Nou, op veler verzoek dan maar….


Het blijft hier koud. Vandaag was het warempel 0 graden(is sinds november niet meer voorgekomen) en een heerlijk zonnetje erbij. Er wordt voor morgen ijzel of sneeuw verwacht, maar ik denk dat het sneeuw gaat worden, want de temperatuur om een uur of vijf was alweer -8. In de strenge winter van ’62-’63 had het op de sneeuwlaag geijzeld met als gevolg dat er een dun ijslaagje op de sneeuw lag. Als je daar voorzichtig op ging liggen gleed je zo over het ijs van een heuvel af. Toen ik het op mijn buik probeerde, hoorde ik krakkrakkrakkrak. De knopen van mijn jas waren een voor een door de ijslaag gegaan. Ik was toen 14 jaar….
Als we nu hier een ijslaagje over de sneeuw krijgen, hoef ik het niet eens te proberen, want ik zal als een nijlpaardje door het ijs zakken in de diepe sneeuw. Even een paar fotootjes op veler verzoek dus:

Help, het heeft gesneeuwd vannacht en ik heb de garagedeur open laten staan!


In de ochtend schijnt de zon net voorbij ons huis....


Om een uur of half elf. Je ziet hoe lang de schaduwen zijn...


Om half drie schijnt de zon nog op de toppen van de bomen in de verte....


Het kerkje van Slaka, felroze, al uit de verte te zien


afrastering en sneeuw


geen ganzen (en ook geen koeien)


De opmerking bij het onderschrift van de laatste foto verwijst naar dit logje

Verder heb ik fantastisch nieuws! ZIJ komt woensdag gezellig een week op visite met haar twee kinderen! Daarna, dat is dan de 19e, kom ik met haar mee naar Nederland voor twee hele weken en ga ik een aantal ouders borstelen instrueren, dus helemaal vakantie is het niet.

22 Reacties op “Nou, op veler verzoek dan maar….

  1. Wat een mooie foto’s weer en wat een boel sneeuw. Lijkt me best link trouwens, die afrasteringen die dan niet meer zichtbaar zijn.

    • Als je bij de afrasteringen terecht komt, ben je echt allang in een hoop sneeuw gestrand. Ervoor ligt nl. ook nog een greppel! Langs de weg staan overal stokken om te laten zien hoe hij loopt en dat is echt hard nodig. Soms(als het sneeuwt of net heeft gesneeuwd en dan midden overdag) is het ene witte vlakte en moet je echt tussen de stokken doorrijden.

  2. De sneeuwfoto’s blijven mooi, vooral die foto om half drie en die van het kerkje zijn prachtig!
    Wanneer je in de zomer door Zweden rijdt en je ziet die stokken staan langs de weg staan, kun je niet geloven dat die in de winter noodzakelijk zijn.

    Wat heb ik veel geschaatst in de winter van ’62-’63, van ijzel weet ik niets meer af. Wel dat we ingesneeuwd waren, vanwege sneeuwduinen en afgesloten van de buitenwereld. Het was niet zo erg om een paar dagen niet naar school te kunnen.

    Veel plezier met je gasten!

  3. O, wat leuk dat Lieke komt!
    Veel plezier!!
    😀

  4. @Mirjam: we gaan proberen of er al met Simeon te skiën valt. 30 km. bij ons vandaan is een leuke skipiste waar je ook les kan krijgen. Er zit geen onderleeftijdsgrens aan vast…..

  5. Gezellig, bezoek!

    Blijft leuk om foto’s te zien; mooi hoe de zon in de verte op de bomen valt. Genieten hé, die prachtige natuur!

  6. Wat een prachtige foto’s!!

  7. Hé, weer gezellig ouderwets! 😉 Je blogt voor jezelf hoor Janneke, denk daaraan! XX

    Knap dat je het overleeft in die sneeuw, ik had al lang het loodje gelegd van sacherijnigheid, man wat een kou!

  8. tr.coenen@planet.nl

    Prachtige foto’s! En die zon, het is een prachtig land en kan me voorstellen dat je je daar helemaal thuis voelt. Nu moet ik toch maar eens even gaan googlelen (?) op dat borstelen want wat dan nu is?

  9. Mooi!! Maar ook wel lastig denk ik.

    Corina

  10. Het is en blijft prachtig om te zien, maar werkelijk.. je garagedeur open laten staan met dat weer, hahaha doe je goed Janneke 😉

    Leuk dat je naar Nederland komt na eerst genieten van de visite bij JOU, en jammer dat het meer een werk vakantie is.

    XXX

  11. Wat een prachtige foto’s weer Janneke. Ze gaan mij echt nooit vervelen.
    Die stokken zie ik idd ook altijd langs de weg staan, zou ook heel graag eens in de winter in Zweden zijn.

    Kun jij voor mij misschien ook het mysterie van de plastic tassen -vastgeknoopt aan takken- verklaren? Heb ik al zo vaak gezien en denk dat daar een betekenis achterzit!

    Groetjes, Pleuntje

  12. @baasbraal
    @pleuntje
    Ik weet niet of jij er al iets over gehoord hebt Janneke, maar op mijn brandende vraag over deze zakjes antwoordde onze buurman hier vorig jaar stellig dat het hondenpoepzakjes zijn. “Gevuld met” wel te verstaan! Ik heb het maar niet gecontroleerd. Zijn er andere meningen?

  13. Prachtige foto’s weer!! Geniet op afstand mee, heerlijk.
    Bereid je maar voor op echt nederlands weer dan…..heel wat anders als bij jullie!
    Lydia

  14. Oh wat leuk dat zij twee weken komt zeg ! Enne dat kerkje is prachtig zeg

  15. Het ziét er leuk uit, maar toch ben ik blij dat IK er niet doorheen hoef …

  16. salju…kapan yah bisa makan salju…

  17. @baasbraal
    @gonny

    Hondepoepzakjes lijkt me erg onwaarschijnlijk. Als ik nu terugdenk aan de keren dat ik in Zweden was herinner ik me amper honden (zat meestal ergens in een huisje ver weg van de bewoonde wereld).

    Ik heb eens gehoord dat het iets te maken heeft met elanden en aanrijdingen. Een waarschuwing wellicht?
    Ben heel benieuwd naar het ware verhaal erachter.

    Groeten, Pleuntje

  18. Belandde al surfend op deze blog! De zakken worden in het noorden van Zweden gebruikt om aan te geven dat er gevaar voor overstekende rendieren bestaat… opletten dus!

  19. Prachtige foto’s zeker die met de zon op de boomtoppen, mooi mooi. Hier? Regen en wind….

Geef een reactie

