Weten jullie waar ik nou ECHT gelukkig van word?


Jongens, Brazilië is prachtig! Ik voel me echt bevoorrecht dat we zulke vakanties kunnen hebben. Omdat Leo er voor zijn werk moet zijn, is het voor ons maar de helft van de prijs natuurlijk. Ik kan me ook nog goed herinneren dat we niet naar wintersport konden hoor! Toen onze kinderen klein waren, studeerde Leo nog en werkten wij alletwee halve dagen. Met vier kinderen naar de wintersport in een appartementje kost net zo veel als vier weken kamperen in Frankrijk, Italië, Engeland of Scandinavië. Dan is de keuze snel gemaakt…….Daarom heb ik nooit leren skiën. Tegen de tijd dat de kinderen groot waren, was ik te oud om het nog te leren.
Een palmenbos is fantastisch. Het is geweldig om je kamerplanten als boom terug te zien in Brazilië.

Alle neuzen dezelfde kant op......



zomaar in het bos....


Ik had gelezen over grote zeeschildpadden die hun eieren in het zand leggen waarna de jonge schildpadjes zelf hun weg naar de zee terugvinden als de eieren uitkomen (als de lichten van de stad erachter ze tenminste niet in de war brengen). Ik had er documentaires over gezien. Als je die eieren daadwerkelijk in het zand ziet liggen, als je daadwerkelijk zo’n joekel van een zeeschildpad ziet, is het toch wat anders. Laat ik het zo stellen: Je kan er soep voor een hele supportersschare (van Sparta, vooruit) van maken!


Onderweg kwamen we nog bij een klein dorpje en daar leek het precies of ik de film Porgy en Bess binnenstapte met Sidney Poitier als Porgy.
(“Fish are jumpin’ and the livin’ is easy”). In een klein restaurantje aan zee, hebben we ’s avonds heerlijk gegeten en toen heb ik eindelijk het Zuiderkruis gezien. Daarnaast herkende ik ook zomaar de Boogschutter, nota bene van de boekjes over sterrenbeelden die ik ooit las…….

Ansichtkaart



We hadden op de heen- zowel als de terugreis met de KLM prima stoelen (met een beetje bijbetaling) en een heerlijke reis. Ik heb uitgebreid de portugese taal gehoord en ik vind hem nog steeds even prachtig. Als ik goed zweeds kan, wil ik nog portugees leren……
Maar weten jullie waar ik nou ECHT gelukkig van word?

Van de heerlijke zuurstofrijke, frisse lucht die je inademt, ook al was het het gisteren 25 en vandaag zelfs 30 gr.
Van het prachtige in- en ingroene gras wat hier groeit!

Van het feit dat hier de seringen volop bloeien!


Van de knoppen van de papaver en de pioenroos die op springen staan,

Van het feit dat ik dit jaar TWEE keer heb meegemaakt dat het fluitenkruid in bloei stond (begin mei in Nederland en nu hier), dat ik zelfs fluitenkruid in mijn eigen tuin heb.

Van het vogelconcert dat al om half drie ’s nachts begint en het prachtige middernachtlicht dat de hele omgeving eruit doet zien alsof er ergens een black light is opgehangen
Van het buiten ophangen van de was (Het was iets minder dat ik mijn mobiel heb meegewassen waar al mijn telefoonnummers in staan en die is nu onbruikbaar geworden. Ik word er heel zenuwachtig van als ik mijn kinderen niet kan bellen. Mijn skype is ook op raadselachtige wijze van mijn computer verdwenen)
Van mijn uien die zijn opgekomen terwijl we weg waren en de hibiscus op het terras en mijn tomatenplanten en zo………. De paprika staat al in de knop.

Gele en rode uien.......



In Brazilië waren er hele bomen van...., maar deze staat op mijn terras!


dit moeten dan tomaten worden

Zo’n hevig geluksgevoel heb ik de hele vakantie niet gehad, raar hè? Waarschijnlijk zitten de meeste mensen gewoon op de plek waar ze het beste tot hun recht komen, denken jullie ook niet?

14 Reacties op “Weten jullie waar ik nou ECHT gelukkig van word?

  1. Twee keer Fluitekruid zien bloeien. Ik heb er eerder over geblogd. En nu maak jij mij dubbel jaloers.
    Prachtige foto’s en een mooi verhaal. Maar twee keer Fluitekruid wil ik ook wel!
    Vriendelijke groet

  2. Haar van Wordpress

    Pinkt een traantje weg bij het zien van de Braziliaanse foto’s, dat land gaat in je bloed zittten, ik mocht er 6 maanden werken, geweldig, van zuid naar Noord geweest,…….
    Wat is de tuin mooi!! En je tomatenplant, jeetje…..welkom thuis!

    • @Haarvan: Wat grappig! Ik heb al eerder bij je gelezen en toen dacht ik al dat ik die stijl van schrijven herkende! Ik dacht: “Dat lijkt wel…….” en nu zie ik het emailadres!!!!!
      Nu is Zweden in mijn bloed gaan zitten. Er volgt nog een logje over eten in Brazilië en over grote steden versus platteland daar…….. en over de taal, over de taal, die prachtige taal!!

  3. Sjoerd en Maaike, ik zie dat jullie ingelogd zijn! Wil je me even bellen. Ik ben tamelijk radeloos….

  4. Wat een prachtige foto’s en wat heerlijk om weer thuis te zijn. Het fijnste van vakantie vind ik thuiskomen.

  5. Mooi Janneke!

    En ja, ik ben uiteindelijk ook het liefst ‘hier’ :D. Neemt niet weg dat ik reizen leuk(er) ben gaan vinden 😀

  6. Hoi Janneke,
    Fijn dat je weer terug bent. Zit skype inmiddels al weer op je computer? Anders mail ik je wel vandaag of morgen. Wil je wat vragen.
    liefs, Lydia

  7. Wauw, ik vind het zo mooi zoals jij van het leven geniet!

  8. Wauw wat een mooie foto’s! Vooral die “ansichtkaart”!!

  9. he, wat een fijne update! zal ik vanavond zelf even bellen?
    liefs

  10. Oh, dank je wel! Op mijn wenken bdoend met foto’s….

  11. Prachtige vakantie, zo te zien … maar zoals het klokje thuis tikt tikt het nergens 😉 … fijn dat je er weer bent !

Geef een reactie

