Een volkomen on-zweedse zweedse lerares….


Gisteren is mijn school weer begonnen. Toen ik aankwam bleek dat de school dit jaar in een ander gebouw gegeven wordt, niet op nummer 14, maar op nummer 49. Ik zet dus mijn auto in de parkeergarage en denk: “nou, ik loop dat stukje wel”.. Ik had er echter niet op gerekend dat in Zweden het hele gebouw met soms wel 40 wooneenheden hetzelfde nummer hebben. Het was gewoon 20 minuten lopen, helemaal aan de andere kant van de stad. Ik was eigenlijk eindelijk keurig op tijd, maar nu kwam ik hijgend drie minuten te laat binnen. De lerares stond zich net voor te stellen voor de klas. Het eerste wat ik meemaakte was dat ze op haar linkerarm wees en zei: “kijk dit is een verband om mijn arm, want ik ben vorig jaar aan borstkanker geopereerd, mijn borst is weggehaald en ook mijn lymfeklieren hier (wijst onder haar oksel) en het vocht in mijn arm wordt moeilijk afgevoerd.” Vervolgens wees ze op haar korte grijze haar en zei: “Door de chemokuur ben ik helemaal kaal geweest en nu groeit mijn haar weer een beetje aan” Vervolgens zei ze met vuur tegen alle vrouwen in de klas dat ze zich vooral allemaal moesten laten onderzoeken op borstkanker, want dat 1 op de 8 vrouwen borstkanker krijgen in Zweden en dat je er niet dood aan gaat als je er maar op tijd bij bent. Er viel een ongemakkelijke stilte….. De 8 moslimmannen in mijn klas keken een beetje naar de grond en wisten niet zo goed wat ze met de situatie aanmoesten.
Vervolgens richtte ze zich tot de heren met de woorden: “En heren, u loopt een kans van 1 op 7 om prostaatkanker te krijgen, dus hou het goed in de gaten en laat u onderzoeken als u problemen met uw prostaat krijgt!” Nu wisten de moslimmannen helemaal niet meer waar ze moesten kijken!!
Heel anders dan ik gewend ben van de Zweden die vriendelijk maar koel beslist niet het achterste van hun tang laten zien.
Je begrijpt dat ik het nu al goed met de lerares kan vinden!
We zijn overigens in een vliegende vaart van start gegaan. Ik moet woensdag al twee schriftelijke opdrachten inleveren en we krijgen 5 september al de eerste repetitie. Ik heb haar uitgelegd dat ik erg gemotiveerd ben, maar dat ik helaas regelmatig er een of twee weken niet zal zijn. Ze begreep het….
Ik kan nu ieder ogenblik naar Nederland vertrekken. Als mijn dochter naar het ziekenhuis gaat om te bevallen, word ik gebeld en dan neem ik het eerste, beste vliegtuig naar Nederland. Als ze niet bevalt voor volgende week woensdag (ze is officieel maandag uitgerekend), ga ik so wie so. Er gaan hiervandaan twee rechtstreekse vluchten naar Schiphol dus dat moet lukken….. De quilt is af en de tiendagenmand past in mijn koffer en ik heb zo’n beetje alles ingepakt.
Nederland, here I come, maar eerst nog even plugga (studeren, stampen)

10 Reacties op “Een volkomen on-zweedse zweedse lerares….

  1. Wat zal jij een lol hebben…..alleen al om het onzweedse……heerlijk……..
    Vergeet je het adres niet door te geven aan mij…..
    Lydia

  2. Wat een verrukkelijk, spontaan mens.

  3. Met die lerares kan jij het wel vinden! Leuk! En … goeie reis naar Nederland, jammer dat ik je (weer eens) nét gemist heb.

  4. Die mevrouw laat er geen gras over groeien, je weet gelijk wat je aan haar hebt. Go, dat iemand zich zo blood geeft de eerste ontmoeting, dat moet een krachtig persoon zijn.

  5. Ja dat zijn leraressen waar ik het ook goed mee kan vinden.
    Wat leuk dat je weer oma wordt, hopelijk gaat het snel gebeuren bah die stress is niet leuk.

  6. Zo, dat was inderdaad een behoorlijke binnenkomer. Spannend hoor: weer een kleinkind onderweg!

  7. Top zo’n dame voor de klas.
    Alvast een goede reis en een fijne tijd op Hollandse grond!
    Groet, Wilma

  8. Vorig jaar overleed iemand die mij heel dierbaar was aan kanker wat ook ooit begon als borstkanker. Ik kan me volledig inleven in de directe manier van benadering van je lerares!! Dapper!!

    Fijne tijd gewenst met je (komende) kleinkindje!!

    Corina

  9. Dat is een vrouw naar mijn hart, niet zeuren maar anderen waarschuwen, dat ze geen struisvogel moeten spelen. Met zo’n kanjer voor de klas kun jij zeker wel opschieten denk ik.

  10. Deze lerares spreekt wel duidelijk, geen vragen over arm in verband dat weer leidt tot andere vragen. In een keer to the point, duidelijk en dapper. Ik hou daar wel van!

    De quilt is nu wel van de juiste kleur? Spannend hoor, dat wachten op……! Hoe lang blijf je? Wie doet je fruit plukken en verwerken als je weg bent?

Geef een reactie

