met vakantie!!!!


Heel hartelijk bedankt voor al jullie lieve reacties! Het gaat wel goed met mij. Het loggen blijft een beetje stug gaan van mijn kant, maar dat komt ook omdat ik in Sao Paolo zit! Voor de eerste keer van mijn leven ervaar ik hoe het is als de zon en de maan aan de verkeerde kant van de hemel staan en ook de verkeerde kant opdraaien. Van mijn moeder heb ik geleerd om me op de zon (en de maan) te oriënteren bij het vinden van je weg, maar het kost me verschrikkelijk veel moeite om die omschakeling te maken. Op de kaart zagen we dat het absolute centrum van Sao Paolo noordelijk van ons lag en we moesten dus de zon tegemoet lopen! Het helpt wel als ik visualiseer dat we de evenaar tegemoet lopen. Ik word nog een beelddenker op mijn oude dag!
In alle toeristenboekjes word je gewaarschuwd voor roven en zakkenrollen. We gaan dus geen zijstraatjes in, erg jammer, ze zien er erg aanlokkelijk uit……… Sinds woensdag wordt Leo iedere dag opgehaald om 8 uur en dan ga ik (na een uurtje of anderhalf) Sao Paolo in, of eigenlijk moet ik zeggen: uit. Ik heb de metrolijnen goed bestudeerd en dan ga ik naar een eindpunt en ga daar een beetje ronddwalen. Zoals iedere grote metrostad is hier ook een bovendegrond-lijn, maar dat bleek meer een trein te zijn. Hij voerde me woensdag ver ten noorden van Sao Paolo langs rotsen en velden met heel mooi geel bloeiende bomen en dorpjes tegen rotswanden aangeplakt. De huizen worden hier fel turqoise en oranje en zo geschilderd, prachtig.
Gisteren heb ik de uiterste westkant opgezocht. De metrolijn die op de kaart stond, was echter nog niet klaar. Toen ben ik maar gaan lopen. Ik heb ongeveer 2 1/2 uur gelopen en toen kwam ik inderdaad in een dorpje, zoiets als Barendrecht aan Rotterdam, maar dan anders. Daarvandaan ging een bus terug naar Sao Paolo. Het was al donker toen ik bij het hotel aankwam. Het is hier late herfst en het wordt al om half zes donker. Er is echter wel een probleem: ik durf mijn grote fototoestel niet te gebruiken! Overal word je gewaarschuwd om dat niet te doen, want dan wordt het gestolen. Woensdag heb ik het niet meegenomen en gisteren had ik het wel bij me, maar ik durfde het niet uit mijn rugzak te halen. Vandaag neem ik het maar gewoon niet mee. Dat het leven hier gevaarlijk is, is wel duidelijk. We worden er iedere dag aan herinnerd als we de lift nemen. Er hangt een bordje met de volgende tekst: WARNING: when the door opens, be sure that the lift is in the floor…..
De mensen hier spreken echt alleen maar portugees en ik versta er helemaal niets van. Ze zijn ook niet gewend dat je hun taal niet spreekt en maken geen gebaren of spreken in sleutelwoorden. Nee, ze ratelen gewoon door, ook als je duidelijk maakt dat je hen niet verstaat. Dat levert heel wat verwarring op, ook van mijn kant. Ik kan me eigenlijk best wel goed duidelijk maken als ik een taal niet spreek, ik schuw er niet voor om enig pantomime uit de kast te halen als het moet.
Vandaag wil ik gaan winkelen. Er is een heel groot winkelcentrum bij mij om de hoek en ik ga eens even kijken of ik wat kleine handzame cadeautjes op de kop kan tikken…….. Het is de laatste dag van de conferentie en morgen hebben we nog een toeristisch programma met een wandeling in een natuurgebied op het programma staan. Zondag vliegen we dan naar het tropische noorden (Salvador voor degenen die op hun atlas of Google Earth willen kijken) om daar nog een week echt vakantie te hebben. Dat is nog een vliegtocht van drie uur! Als wij van Linköping naar Amsterdam vliegen, zijn we maar anderhalf uur in de lucht. In Salvador wonen ook mensen die we kennen. Ze zijn ook een aantal keer bij ons in Puttershoek geweest en nu komen we dan (eindelijk) ook eens bij hen. We blijven twee nachten in hun huis en daarna hebben we een hotel aan het strand……
Als er nu de volgende keer een blogbijeenkomst is, wil ik er ook bij zijn. Zou dat te organiseren zijn meiden? Ergens in de herfst of hele late zomer?

7 Reacties op “met vakantie!!!!

  1. Ben blij wat van je te horen was al bang je ziek zou zijn ofzo. Ik had natuurlijk allang moeten mailen, maar ik stel nogal eens dingen uit die moeten gebeuren (zie bij je dochter Lieke). fijn dat jullie nog samen een week echte vakantie hebben. Pas goed op jezelf en kom niet ziek terug! Geniet ervan!!!
    Wij vertrekken medio volgende week richting Berlijn met als verste doel Sint-Petersburg.
    Wanneer ben je weer in Nederland?

  2. Wat spannend allemaal – dus daarom hoorden we zo lang niets – maar ach, straks ben je weer terug, boordevol verhalen 😉

  3. Fijn je weer te lezen,ook ik maakte me al een beetje zorgen.
    Geniet nog maar even lekker!!

    Corina

  4. jij bent toch wel een echte globetrotter hé!
    geniet van sao paolo en salvador maar pas wel een beetje op jezelf hoor!

  5. Sao Paulo…..da’s lang geleden dat ik daar was. Woont nog een ex vriendje van me, toendertijd een lekker ding, maar ja, met die Brazilianen weet je het maar nooit. Geniet er van, Brasil is een prachtig land met grote tegenstellingen.

Geef een reactie

