Kerstfeest


Aan mijn deur komen twee buurjongens, de ene is tien en de andere is ongeveer 5. “Wilt u DVD’s en boeken voor Kerstmis kopen?” vraagt de oudste die duidelijk de leiding heeft. Ik denk dat ik het verkeerd verstaan heb. “Voor Kerstmis?” vraag ik. Hij knikt van ja, zijn broer doet op de achtergrond vol overgave hetzelfde als ik ook hem vragend aankijk. “Maar het is nog maar half augustus” zeg ik. Hij moet een beetje lachen en zegt op de toon die je gebruikt als je een bang kind of een ernstig zieke patiënt toespreekt: “Maar u krijgt het nog niet meteen hoor! U bestelt het eerst en dan later komt het binnen…” Nu begrijp ik het, maar ik wil ook weten wat ik dan kan bestellen. Hij tovert van onder zijn jas een tijdschrift tevoorschijn waarin alles staat wat je kan bestellen, het is dus net zoiets als Unicef, maar dan anders…. Het boek staat vol met zoetige en gedateerde romans, detectives en familiefilms, allemaal helemaal in het zweeds. Na lang zoeken vind ik
een boekje met zweedse grappige uitspraken, een met sages en een met bezienswaardigheden door heel Zweden, die bestel ik. Alle nummers worden hardop naar de jongste gezegd, die het dan aantekent op een grote lijst, zijn broer verbetert hem iedere keer met steeds meer ongeduld.
Ik vraag of ik nu al moet betalen, maar dat hoeft niet. “Ja”, zeg ik verontschuldigend, “ik moet hier alles vragen, ik weet niks, ik ben maar een domme Hollandse vrouw, die niks van jullie feestdagen weet”…. Terwijl de oudste geruststellend glimlacht, knikt de jongste enthousiast meewarig naar me. Hij is het helemaal met me eens.
Kerstmis, ik ben er helemaal klaar voor! Nu alleen nog 25 kilo appels tot sap verwerken en dan 25 kilo tot moes en 10 kg. appels drogen……..

9 Reacties op “Kerstfeest

  1. haha, ze hebben nog steeds vakantie zeker. Nou hier zijn ze weer naar school, m.a.g. dat ik me rot sop en ruim…..het voordeel is wel dat ik niet meer hoor…..’ik verveel me, wat moet ik doen’…..hoewel ik wel ontwenningsverschijnselen had.
    O ja en over kerst gesproken….Jesse draaide vorige week de hele week sint liedjes…..dus wij zitten ook al aardig in de stemming……
    liefs, Lydia

    • Nee, de lagere scholen zijn maandag weer begonnen en de middelbare en studenten beginnen volgende week. Hij had het waarschijnlijk meteen mee naar huis gekregen…

  2. Terwijl ik aan het nadenken was of ik iets te schrijven had voor de WE-300-opdracht (feestje), werd dit me gisteravond zomaar in de schoot geworpen! Het is een getrouw verslag van wat gebeurde…….
    Meer bijdragen kan je vinden op http://platoonline.web-log.nl/platoonline/2011/08/we-300-een-leuk-weekeinde-en-een-nieuw-woord.html

  3. Een soort van Zweedse kinderpostzegels, maar dan anders?
    Ik heb tav de kerstdagen eens een keer mijn poot stijf gehouden en heb mijn handen vrij! ZALIG! Succes met hakken, bakken, drogen en persen!!

  4. Oh, ik moet nog niet aan kerstmis denken hoor! 😉

  5. Hahaa Kerstmis ….? Ik hoop dat het eerst ZOMER wordt!

  6. Nou het is 18 augustus,dus ik wil ook nog geen kerst hoor!!!

    Corina

  7. Wij zijn net weer terug van een klein weekje Zeeland (we hebben daar het hele seizoen een caravan staan), en moet nog echt niet denken aan de kerst!
    Laat de zomer eerst maar eens beginnen…. Of misschien krijgen we een late zomer, in september en oktober?? Ha-ha-ha!
    Wat leuk, trouwens, dat je weer oma wordt. Spannend hoor!
    Groet, Tineke.

  8. Hier in Engeland zijn ze ook helemaal Kerst-gek. Ik denk vooral vanwege het sfeertje. Als we de op een half jaar van Kerst af zitten, wordt er hard gejuicht. En er liggen nu al kerstartikelen in de winkels.

    Ik snap er niks van, vind het ook erg overdreven, maar goed…..dat zal wel zoiets typisch zijn van hier….

Plaats een reactie