Nou, roomsoesjes dan maar…….


Via verschillende kanalen kreeg ik de vraag of ik mijn roomsoesjesrecept van gisteren met jullie wilde delen. Roomsoesjes maken is heel spectaculair vind ik. Je legt wat dotjes deeg op een bakplaat en ze ontploffen tot soesjes! Als je de volgende regels opvolgt kan het niet mislukken…
Het eerste wat je moet doen is de oven op 190 graden zetten. Rijzende en bakkende soesjes kunnen heel slecht tegen temperatuurverandering. Je mag tijdens het bakken ook beslist niet kijken of ze al gaar zijn, want dan kunnen ze inzakken. Dat heb je altijd met recepten waar veel ei in zit. Dan beleg je een bakplaat met bakpapier
Daarna zeef je 100 gr. bloem in een kom.
Dan doe je in een pannetje: 150 ml. water en 75 gr. boter in stukjes gesneden en een mespunt zout. Dat breng je aan de kook. Als de boter gesmolten is, doe je alle bloem er ineens bij en je roert met een HOUTEN lepel net zo lang tot het een bal is die van de bodem loslaat. Daarna haal je de pan van het vuur en laat de massa ietsje afkoelen. Het is de bedoeling dat het ei de boel bindt, maar het mag niet koken natuurlijk, want dan komen er stukjes ei in te zitten en rijst het deeg niet meer. Eigenlijk moet je de eieren er ook met een houten lepel doorroeren, maar ik kreeg een prima resultaat met de mixer, een gewone mixer. GEBRUIK NOOIT EEN STAAFMIXER MET EIEREN!! Dan gaan de blaasje kapot en rijst het ei niet meer). Je doet een voor een DRIE eieren erbij bedankt Lydia! en gaat heel fanatiek mixeren. Na een minuut of zo, bindt het ei door het deeg. Dan is het goed. Als het goed is, neemt het hele proces niet langer dan een minuut of acht in beslag.
Daarna moet je eigenlijk met de slagroomspuit bolletjes op de bakplaat spuiten, maar het gaat net zo goed met een (flinke) theelepel die je tussendoor even nat maakt zodat het deeg niet blijft plakken. Als een eetlepel er op doet, krijg je grote soezen, maar ik hou van klein. Ik hou van soesjes die je in 1 hap in je mond kan steken, zodat de slagroom er niet uit komt zetten en waarvan je er rustig vijf kan nemen omdat ze zo klein zijn. . Daarna zet je ze ongeveer 15 minuten in de oven. Na 15 minuten voorzichtig kijken of ze goed zijn. Als dat zo is, zet je de oven uit en op een kier. Tien minuten daarna ongeveer, kun je de oven wel helemaal open doen en de soesjes er uit halen.
In alle recepten staat dat je de soesjes aan de onderkant moet openknippen om ze te vullen, maar ik heb daar hele slechte ervaringen mee. Ik heb een slagroomspuit en daar zit een spuitmondje bij dat langwerpig en vrij dun is. Dat steek ik gewoon in een dun stukje en zo vul ik het soesje. Je hoeft ze overigens niet met slagroom te vullen hoor!. Je kan er ook ijs in doen, of Kwark, of vruchtenmoes, of kruidenkaas, of gevuld-ei-spul. Ik vind slagroom gewoon het lekkerste en de bovenkant bestrooi ik dan met poedersuiker. Je kunt de bovenkant ook in de gesmolten chocola dopen. Je kunt met glazuur zelfs een hele taart er van bouwen, profiterolles heten ze dan ineens. Maar zoals gezegd: ik vond ze met slagroom gevuld het lekkerste.
Eet smakelijk!

15 Reacties op “Nou, roomsoesjes dan maar…….

  1. het water loopt me in de mond. Zijn ze al op? Anders komen we even langs, Max en ik. 🙂

    • Wat denk je? Op natuurlijk…. maar ik wil ze wel een keer maken hoor, speciaal voor jou en Max.

      • ik kom wel een keer een dag en dan kunnen we ze samen maken, kan ik het gelijk leren!
        ik heb trouwens je bakjes gevonden. Ik had ze veilig weggestopt in mijn koffer… gelukkig had ik alles er nog niet uit gehaald, anders had ik ze pas volgende maand gevonden! Hahaha.

  2. Zoooo…die ga ik morgen meteen maken! Vastentijd hè :)))

  3. Verrukkelijk. Zo maakte mijn moeder ze ook altijd.

  4. Heerlijk! Ik doe een moord (nouja, bij wijze van) voor roomsoesjes.

  5. Dank je wel Janneke, ik ga het gelijk uitprinten en ze maken als het zo uitkomt.

  6. Hoi Lieverd, enne…hoeveel eieren?????
    Lydia
    of lees ik daar weer eens overheen, want dat doe ik regelmatig….

  7. Lekker, mijn oma maakte ze altijd, ik kan dat best ook eens doen!
    nog een vraagje:
    Wanneer je de bloem erbij doet en gaat roeren, moet dan het vuur hoog staan?

  8. Hoi,dit is lekker he,die soezen. Alleen vinden ze hier grote lekkerder. Krijgen ze ook,alleen op zon en feestdagen!
    Ik knip de soes(grote)over de helft en doe de onderste helft met slagroom en de bovenste helft er ondersteboven op en vul het met fruit en evt, voor de lekkerbek(zoals hier) nog wat slagroom. gelukkig verkopen ze slagroom hier per liter.
    Ook lekker met vruchtenkwark en room gemixt. Enjoy.
    Love Wilma

  9. Wow…..dat was raar, hoe kan ik nu ineens zo gereageerd hebben?

  10. Dit recept ga ik opslaan! En als onze keuken er (eindelijk!) is, ga ik het uitproberen… Het water loopt me nu al in de mond…. Jammie!

  11. Hoi Janneke,
    Nou, eindelijk is het er dan van gekomen enne,…. ZE ZIJN GELUKT!!!!! Wow, wat is dit een feestje. En zo simpel eigenlijk, maar ja, dat is alles als je weet hoe het moet…
    Bedankt voor het recept en nú ga ik ze opeten!
    Groetjes, Mariëlle

Geef een reactie

