En dan die geur hè jongens, die GEUR!!!!


Toen ik nog in Nederland woonde, was ik nooit zo dol op rozen. Ze bloeien niet zo lang en ze nemen veel ruimte in beslag. Eigenlijk vond ik alleen klimroosjes leuk en dan ook eigenlijk alleen maar roze…… Omdat ik nu veel meer ruimte in de tuin heb en omdat ze zo mooi zijn en omdat hier van alles overal altijd wel bloeit en omdat ik gewoon groen ook erg mooi vind, ben ik nu erg dol op rozen geworden. Ik heb zeker vijftien rozenstruiken in de tuin staan op verschillende plekken. Ik heb een witte wilde roos die werkelijk overnight ineens allemaal witte bloemen had die wel van papier leken en waarvan het wel leek of iemand ze stiekem met lijm erop geplakt had! Ik heb een rode klimroos, die prachtig tegen mijn gele muur staat. Ik heb zelfs een gele roos en ik vind hem nog mooi ook! Mijn absolute favorieten zijn echter mijn roze gevulde wilde roosjes! Ze bloeien dit jaar fenomenaal! Ik heb een hele grote struik staan naast de sering bij de oprit, er staat er een aan de zijkant van het speelhuisje en ik heb er twee naast de deuren van het houthok staan, waar ook de droogmolen is. Als ik erheen loop, komt de heerlijke zoete rozengeur me al tegemoet. De was ruikt ook gewoon naar rozen als ik hem binnenhaal. Foto’s:



Zeg nou zelf: is het geen sprookje? Bijna overdreven (ik heb een zoon die vindt honden overdreven), maar toch wel errug mooi. Daarnaast heb ik ook nog vijf bloeiende pioenrozen, ook zo’n plant die het hele jaar ruimte in beslag stond te nemen en maar twee weken bloeit, Hier is dat helemaal niet erg, ruimte genoeg, Ze hangen een beetje zwaar naar beneden, want ik had ze moeten opbinden. Zo zijn ze echter ook mooi:


Vandaag heeft het de hele dag geregend en zijn ze zelfs nog dieper gezakt…. Maar ook in regen is er van alles te beleven in de de tuin. Ik heb voor jullie nog een laatste fotootje van de knopen van de ridderspoor waar allemaal druppels aan hangen. Ik vond deze foto nogal goed gelukt, dus oordeel zelf maar:

Jullie begrijpen dat ik het er maar druk mee heb… Waar ik het ook druk mee heb is dat mijn bessenstruiken worden opgevreten door de rupsen. Al drie dagen vang ik er zo’n 80-100 per dag! Eindelijk worden het er wat minder per keer….Ik haal ze er gewoon af tot ik een handje vol heb en dan gooi ik ze aan de overkant in de bosjes. Hebben ze een heel bos om op te vreten en dan moeten ze uitgerekend mijn bessenstruiken hebben! Hoe zeer ik ook van vlinders hou, dit gaat me te ver. Omdat ik zo van vlinders hou, hebben ze nog relatief geluk: ik laat ze leven, maar niet ten koste van mijn struiken.

15 Reacties op “En dan die geur hè jongens, die GEUR!!!!

  1. Geweldig die rozen ….. wij hebben oude Engelse soorten hier, die ruiken ook zo lekker. Rupsen / vlinders: We hebben dit jaar een speciale mix van bloemenzaad gekocht, waar bloemen uitkomen die rupsen (haha ik schreef eerst russen) aantrekken. Want ik houd ook van vlinders, maar die rupsen op mijn bessen vond ik niet zo geweldig. Het werkt goed! Bijna geen rupsen meer op de bessen….. en die wilde bloemen zijn ook best wel leuk 🙂
    Jouw pioenrozen vind ik heel mooi …wij hebben hier alleen donkerode, maar ik vind juist die poeder-kleurigen zo moooi!

    • Één van onze vijf pionrozen was ook donkerrood, maar die was in drie dagen uitgebloeid! Ik heb maar 1 foto genomen toen hij nog in de knop stond. Ik heb ook gemengd bloemenzaad gekocht, maar dat van vorig jaar kwam niet op en dit jaar was ik net iets te laat. Nu probeer ik het in de herfst. In Nederland ging dat goed altijd, maar voor hier weet ik het nietIk heb voor mijn deur een veld met smeerwortel, daar mogen ze van eten!. ……
      Ik zie het trouwens helemaal voor me: een heel legertje Russen die in je achtertuin van de bloemen staan te eten!

  2. Harde winters, maar ook uitbundige zomers – mooi zo ! 🙂

  3. Prachtig Janneke!!!! ‘k wou dat ik zo’n tuin had en dan ook heel veel tijd! hihi.
    Maar ik heb klimmers aan de voorkant en de buurman heeft ze achter en die komen boven de schutting uit en daar genieten we dan op en top van….
    Lydia

    • @Lydia: Jij bent toch nog geen 63? Als je dat bent, heb je misschien ook zo’n tuin. EN: je kan er van de zomer aan meegenieten. Sterker nog: je kan er IN slapen!

      • Scheelt niet veel, haha!! Je maakt mijn oudste nog blijer met al die rozen…..die is er helemaal lyrisch van….dus ze kan haar hart ophalen…..
        Gaat al opschieten hè, die vakantie…..maar we hebben hier al weer het een en ander gehad…laat het je nog wel weten….maar je weet het druk, druk, druk…….op naar drie weken “rust”.

  4. Wat een prachtige bloemen! Zelf ben ik ook een groot fan van ridderspoor, met name vanwege de dieppaarse kleur.

  5. Het ziet er allemaal prachtig uit. Hier sinds vorig jaar ook een klimroosje in de tuin. De wedding day (zo heet ie volgens mij), gekregen voor ons huwelijk. En nu in bloei. Roze trosroosjes.

  6. Tip voor je pioenrozen.
    Zo;n speciale ring die je aan een stok bij de struik zet.
    Ik doe dit al zodra de struik gaat groeien en dan leidt ik alle takken door die ring heen.
    Zodra ze dan bloeien houdt de ring ze overeind.
    Werkt super!!!

    Mooi je struikroosjes naast het hout hok!

    Groetjes
    Irene

  7. Wow, prachtig!!
    😀

  8. Mooi al die rozen, ik heb wel een verwaaide rode klimroos tegen de zijgevel staan, maar pioenrozen willen het niet doen bij mij. En mijn morellen worden door merels opgegeten .
    Ik heb ook net een serie foto’s van bloemen in mijn tuin neergezet. Bessen heb ik hier ook al niet, maar wel kruiden, ik heb nu zelfs drie olijfboompjes (nou ja boompjes scheuten van zo’n 40 cm) in mijn tuin staan, zelf gekweekt uit drie pitten die ik cadeau kreeg. Ik wilde de boel net weggooien (ze stonden al tijden in drie potjes op mijn keukenvensterbank) toen ik een klein groen puntje zag komen. Inmiddels zijn ze alle drie op weg om boom te worden.

  9. Ik ben dus gek op rozen in de tuin! Wij moeten onze voortuin nog aanleggen… dat worden buxushaagjes met rozen en lavendel dus…. Lekker Engels!! 🙂 Veel geur… hihihi (zonder rupsen hoop ik, hoewel ik vlinders dus ook erg leuk vindt!)

  10. Heel graag zou ik nu wel eens willen weten welke naam de heerlijk geurende roze bloemen hebben. Ook waar deze bloemen van houden,welke grond en wel of geen zon. Ik kan niet wachten. Bloemige groeten van PlonY.

Geef een reactie

