Vakantiewerk, vakantie en werk zogezegd……..


Wat zijn jullie allemaal beleefd! Ik had te vroeg op de verzendknop gedrukt in mijn vorige logje; het was nog niet voor de helft af….. Want ik heb heeeeel hard gewerkt vanaf woensdag.

TEN EERSTE: de buurman heeft een kersenboom staan, een hele grote. Hij plukt echter zijn kersen niet behalve een paar aan de onderste takken. Eerst was ik er een beetje beschaamd over om veel te plukken hoewel hij me van harte uitnodigde, maar toen ik zag dat de eerste kersen al begonnen te rotten aan de takken, heb ik me daar ras overheen gezet en heb twee grote potten vol geplukt

Er zijn hier trouwens ook heel veel wilde kersen, ze zijn een stuk kleiner, maar minstens zo zoet als gekweekte. Daarnaast hebben ze een soort kruidige wilde smaak die de andere missen. Daarvan heb ik er dus ook een paar doorgedaan.
Verder heb ik anderhalve maand geleden toen ik nog in mijn niet-schrijf-periode zat, een echte ontsapper gekocht, een saftmaja heet dat hier. Het is een vernuftig apparaat, zij schreef er ook al regelmatig over.

Het zijn drie pannen in één. De onderste wordt gevuld met water, in de middelste zit een gat in het midden naar de bovenste toe, daar omheen komt het sap en in de bovenste doe je de vruchten. Onderin die pan zitten gaatjes. Je zet de hele pan (3 pannen op elkaar) op het (electrische) vuur, zodat het water warm wordt. De stoom komt door het gat in het midden bij de vruchten en de vruchten beginnen te ‘zweten’ en staan hun sap af wat dan weer naar de middelste pan lekt door de gaatjes. Er zit een slangetje aan en daarmee kan je het sap aftappen. Ruim drie grote flessen vol heb ik gemaakt, waarvan ik er één aan de buurman gegeven heb, één plus de rest dat te weinig was voor een hele fles, heb ik al soldaat gemaakt (in mijn eentje, want Leo mag helemaal geen fruit hebben) en ik heb er dus nu een in de kl(u)k staan voor barre tijden.
Misschien moet ik het woord klk even uitleggen. Toen wij huis op Internet zagen en de plattegrond bekeken, was er naast de douche een ruimte die klk heette. Later hebben wij gehoord dat dat kledkammare betekent (kleedkamer). Helaas was het woord klk toen al ingeburgerd bij ons.. Het is onze voorraadruimte.

TEN TWEEDE: Mijn bessenoogst (2x rode bessen, 2x zwarte bessen, 1x kruisbessen en 1x witte aalbessen) is klaar en wacht op verwerking.

zwarte bessen


witte aalbessen


De rupsen hebben al het blad van de rode aalbes opgegeten, maar de bessen zijn intact gebleven

TEN DERDE: in het bos hier 200 m. vandaan stikt het van de rijpe bosbessen en frambozen..

TEN VIERDE: mijn tuin wordt errug mooi, maar er zijn hele gedeelten die nog niet van onkruid zijn ontdaan. Ik moet zaaien op bepaalde plekken, ik moet wat planten verplaatsen en ik moet twee keer per week die hele lap gras maaien (wat ik overigens graag doe hoor!)

de eerste zonnebloem (die van Tricky groeit nog)

TEN VIJFDE: ik heb drie appelbomen, een peer en een pruimeboom die overladen zijn met vruchten. Het werk daaraan komt pas later, maar nu hebben we eerst een reddingsactie moeten starten voor 1 appelboom waarvoor het dragen van haar kinderen te zwaar werd. We hebben hier al weken heerlijk weer: tussen de 22 en 24 graden en eens in de drie dagen een buitje, meestal ’s nachts. Maar een paar dagen geleden hadden we ineens wind en daar kon de appelboom niet tegen. Een tak is afgebroken en de tak daarnaast was zo ver doorgebogen dat hij ook helemaal op de grond lag, hoewel nog vast een de stam. Met een sjaal en touwen hebben we hem opgelapt. Ik heb zo’n beetje grof geteld. Aan die tak alleen zitten ongeveer 40 appels! De hele boom bevat meer dan 350 appels…….

Maar morgen krijg ik bezoek van Lydia en haar hele gezin (man en vier kinderen tussen 12 en 9) en dan gaan we leuke dingen doen. We gaan in ieder geval naar het Astrid Lindgrenpark een dag en zwemmen in het meertje hier in de buurt. Misschien vinden ze het ook wel leuk om mee te helpen met plukken en ontsappen…. Vandaag heb ik toestemming van de boer gekregen om in het veld tegenover ons huis de vouwwagen uit te klappen. Ondertussen is Leo ook nog het huis aan het verven, tenminste de serre……druk, druk, druk, maar L E U K !!!!!!

17 Reacties op “Vakantiewerk, vakantie en werk zogezegd……..

  1. Wat een super vruchtbare omgeving. Zalig.

    • @Marja: Ja, de Zweden zelf beseffen gewoon niet hoe gezegend ze zijn. Ik heb het dan nog niet eens over de paddestoelen gehad. Cantharellen, Pied de Mouton, Eekhoorntjesbrood, het groeit hier allemaal zo maar!

  2. Waarom mag Leo geen fruit dan? Jammer hoor, het is zo lekker.
    Ik word jaloers op de kersen. Hier kosten ze dik € 3,50 per pond!
    Toch wel handig dat die rupsen al het blad weggegeten hebben, dan wordt het veel makkelijker plukken lijkt me. 😉

    • @Toaske: Leo heeft een nierinsufficiëntie. Dan moet je een kaliumarm dieet volgen. Omdat in alle fruit veel kalium zit, mag hij dat niet hebben. Ja, ik ben ook niet anders gewend dan dat de kersen schreeuwend duur zijn, maar hier laten ze ze gewoon verrotten aan de bomen. Met de appels precies hetzelfde. De mensen zetten de appels in manden langs de weg. Wie zin heeft mag er zo veel meenemen als hij/zij wil!

  3. Wat heerlijk dat je dat allemaal zomaar voor het plukken hebt! Ik herinner mij van een vakantie in Denemarken dat wel iedere avond aalbessen mochten plukken bij de boer bij wie we logeerden. Heerlijk!!
    Wat is Leo goed bezig, wens hem succes bij zijn verfklus.

  4. echt feest dus, ik wil ook plukken!!! Nou ja, eerst nog even een weekje genieten van nederland!

  5. Je bent er maar druk mee!! En mag Leo geen fruit?? Hoe dat zo??

  6. Wat leuk Janneke!! Mijn man ligt op dit moment ernstig ziek in het ziekenhuis en ik heb de verantwoording over onze volkstuin,waar het op dit moment ook druk oogsten is. Zit ook al te bedenken wat ik met alles moet doen. Appelmoes maken en bessensap en noem maar op.

    Corina

  7. Wat een gaaf geval, die ontsapper!
    *zucht* wat wonen jullie toch mooi…

  8. Nee,dat duurt nog een hele lange tijd,maar ik probeer in zijn “geest”te handelen en alles van de tuin toch zo goed mogelijk bij te houden en te oogsten.

    Corina

  9. Heerlijk zoveel fruit, dat doet me denken aan mijn kindertijd, we hadden een tante die een heel grote fruit en groententuin bezat. Wanneer we daar, in de tijd dat het fruit rijp was, kwamen mochten we zoveel plukken en eten als we maar wilden, Heerlijk.

    Is mijn brief met de zaden al aangekomen ? Of zouden ze hem achter hebben gehouden i.v.m. over te brengen plantenziektes of iets van dien aard.

    • Ja, de zaadjes zijn aangekomen!!!! Omdat ik bezoek heb, zit ik haast niet op de computer…sorry. Volgens voorjaar ga ik ze zaaien, bedankt Bedankt BEDANKT!!! Dat je daar nog aan denkt met al je gezondheidssores, gewe;dig

  10. Heerlijk zeg. Hier hebben we 2 appelbomen en een apricot.Frambozen net de eerste geplukt vanochtend. Erg warm hier, moet aanvoelen als 47 graden.Klopt wel.Maar airco is een uitvinding.
    Groet, Wilma

  11. Wat een rijkdom!!!

    Het lijkt me heerlijk om hier mee bezig te zijn, hoeveel werk het ook is.

Geef een reactie

