Staartje-van-de-winter-depressietje….


Nou, jullie hebben het allemaal al min of meer gemerkt: de winter heeft me toch nog te pakken gekregen. Ik kreeg allemaal lieve mailtjes en commentaartjes en er was ook een lieve vriendin die me zelfs even skypte om te horen hoe het nu gaat. Nou Janneke staat in haar vrij en is een stuk naar beneden gevallen, maar ik hoop dat ik de bodem zo’n beetje bereikt heb. Nu is het zaak om weer naar boven te klimmen, daar zie ik nog even tegenop. Ik heb 14 dagen niks aan mijn zweeds gedaan, bijna niks aan mijn blog gedaan, bijna niks gelezen bij jullie allemaal. Ik heb al weeeeeken niet naar mijn quiltje gekeken. Ik ben een beetje naar binnen gekeerd. Ik heb niet helemaal niets gedaan hoor! Ik heb een nieuwe voorraadkast gemaakt met Ikeaplanken , ik heb twee Malmkastjes in elkaar gezet, ik heb zaad gekocht om tomaten en paprika’s te zaaien en zaaibakjes om mijn eierdozen in te zetten (van die supergoedkope braadsleetjes) zodat alles precies op de vensterbank van de badkamer past. Daar is het nl. constant 22 gr. voor de ontkieming van het zaad. Gezaaid heb ik nog niet, maar dat komt dan misschien deze week. Ik ben mijn fototoestel aan het uitproberen, maar dat valt ook nog niet mee. Ik heb er last van dat ik een beetje weinig in beweging geweest ben. ’s Morgens kan ik niet wakker worden en ’s avonds ben ik niet in bed te krijgen. Ook mijn eetpatroon is een zooitje. Donderdagochtend zag ik opeens het licht. Ik dacht: “Ik heb gewoon een winterdepressie!” Ik ken dit vanuit Nederland, maar hier heb ik het nog niet gehad. En jullie kunnen het gek vinden of niet, maar het heeft wel te maken met die twee botsingen. Vooral die tweede waar ik het helemaal niet heb zien aankomen en waar dat gedonder met die politie nog bovenop kwam, heeft mijn hele systeem geschokt. Daar kwam het vooruitzicht dat ik de auto niet meer kon gebruiken en een mogelijke schuld van ettelijke duizenden Euro’s bovenop en ik was gezien. Maar goed: ik heb mezelf vandaag een grote rotschop gegeven en morgen ga ik weer voor het eerst naar Zweeds met NIET gemaakt huiswerk. Ik voel me weer helemaal dat meisje op de Middelbare school die schoorvoetend op maandagmorgen naar school gaat met het vooruitzicht een uitbrander te krijgen van de juffrouw, maar ja: ik ga toch. Ik loop nu drie testen achter. Ik weet dat ik het zo kan inhalen, ik heb er ook al naar gekeken. Alleen ik moet het wel DOEN en niet alleen er naar staren.

23 Reacties op “Staartje-van-de-winter-depressietje….

  1. Gelukkig ben je weer present, ik ging me echt zorgen maken. Je bent twee weken in het donkere sombere Nederland geweest en je hebt onbewust het ‘witte’ Zweden gemist, waar het veel lichter is door de sneeuw. En dan al dat gedoe rondom je auto, je zou er wel depri van worden ook.
    Succes morgen op Zweedse les!

  2. Winterdepressie: praat me er niet van. Heb er al jaren last van en het is echt geen pretje. Hoop dat je er snel weer een beetje bovenop bent.
    En succes morgen met je Zweedse les.

  3. Ahhh meis….ik denk aan je. (Winter)depressie is niet niks en ik begrijp je 100% dat er soms meer en soms minder voor nodig is om in een diep dal terecht te komen. Heel herkenbaar. En soms ook omgekeerd…dan is er soms heel weinig en soms juist heel veel voor nodig om me weer te laten (glim) lachen.
    Dikke knuffel!!!!

  4. Hej Janneke, ik begon me ook al ongerust te maken hoor! 😉
    Blij dat je stilaan weer het licht ziet. Letterlijk het licht zien schijnt trouwens te helpen bij winterdepressie! Een vriendin van me die ook in Zweden is gaan wonen vertelde me van de gewoonte van haar collega’s om in de winter op het uur met het meeste licht een uur in de sneeuw te gaan stappen. Die sneeuw zou het licht dan weer reflecteren en vitamine D geven en dat alles zou helpen om de winter wat beter door te komen…
    Alleszins veel moed morgen. Vlieg er maar weer tegen 200 per uur in (in de les he), komt goed!!!

  5. Winterdepressie. Ik weet hoe dat voelt. Veel sterkte voor morgen.

  6. *reikt chocolade aan*

  7. tr.coenen@planet.nl

    Heel herkenbaar. De bodem moet bereikt worden om je weer goed met beide voeten te kunnen afzetten en naar boven te springen. Hangen aan de wand van de put kost heel veel energie. Ik wens je heel veel sterkte en weet zeker dat het morgen allemaal goed komt!

    Liefs
    Truus

  8. Kop op meis, de zon gaat gauw weer schijnen!
    Heel herkenbaar je verhaal, schokkende gebeurtenissen zijn vaak de trigger tot het ontluiken van de winterdepressie.
    Weet er (helaas) alles van.
    Lichttherapie helpt mega goed, zonnebankje pikken ook!!

  9. Veel succes morgen.
    En ik heb je gemist de afgelopen dagen !!!
    XXXX
    Sylvia

  10. Hé, Janneke, goed om weer wat bij je te lezen! 🙂
    Succes morgen!……enne na de winter komt de lente….you know!! Toi,toi,toi!
    Liefs, Lydia

  11. Sterkte!
    Het voorjaar is in aantocht.

  12. He gats, het is je allemaal niet in de kouwe kleren gaan zitten dus. Maar het komt goed. Vast en zeker! Heel fijne week en succes op school vandaag. 😉

  13. O, o… zou je nu ook strafwerk krijgen denk je??

  14. Hoi Janneke,

    Veel goede moed! Ik hoop en wens dat je er snel weer bovenop krabbelt. Sterkte! Je bent sterk en krachtig, je kunt het!

    Lieve groetjes,
    Franca

  15. Hoi Jan,

    vervelend om te horen, ik vroeg me al af waar al die logjes bleven… wanneer ben je weer eens op skype, ik mis je steeds net…

    liefs Lieke

  16. Sterkte!!

    Corina

  17. Hi,je bent weer terug gelukkig. Weet ik ook wat ik heb. Energiepeil is bijna 0.Sterkte op school en dan denk je gewwon aan ons als blogvolgers die allemaal onze duim voor je ophouden. Keep on going,zeggen ze hier.
    Love, Wilma

  18. aarde aan Janneke, zet skype aan aub…

  19. Hoi Janneke,

    Hier ook altijd een winterdip vooral Martin.

    Ik hoop dat je je snel weer wat beter voelt.

    Dikke kus Martine

    p.s. ze past je sokken al hoor 😉

  20. Hup Janneke Hup

  21. Hup Janneke Hup !

  22. Nu valt alles op zijn plek. Ik vind het wel heel naar te lezen.

    Maar wel weer typisch Janneke. Ik las laatst bij iemand dat je dan een glaasje lekkers moet aanreiken en moet zeggen met een troostende stem: “komt wel goed schatje”…

    Ik hoop dat de maand maart veel zonnestralen brengt. Zon helpt.

Geef een reactie

