Lentezweeds (samengesteld woord)


O, jongens, wat vind ik het toch leuk om KENNIS op te doen! Ik heb me gisteren opgegeven voor een nieuwe (vervolg)cursus zweeds en in een moeite door voor ‘middelbare school’-geschiedenis. Nou hoop ik maar dat ze dan zweedse geschiedenis gaan behandelen, want die andere geschiedenis weet ik wel zo’n beetje. Alleen: echt hard werken thuis, daar heb ik dan niet zo’n zin in. Het is ook maar goed dat ik af en toe een weekje weg ben, want dan blijft het spannend. Gisteren hebben we de hele dag besteed aan de uitleg hoe je in een woordenboek moet zoeken en wat al die tekentjes bij de woorden betekenen. Het was wel leuk om het even te oefenen aan de hand van vragen, maar nu weet ik het wel. Dit was al de derde les over het onderwerp, dus niks gemist. Dat is niet waar, want we hebben vorige week een luistertest gehad en die moet ik nu inhalen op 3 mei. Vandaag krijgen we samengestelde woorden: tafel-poot en zo. Daar heb ik heel mijn leven mee gewerkt met al mijn dyslectische kinderen. We maakten dan ook onzin-samengestelde woorden zoals olifantenmeeuw of paardenhaai. Er ligt alleen een groeiende stapel inleverwerk te wachten. Gisteren ben ik aan mijn brief begonnen waarin ik een vriendin in het zweeds moet vertellen hoe het nu met mij gaat en wat ik zoal doe. Dan moet ik nog een persoonsbeschrijving maken van een beroemd persoon en die presenteren in de klas, ik moet nog een zakelijke brief schrijven en ik moet nog vragen inleveren over een stuk tekst. Bovendien moet ik nog Harry Potter in het zweeds lezen een stukje over de auteur schrijven en een boekpresentatie geven.
En dan ligt – heel verleidelijk – de tuin op me te wachten. Ik kwam er gisteren achter dat, op de plek waar drie dagen geleden nog sneeuw lag, nu al crocussen bloeien! Het belooft weer een heerlijke dag te worden. Uiteindelijk wordt het niet zo warm, een graad of 6, maar het voelt als 16gr.! Er wordt dan ook al volop in t-shirtjes gelopen overdag en zelf heb ik ook alleen een fleecejack aan. Dit is Zweden. Ik heb er zin in, jullie ook?

11 Reacties op “Lentezweeds (samengesteld woord)

  1. Leuk dat je er lol in hebt, al dat leren. Mij niet gezien hoor, past niet meer in mijn hoofd. Enne…lekker hè dat voorjaarsweer….zaterdag wordt het hier 20 graden…..was het maar vast zover, want vandaag geven ze regen op.
    Lydia

  2. Wat een leuke studie ben je aan het doen. Zelf ben ik met Swahili bezig, ook een uitdaging hoor maar niet zo moeilijk als Zweeds.
    Enne lente? Ik ben een zonnemens en bloei helemaal op eind februari, alleen al bij het idee dat het lente wordt! Heerlijk, lekker op een terras aan het water in het zonnetje, hmmmm as. zaterdag gaan we dat doen. Ze beloven 20 graden, heerlijk.

  3. Poeh, wat een huiswerk krijg je! En Harry Potter lezen in het Zweeds is ook aardig pittig, lijkt me. Succes ermee. Ik bedgrijp dat je een heerlijk gevoel krijgt van de pas ontloken crocusjes! In Nederland regent het nu, maar zaterdag en in de loop van de volgende week geven ze echt lenteweer op! Heeeerlijk!
    groet, Tineke.

  4. Toch leuk hoor allemaal. Zo te zien blijf je een echte Hollander, je denkt vast altijd in het Nederlands.
    Veel succes met je tuin, het wordt hopelijk een heerlijk zonnige lente daar in het hoge Noorden!

    • @Karien: Ja, ik denk nog helemaal in het nederlands, maar ik ben wel zo fanatiek dat ik heel de dag alles wat ik denk loop te vertalen in het zweeds. En ik kan je verzekeren dat ik een hoop denk!

  5. Ik heb enorme bewondering voor je.

  6. Jeetje, het is maar goed dat je zo leergierig bent!!
    (wel leuk inderdaad…)

  7. Ik ben een “talenmonstertje”dus vind het leuk om over je studie te lezen. Succes!!

    Corina

  8. Leuk om dit allemaal te lezen.

  9. Al goed dat de lente zichtbaar is – dat geeft vast zo een boost aan energie dat je die taken in no time hebt afgehandeld 🙂

  10. Gááf hé, zo’n nieuwe taal leren! Ik vind het dan ook erg jammer dat ik nu zo weinig Deens spreek en verheug me altijd erg op de vakanties als ik weer mag 🙂 Veel plezier met je huis- en tuinwerk!

Geef een reactie

