar ik zie ze een voor een afhaken. Bij het opnieuw uitdelen van een stencil, zie ik de paniek toeslaan……. Nou ja, ik heb genoeg te doen terwijl ik in Nederland ben. Mijn computertje met toegang tot de site van school gaat mee. Ik weet alleen niet of ik er aan toe kom…….
Geen foto’s: ik heb mijn fototoestel al ingepakt….. Jullie krijgen pas weer foto’s van de baby te zien!

O, nog even dit: in vier en halve week ben ik meer dan 4 kilo afgevallen en ik kan wel veilig stellen, dat ik mijn hele leven nooit meer boven de 100kg. zal wegen!!

12 Reacties op “Daar gaan we weer……..

  1. fijn dat jij van die leuke vakanties in kan bouwen en de opdrachten achteraf gewoon kan maken en dat het je nog lukt ook.
    Bleh, geschiedenis, dat was nou net mijn minste vak, op Frans en natuurkunde na…..wiskunde en biologie, da’s beter……
    wow……4 kilo…knap hoor…..volhouden hè!
    Liefs, Lydia

    • @Lydia: Ik probeer ze nu van te voren te maken! Ik heb de opdracht voor geschiedenis net afgemaakt, die we voor 4 september moeten inleveren. Dan raak ik niet achter. De volgende repetitie is 12 september…..
      Alleen: ik heb zo’n schoolwebsite en nu weet ik niet hoe ik het moet mailen! Morgen even bij de administratie langs.

      • Nog knapper, ik weet niet of ik zin heb in al die studies, ook niet als al mijn grut het huis uit is en zorgt dat ik misschien oma word…..petje af hoor….ik weet wel dat het bij jou hoort, maar toch……
        Succes dan maar!
        Lydia

  2. Wat jammer zeg dat jij en de juf 😉 niet op één lijn zitten. Fijn dat het met geschiedenis in ieder geval beter gaat. Goed zeg: vier kilo eraf. Niet teveel beschuit met muisjes eten dan hoor.

  3. En dat is de juf waarvan je dacht na les 1 dat je het goed met haar zou kunnen vinden??
    Toch maar eens een gesprekje aanvragen met mevrouw………..
    Hou vol hoor met dat afvallen, straks niet al te veel meefeesten, met beschuit met (Roze?) muisjes.

    • @aavanbee@ Ja, inderdaad! Ze wil me geloof ik ‘gewoon’ hebben. Tja, dat ben ik niet, nog nooit geweest. Ik vraag me trouwens af of er wel gewone mensen bestaan. Wij hebben jaren een poster aan de muur gehad :”Heb je wel eens een gewoon mens ontmoet…….. En? Beviel het?” Het is altijd al zo geweest dat leerkrachten liever leerlingen hebben die niet zo veel weten, dan kunnen zij dat mooi leren. Als je al aardig wat weet, is het niet leuk. Story of my life, ik ga er niet mee zitten, ik ga lekker naar Nederland en als ik terug kom zie ik wel verder….. Als ze nou maar eens opschoot…

  4. Gefeliciteerd met het afvallen!
    en oh wat frustrerend in de klas en helemaal dat je er bijna zelf een rotgevoel over zou krijgen. Gelukkig weet jij wel beter.

    Ik durf het bijna niet te vragen, want je programma zal overvol zijn…maar….ik zou het heel leuk vinden jou een keer te ontmoeten….zit je programma al helemaal uber-overvol? 25 september komen Ellen en Toaske en nog 2 anderen bij mij….

    • Ja, ik heb het al gehoord! Maar 25 september is echt on- onmogelijk voor mij. Dan ben ik net terug……. Ik mail je wel even.
      Wat de klas betreft: ik heb het al opgelost op de geheel eigen Janneke-manier. Ik heb vandaag een zak appels voor haar meegenomen. Dat was een schot in de roos. Ik gaf ze bij het begin en toen kon ze – heel zweeds – niet meteen reageren, maar aan het einde van de les kwam ze naar me toe en toen heb ik haar uitgelegd dat is zoveel appels had, dat ik niet wist wat ik er mee moest, dat ik al 10 2-literflessen sap heb en dat er nog een boom aan komt stikvol appels en dat ik naar Nederland ga en zo. Ze was heel blij! Zulke dingen doen ze geloof ik niet in Zweden, zo van die focused attention……

  5. Ik vind het echt ontzettend knap en moedig van je dat je weer naar school gaat!
    Het is wel jammer dat de juf je niet zo ligt. Is dat de juf die zo openlijk over haar borstkanker sprak? Dat vind ik dan wel weer heel moedig van haar!
    Maar volgens mij houd jij wel een beetje van studeren. Dat heb ik uit je blogjes wel begrepen. En je bent het Zweeds ook al aardig machtig denk ik. Want als je een Zweedse leraar begrijpt die in het zweeds geschiedenis geeft.., nou dat vind ik super hoor!
    En… ga zo door met afvallen, en probeer het vol te houden.

    Wat leuk dat je een kleindochter krijgt! Dat begrijp ik tenminste uit de blog van je dochter.
    Hopelijk gaat alles voorspoedig.
    Veel groeten van Tineke.

  6. dat heb je goed opgelost met die zak appels! Je had ook gewoon weer appelmoes naar mij mogen sturen hoor! Ik hoop dat je kleindochter inmiddels geboren is en alles naar wens gaat. Veel plezier in NL en geniet van je fijne gezin en de nieuwe wereldburger. Liefs!

  7. En??? Nog geen klein nieuw wereldwondertje?

    Corina

  8. Hoi,

    Is de kleine al geboren? Ik mis je berichten wel hoor, elke dag kijk ik weer, maar je hebt nu denk ik andere zaken aan je hoofd die veeeeel belangrijker zijn.

    Groeten Marja

Geef een reactie

