Een ongeluk komt nooit alleen, deel 2


Toen ik terugkwam van het wegbrengen van mijn passagier, spraken we af dat we verder zouden praten en op de politie wachten bij het benzinestation naast de weg. Daar kwam de politie ook naartoe. Ik gaf hen mijn identiteitsbewijs en mijn rijbewijs en ik moest blazen natuurlijk. Ze gingen even bellen en kwamen terug met de volgende mededelingen:
– Mijn rijbewijs is niet meer geldig in Zweden, want je moet binnen een jaar een nieuw Zweeds aanvragen. Ik mocht dus niet verder rijden.
– Bovendien: met de auto mag ook helemaal niet gereden worden. De auto mag niet de weg op en is niet geregistreerd en dus ook
– niet verzekerd. (dat is dus bij elkaar vijf ongelukken, hè?. Er volgt er nog 1)
Daar begreep ik helemaal niets van, want hij is in october nog gekeurd en toen heb ik zweedse nummerplaten gekregen en een WA-verzekering.
Ze wisten ook na dat telefoontje dat het al de tweede botsing was die dag, alles wordt hier in de computer aan elkaar gekoppeld (d.m.v. je persoonsnummer). Ze zeiden me dus dat die auto moest blijven staan en dat er niet meer mee gereden mocht worden en IK al helemaal niet, want ik mag zelf ook niet rijden. Ik had me de hele tijd groot gehouden, maar toen begon ik toch te huilen. Ik vertelde ze dat ik helemaal niet thuis kon komen als ik geen auto had, dat niemand me ooit verteld had dat ik een nieuw zweeds rijbewijs moest hebben, dat er geen bus naar mijn huis reed en dat ik echt een auto nodig had om naar school te komen enz. Iedereen schrok zich te pletter van mijn huilen. Het was echt niet de bedoeling hoor, maar het was wel handig. Toen ben ik Leo gaan bellen om me te komen halen. Leo was heel lief en zei dat we er wel iets op zouden vinden en zo…. Toen ik klaar was met bellen, zei de politie dat ze dus nu weggingen en ze zeiden er achteraan: “Mevrouw, u moet goed begrijpen dat wij dus nu weggaan en dat we u niet zien wegrijden als u dat toch doet. Maar u moet wel alles zo snel mogelijk in orde brengen en oppassen dat u niet door de politie aangehouden wordt in de tussentijd, want u bent in overtreding. Begrijpt u goed wat we zeggen?” Nou, dat begreep ik maar al te goed natuurlijk, lief hè?. Leo was al onderweg, dus die kon ik niet meer terugroepen en eerlijk gezegd vond ik dat ook wel fijn. Ondertussen hadden we met die anderen schadeformulieren ingevuld en die man zei tegen mij: “U begrijpt dat wij dit ook niet gewild hebben. Wij komen uit Libanon, maar wij zijn Christenen héél nadrukkelijk. Hij vroeg waar in vandaan kwam. Toen ik zei dat ik uit Nederland kwam, zei hij : “O, dan had u de hele tijd met mijn broer in het Nederlands kunnen praten. Hij heeft 20 jaar in Arnhem gewoond en woont nog maar een jaar in Zweden!!” Die broer was ondertussen ook zijn passagier aan het wegbrengen: hun gehandicapte zus (verstandelijk) die de hele tijd in de auto alles met grote ogen had zitten bekijken. Hij ging ook weg en vijf minuten later was Leo er. Ik ben achter hem aan hééél voorzichtig naar huis gereden. Op vijf minuten afstand van huis in the middle of nowhere, kwam ik erachter dat de benzinemeter op nul stond, maar het was te laat om om te keren en te tanken, dus op hoop van zegen maar. Toen we thuis waren, ontdekte ik dat ik helemaal geschokt was. Ik was al mijn zelfvertrouwen kwijt.Ik heb alles nog een keer of drie tegen Leo verteld en toen ben ik een uurtje gaan slapen………
Terwijl ik sliep had Leo nog eens goed naar mijn rijbewijs gekeken en ontdekt dat het ook nog eens gewoon verlopen was sinds 1 januari! En dat is geen 6. Morgen verder.

19 Reacties op “Een ongeluk komt nooit alleen, deel 2

  1. Poe wat een verhaal, en nog niet af??
    Ik zou ook even in een flinke huilbui uitgebarsten zijn hoor!

  2. Ik zou bij het eerste ongeluk al staan janken. Ik vind je heel dapper en hoop dat alles goed komt. Sterkte.

  3. JEMIG!!!! Ik ga ook maar eens in mijn rijbewijs kijken. Ik wens je het allerbeste hiermee!

  4. Janneke,
    Hoe krijg je het voor elkaar! Je zou zeggen: dit is een filmopname en straks is alles weer oké. Maar niet dus. Sterkte met alles.
    Groeten van uit Bru

  5. Lieve help Janneke, wat een ellende zo achter elkaar, ik zou er waarschijnlijk even geen gat in zien. . .
    Laatst heb ik voor het eerst in mijn leven (ik heb sinds mijn twintigste een rijbewijs) een aanrijding gehad, niet mijn schuld verzekeringswerk dus, maar toch, zelfs dan is het ‘doffe ellende’ (zoals een client van mijn man altijd zei)
    Maar als iemand toegeeft dat hij plots op de rem is gaan staan, is het dan toch jouw schuld?
    Hoe is het nu toch mogelijk dat je auto niet gerigistreerd was? Je had toch officiele nieuwe nummerborden, is dat in Zweden dan niet aan elkaar gekoppeld? En de verzekering die je hebt betaald is dan ook niet op het idee gekomen om je te zeggen hoe dat in je nieuwe land werkt? Vreemd hoor.

    Volgens mij krijg je hier bericht als je rijbewijs verlengd moet worden, dat van mij is nog een hele tijd geldig, alleen mijn ID moet ik dit jaar verlengen, even in de gaten houden dus.

  6. O o Janneke,heb écht met je te doen!!

    Corina

  7. Sorry hoor Janneke maar ik zit hier vreselijk te lachen! Ik zie het namelijk allemaal voor me zoals je het beschrijft. Fantastisch. maar wel rot voor je.
    Als er bij jou ook iets mis gaat gaat het wel grandioos mis!!! Goed van je dat je bent gaan huilen, ten eerste lucht het op en ten tweede loste het dus ook e.e.a. op.
    Menslief wat een avonturen beleef jij….ben je alweer bij gekomen van de schrik?

  8. Janneke toch… da’s echt wel een pechvogelverhaal he?
    Maar beschrijft het zo gevat dat ik het me helemaal kan voorstellen (en een glimlach niet helemaal kan onderdrukken).
    Zo’n huilbui lucht op en lost blijkbaar toch ook wel het een en ander op? Wat een geluk dat de politie zo begripvol was…
    Hoewel ik vind dat je echt al genoeg hebt meegemaakt zo, ben ik nu toch wel heel erg nieuwsgierig naar nummer 6 hoor! 😉

  9. wat een ellende voor je. Ik zou van zulke dingen ook helemaal in de stress raken.Ik hoop echt voor je dat het snel weer helemaal goed komt met de auto en het rijbewijs en dat je zelf ook weer tot rust bent gekomen. Sterkte Karin

  10. Ach meis….ik zit hier bijna al te huilen als ik het lees…..wat een drama! En nou nog nummer 6? T lijkt wel een film zeg 😦

  11. Stiekem best handig geweest dat huilen. 😉
    Maar wat een pech inderdaad en nog niet eens klaar met pech ook.

  12. Janneke toch, wat een ellende! Maar je beschrijving is wel erg beeldend. Het is geen wonder dat het even geduurd heeft voor je dit verhaal kwijt kon. Gelukkig dat de politie uiteindelijk toch nog meelevend was! Sterkte!
    Welke ellende heb je nog voor ons in petto?

  13. De politie heeft het bij het verkeerde eind:
    http://ec.europa.eu/sverige/eu_service/retirement/drivers_license/index_sv.htm

    Woon zelf ook al jaren in Zweden en werk met EU wetgeving.

    Natuurlijk moet u wel een geldig Nls paspoort hebben 🙂

  14. Ik kan me die tranen levendig voorstellen hoor! Waren die misschien ook vanuit een gevoel van onrechtvaardigheid, dat je helemaal ter goeder trouw denkt dat je het goed geregeld hebt (met die auto) en dat dan blijkt dat men verzuimd heeft je te vertellen dat het anders moet? Mischien vul ik nu teveel vanuit mezelf in, maar dat gevoel had ik soms zelf.

    Hoe dan ook: succes met alles. Fijn dat je via blog (GS) extra info krijgt, het is soms ook zo onoverzichtelijk als je emigrant bent.

  15. Wat een verhaal………wat sneu allemaal, die samenloop van omstandigheden. Succes met de afhandeling.

  16. Jakkes, En nog een deel 6 ook…….blub.Hier is het ook niet alles om een rijbewijs te krijgen. Ik heb gezegd dat een kind krijgen bijna vlotter gaat. Sterkte enne ik had ook gan huilen.
    Groetjes, Wilma

  17. Oh Janneke, het houdt maar niet op! Ik zou ook zeker in huilen zijn uitgebarsten….wat een drama. Maar, niet verzekerd….en nu? Ik zal het hier vast morgen wel lezen, maar ik ben flink onder de indruk van je verhaal. Het is niet dat ik het iemand anders wel gun, maar jou al helemaal niet!

Geef een reactie

