Het ombuigen van een kleurenschema….


De vorige bewoners van ons huis hielden best wel van geel. Niet alleen het huis is geel, maar de tuin oogt ook erg geel:




Het eerste jaar dat we hier woonden, hebben we alles zo’n beetje laten groeien en gekeken wat er opkwam.
Dit jaar ben ik de tuin langzaam aan het veranderen. Ik hou namelijk meer van:

wit


blauw


nog meer blauw en paars


bordeauxrood


en natuurlijk van allerlei kleuren roze.
Eigenlijk is dit mijn kleurenschema:

lathyrus


Nu kun je natuurlijk niet een hele tuin veranderen in 1 seizoen. Het is erg veel werk en erg duur en bovendien: de tuin is echt niet lelijk zoals hij nu is.
Ik vind het ook niet erg als er wat geel tussen zit, maar dit is echt te veel. Ik heb al een geel huis tenslotte. Op twee plaatsen heb ik nieuwe borders aangelegd en ik ben er best tevreden over, ook al moet het natuurlijk weer allemaal uitgroeien. De voortuin is nog helemaal geel, maar achter heb ik het omgebogen!

voortuin


vanuit de achtertuin naar de zijtuin


achter de serre

zijkant van het speelhuisje


Wat vinden jullie? Hebben jullie nog suggesties?

29 Reacties op “Het ombuigen van een kleurenschema….

  1. wat een mooie foto boven van de skärgard!
    Een tuin om jaloers op te zijn. Suggestie :alleen de helft van de gele wederik in de voortuin weg halen en vervangen door paars ,roze en wit. Klaar!!
    Groet
    Marijke

    • @Marijke: Dat is precies wat ik van plan was en ik wil die border op de kop dieper maken maken, zodat de bloemenrand breder is en je wat meer met hoogte kan spelen…… Dat stuk staat nl. zo goed als de hele dag in de zon ’s zomers.

  2. Ik ben hoteldebotel van jullie huis en tuin en wil ze beide adopteren. Niets meer aan doen, zou ik zeggen.

  3. Mijn tuin is in principe WIT. Maar langzamerhand accepteer ik dat er andere kleurtjes binnenwaaien. Mijn huis is okergeel. ( de kleuren in het wijkje zijn ondersteunend voor de huisnummers )
    Jouw tuin voor en achter vind ik prachtig. Zowel oorspronkelijk als jouw kleuraanpassingen.
    Maar gaan jullie nu in de toekomst het huis ook een andere kleur geven?
    Nieuwsgierige groet

    • @Rob: Nee, dit huis blijft geel! Leo heeft deze zomer de serre en een gedeelte van het speelhuisje geschilderd en hij heeft nog een heleboelgele verf over! En er blijft ook geel in de tuin, alleen ik wil tegen het huis meer roze, paars en donkerrood laten afsteken in plaats van geel. Wat leuk dat jullie in Zuidoost ook gekleurde huizen hebben! Ik ben dol op allerlei kleuren en ik vind wit ook erg mooi. Maar je moet natuurlijk wel bedenken dat het hier ’s winters erg wit is, dus dan wil je ’s zomers wel wat kleur hebben……..

  4. Wat een weelde, zo’n tuin! En het huis is ook supermooi! Het lijkt me in de zomer heerlijk om in Zweden te wonen, maar de koude winters zou ik verafschuwen. Wanneer het hier in Nederland sneeuwt en vriest, dan ben ik al bang om naar buiten te gaan, brrrrr. Nee, geef mij de lente, en de zomer maar.
    Maar ik vind je tuin fantastisch; wij hebben in vergelijking met jouw tuin maar een postzegel, maar ik ben er ook blij mee hoor! Ik hou persoonlijk ook meer van rose, wit en blauwtinten. Je lathyrus staat er mooi bij, enig die kleurtjes.
    Groet van Tineke.

    • @Tineke: Voor het eerst in mijn leven heb ik een tuin die te groot voor me is! Er zijn plekken die ik niet kan bijhouden, waar het onkruid welig tiert. In het voorjaar is er een zee van paardebloemen, wat ik erg leuk vind na die witte en grauwe periode. Ik probeer de planten op te ruimen zodra ze uitgebloeid zijn, maar dat is dit jaar verschrikkelijk mislukt. Ik zit dus volgend jaar met NOG meer paardebloemen. Je kunt niet de normen voor deze tuin aanleggen die ik in Nederland voor mijn tuin aanlegde, maar een stukje wild is ook wel leuk (zegt ze met spijt in haar stem omdat de druiven te zuur zijn). Voor deze herfst wil ik een tuinman laten komen en met hem overleggen wat ik (en hij) kan doen om mijn bos achter de tuin een beetje terug te dringen. Ik denk dat er wat struiken moeten worden gesnoeid en misschien wel wat boompjes gerooid……

  5. Geel vind ik wel een mooie kleur, maar dan moet het ook NIET te veel zijn. Rood en oranje vind ik er persoonlijk mooi bij passen ….

    • @Ellen: Ja dat hebben ze ook gedaan. Er bloeien op het moment geel met zacht-oranje lelies in mijn schaduwstuk….best mooi, maar het moet echt niet te veel worden. Er bloeien ook felrode bloemen, ik weet niet hoe ze heten, maar die ga ik echt heel spaarzaam en heel verspreid een beetje verdekt tussen andere. grote (witte) planten zetten, zo dat je maar net een paar rode accenten hebt. Dat kan wel bij een grote tuin. In een gemiddelde Nederlandse tuin zou het niet kunnen….

  6. Geel is leuk in het voorjaar als de bollen uitkomen. De rest van het jaar is het leuk en mooi om zoveel mogelijk verschillende kleuren in de tuin te hebben. Wij proberen hier zoveel mogelijk afwisseling te hebben, en, in de winter wat groenblijvers. Ook niet onbelangrijk.

    • @Redstar: Nou, die groenblijvers verdwijnen hier onder 1 meter sneeuw! Maar je hebt gelijk, geel en rood is leuk in het voorjaar. Wij hebben ook een paar van die enorme papavers, felrood, schitterend!

  7. Wat een heerlijk verhaal en wat een geweldig huis met tuin heb je!! Zoiets is in Noorwegen denk ik onvoorstelbaar, met al die rotsgrond daar. Ik kan er helemaal inkomen, want bij ons is zo ongeveer hetzelfde aan de hand (geweest); alles bij ons, van de wc-tegeltjes tot aan de bloemetjes in de tuin, was roze, en dan een lelijk soort oudroze. Inmiddels is er weinig roze meer van de oude bewoners te vinden, maar wel komt er een lieflijk soort lichtroze weer terug zo hier en daar…
    Kleine beetjes tegelijk, zoals jij het doet, is denk ik het meest te verdedigen, en het best te behappen, succes!!

    • @Karien: Het klimaat in Noorwegen is ook wel een beetje harder hoor, met die zee en die grote fjorden. Hier is het meer een landklimaat, dus groeit er ’s zomers veel meer en langer dan in Noorwegen . Ik heb ook op verschillende plaatsen rotsen in de tuin zitten, maar daaromheen is gewoon aarde. Dus ik laat de rotsen, de rotsen en tuinier eromheen. Het heeft wel iets als je een tuin met rotsen hebt………

  8. Mooie foto’s Janneke, en dat stuk onder de serre is leuk geworden.
    Lydia

  9. Geen suggesties, alleen bewondering – veel succes !

  10. Ik houd van de kleur geel. Het brengt een zonnige sfeer. Maar het kan ook teveel worden. In mijn jonge jaren werkte ik bij de tuinen van Mien Ruys, de kwekerij ervan. Deze tuinarchitecte maakte al tuinen in verschillende kleurtinten. Dus bij al jou geel, een roze/rode tuin, een paars/blauwe tuin, een wit/creme tuin enz. enz. Het is prachtig bij jou en jij maakt het nog mooier. Sterkte met alle plannen.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    • @Gerrie: Ik weet dat Mien Ruijs diee tuinen in kleurenschema’s had! Ik ben er nooit geweest, maar ik heb wel altijd vol bewondering naar die foto’s gekeken en dan dacht ik : “O, als ik toch zo’n grote tuin had, geweldig!” Nu heb ik zo’n grote tuin. Maar ja, nu ben ik 63 en ik begin dat echt te merken als ik in die tuin werk…….

  11. Ons huis is ook geel, van die gele stenen bedoel ik dan. In de tuin overheerst paars en wit, toch wel favorieten. Maar met een paar kleine borders is dat ook zo weer veranderd. Ik lees met regelmaat je stukjes en wil even kwijt dat ik je web-log één van de beter vind. Zonder poespas een kijkje in jullie bestaan. Dankjewel daarvoor. Jammer dat je niet wat dichterbij woont, het lijkt me enig om je eens te ontmoeten. Groeten, Ada

    • @ Ada: Jij ook bedankt voor het compliment. Ik ben regelmatig in Nederland, dus we zouden elkaar kunnen ontmoeten, maar jij woont ergens in het Noorden of Oosten van Nederland toch? Ik ben altijd in de buurt van Rotterdam te vinden als ik er ben…….

  12. Hoi,

    Met veel plezier en interesse lees ik sinds een paar weken jullie blog. Jullie hanteren een hele leuke schrijfstijl en denkwijze, dat bevalt me wel.
    Wat ik nergens kan vinden is in welk dorp/deel vam Zweden jullie zijn gaan wonen. Ik heb enorm respect voor die overstap naar een ander land en zou deze ook ooit wilen maken. Voorlopig wint de angst voor het onbekende het nog.

    JUllie hebben een hele mooie tuin en inderdaad er is wel erg veel geel, maar beter geel dan rotsen of dorre planten.

    Het verhaal van de appelboom was heel herkenbaar, ik heb dat met ons kleine pruimenboompje, durf er geen tak vanaf te halen, stel je voor dat dat DE tak is met de meest heerlijke pruimen in spe?

    Groeten Marja

    • @Marja: Bedankt voor het compliment, soms zit ik echt in een dipje qua schrijven en dan is zo’n compliment net wat ik nodig heb.
      Wij wonen buiten Linköping, dat is het Noorden van Zuid-Zweden. Ongeveeer 50 km. boven ons begint midden Zeden en dat is een veel guurder klimaat. We wonen ong. 400 km. ten Noorden van Malmö en 275 km. . ten Zuidwesten van Stockholm. (Als we ten Zuidoosten van Stockholm zouden wonen, zouden we in zee storten)

  13. Ik hou ook van roze en wit! Het enige blauw dat er hier in komt is lavendel, maar dat dan weer vanwege de geur…. 😉 Ik wil vooral een geurende tuin! Misschien ook een *tip*??

  14. Heerlijk zo’n tuin, ik kan me wel voorstellen dat te veel geel ook niet leuk is. Maar je kunt zoveel kleuren combineren, ik vind eigenlijk dat bloemen nooit met hun kleuren ‘vloeken’ zoals dat met kleding of verf wel kan gebeuren.
    Lekker ik zie dat je ook oostindische kers hebt staan, lekker die bloemen door de sla en het ziet er ook zo feestelijk uit dan.
    Als je in het voorjaar paardebloemen gaat steken, gooi dan op het overgebleven stuk wortel in de grond een klein beetje zout , want anders loopt die wortel toch uit in meerdere plantjes vrees ik.

    • Toch vind ik vuurrood met roze naast elkaar niet echt mooi. Ik heb een zuurstokroze flox en daar staat een vuurrode plant naast(ik weet niet hieoe hij heet), maar ik ga die rooie toch echt ergens anders zetten waar hij minder kwaad kan….. En mijn paardebloemen zitten tussen het gras. Gaat het gras dan ook niet dood? Tussen de tegels giet ik kokend water nadat ik de plant heb weggehaald. Dat helpt ook uitstekend

  15. ik vind je tuin prachtig… en het huis ook! helemaal verliefd op die zweedse stijl… en dat geel in je tuin, tja, ik mis natuurlijk nog zonnebloemen!!!! ook nog es geel, maar wel mooi, warm geel, mét bruin…
    nee, ik zie eigenlijk ook heel graag andere bloemen en veel kleurtjes hoor… ik zie vooral graag veldbloemen, beetje wilde tuin, niet te netjes allemaal…
    maar zonnebloemen en papavers zijn mijn favorieten…

    • @Tricky: Maar ik heb WEL zonnebloemen hoor! Die zou ik niet willen missen. Mijn logje werd te lang als ik die er ook nog op zette met zoiets erbij dat ik die nu net WEL mooi vind…….

  16. Ik vind je tuin erg mooi. Het geel kleurt mooi bij het huis maar ik kan me voorstellen dat het wat te veel van het goede is. De combinatie van blauw naar roze en wit is ook erg mooi en tja, daar past dus geel niet zo mooi bij.
    Maar wel een mega klus.

    • @ Hanneke: Toch hou ik wel wat geel hoor! Ik heb zonnebloemen en wat van die hele kleine hoge gevulde zonnebloemetjes. Verder heb ik een ton-sur-ton clematis tegen het huis aan staan. En zoals iemand anders ook al zegt: in het voorjaar is geel wel leuk. Wat ik niet bij zo’n tuin als wat ik wil vind staan is signaalrood, hoewel ik wel weer erg van klaprozen houd…… Het blijft moeilijk en spannend en natuur die zijn eigen zin doet en combinaties maakt die je in stoffen absoluut zou vinden vloeken…….

Geef een reactie

