Mix Megapol, en bättre blanning (een beter mengsel)


Hier op het verschrikkelijke platteland van Zweden (wel met heuvels trouwens), is maar 1 radiostation te ontvangen. In de auto luister ik altijd naar de radio als ik alleen ben. Voor mij komt het geluid van de radio dan uit het midden en zo weet ik goed hoe breed de auto is. Als er iemand naast me zit, ben ik op die persoon gericht en vroeger, toen ik nog niet zo veel rij-ervaring had, wilde ik dan ook voortdurend rechtsaf slaan als er iemand naast me zat. Misschien , misschien is mijn tweede botsing daar zelfs nog een staartje van……Maar het radiostation dan, Mix Megapol geheten, heeft ongeveer 12 platen en die worden in verschillende volgorde gedraaid (vandaar een bättre blanning, met de klemtoon op ‘ning’). De zweden kunnen niet goed tegen verrassingen, dus 12 verschillende platen kunnen ze net behappen. Ik geloof opgemerkt te hebben dat er iedere maand een nieuwe plaat bijkomt en een andere afgaat, maar zeker weten doe ik het niet. Een van de nieuwere nummers is het nummer van the killers (?)
en het heet : “Are we human or are we dancers?”…… Die titel intrigeert me enorm. Is dansen iets zo verschrikkelijk onmenselijks dat die twee niet samengaan? Of is het de titel van een film? Weet iemand van jullie waar het over gaat? Wat ik kan verstaan is I’m on my knees, looking for the answers” DAT kan ik me nou weer levendig voorstellen als je zo’n achterlijke vraag stelt…… Daar pieker ik dan zo een beetje over, terwijl ik van Linköping naar ons huis rijd, maar het verhindert me niet om uit volle borst mee te galmen.
Het doet me ook terugdenken aan de tijd dat ik in mijn autootje de hele Hoekse Waard rondcrosste naar en van mijn aan-huis-eet-kinderen (kinderen met eetproblemen en ‘dreigende’ sondevoeding). Ik had een paar CD’s en 1 daarvan was die van de Bangles. Al dan niet met stagiaire, galmde ik die plaat hardop mee. Er is niets zo goed tegen een depressie als dat soort dingen.
Komtie: Let vooral op dat laatste “Do you understand” er doorheen gezongen!. Verplicht meegalmen! vooral als je depressief bent

ETERNAL FLAME

21 Reacties op “Mix Megapol, en bättre blanning (een beter mengsel)

  1. Nou je doet een iig je best om jezelf erdoorheen te trekken.
    Wat dat liedje betreft kan ik je niet helpen, ben niet zo radioliedjes achtig………
    Meezingen doe ik daarentegen graag….en zeker helpt het, zelfs door depressies heen!!!!
    Moet wel aan al die arme stagaires denken, ………wat moet er wel niet ze door ze heen gegaan zijn de eerste keer dat jij mee ging galmen in de auto……..Hoewel. degene die ik gezien heb, hebben er niets aan over gehouden……
    probeer me voor te stellen als ik naast je zou zitten….?????
    Lijkt me een gezellige leuke droom voor vannacht….
    Tot dan!
    Liefs, lydia

  2. heerlijk liedje toch???
    en je wordt volgens mij inderdaad instant-goedgezind van luidkeels meezingen, blijven doen dus! 🙂

  3. Ik zit ook even niet zo lekker in mijn vel en het meeluisteren heeft zelfs al een beetje geholpen. Sterkte en dankjewel.

  4. nog altijd een leuk liedje, het is er eentje dat ik idd ook wel es durf meegalmen!
    met dat andere kan ik je ook niet helpen, geen idee wat ermee bedoeld wordt!
    sterkte met die winter-die-toch-stilaan-weer-verdwijnt? (of nog niet in zweden dan?!)

  5. Door dit logje op deze manier te schrijven heb je al laten zien dat je al flink aan het opklimmen bent! Sterkte hoor!

  6. Meezingen vind ik altijd leuk. Alleen waardeert oudste het niet meer zo. 😦

  7. Hmmmm…..ik heb een hekel an eternal flame. Ik moest wel smakelijk lachen om dit logje en wilde reageren op human en dancing tot ik de reacties las. Dat doet me besluiten eerst verder te lezen dan mijn neus lang is en een logje terug te bladeren. *knuf*

  8. Het liedje Human gaat over dansen. In de zin “Are we human or are we dancer? hoor je een s-klank (achter dancre) maar in de tekst komt die niet voor. Daarom is die zin een beetje vreemd en de betekenis ook.
    Die ene zin is afgeleid van een uitspraak van
    Hunter S. Thompson . Deze zei dat Amerika een generatie van dansers aan het kweken was. Als je alle dansprogramma’s bij elkaar optelt dan klopt dat ook wel.

    Niets is zo geweldig om je emoties te kunnen uiten via het dansen. Het jouw gevoel getransformeerd naar bewegingen. Zet een leuk liedje op zoals I’m walking on Sunshine en ga lekker dansen in de huiskamer. Doe lekker gek, laat jezelf gaan en je zult zien dat je er vrolijk van wordt. Ga ook eens radio luisteren via internet. Zoek een NL zender op via http://www.radio.nl en laat die lekker op de achtergrond staan. Bij mij werkt dat doorgaans wel goed.

  9. Als je dat liedje achter het stuur nu alleen maar meezingt en niet letterlijk de opdrachten opvolgt: close your eyes..

    Doen ze ook aan Walk like an Egyptian?

    Die is zo geweldig, daar klaart je humeur pas echt van op… maar ook niet zo geschikt voor achter het stuur!

  10. Hallo Janneke, Ik lees al een tijdje je blog, en ik geniet van je verhalen!
    Ik dacht: nu moet ik toch even reageren, want dit nummer hoorde ik vanmorgen ook, en wel op Radio Rijnmond. En net als jij, vroeg ik mij af, wat die tekst nu toch betekent! Toevallig, toch?
    Blijf maar lekker luisteren en vooral zingen, dat is goed tegen de winterdip!
    Groeten van Tineke.

  11. Hmmm de vertaling… maar of je daar wijzer van wordt?

    van: The Killers – Human
    Ik deed mijn best om het op te merken
    Toen de oproep over de lijn kwam
    Op het platform van overlevering
    Was ik gebracht maar ik was lief
    En soms word ik nerveus
    Wanneer ik een open deur zie
    Sluit je ogen
    Maak je hart vrij
    Snijd het koord door

    Zijn we menselijk?
    Of zijn we dansers?
    Mijn teken is belangrijk
    Mijn handen zijn koud
    En ik zit op mijn knieën
    Zoekend naar het antwoord
    Zijn we menselijk?
    Of zijn we dansers?

    Geef mijn respect aan genade en deugd
    Zend mijn rouwbeklag naar het goede
    Geef mijn wensen aan de ziel en romantiek
    Ze deden altijd het beste dat ze konden
    En vaarwel aan toewijding
    Je leerde mij alles wat ik weet
    Zwaai vaarwel
    Wens mij het beste
    Je moet me los laten

    Zijn we menselijk?
    Of zijn we dansers?
    Mijn teken is belangrijk
    Mijn handen zijn koud
    En ik zit op mijn knieën
    Zoekend naar het antwoord
    Zijn we menselijk?
    Of zijn we dansers?

    Zal je systeem goed zijn
    Wanneer je vanavond over thuis droomt?
    Er is geen boodschap die we ontvangen
    Laat me weten, is jouw hart nog steeds aan het kloppen

    Zijn we menselijk?
    Of zijn we dansers?
    Mijn teken is belangrijk
    Mijn handen zijn koud
    En ik zit op mijn knieën
    Zoekend naar het antwoord

    Je moet het mij laten weten

    Zijn we menselijk?
    Of zijn we dansers?
    Mijn teken is belangrijk
    Mijn handen zijn koud
    En ik zit op mijn knieën
    Zoekend naar het antwoord
    Zijn we menselijk?
    Of zijn we dansers?

    Zijn we menselijk?
    Of zijn we dansers?

    Zijn we menselijk?
    Of zijn we dansers?

  12. Nou jongens ik kan jullie vertellen dat ik echt opgemonterd ben van jullie lieve en ondersteunende commentaren op dit en op het vorige logje! Ik word hier en daar nog even wat specofieker, maar als ik je niet persoonlijk wat zeg, wil dat niet zeggen dat ik je commentaar niet gelezen of niet gewaardeerd heb!
    @JC: chocola mmmmm, alleen als ik er naar kijk kom ik al drie kilo aan, dus ik voel me meteen schuldig als ik het ook eet….. niet dat ik het daarom niet doe hoor!
    @Toaske: Gelukkig heb ik die tijd gehad dat mijn kinderen zich voor mij schamen (toch jongens?). Het gaat allemaal weer over….
    @Plofje: Ik rooi liever bomen (op Farmville dan….). Het is leuk, want ik kan het anderen zo goed vertellen, maar zelf kan ik het niet voorkomen. Het komt ook, dat als je in zijn vrij staat, blijf je vanzelf nog een poosje doorrollen tot je tot stilstand komt en daarna achteruit of vooruit de heuvel af rolt. Pas dan gaat er bij mij een lichtje branden..
    @Lydia: Ben blij dat je mij even bij de les bracht. Ik ben blij dat ik jouw vriendin mag zijn…..
    @Lydia Purper: Wat dat je dan van down op je knees, looking for the answer, terwijl je rijdt?

  13. Hej Janneke, wees maar blij dat je alleen Mix Megapol hebt en kunt genieten van die 12 platen. Hier hebben we ook RixFM en die kent maar 10 verschillende nummers…

  14. Heerlijk. Ik galm altijd met alles mee (alleen in de auto) en deze is zeker zo’n fijne om dat bij te doen.

    Wens je een fijn weekend!

  15. een dancer is dus niet human dacht ik toen ik het nr voor het eerst hoorde en wat denkt hij dan te vinden op zijn knieën??

    maar goed. hier moeheid en hoofdpijn. ik wil zomer.

  16. hé, stop met zingen en galmen en kom op met die logjes…..
    hihihi….
    Lydia

  17. Ik zing altijd, in de auto, thuis, op straat, op het werk. Ik kan er niks aan doen, het gaat vanzelf. Vroeger vonden mijn kinderen dat verschrikkelijk, vooral als we aan het fietsen waren en ik al fietsend aan het zingen was.
    Toen wij voor de 3e keer in Portugal waren en we in de lobby op onze koffers stonden te wachten, liep een van de schoonmaaksters (die we altijd flinke fooien gaven) naar me toe en riep: The singing lady is back!
    En toch ben ik ook winterdepressief.
    Gelukkig wordt het weer lente.

  18. Hallo Janneke, Ik zie nog steeds geen nieuwe blog!….. Jammer! 😉 Ik hoop dat je je winterdip overwonnen hebt! Hier schijnt de zon volop, en in Zweden?
    Groeten van Tineke.

Geef een reactie

