winkelen in een grote stad……


Jullie hebben natuurlijk allang begrepen dat ik niet zo’n winkelend type ben. Het liefste vind ik in de eerste de beste winkel alles wat ik nodig heb. Ik ga dan ook b.v. graag naar de Bijenkorf, alleen mijn portemonnee vindt het minder geslaagd……. Vandaag heb ik een echt relaxed winkelend en buurtdagje gehad. Eerst heb ik ondergoed gewassen en twee witte linnen blousjes die allebei vlekken hadden. Ik had chocolademelk gemorst op een van die blouses en tot mijn verbazing ging het eruit met de hotelzeep en een beetje met mijn nagels schrapen. Alles in een handdoek gerold om het droog te krijgen en te drogen gelegd op het balkon. Daarna ben ik eens op weg gegaan. Ik moest geld trekken omdat we het beter vinden om niet in het rond te zwaaien met een creditcard in een onveilige stad. Maar geld trekken is ook zoiets. Misschien staan ze wel te wachten om je te beroven bij de geldautomaat. Het lijkt nu of ik vreselijk bang ben, maar dat is helemaal niet zo. Ik heb aan Leo moeten beloven dat ik voorzichtig ben, dus vandaar. Ik ben eerst met weinig geld op zak overal gaan rondkijken. Binnen een straal van een kilometer rond het hotel zijn eigenlijk wel zo’n beetje alle winkels te vinden. Ik wilde in ieder geval schoenen kopen en iets voor de tien-dagen-mand die ik in augustus (of september) aan mijn dochter ga geven voor de bevalling. Verder zou ik wel zien. Onderweg was een heleboel te zien. Een eind verderop hier is een parkje. Daar waren een paar bijna naakte indianen aan het dansen. GEEN foto’s! ik baal, baal, baal, maar ik vind het tè riskant om foto’s te nemen…. Verder was er nog een grote demonstratie, maar ik heb niet helemaal helder gekregen waar hij over ging. Volgens mij waren het studenten. Volgens mij demonstreerden ze tegen de uitholling van het onderwijs of zo, zou zomaar kunnen.
Ik zag ZO VEEL mooie en leuke dingen dat ik er helemaal duizelig van werd. Dan gebeurt vervolgens altijd hetzelfde: ik krijg de neiging om niks te kopen. Dat heb ik in Ikea ook. Ik noem het dan ook het Ikea-syndroom. Ik zag schattige kleine roze schoentjes, pyamaatjes (bij mij hadden de babies nooit een pyama aan, anders kan je blijven verkleden) . Verder zag ik schattige, pluizige, zachte knuffels, maar ik weet dat ze er daar al 20 van heeft….. Andere cadeautjes waren te groot om mee te nemen in het vliegtuig (2x).
Kortom, niet al te makkelijk…. Dan is is er nog een hele straat met allemaal schoenenwinkels, wel 30 denk ik . Kijk schoenen kopen is voor mij een grote afvalrace. Het liefst zou ik altijd op blote voeten lopen, dat gaat het beste. Ik heb brede voeten, een hoge wreef en ik heb aan mijn linkervoet ooit een teentje gebroken (dat was op die rampvakantie) en daar heeft zich een eksteroog ontwikkeld. Ik moet dus altijd de LINKERschoen passen. Gelukkig hebben ze hier beide schoenen staan en mag je gewoon passen. Er vielen al meteen 6 winkels af met hele smalle schoenen en heeeeeele hoge hakken. Ik wilde nog een foto nemen voor Rapunzeltje, maar toch maar niet gedaan. Ik wil schoenen hebben die ik onder een lange broek kan dragen en onder een rok, niet te chique, maar ook geen ouwevrouweschoenen. Ik moet er alleen wel op kunnen lopen natuurlijk. Verder moesten ze dicht zijn, want sandalen heb ik in allerlei soorten..Als kind ging ik met mijn moeder altijd ALLE schoennewinkels van Rotterdam af als ik nieuwe schoenen kreeg en daar heb ik een beetje een trauma van overgehouden. Ik zag mezelf al door alle andere 24 schoenenwinkels worstelen. Omdat niemand hier een woord buiten de deur spreekt, is het moeilijk om te vragen of ze een maat groter of kleiner hebben of zoiets in een andere kleur. Ik heb dus heel goed in het rond gekeken. Op een gegeven moment had ik er genoeg van en ben ik terug gegaan naar het hotel. Daar heb ik me verkleed en even op de computer gezeten en toen ben ik weer op weg gegaan om geld te pinnen. Ik had een geheel lege rugzak bij me en in twee verschillende zakken geld en nog geld in een platte buidel op mijn heup waar je echt echt helemaal NIETS van ziet. Na dit soort maatregelen denk je toch dat je minstens een keer wordt overvallen waarbij je de overvaller mooi op een verkeerd spoor brengt omdat hij denkt dat hij al het geld heeft. Mooi dat er helemaal niks, nada gebeurde. Ik had ook nog niet geluncht. Daar gebeurt nl. hetzelfde: allerlei tentjes waar ze allerlei eten hebben. Ik wil niet te veel eten als lunch, want we eten ’s avonds best uitgebreid .Ik wil gewoon een klein hapje….. En dan kan ik niet kiezen. Op een gegeven moment zag ik een leuk terrasje en ik ging er zelfs al zitten. Toen ik eens goed om me heen keek, bleek het de Mc.Donalds te zijn! Zo diep ben ik nog niet gezonken, dus daar ben ik zonder iets te eten weer weggegaan. Ik ben daar ook een beetje calvinistisch in. Zolang ik nog niks gekocht heb, mag ik nog niet gaan lunchen, vind ik dan. Slaat nergens op, ik ben het met jullie eens, maar toch…….
Ondertussen was het al een uur of vijf geworden hoor! Het geld pinnen ging prima, niemand keek op of om. Daarna vond ik een heel leuk braziliaans babycadeautje zomaar in een piepklein winkeltje. Ik ga niet verklappen wat het is, maar jullie mogen wel een foto van de prachtige buitenkant zien.

Dat was het grote keerpunt, want vlak daarna vond ik de ideale schoenenwinkel voor mij: brede, platte schoenen die ook nog eens leuk zijn. Ik kon bijna niet kiezen tussen drie verschillende paren die allemaal goed zaten bij mijn linkerteentje en heeel leuk waren.

Ik heb de schoenen gekocht die het leukste onder deze lange broek staan. Daarna ben ik een soort ‘gezondeten’ tentje binnengegaan en heb iets uitgekozen wat op een kroket leek met een broodje. Ik kreeg er versgeperst sinaasappelsap bij, heerlijk. Nu zit ik op Leo te wachten en dan gaan we dineren. Het is nu half acht en ik ben een gelukkig mens! Morgen hebben we nog een wandeling in een natuurgebied hier in de buurt en dan gaan we zondag naar de echte tropen. Ik heb er zin an….

12 Reacties op “winkelen in een grote stad……

  1. Je vermaakt je prima, zo te lezen. Nog een fijne vakantie in de tropen.

  2. Mooi schoenen!!
    Fijne week gewenst!!

    Corina

  3. Zo, weer even bijgelezen. Inderdaad al een tijdje niet meer gelogd jij. Je hebt het ruimschoots goedgemaakt. Ik hoop dat je vele fijne kilometers op die schoenen gaat lopen. Nog een fijne vakantie.

  4. Mooie schoenen meis, ik heb ook de makke van brede voeten en een hoge wreef, ik heb dan ook een vreselijke hekel aan schoenen kopen. Gelukkig is er met mijn kleine teen nooit iets aan de hand geweest, dus dat heb ik op je voor.
    Ik ben blij dat je niet ziek bent maar lekker aan de andere kant van de wereld rondhopst. Het lijkt me ook erg vreemd om de zon en de maan op de foute plaats (voor ons dan) te zien staan. Je kunt dus ook het zuiderkruis zien in de nacht.
    Met portugees zou ik geen moeite hebben, maar alleen rond te hopsen in een stad vol enge dingen, daar zou ik zelf meer moeite mee hebben. Ik zou zo rondkijken of er gevaar dreigt, daardoor de mooie dingen missen. Ik denk dat ik iemand mee zou nemen op die expedities.

  5. ik weet wel dat je met vakantie was, maar ik heb je toch een verjaardagstaart naar Zweden gestuurd. Dat is dan een verrassing als je ooit je thuiskomt van je globetrotterij. Ik weet niet of je mee heb gekregen maar met mijn dochter jouw naamgenoot is heel wat gebeurd. Maar dat lees je, hoop ik… je ziet maar dat jij toch op zijn pootjes terecht komt, dat je vindt dat je hebben wil, en dat je doorzet!

    Fijne vakantie verder en tot tweets…???
    of doe je dat niet meer, ik kan je nergens vinden!

    grts
    frieke

    • Ja, ik heb je kaart ontvangen Freike, vlak voor we weggingen, bedankt! Ik heb het verhaal van je dochter Janneke wel gevolgd in horten en stoten. Ik ben blij dat het weer een beetje beter met haar gaat en ook met jou…. Ik heb nog nooit getwitterd, maar ik begrijp dat ik daar eindelijk eens aan moet beginnen. Als ik weer thuis ben misschien…….

  6. haha, winkelen in de stadsjungle is toch ook niet te onderschatten, maar hé, je bent ruimschoots geslaagd 😉

  7. ik vind je schoenen echt heel leuk
    maar wat voor schoen maat heb je eigelijk want ze zien er wel best klein uit . Maar ik vind ze wel leuk maar misschien waren ze nog leuker geweest als ze hakken hadden gehad
    veel groetjes emma 🙂

  8. Hihi…ik heb echt een reputatie opgebouwd he, met die schoenen!

    Dat Ikea-syndroom herken ik wel een beetje ja.

    En wat lees ik nu? Janneke ook aan de twitter: dat zou leuk zijn! We hebben zelfs Toaske aan de twiter gekregen…

    Ik heb nu al zin in je foto’s van de tropen…

  9. we blijven onze Baasbraal ( want onze Janneke is toch mijn dochter) wel bestoken RR.. net zo lang tot ze twitter vindt… hahahaha

    grts

  10. oooo, nu snap ik het! Je zit aan de andere kant van de wereld!! Vandaar die winter en 25 graden…. Eerst de oudste post lezen, Wondel. Anders gaat het niet goed… 😉
    Ik hoop dat jullie genieten van jullie vakantie!!

Geef een reactie

