“Wat doet de aorta?”


Dit onsterfelijke grapje van Paul van Vliet als Majoor Kees (‘testkees’) is in ons gezin een vaste uitdrukking geworden als we weer eens moeten worstelen met het probleem divergent denken contra convergent denken…..
Het antwoord is overigens: “De aorta vertakt zich”
Over dit onderwerp heb ik lezingen gegeven, dus let goed op allemaal. De meeste mensen denken convergent, dat wil zeggen : ze rubriceren en delen in. De meeste lotto’s en een aantal memories zijn op dit fenomeen gericht en trouwens de meeste leerstof ook. “Wat hoort er bij een kopje?”wordt er gevraagd en 99% van de mensen denkt convergent en zegt: “een schoteltje” en dat is HET juiste antwoord. Nu kan een kleine minderheid van de mensheid niets met zo’n vraag, want er kunnen wel 1000 dingen bij een kopje horen. (een beker, een lepeltje, een koekje, een bord, een verfschort als je oude kopjes gebruikt om verfwater in te doen, zelfs een tante als jullie alleen maar uit een kopje drinken als je tante op visite komt). Stel je dan ook aan een divergent kind deze vraag, zal hij/zij aarzelen en misschien wel zeggen: “Ik weet het niet”, waarmee hij niet bedoelt dat hij niets kan bedenken, maar dat hij niet weet wat de vraagsteller wil horen. Misverstand 1. De juffrouw denkt:”Is dat kind nou hoogbegaafd? Hij weet niet eens wat er bij een kopje hoort..” Verder ga ik niet met mijn lezing. Dit was alleen maar de inleiding van wat er vandaag weer gebeurde. Tegenwoordig kan ik er om lachen, maar als kind vond ik het zo onrechtvaardig!
We zijn op het ogenblik met samengestelde zinnen bezig en met liggen en leggen, met verbranden (,Wat iemand doet) en branden, met zetten en zitten, met wekken en ontwaken enz. enz. Als je het eenmaal weet, is het heel simpel. We krijgen dan altijd drie bladzijden oefenstof. De eerste twee bladzijden is invullen welk werkwoord in welke vorm in de zin past en bij de laatste bladzijde wordt een vraag gesteld en dan mag je hem naar eigen inzicht antwoorden. Ze zei er nog bij, dat je zelf mag verzinnen hoe je hem afmaakt als het maar grammaticaal correct is. Dat hoef je dan tegen mij maar 1x te zeggen natuurlijk. En weet je, het is nog niet eens dat ik opzettelijk van die barre zinnen maak. Ik kom ook gewoon niet op het idee om de vraag volgens de gangbare manier te beantwoorden. De volgende vraag is een goed voorbeeld: Wat doe je met je boeken als je ze uitgelezen hebt?” Ik zit dan te piekeren op zo’n vraag. Ja, wat doe je dan? Je hebt ze niet meer nodig….. Je kan ze weggeven, maar je weet niet of een ander iets heeft aan een Zweeds werkboek vol gemaakte invuloefeningen. We hebben een hele rits werkwoorden gehad, veel meer dan in het Nederlands bestaan (zo hebben ze een eigen werkwoord voor het in slaap helpen van iemand wat op slapen lijkt, maar wat je alleen gebruikt als je iemand in slaap brengt of – helpt) Ze hebben ook twee werkwoorden voor verdrinken, één voor als je iemand verdrinkt of iets en één voor als je zelf verdrinkt. Het leek me wel leuk om dat dan in dit geval te gebruiken. Ik antwoordde dus: “Dan verdrink ik ze”. Eigenlijk doe ik dat om de leerkracht tegemoet te komen. Ik had een heleboel dingen kunnen antwoorden, maar dat ging dan niet over een van de werkwoorden die we moesten oefenen. Maar natuurlijk was het niet goed. Ik had moeten antwoorden dat ik ze dan in de kast zet! Weet ik veel! In geen 100 jaar zou ik zo’n antwoord bedacht hebben. Een beetje onrechtvaardig vind ik het echter wel. Ze zei nog speciaal dat we zelf het antwoord op de vraag mochten verzinnen als het maar grammaticaal correct was! We hebben nu een ander leerkracht gekregen en deze is wat minder onzeker dan de vorige, maar ze is natuurlijk nog steeds erg Zweeds. Ik denk dat ik het over een poosje wel goed met haar kan vinden……… Ze moest tenminste wel lachen om mijn zin…….

10 Reacties op ““Wat doet de aorta?”

  1. En dan heb je ook nog de beelddenkende mensen die gelijk een plaatje hebben bij de vraag en daarmee heel snel een heel stuk vooruit liggen op de taaldenkende mensen. Dat maakt de verwarring dan vaak nog groter omdat de mogelijkheden voor een hoogbegaafde beelddenker nog ruimer in hun jasje zitten. Die is in een kwart seconden mijlenver weg met het zoeken naar een antwoord en speelt hele films af in zijn hoofd.

    Boeken kun je wel degelijk verdrinken, mijn vriendin is er goed in, die leest namelijk in bad…..en verzuipt dus regelmatig een boek.😉

    • Kan je dat even vertalen in het Zweeds? Dan laat ik het morgen aan mijn lerares zien…….. Ja, de divergente beelddenker is een klasse apart inderdaad.

  2. 🙂 oh Janneke, wat lijk ik weer op jou…. en wat voelde ik me vroeger vaak onrechtvaardig behandeld.
    En ik herkende dit ook bij onze oudste zoon en bij Svenja.
    Markus was bijna 18 maanden en kon (wilde?) nog niet lopen. De kinderarts ging hem onderzoeken….lichamelijk was alles perfect, Markus had een speciale manier van kruipen (wel eens volleyballers zonder benen zien sporten? ZO dus!)
    De kinderarts vroeg aan Markus: “Waar is jouw neus?” Markus keek heel vrolijk, wees naar de neus van de dokter, toen naar mijn neus en riep: “Dort Dokter Nase, dort Mama Nase….und wooo Markus Nase?”
    Haha….dat was zo een spelletje wat we thuis altijd speelden….heee hier is mijn deken, daar is papa`s deken….waar is Markus` deken dan…?”
    Hij was 18 maanden hè. Maar de dokter vond het niet zo goed dat Markus zijn vraag niet juist beantwoorde, hij had met zijn peutervingertje naar zijn eigen neus moeten wijzen…..

    Met boeken verdrinken heb ik geen ervaring, jammer dat ze niet vroeg wat je met mobieltjes kan doen…whoeaa

  3. Leuk die taal he. Had ik vroeger met het werkwoord branden. Soms moest het met 2 d’s. Kwartje viel niet. Ach, zei ik, als de brandweer maar op tijd is,dan maakt het niet uit,branden doet het.
    @Ellen. Weet je mobieltjes kun je ook (laten)verdrinken.Als onze kids onder het eten met de cell bezig zijn, vraag ik of ik hem in het water moet gooien buiten. We hebben nu een zwembad hiernaast,dus….En ze weten,Mom doet het echt als we niet ophouden en ik heb ook anderen gehoord,dus voel je niet alleen.
    Wilma

  4. Goed geschreven. Ik kende de begrippen divergent en convergent niet en begrijp door dit logje precies wat je bedoelt. Ik denk dat er veel spraakverwarring kan ontstaan wanneer die twee elkaar ontmoeten.
    Boeken verdrinken en de neus van Markus vind ik wel veel fantasierijker en komischer. Ik ben ook dol op cryptogrammen. Dus, meer voorbeelden graag.

    Groet uit Vlaanderen.

  5. herkenbaar wat je hier allemaal schrijft…
    en jammer inderdaad dat mensen die divergent denken (of in beelden of …) zo weinig begrepen worden… maar ja, dat is dan weer typisch voor de convergente denkers… voor hen is er maar één juist denken hé!
    ik ben wel geïnteresseerd in de rest van je lezing trouwens…

  6. Pak van m’n hart, er is dus een naam voor.
    O wat voelde ik me dom als het goede antwoord zo eenvoudig bleek te zijn en ik had iets veel ingewikkelders ingevuld…
    Gelukkig heb ik wel geleerd om de gewenste antwoorden te geven🙂
    En onze jongens komen er ook wel.

  7. Wat een interessant logje dit. Ben ik weer wat wijzer en ik begrijp je frustratie ook nog ‘ns.

  8. Interessant! Ik denk ook vaak heel anders dan anderen. Vandaar ik ze vaak niet begrijp of andersom. Mijn kinderen zeggen dan: Mama denkt weer linksom.
    Je frustratie kan ik dan ook goed begrijpen. Doe je je best voor een taal en dan snappen ze je niet, om gek van te worden.

  9. Mooi geschreven!!

Geef een reactie

