Massamoordenaar


Mijn moeder heeft ons geleerd alle dieren te sparen, ook de insecten. Toen ik een kind was, vond ik het heel gewoon, maar ze was er best fanatiek in. Als er een wesp bij ons in de limonadesiroop viel, spoelde mijn moeder hem voorzichtig af met water tot hij niet meer kleefde en zette hem in de zon zodat zijn vleugels konden drogen. Gelukkig woonde ik niet meer thuis, toen ze vertelde dat ze een muisje hoorde ritselen in haar keukenla en dat ze die vervolgens had ontruimd en er voedsel voor het muisje in had gelegd. Na een aantal dagen waren het natuurlijk 50 muisjes!
Zelf heb ik daar best een tik van meegekregen. Spinnen zet ik altijd levend buiten. Alle slakken worden door mij persoonlijk van de planten afgehaald en in het bos naast ons gegooid gezet. Toen de rupsen onze bessenstruiken opvraten, heb ik ze allemaal met de hand gedurende een dag of vijf van de struiken afgehaald. Ik schat dat het er bij èlkaar zo’n 300 zijn geweest. Buitenshuis dood ik ook geen mieren, maar binnenshuis worden ze zonder meer afgemaakt.
Er zijn twee soorten beestjes waarmee ik genadeloos afreken: de ene soort is bladluis. Ik spuit ze eraf en ik wrijf alles nog eens na met een keukenpapiertje en verder kan ik u meedelen dat ik ALLE vliegen die zich durven te vertonen, zonder meer dood maak. Ik heb, (wat ik van mijn leven nooit gedacht heb te zullen doen) van dat vliegenpapier gekocht, van die rolletjes en elke twee dagen hang ik nieuwe op, wel acht door het hele huis. Ik ben heel vaardig geworden met de mepper en ik dood er gemiddeld een stuk of 85 per dag met mijn genadeloze backhand. Ondertussen is er iets vreemds gebeurd… Ik geniet van mijn overwinningen! en tegelijkertijd voel ik me schuldig
Ik veeg de dode vliegen met de vliegenmepper op een hoopje en ik kijk met genoegen naar dat hoopje. Ik dweil de vloer met ajax-sop waar ik een scheut ruitenspray voor de auto in doe en een scheut Listerine. De listerine slaat op hun ogen of zo, maar in ieder geval worden ze er sloom van, ik dood ze allemaal en zet vervolgens twee ramen tegenover elkaar open zodat degenen waar ik niet bij kan (plafond) kunnen vluchten. Tot mijn verdediging moet ik wel zeggen dat ik ze HELEMAAL doodmaak. Als er nog eentje een beetje beweegt of weg probeert te lopen, zorg ik wel dat hij helemaal doodgaat. Ik hoef hun lijden niet te rekken. Onze vliegenplaag is veel minder erg dan vorig jaar, maar hij suddert nog wel even door. Toen we maandagavond uit Nederland terugkwamen waren er helemaal geen vliegen in huis. Gisteren overdag begonnen ze met met mondjesmaat aan te komen waaien en vandaag hebben ze ons helemaal gevonden. Ze komen zodra er leven in de brouwerij is. Zouden ze dan toch socialer zijn dan ik altijd heb gedacht? In ieder geval vraag ik me zo’n 20x per dag af wat mijn moeder zou zeggen als ze dit kon meemaken, maar het verhindert me toch niet om een ongegeneerde massamoordenaar te zijn.

19 Reacties op “Massamoordenaar

  1. Hier nog zo een. Alleen luizen, teken en vliegen. Weg ermee!

    • @Marja: Ja, de teken was ik vergeten! Onze ene logeerkat is een paar dagen de hort op geweest en kwam terug vol met teken. Ik heb bij onze buurman een machientje geleend waarmee je ze uit het lijf kan draaien……

  2. hehe, op die manier schuilt er een massamoordenaar in ieder van ons 😉

  3. Hahaha Janneke, wat schrijf je dat weer herkenbaar!
    Hier ook een dierenvriend, zij het met bepaalde uitzonderingen 🙂
    Zo moeten spinnen voor mij DOOD (in huis), maar durf ik dat zelf niet te doen. Pànisch ben ik voor die achtpotige monstertjes…
    En vliegen en muggen in huis… tja… daar moet ik dan toch maar eens een bekentenis over gaan afleggen 😀 Wij hebben namelijk geen vliegenpapier in huis, maar wel een vliegenmepper. En wàt voor een! Het is er eentje met een licht voltage op, je kent ze vast wel. Als je een vlieg/mug/wesp/… ermee raakt, ‘knetteren’ ze dood. Ai wat klinkt dat vreselijk sadistisch als ik dat zo zie staan…
    Maar ’t is een snelle dood voor die beestjes en het geeft toch best wel een gevoel van voldoening als je – na enkele gemene prikken van een zoemende mug die je uit je slaap houdt – dat beestje vuurwerk verandert! 😉
    Verder heb ik al gehoord van het ophangen van zakjes water in raamkozijnen en deuren, maar dat was hier geen succes. Het zou iets te maken hebben met de breking van het licht en zo vliegen moeten buitenhouden, maar ofwel doen wij het verkeerd, ofwel is het een fabeltje.
    Alleszins fijn te zien dat je weer aan het schrijven bent!

    • @Eva: Ik kon helemaal niet overweg meet die vliegenmepper met stroom. Op de een of andere manier zagen ze die altijd aankomen. Nee, hier ouderwets handwerk, al moet ik wel bekennen dat we vandaag zo’n machine hebben gekocht waarin ze ook geroosterd worden……..

  4. Ook ik ben zo’n dierenliefhebber, bij mij worden, spinnen . wespen, vliegen (waarom heet een vlieg , vlieg en een vis geen zwem? ) of naar buiten verwezen, eventueel gevangen met glas en kartonnetje. Mieren buiten zijn prima, maar binnen ga ik ook over tot een stevige moordpartij.
    Dat doe ik ook met muggen , maar die zijn dan ook zelf begonnen door mij enorme jeukbulten te bezorgen.
    Ik denk, dat ik, als er een vliegenplaag heerst , die beestjes ook uit zou moorden. Maar eentje,of twee, is nog te doen. Als zij niet vrijwillig vertrekken door een open raam of deur, eventueel begeleid door een stofdoek, dan leggen ze ook het loodje onder de vliegenmep, de krant of een reclamefolder.
    Dus ik herken me echt in jouw moordenaarspraktijken.

    Fijn weer een leuk stukje van je te lezen meis, laat je niet weerhouden door kritiek van wie dan ook, zolang je lezertjes nog elke keer gezellig langs komen op je blog, worden je schrijfsels dus gewaardeerd.

  5. Voor teken wil ik toch wel een uitzondering maken…brr…

  6. Hahahahaha, ik kan hier alleen maar heel hartelijk om lachen.

  7. Nou Janneke, dit had ik nou nooit achter jou gezocht. 😉
    Maar goed, ik begrijp het wel.

  8. Haar van Wordpress

    Ik reageer hier niet op, de blog waarin ik onlangs schreef over mijn naaktslakken genocide en mijn voordeurmat, werd ik bekants voor psychopathisch moordenaar uitgemaakt en kon ik gelijk in therapie, het koste me zelfs lezers.

    • @La Mujer: door mij? MOI? Nee toch? Zoiets zou ik nooit doen! Maar naaktslakken zou ik inderdaad nooit doodmaken, ik vind ze al zo zielig naakt……

  9. Vorig jaar had je basilicum als wapen tegen de vliegen, helpt dat niet meer?

    • Ja, dat vergat ik er nog bij te zetten: ik doe een paar blaadjes basilicum in mijn dweilwater. Het is veel minder erg dan vorig jaar, maar dat kan ook zijn dat ik er meer aan gewend geraakt ben… Hoe was de vakantie/het werk?

  10. Kijk jij maar uit met die backhand, voor je het weet heb je een tennisarm:-)

    Ik zuig bijna alles op: spinnen, mieren en weet ik veel wat hier nog meer over de grond kruipt. De zak leeg ik dan in de kliko, dus misschien dat ze daar verder leven? Zou mooi zijn en zoniet, pech.
    Wespen sla ik alleen dood als ze gevaar opleveren voor mijn kinderen, zelf ben ik er niet bang voor.

  11. Toen ik het las dacht ik: ik ben net als je moeder, ik red ze ook allemaal. Maar teken, tja, als die mijn hondje plagen dan moet ik wel.
    Laatst doodde ik per ongeluk een spin (nou ja per ongeluk, ik gooide een schoen naar hem) en ik gilde het hele huis bij elkaar. Het was niet een klein spinnetje in een web maar zo eentje die je voorbij rent. Ik lag in bed en zag hem rennen, jakkes, schrok me helemaal suf.
    Op mijn werk werd eens een muisje gevangen en ik stond er op, tot vermaak van mijn collega’s die hem bruut wilden doden, om het beestje buiten uit te zetten. En ik ben meegelopen om te kijken of ze het wel echt deden en hem niet alsnog zijn nek omdraaiden zoals ze dreigden te doen.
    s Middags zag ik hem dood in het gras liggen. Ik was er helemaal ziek van, zo’n zielig muisje.
    Maar snappen doe ik het wel hoor, sommige dieren horen niet in huis.

  12. Horren voor alle ramen, schuifhor voor de deur naar buiten en citroengeraniums rondom en in het huis! De enkele vlieg die dan nog naar binnen komt adopteren als huisdier!

Geef een reactie

