Al 42 jaar met dezelfde vent….


Vandaag zijn we 42 jaar getrouwd, maar we hebben al 44 jaar een relatie. Vroeger noemde je dat niet zo hoor! Dan had je het over verkering of over ‘het hebben’ met iemand….. Het was in de tijd dat je je nog verloofde. DAT hebben wij nou net niet gedaan, maar we zijn wel getrouwd, min of meer keurig. Tja, wat zal ik er eens van zeggen, van die vent? Het is een eigenheimer, maar het is wel mijn eigenheimer. Eerst was hij mijn vriendje, toen gingen we trouwen, toen liet hij zijn baard staan en zijn haar groeien, toen kregen we kinderen en werd hij vader, toen ging hij studeren en tenslotte ging hij ook nog promoveren. Ergens tussen het studeren en promoveren in, heeft hij zijn haar weer kort laten knippen, maar zijn baard heeft hij nog steeds. Uiteindelijk heeft hij nu een leerstoel en is hij gepensioneerd voor Nederland. Maar al die tijd was hij de mijne, mijn minnaar, hij hoorde en hoort bij me. Hij is sociaal niet altijd even handig en hij kan zwijgen als de beste, daar kan ik goed tegen. Hij kan uren zwijgen en dan uit de hoek komen, zo geestig en zo raak dat je hem er zo weer in wil zetten. Hij doet alles voor de kinderen, stopt ze aan alle kanten geld toe en spaart voor de kleinkinderen zodat ze kunnen studeren ( let wel: de oudste is ZES!!). Toen mijn jongste een keer haar tentamen over moest doen in de vakantie, heeft hij haar vanuit Italië heen en weer gestuurd met het vliegtuig , anders kon ze niet met vakantie…
Het is niet iemand van de plotselinge, korte termijn. Dat is meer mijn stiel. Hij is de planner, de langetermijnfiguur in onze relatie. In feite komt het hier op neer: Hij tekent en rekent ons leven uit en ik kleur het een beetje bont in.
Gisterochtend om half zes heb ik hem op het vliegtuig gezet. Als het goed is, zit hij nu in Berkely, Californië…..
Dit is de eerste keer dat we niet samen of met de kinderen uit eten gaan om onze trouwdag te vieren. Ik zit helemaal in mijn uppie in Zweden, maar ik ben niet zielig hoor! Hier is het ook 30 gr. en ik geniet me drie slagen in de rondte. Alleen: ik mis mijn vent, ook al is het misschien saai, 42 jaar dezelfde eigenheimer, mijn eigenheimer……

26 Reacties op “Al 42 jaar met dezelfde vent….

  1. Van harte hoor.Saai dat je alleen ben,maar hij belt je vast wel!
    Groet, Wilma

  2. 1 over twaalf en ik ben niet eens de eerste, baaaaaaaal!
    Maar van harte, doe hem de groeten en de felicitaties, liefs, Lydia

  3. Gefeliciteerd!! En mooie prestatie hoor!!

  4. Haar van Wordpress

    Als hij dit leest zal hij glimmen van trots, al is het maar in zijn hart! Als je na 44 jaar met dezelfde vent, waarvan 42 jaar met een trouwboekje in het laatje nog zo geweldig en respectvol over je partner kan schrijven…..chapeau!

    Van harte gefeliciteerd!!

  5. Een dikke proficiat met jullie samen zijn. Wij kennen elkaar sinds 1971 en zijn 36 jaar getrouwd. Bij ons ben ik de eigenheimer. 🙂

  6. Van harte gefeliciteerd! Nog vele jaren samen.

  7. “hij tekent en rekent het leven uit, jij kleurt het een beetje bont in”
    Mooi gezegd. Klinkt als elkaar goed aanvullen.

  8. Van harte gefeliciteerd!!

    Corina

  9. Gefeliciteerd met jullie trouwdag. Volgens mij hebben jullie een erg mooie relatie waarin jullie elkaar prima aanvullen.

  10. Lieve “baasbraal” Janneke en “eigenheimer” Leo
    van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag. Je hebt een heel herkenbaar verhaal geschreven Baasbraal. Verloven…niet echt, trouwen, min of meer ook netjes uiteindelijk:) schoonfamilie ontevreden en kinderen geweldig!!!

    maak een lekker etentje voor jezelf, met een ijsje toe

    grts
    frieke

  11. Van harte gefeliciteerd met deze dag! Jammer dat Leo niet thuis is. Dat jullie er samen nog vele jaren aan toe mogen voegen. Wat hebben jullie een mooie relatie!
    Waren jullie vorig jaar niet in Zuid Korea op deze dag?

    • WAT een geheugen! We waren op weg. We hadden speciaal het vroege vliegtuig naar Amsterdam genomen en hebben toen de dag met de kinderen doorgebracht tot een uur of twee en daarna zijn ze naar Schiphol gegaan voor de rest van de reis………

  12. Een dag te laat, maar daarom niet minder gemeend: van harte gefeliciteerd! Ik hoop dat er nog heel veel gelukkige, warme, zonnige en gezonde jaren zullen volgen.

  13. Van harte proficiat Janneke!
    Wat een mooie ode aan je eigenheimer… Heerlijk om de warmte tussen jullie te mogen mee-voelen 🙂
    Het spreekwoord zegt ‘ongeluk in het spel is geluk in de liefde’, maar doe toch maar mee aan mijn give away, wie weet ben jij de uitzondering die de regel bevestigt en kaap je de hoofdprijs weg!!! (meedoen kan nog tot dinsdagmiddag 12u)

  14. Gefeliciteerd hoor! En 42 jaar met dezelfde is toch juist heel bijzonder? Zoiets las ik een poosje geleden bij een blogster over Freek de Jonge. Geweldig om te lezen hoe huiselijk en ontspannen het er bij jullie aan toe gaat!

  15. Mooi om te lezen dat het zo (ook nog ) kan – PROFICIAT xxx

  16. Tillykke met jullie jubileum! Mooi stukje, elkaar helemaal accepteren is een kunst.

  17. Van harte proficiat met zoveel jaar liefde en trouw! Mooi! Ik wil je nog even zeggen dat ‘het hebben’ nog steeds geldt hoor, als ik mijn zoon van 10 moet geloven:-)

    Hoera voor Janneke en Leo!

  18. heeee lieve janneke 🙂
    woow jullie zijn al lang getrouwd zeg nou proficiat!! mijn opa en oma zijn ook 42 jaar getrouwd ..de ouders van boudewijn en die andere opa en oma zijn ook al lang getrouwd..ik weet het niet precies hoe lang maar volgens mij 45 jaar al.
    Dat is wel leuk vind ik als je zo lang getrouwd bent
    hoe oud was je toen je ging trouwen met leo..haha weet je wat ik grappig vind?? hij heet ook leo net zoals MEESTER leo maar ik weet wel zeker dat hij aardiger is als meester leo hahahaha

    • @EMMA: Ja,, dat had ik ook al gezien, maar hij knipt nooit zijn nagels op zijn werk hoor! Ik was 21 jaar toen ik trouwde, nog net geen maand……. En het gekke is dat alleen je lijf ouder wordt. Hij is eigenlijk nog gewoon mijn vriendje…. alleen kan ik beter met hem omgaan nu en hebben we eigenlijk nooit meer ruzie.

  19. Hoi Janneke,

    Per toeval kwam ik op je blog. Wat schrijf jij ontzettend leuk!
    Goed om te lezen dat jullie zo gelukkig zijn samen. Geniet ervan!
    Mijn hart is net (weer) gebroken door een Zweed. Dezelfde die dat 22 jaar geleden ook deed. Dom van me, hè?!

    • Ja, die Zweden…….. Hun emotionele centum is wat verstopt. Komt pas tevoorschijn na de nodige glaasjes, net als hun agressie overigens.

Geef een reactie

