Jaarvergadering


We hebben hem weer achter de rug: onze jaarvergadering van ons buurtschapje van vijf huzien. Eigenlijk zijn het er nog maar vier, want een paar weken geleden is een stel buren min of meer met de noorderzon vertrokken. Ze konden de hypotheek niet meer betalen en nu wordt het huis per executie verkocht. Er woont nog een zoon van 16 alleen. Hij wilde niet meeverhuizen. Hij schijnt tot vier uur achter de computer te zitten en tot vier uur te slapen en in de verkeerde volgorde. Om de paar dagen zie ik het autootje van zijn moeder staan, dus hij wordt wel min of meer verzorgd. Anders zou hij verhongeren, want je kan hier niet naar de winkel zonder auto…..We hebben afgesproken dat ik hem morgen ga uitnodigen voor de lunch, maar ik voel me net tante Priscillia van Pippi Langkous, die ook altijd dreigde met de kinderbescherming……. Het gaat er maar om dat hij weet dat er mensen zijn die aan hem denken, maar zo zal hij het niet opvatten vrees ik. Waarschijnlijk is hij boos dat ik hem uit zijn bed bel…….
Ons ‘avlop’verhaal(riool) is nog steeds niet afgelopen….. Er is vanaf de laatste vergadering gewoon NIETS gebeurd! Ongelofelijk!
Nu hebben we de volgende vergadering na midzomer en voor in juli de zomervakantie begint. Intussen gaan enkelen naar een ‘tentoonstelling’ die er aan komt over rioolsystemen en nieuwe flitsende oplossingen en ze komen dan met hun bevindingen terug bij ons. We hebben een hele tijd zitten praten over geld en dat we dat bedrag (+/- 3.500) Euro echt van de nieuwe bewoners moeten hebben, dat dat bij de verkoop duidelijk moet zijn dat ze die kosten moeten betalen.
Verder hebben we afgesproken dat ons jaarlijkse feest dit jaar een kreeftenfeest zal worden. Er worden kreeften op verschillende manieren klaargemaakt en dan kan je je te barsten eten, zoiets…..
De vergadering was deze keer bij ons en ik had voor de gelegenheid slagroomsoesjes gebakken, van die kleine. Ze waren heerlijk! Voor hun is dat iets heel bijzonders. Nu denken ze natuurlijk dat bij alle vergaderingen in Nederland altijd soesjes worden gegeten….. Soesjes maken is erg makkelijk en tamelijk goedkoop, ik deed het al als kind. Toch mislukte mijn eerste baksel omdat de boter, de bloem en het water nog te heet waren toen ik de eieren er doorheen deed. Dan rijzen ze niet meer in de oven. Als iemand van jullie het recept wil, geef je maar een gil.
Verder heb ik erg in mijn piepzak gezeten over mijn zweeds. Zoals jullie weten liep ik twee testen achter en vanmiddag heb ik de eerste van die twee gemaakt. Vooral de vervoegingen van de onregelmatige en sterke werkwoorden is een crime. Sommige worden op ‘nederlandse’ wijze verbogen, maar sommige een beetje anders en weer andere héél anders. Die een beetje anders gaan zijn de allermoeilijkste. Toch denk ik dat ik de test ruim voldoende heb gemaakt. Op naar volgende volgende week maandag. Dan hebben we maandag ook een mondelinge test van twee korte verhalen die we hebben gelezen en waarover we ‘discussie’vragen hebben gekregen. Volgende week donderdag kom ik alweer naar Nederland! Op 26 maart vieren we de verjaardag van Feike, mijn oudste kleindochter en in het begin van de avond reis ik dan weer terug naar Schiphol voor het vliegtuig van half negen.
Ik ben nog steeds niet helemaal in orde. Op de gekste momenten kan ik mijn ogen bijna niet open houden en op andere momenten (laat in de avond en in de nacht) heb ik HELEMAAL geen slaap. Vannacht heb ik tot kwart voor vier naar “De muiterij op de Bounty” gekeken! Ik krijg mezelf bijna niet aan het werk, zelfs logjes lezen doe ik mondjesmaat. En dat vond ik nu juist altijd zo leuk! Ik kan mezelf er niet toe zetten op het ogenblik. Maar ik doe tenminste weer IETS. Ik heb wel leuk contact met een paar klasgenoten nu wij allemaal wat beter zweeds spreken. Met mijn fototoestel ben ik nog niet vertrouwd. Ik heb wel een heleboel foto’s genomen, maar er zijn er maar een paar waar ik min of meer tevreden over ben (volgen later).
Zo, dat was even een verslagje, het is toch nog een heel verhaal geworden, maar ik ben wel van de hak op de tak gesprongen geloof ik. Nou ja, het is een logje, dus iedereen die mij aanspoort, kan tevreden zijn!

13 Reacties op “Jaarvergadering

  1. Ik ben blij met dit blog! En zo te lezen is er voldoende stof voor volgende afleveringen.
    Succes met het Zweeds!
    Vriendelijk en nieuwsgierige groet uit Amsterdam-ZuidOost

  2. Dan kun je ook ’s nachts ff bij de buurjongen langs, jullie liggen bijna op hetzelfde schema 😉

  3. I’m happy de peppie! Hier een ziekenboeg, zat ik echt op te wachten…..not dus…
    lydia

  4. Bedankt voor je interessante verhaal. Zo kunnen we toch een beetje om een hoekje kijken bij Nederlanders in Zweden. Ik hoop dat je snel weer de oude bent. Sterkte en groet vanuit zonnig Vlaanderen. Ram in Ravels.

  5. En nu maar hopen dat het rioleringsverhaal snel een goede afloop krijgt 😉 – en verder nog even melden dat 26/03 hier ook een speciale dag is – dan wordt jongste alweer 3 – het gaat snel he 😉

  6. Fijn om weer een blog te lezen!
    Wat een vreemd verhaal van die buren, die min of meer met de noorderzon vertrokken zijn, maar wel een 16-jarige zoon achterlaten! Moet die jongen dan niet naar school? Er is in Zweden toch wel een leerplichtwet?
    Ik wens je veel sterkte met je mondelinge taaltest, en ook met je gezondheid. Ligt er nog steeds sneeuw in Zweden?
    Groet vanuit een zonnig Nederland, Tineke.

  7. Leuk weer te lezen bij je. Jammer dat je nog steeds niet de oude bent, maar wel weer op weg. Weet je dat ik ook meestal pas tussen 01.00 – 02.00 u op bed lig? ‘k Weet niet, maar mijn dagen lijken gewoon te kort en voor ik het weet is het al weer zo laat. Peter slaapt dan al lang. En JA Janneke, je zou mij erg blij maken als je me het recept van de soesjes wilt mailen. Als kind maakte ik ze ook met mijn moeder, alleen dan formaat moorkop. Mijn moeder smolt dat soms ook nog chocolade om eroverheen te doen. Jammer dat je “omhoog” komt als wij net naar Nederland zijn. Ik had het heel leuk gevonden jullie hier te zien. Wat in het vat zit………… Een mooie dag en succes met je Zweeds. Ik ben er ook druk mee, maar nog niet zo ver gevorderd als jij. Hier dooit het als een gek, het is al een hele tijd “warm” voor de tijd van het jaar. Dag Janneke!

  8. Doe lekker rustig aan – zo te zien komt het allemaal langzaam aan weer in het gewenste ritme!

  9. Je hebt de testen vast goed doorstaan. Knap hoor, zo snel als je het Zweeds onder de knie krijgt!

    Wat een verhaal van die buren met hun puberzoon… Fijn dat de buurt zich er wel om bekommert, ook al ziet het jong zelf er misschien het fijne er niet van in. Dat doet hij vast later…

    Succes met alles!

  10. Hoi Janneke,

    Pff, wat een gedoe als je maar niet helemaal opknapt.
    Misschien doet een voorjaarszonnetje (zoals nu in Nederland) je goed!
    Ik ben héél benieuwd naar je recept voor soezen, hier in huis zijn ze het favoriete ‘taartje’ en oh, wat zou ik mijn jongens dáármee verrassen!

    Mariëlle

  11. Inderdaad een logje. Wel weer lang geleden hoor. 😉 Komt vast goed met dat Zweeds.

  12. Mooi verhaal weer, Janneke…
    heeft wel wat van het ‘burenbier’
    dat we hadden op Terschelling:
    http://bit.ly/eg3XHv

    ‘k zal binnenkort weer ‘ns uitgebreider
    en aandachtiger lezen bij je…
    ik ben er de laatste tijd niet zo bij.

  13. Aaah wat liep ik hier achter met lezen…blijkbaar is er iets mis met mijn volginstelling.
    Fijn dat je je weer iets beter voelt, alhoewel nog niet de oude…leuk zo’n burenoverleg en hopelijk heb je een leuk contact met de buurjongen zonder tante priscilla..

Geef een reactie

