In het kader van de VZG(vreemde zweedse gewoontes): de Nationale Wafeldag!!



Verschillende keren heb ik al een logje geschreven over de zweden en hun tradities. Zo is daar het kerstdiner waarop ieder jaar exact hetzelfde ter tafel wordt gezet. Er is een kanelbulledag (een kanelbulle is een mislukte bolus) in october, er wordt ergens begin maart een soort soes die niet van soesendeeg is gemaakt, geserveerd en vanaf 1 december tot eind januari wordt in alle ramen zo’n verlicht trappetje gezet. Leo heeft dat bij de standaardinrichting van zijn kamer.
Ik was er onkundig van en ik was er ook niet. Vrijdag was het nationale wafeldag. Ook Leo was er trouwens onkundig van en keek verbaasd naar collega’s met WAFELIJZERS in hun tas! Om de beurt gingen ze een uurtje staan bakken. Daar moet je in Nederland eens om komen op de Universiteit! Natuurlijk moesten de wafels ook opgegeten worden en dat moet met jam en slagroom. Ik opperde nog voorzichtig dat ze misschien ook met poedersuiker gegeten konden worden, maar poedersuiker is uit den boze op nationale wafeldag! Jam en slagroom moet het zijn, ONgezoete wel te verstaan!

17 Reacties op “In het kader van de VZG(vreemde zweedse gewoontes): de Nationale Wafeldag!!

  1. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik eerst even gekeken op je blog bij vorig jaar. Ja, toen was je dus in Nederland en dan vallen vreemde Zweedse gewoonten niet op. Denen eten ook ieder jaar hetzelfde met Kerst.

    • Ja, ik vroeg me al af waarom ik vorig jaar het niet gemerkt heb, maar toen was ik dus ook in Nederland. Dat klopt, want mijn kleindochter is 24 maart jarig en dan is het dus 25 maart nationale wafeldag! Je begreep het wel hè, dat ik deze keer niet kon komen?

      • Natuurlijk, ik heb er geen moment aan gedacht dat je hoofd daar naar zou staan!

  2. dat plaatje is dan zeker nederlands:) ik was een keer op een school op våffeldagen en ja, daar stonden de juffen wafels te bakken en er gingen schalen met slagroom en jam door de klas. aardbeienjam,welteverstaan. bosbessenjam doen ze niet op hun wafels of pannenkoeken, hoor.

    • Leo zei dat ze ook hjortron(?)jam op hun wafels deden (die gele vruchtjes die op de toendra groeien), zeker iemand uit Norrland……..

  3. *grinnik* hele vreemde gewoontes ja!

  4. Tja,ik ben geen zoete snoeper maar vond het wel heel leuk om te lezen.

    Corina

  5. Het klinkt in ieder geval verrukkelijk.

  6. Toch wel leuk hoor, die tradities. En als je gewoon lekker niet meedoet, mag dat wel als buitenlandse? Of anders introduceer je een leuke Nederlandse traditie!

  7. Dus als het pannenkoekendag is in Nederland, dan is het wafeldag in Zweden. Gossie, mijn verjaardag is wel een lekkernijendag!

    • @Toaske:Ik had eerlijk gezegd nog nooit van pannenkoekendag gehoord! Van jouw verjaardag trouwens ook niet, nog gefeliciteerd!!!

  8. Lekker wafels, maar wel zoet dan!!
    Ben blij dat we hier in Nederland onze eigen tradities kunnen maken zoals we willen…….of doe ik dat alleen????
    Lydia

  9. Lijkt mij een geinige traditie. Zo probeer ik mensen over te halen mee te doen aan Towelday, de herdenkingsdag van Douglas Adams waarop mensen de hele dag zichtbaar een handdoek bij zich dragen.

  10. IK ben geen snoeper… ik zou op wafeldag dus mooi een dagje vrij nemen 😉

    Towelday? Ik denk niet dat er een markt voor is Terrebel, haha!

  11. Alleen de Hollandsche slagroom is zoet. Er zijn maar heel weinig landen die de slagroom zo zoet hebben als de Hollanders en anders heel erg weinig zoet.

    Pannenkoekdag???? Nooit van gehoord. Ook niet van wafeldag. Heel vreemd allemaal maar wel lekker.

  12. Ik ben gek op wafels met slagroom, en dan ook nog verse aardbeien erop! Jammie, jammie! Helaas slecht voor de lijn….
    Grappige gewoontes hebben die Zweden.
    Groet, Tineke

  13. Jammie,
    Maar Leo zal best wat gekregen hebben toch? Arme stakker,of houd’ie niet van wafels.
    Hier hebben ze ook wel breakfast day op school.Makkelijk en lekker.Pannekoeken(dikke)met een laag stroop erover. Geef mij maar een wafel met alleen aardbeien of ander mixed fruit.
    Groeten, WIlma

Geef een reactie

