Liefde op het eerste gezicht


Van het voorjaar is ze overleden, 96 jaar oud. De laatste jaren was het niet veel meer. Ze had altijd pijn, was gekrompen tot 1 m. 30 of zo en zat in de kerk voortdurend te slapen, een mager, oud vrouwtje. Daarvoor zat ze vol met verhalen die ze wel keer op keer vertelde. Een van die verhalen gaat over haar vader en haar moeder. Dit speelt rond de vorige eeuwwisseling. Toen haar moeder een meisje van 10 jaar was, woonde ze in Sliedrecht. Omdat haar moeder ziek was, werd ze naar een oom en tante gestuurd die in Dordrecht een café hadden aan de Merwede, ongeveer waar nu ICI staat. De schippers die moesten lossen en laden kwamen daar koffie en een maaltijd gebruiken voor ze weer verder voeren. Natuurlijk hielp ze mee met schoonmaken en met de bediening. Op een dag kwam daar een boot aanmeren met een schippersknecht van 17 jaar en zodra hij haar zag, wist hij meteen dat hij met haar wilde trouwen. Maar ja, ze was pas tien jaar! Je begrijpt dat er een beetje lacherig over gedaan werd. “Ik kom je halen”, zei hij, “als je 15 jaar bent, kom ik je halen” Hij vroeg wanneer ze jarig was, verzekerde haar nogmaals dat hij haar zou komen halen op haar 15e verjaardag en vertrok weer. De moeder werd weer beter en het meisje ging weer terug naar huis. Ze had hem nooit meer gezien. Het hele geval werd min of meer vergeten. Op haar moeders 15e verjaardag echter, stond de schippersknecht bij haar tante in het café en vroeg naar haar. “Ze is hier allang niet meer, ze woont in Sliedrecht” Nadat hij het adres had gevraagd, is hij van Dordrecht naar Sliedrecht GELOPEN en kwam daar ’s avonds laat aan. Het was nog net haar verjaardag. En ze zijn inderdaad getrouwd. Mijn vriendin zei altijd: “En tot zijn dood toe is mijn vader van mijn moeder blijven houden net toen als hij haar voor de eerste keer zag”…….

Met haar zijn haar prachtige verhalen overleden, maar deze is nu in ieder geval geboekstaafd!

24 Reacties op “Liefde op het eerste gezicht

  1. ze moest eens weten van dit digitale tijdperk.
    Lydia

    • @Lydia: Ja, in die tijd bestond er nog maar net electriciteit! De meeste mensen hadden dat nog niet en ook geen spoeltiolet, geen fiets en geen openbaar vervoer wat betaalbaar was, geen telefoon, briefwisseling was te duur, onvoorstelbaar hè? En dan zo’n belofte doen en je er aan houden…….

      • Ja, en dan dat meer mensen hier van horen als dat ze ooit voor mogelijk achtte, en dan nog wel ruim een eeuw later……

  2. Wat een ontroerend liefdesverhaal.

  3. Prachtig🙂

  4. Wat ontroerend, over echte liefde gesproken…!!

  5. Wat een prachtig verhaal. Ontroerend!

  6. Wat een mooi liefdesverhaal. Een edel erfgoed om aan kinderen en kleinkinderen te vertellen.

  7. Zeldzaam liefdevol mooi en voor altijd beschreven.
    Ontroerde groet

  8. Hoi Janneke,
    Ik kende het verhaal niet, zeker een mooi verhaal. Ik weet wel wie ze was.🙂
    Prachtig!

  9. Wat lief!!

    Corina

  10. Wat een prachtig verhaal, jouw bestaan is dus gefundeerd op de diepe liefde van je grootouders, dit echtpaar moet wel liefdevolle mensen hebben voortgebracht, waar jij dan weer een afspiegeling van bent. Houd je geschiedenis in ere en vertel dit familieverhaal door aan de volgende generaties. Zo’n vasthoudendheid en zo’n grote liefde mag nooit vergeten worden. Mooier dan Romeo en Julia , want dit is echt.

  11. Zelden zo’n mooi verhaal gehoord. Het lijkt de introductie van een film wel.

  12. Van zo’n mooi verhaal krijg ik haast tranen in mijn ogen. Wat heb je het mooi vastgelegd Janneke!

  13. wat zou ‘ie ( die eerste keer ) in haar ogen gezien hebben ?

  14. Wat een mooi romantisch liefdesverhaal…

    je hebt er een boel mensen mee geraakt!

  15. Prachtig verhaal!

  16. Wat een prachtig verhaal! Groot gelijk dat je het niet voor je hebt gehouden maar gedeeld. Dank je wel daarvoor.
    Uit de reacties begreep ik dat dit liefdesverhaal jouw grootouders betreft?

  17. @Haba, @ Famke:Het gaat NIET over mijn eigen grootouders, was het maar waar! Daar heb ik ook heel wat verhalen over te vertellen trouwens, maar niet van die ontroerende…… Het betrof iemand bij mij in de kerk.

  18. aavanbee@zeelandnet.nl

    En dat ik dit verhaal weer door jouw woorden op papier te lezen krijg, leuk hoor.

  19. Off topic: Z.i.j.t.a.a.r.t.s is onze woonplaats met een ‘s’ er aan vast geplakt. Dat gebruikte jongste net zoals je zegt: ik praat Nederlands.😉

  20. Wij wonen in een kerkdorp van waar het ziekenhuis is.

Geef een reactie

