Mexicanen eten ook…….


Dit stukje gaat over de eetgewoonten hier in Mexico. Ik heb wel begrepen dat de verhoudingen in verschillende delen van het land verschillend kunnen liggen. De keuken is het hart van het mexicaanse huis. De keuken van Oma is het superhart van het gezin, met broertjes, zusjes, maar ook tantes ooms en neefjes en nichtjes die aanschuiven. Mijn tolk vertelde dat ze op vrijdag altijd bij haar Oma luncht met de hele familie en dan zitten er zo’n 20 man aan tafel. Dat is van haar moederszijde; van haar vaderszijde heeft ze 40 neven en nichten!
De meeste scholen en werk beginnen vroeg, ongeveer 7 uur, wat niet wil zeggen dat ze ook beginnen. Ze zijn heel creatief met tijd , maar ze hebben echt een ander tijdsritme. Voor ze met werken beginnen, eten ze een kleinigheid, yoghurt met vruchten, vruchten alleen, maar ook wel overgebleven chilaquiles (ik weet nog steeds niet precies wat het is, maar wel dat ik het NIET lekker vind) of tortilla’s van gisteren. Dan is er om half twaalf een lichte lunch op het werk, die ‘ontbijt’ wordt genoemd, vreemd genoeg. Dan worden wat tortillachips gegeten met salade van kool b.v. of stukjes tomaat, komkommer, ui en peper, of wat tortilla’s met bonenprut, salsa en salade….. Dan wordt er weer doorgewerkt en om 1 uur gaat IEDEREEN naar huis, ook vader en moeder rijden uit hun werk naar huis. Dan wordt er met het hele gezin thuis geluncht om ongeveer half drie, soms ook wel vroeger. Die lunch is eigenlijk de hoofdmaaltijd van de dag. Voor mij en de anderen die op de school bleven (er bleven ook twee kinderen over, maar daar werd eigenlijk schande van gesproken), werd uit de gelederen van de ouders een lunch gebracht, zelf gemaakt. De eerste dag hadden ze iets gehaald en toen kwam de aap uit de mouw……de ouders wilden wel voor mij koken, maar ze waren bang dat ik het niet zou waarderen. Had ik al gezegd dat in Mexico status heel belangrijk is? Ik heb geantwoord dat ze alleen bang van me moesten zijn als ze van plan waren gif in het eten te doen en dat grapje werd erg gewaardeerd. De rest van de week is er heerlijk eten gebracht.

een burrito die nog dichtgevouwd moet worden.....


Dan om een uur of vier gaat iedereen weer werken en naar school tot 7 uur, kan ook makkelijk 8 uur worden. Daarna wordt er thuis nog een sandwich of een simpele tortilla gegeten.
Ik heb van alles geleerd over tortilla’s, taco’s en burrito’s, maar ik ben het eigenlijk allemaal alweer vergeten. Er zijn flour tortilla’s, van tarwe dus en er zijn corn tortilla’s, van mais dus. Sommige dingen moeten met flour tortilla’s gegeten worden en sommige dingen met corn tortilla’s, maar ik weet niet precies wat wel en wat niet. Een taco is een corn tortilla van de vorige dag die je dubbel vouwt en nog een keer bakt. Ook daar horen speciale gerechten bij. Een burrito is een supergrote flour tortilla die je helemaal dichtvouwt als een loempia, nadat je hem gevuld hebt. Zoiets. Ik ben niet speciaal dol op de Mexicaanse keuken. Ik vind alleen guacemole heel erg lekker….. Van de week kreeg ik van een moeder Libanees eten, nou dat zou ik zo willen leren koken!
Ik geloof dat in Mexico-city ook wel zonder de vader of moeder geluncht wordt, maar er zijn hier b.v. geen schoolkantines. Dat fenomeen kennen ze gewoon niet. De Mexicanen eten graag, graag met elkaar en veel. Ik val hier niet al te veel op met mijn figuur zoals in Zweden.
Toen we hier in Veracruz gisteren naar het restaurant gingen was er een soort lopend lunchbuffet en daar was een vrouw zelf tortilla’s aan het maken, heel leuk:


Onderaan de fot zie je twee bakken met deeg staan, daar rolt ze een balletje van, zoals wij een gehaktballetje zouden draaien. Dat balletje legt ze op een plaat die in de verte aan een wafelijzer doet denken en dan klapt ze hme dubbel. Als ze hem dan
weer opendoet, is het een tortilla en an hij op de plaat……
Ik eet ook, maar ik ben echt nog niet beter. Ik kan nl. helemaal niet slapen, tenminste: niet langer dan 20 minuten achter elkaar. Het is net een bevalling: de hoestbuien komen zo’n beetje om de 20 minuten en er is geen manier tot nu toe om ze tegen te houden. Vanmorgen was ik compleet gesloopt. Het is hier nu maandagavond en woensdag vliegen we terug. Ik zit er hard over te denken om nog even terug te gaan naar de luchthavendokter en ook een stevige hoestprikkelonderdrukker te vragen…..

10 Reacties op “Mexicanen eten ook…….

  1. leuk je verhaal over eten………
    zou als ik jou was idd vragen om iets tegen dat hoesten.
    Wordt ook rozig van en slaap je misschien iets langer achter elkaar waardoor je lijf wat meer rust krijgt.
    sterkte ermee, hoor!!!
    Liefs, Lydia

  2. O, lekker, tortilla’s… sterkte met de hoest!

  3. Het ziet er allemaal lekker uit – njammie njammie 🙂

    en laat thuis toch ook maar eens naar dat hoestje kijken – wat je beschrijft klinkt me nl nogal bekend in de oren – veel beterschap …

  4. Beterschap gewenst. Dat eten de hele dag, misschien wel lekker maar ik denk niet dat ik dat vol zou kunnen houden.
    Mijn maag zou er vast tegen protesteren.
    Ik zou inderdaad maar een hoestprikkelonderdrukker vragen want als je jezelf steeds weer wakker hoest word je natuurlijk niet snel beter.
    Ik wens jullie alvast een goede thuisreis toe.

  5. Wat een heerlijk verhaal, letterlijk!

    Enne Libanees leren koken is geweldig, moet je doen, ik heb ooit een Libanees kookboek van iemand geleend, wat is dat lekker eten!!!

  6. Ik las de kop end acht: Mexicanen eten lekker!!!
    Je hoestje klinkt als bronchitis. Hoestprikkeldempende pillen in het vliegtuig lijkt me wel lekker met al die droge kunstmatige lucht om je heen.

  7. Zo leuk om nu weer hier te lezen over Mexicaanse gewoontes. Ik hoop dat je snel weer fit bent, want dit is natuurlijk niet leuk meer.

  8. Heel veel beterschap. Bah, wat duurt het lang, of niet?

    Ik ben dol op Mexicaans eten, wij eten dat vaak. Ik maak het zelf of ik laat het brengen. Komt vast door Curaçao, daar is de Tex Mex keuken heel populair.

  9. Ik kijk naar buiten (regen, kou, ellende) en lees dan nog maar een keer jouw blog… Wat een temperatuurtje bij jullie!! Heerlijk!
    Wel balen dat je ziek bent, zeg! Doe je rustig aan? Beterschap in ieder geval!!
    Mexicaans eten… Mmmmm… jammie!!

  10. Wat naar die hoest. Misschien ook een andere luchtvochtigheid of droog? Heeft niet iemand van de bevolking een tipje?
    ALvast een goede reis gewenst!
    Groetjes,
    Wilma

Geef een reactie

