Den winter is vergahahangen……


De laatste restjes sneeuw verdwijnen en op ons weggetje is het een komen en gaan van Héééle Grote Vrachtauto’s met drie (3) aanhangers vol met boomstammen. Vanmorgen kon ik niet NAAR school en vanmiddag kon ik niet naar huis. Ik heb mijn zweeds zittten doen in de auto. Ze keren leeg bij onze tuin, want dat is de enige plek dat het kan. Daarna gaan ze laden en kunnen dan alleen nog maar vooruit naar de ‘grotere’ weg.

en het is echt maar 1 auto.....


Ik heb even een rondje tuin gedaan zojuist, maar de schade aan de bomen en struiken is veel groter dan vorig jaar. Het begon nu al in november te sneeuwen en toen ineens een heleboel. Daarna heeft het grofweg nog twee keer flink gesneeuwd en niet zoals vorig jaar steeds een beetje. De takken van de sering zijn helemaal afgebroken:

In de tuin liggen nog gewoon de plantenresten van vorig jaar. De herfstasters bloeiden nog toen het begon te sneeuwen…..
Nu komt er onder die plantenresten van alles omhoog gezet. In de hele tuin komen overal puntjes en bloemetjes tevoorschijn….

Soms bloeit het zelfs al:

In mijn vorige logje werd mij gevraagd hoe ik het nu vond, zo’n lange winter. Laat ik voorop stellen dat ik een echt sneeuwmens ben. Ik blijf het prachtig vinden om in een kerstkaart te wonen. Maar zelfs ik ben erg blij dat ik niet 350 km. noordelijker woon, ook al is het licht daar nog mooier dan hier, zelfs ik ben blij dat het eindelijk voorjaar is. Het is beslist wel spectaculair, dat moet ik zeggen. Het voorjaar is ook heel spectaculair. In een hele korte tijd komt alles uit en gaat bloeien en vrucht zetten. Eigenlijk is dat het: het is SPECTACULAIR! De verschillen zijn zo groot, soms zelfs per dag. De lucht is helemaal prachtig blauw en 10 minuten later sneeuwt het. ’s Zomers wordt het nooit helemaal donker en het licht dat over de horizon komt in de nacht heeft het effect van white light, alle witte kozijnen lichten extra op. ’s Zomers kan het ook 30 graden worden. We raken niet uitgekeken voorlopig. Dat is het eigenlijk…..

12 Reacties op “Den winter is vergahahangen……

  1. Wat jammer dat er zoveel beschadigd is door de sneeuw. Kun je de sering nog stevig terugsnoeien?
    Geniet maar lekker van al het jonge groen dat nu opkomt.

  2. Leuk blogje, ik heb ervan genoten.

  3. Dat kan ik me voorstellen: dat het spectaculair moet zijn dat alles in 1 klap bloeit na zo’n lange winter. Gelukkig maar dat jij een echt sneeuwmens bent, en fotogeniek is het wel, die sneeuw (een afgebroken sering wat minder; tjonge jonge, dat er zoveel kracht vrijkomt is ook wel spectaculair!)

  4. Dat is vaak in extreme omstandigheden, dat alles heel snel en tegelijk in bloei komt. Er is maar weinig tijd om te bloeien en vrucht te dragen voor de natuur bij jou in de buurt.
    Je ziet het nog extremer in de woestijn. Als het daar heeft geregend bloeit alles tegelijk en is ook weer zo verdwenen, om soms jaren ondergronds te blijven bestaan.

    Ik ben echt geen sneeuwmens, ik vind het wel mooi, maar niet langer dan een week alstublieft, dan ben ik het alweer compleet zat.

  5. en het levert ook spectaculaire beelden op 🙂

  6. Hier bloeit de sering bijna. Ik ben zo gek op die plant.

  7. Haaa Janneke,

    Even volledig offtopic… maar vanmiddag is de webshop (www.sisigma.nl) online gegaan 😀

    Liefs Marieke

  8. Wow, ik ben ook echt blij dat de sneeuw hier langzaam maar zeker smelt. Totaal geen sneeuwmens, niet om te rijden dan,na ongeluk.
    Fijn dat het gaat bloeien,hier nog niets,dus ik geniet van alle Hollandse en Zweedse blogs.Als ik dan van TOaske lees over de sering, die hadden we eerder ook.
    Groet, Wilma

    • @wilma: Ik zal er snel nog wat ‘koude’ foto’s op zetten! En daarna wat ‘bloei’foto’s. Dan kan je griezelen en genieten tegelijk!

  9. Wat een ‘gelukkig’ logje. Zo mooi om alles zo bewust en in dit soort omstandigheden mee te maken, zo fijn dat je het met ons deelt!

Geef een reactie

