“De duitse dieren zijn ontsnapt!”


Op dit logje en op dit logje krijg je de uitleg van die opmerking!

Leo is een jaar na de oorlog geboren en ik drie jaar. Onze ouders hebben ons min of meer een tegenzin tegen Duitsers met de paplepel ingegoten. Toen Leo op middelbare school met een onvoldoende voor Duits thuiskwam, kreeg hij een pluim van zijn ouders! Op een vakantie hebben we een keer een jongen uit Amsterdam ontmoet, die als kind/tiener de oorlog had meegemaakt. Na de oorlog moest hij regelmatig door Duitsland reizen voor zijn werk en moest daar dan ook in een hotel overnachten. Hij nam dan steevast een paar haringen mee van huis en tape. Voordat hij dan de volgende morgen het hotel verliet, plakte hij met de tape een haring aan de ONDERKANT van het nachtkastje vast. Die kamer begon dan na een paar dagen vreselijk te stinken natuurlijk en het duurde weken voor de drab er aan de onderkant begon uit te lopen en de bron werd ontdekt. Dat was zijn kleine wraak voor het leed hem in de oorlog aangedaan. Ondertussen denken we heel wat milder over Duitsers. Tenslotte zijn alle mensen die de oorlog als machthebber hebben gefunctioneerd nu dood. Het blijft echter een typisch volk. Een paar dagen geleden nog, heb ik het verhaal hier verteld van de Duitsers die we in Noord-Zweden ontmoetten toen we daar in 1990 kampeerden. Ik ga het jullie niet onthouden
Die zoon van mij waar ik het in het vorige logje over had, is een pure beelddenker, zonder dyslectisch te zijn.. Als hij iets vertelt, schildert hij de hele situatie eerst voor hij tot het werkelijke verhaal komt.
Toen wij in 1990 in Jukkasjärvi (vlak bij Kiruna) kampeerden, kwamen daar ook een paar Duitsers aan in een heel klein autootje. Bovenop dat autootje lag een professionele canadese kano en – zoals mijn zoon zei – ze haalden de auto onder de boot vandaan. In de boot zat behalve een heleboel van die astronauten-overlevingsmaaltijden, een superprofessionele overlevingstent. Hij had zelfs een schoorsteen!! Wij gingen er vanuit dat ze op de camping alleen maar even de boel kwamen organiseren en dat ze vervolgens de Laplandse wildernis in zouden trekken met die prachtige spullen. Niets was minder waar. Ze bleven 5-6 dagen op de camping hangen, kwamen ’s morgens om een uur of half twaalf eens hun supersonische tent uit en begonnen dan gezellig bier te zuipen drinken en een beetje te kletsen en lol te maken. Ik schat ze zo’n jaar of 35. Een paar dagen kwam er ook nog een ander duits echtpaar op bezoek, maar die kampeerden ergens anders. Toen op een avond was ik de kleren aan het wassen bij het washok, toen ze binnenkwam met de mededeling dat ze de wasmachine echt nodig had, want dat het een zaak van leven en dood was. Ze moest echt NU die kleren wassen, anders ging het helemaal fout. OK, zaak van leven en dood, dus ik kon mijn was de volgende dag wel doen. Het zou er dan toch eindelijk van komen. Toen we de volgende morgen wakker werden rond acht uur, keek ik benieuwd of ze al vertrokken waren, maar de tent stond er nog gewoon. Om een uur of twaalf werden ze eens een keer wakker (mijn was was al bijna droog) en rond een uur of twee bonden ze de auto onder de boot en de tent en vertrokken ze. Waarschijnlijk zijn ze gewoon naar een andere camping gegaan.
Naar aanleiding van mijn verhaal vertelde mijn vriendin het verhaal van haar collega die zijn huis aan Duitsers had verhuurd voor de zomer. Hij had voor koffie en koek gezorgd bij de eerste kennismaking, maar ze hadden alles en alles zelf bij zich. Er kwam een barbeque, en een heleboel duitse worst, een stel mountainbikes en ook een boot tevoorschijn en een professionele hengel. Die duitser vroeg waar hij wormen kon krijgen, dus die zweedse man gaf hem een spa en liet hem zien waar hij kon graven. Nou, die duitser had de spa helemaal niet nodig! Hij had een stok en stopte die in de grond. Toen drukte hij op een knopje en de wormen kwamen met zijn allen met gezwinde spoed uit de grond gekropen………
Tja, duitsers…. tegenwoordig kan ik wel met ze door 1 deur meestal, maar ik moet toch een beetje om die gewichtigdoenerij lachen.

13 Reacties op ““De duitse dieren zijn ontsnapt!”

  1. Wat een grappige verhalen. Ik herken die gevoelens wel van mijn schoonmoeder. Zij is haar hele leven alles wat Duits was blijven haten. Wat een negatieve energie.

    • @Marja: Je hebt volkomen gelijk! Dat is ook de reden dat ik mijn mening over duitsers bijgesteld heb, maar het blijft een typisch volk

  2. Ohhh, en dan zeggen ze wat van Hollanders dat die altijd allés zelf meenemen op vakantie. De gniepers. Ik vind Duitsland een superland om op vakantie te gaan. Daar leer je het volk ook het beste kennen. Ik vind je verhaal leuk om te lezen en een tikje herkenbaar. Wat jij met Duitsers hebt, het gevoel, heb ik met Belgen. Ik ga daar liever niet op vakantie.

    • @Plofje: Belgen kunnen zichzelf over het algemeen heel goed relativeren; ze hebben veel gevoel voor humor….. Ik volg ook een aantal leuke Belgische blogs. Zowel in Duitsland als in België ga ik graag op vakantie. Het zijn prachtige landen en tegenwoordig kan ik Duitsers erg goed hebben.

      • Bij mijn Belgische collega’s zit de humor ver verstopt; ergens in de kleine teen??? Ze zijn stug en arrogant, kijken hun vrouwlijke NL collega’s met de nek niet aan. En relativeren kunnen ze volgens mij helemaal niet. Als je ook maar iets zegt dat niet in hun straatje past… oh oh oh.
        Ik heb menig maal geprobeerd mijn belgische collega’s tegemoet te komen maar helaas. Misschien dat het ooit nog eens vanuit een prive situatie anders zal lopen. Ik weet het niet. En meneer Johan heeft inderdaad humor. Maar de Belg die mij echt persoonlijk aan het lachen krijgt moet ik nog tegenkomen.

  3. Jemig, dat verhaal over die haring. Vies hoor.
    Ik werkte laatst in de tuin en vond het zo stinken onder de veranda. Lag er bovenop de box een vogellijkje (met kronkelende inhoud). Vies!!!
    Over de logopedie voor jongste: Vandaag gingen we fietsen en deden we woordspelletjes. Deed ze ineens al die zinnen gewoon helemaal goed! Nou, hoe kan dat dan?

    • @Toaske: Het toverwoord luidt: SENSORISCHE INTEGRATIE. Verder heb ik jouw rreactie ietsje bijgesteld met jouw goedvinden denk ik……

  4. Mijn reactie bijgesteld? is het heel dom als ik niet meer precies weet wat er in mijn oorspronkelijke reactie stond? Aha, sensorische integratie. Does not ring a bell. Je mag me daar uiteraard over mailen, maar ik ga er vanuit dat ik ook een terugkoppeling van de logopediste krijg met tips hoe wij het beste kunnen handelen.
    Dat je lurkt is prima hoor. Je hoeft je uiteraard niet te verantwoorden. Ik lurk ook op redelijk wat plekken.

  5. Duitsers hebben toch een diepe indruk nagelaten op mijn oma – zij spuwde nog altijd op de burgemeester (en diens zoon die later burgemeester werd) omdat die hun schuilplaats verraden had toen de Duitsers het dorp hadden ingenomen…. het zal altijd een zere plek blijven

  6. Ook ik ben opgevoed met een hekel aan alles wat Duits was. Nu komen hier veel Duitse badgasten en eerlijk gezegd zijn er daar een hoop bij die alle vooroordelen schijnen te bevestigen.
    Terwijl wij via vakanties in Corsica echt heel aardige Duitsers hebben ontmoet,dus die zijn er gelukkig ook wel.
    Nu kan ik een stuk beter met Belgen en Fransen uit de voeten hoor. Zeker Belgen, daar kan ik meestal flink mee lachen. (ik ben ven oorsprong Zeeuws-vlaming misschien dat we elkaar daaarom zo goed begrijpen)

    Hoe mooi de natuur in Duitsland ook zijn mag, ik voel me er nooit prettig en dat komt niet door mijn ouders, want die gingen regelmatig in Duitsland op vakantie. Ik weet niet wat de oorzaak van die gevoelens in mij is. Misschien uit een vorig leven (ik roep maar wat ) ik zou het niet weten. De mensen doen daar echt niet vervelend tegen mij, ze zijn zelfs aardig als je er bent, maar toch. . . ik wil zo snel als ik kan weer een grens over (zolang dat meer niet de Oosterijkse grens is, want dat geeft mij hetzelfde gevoe)l.

    • @Haba: Ja meid, sommige duitsers bevestigen inderdaad alle vooroordelen! Mijn zoon woont in Noord-Duitsland, bijna in Denemarken en is daar zeezeiler. Hij heeft ook een duitse vriendin, maar daar zijn ze toch anders hoor! Het zijn halve Denen……. Ik heb mijn vooroordelen aardig overwonnen moet ik zeggen. Wat Oostenrijk betreft, moet ik je gelijk geven. Alleen Wenen vind ik wel leuk, maar de rest van de Oostenrijkers krijgen alleen maar Eurotekens in hun ogen als ze je zien……

  7. Hahahaha, ik weet er alles van! Ik heb jaren voor een dochterbedrijf gewerkt van een Duitse onderneming. het was altijd Herr Dokter aan de telefoon. Tijdens een persoonlijke kennismaking heb ik eens verteld dat wij in Nederland vrij nuchter zijn in dit soort dingen en dat ik er vanuit ga dat een Herr Dokter niet veel gelukkiger is dan Jan met de Pet. Daar moest de Herr Dokter vreselijk om lachen en sindsdien was het : ‘Erik’ voor mij. Maar dan ook alleen maar voor mij…. Rare lui inderdaad!!

Geef een reactie

