Vruchtbaarheidsritueel


Toen we vorige week in Teotihuacan waren, hebben we nog een heel interessant ritueel gezien waar ik nog niet over gelogd heb. Ik heb er wel foto’s van. We stonden voor de ingang op de gids te wachten en toen zag ik boven de bomen uit een paal met vier mensen er op:

Het is een Indianenvruchtbaarheidsritueel dat (naar men zegt) nog ven de Maya’s is overgenomen. Het valt mij op dat de Mexicanen nog heel veel, zeg maar, leven met die overleveringen, veel meer dan ik heb onthouden van de vorige keren in ieder geval.
De Maya’s hadden een levenscyclus/kalenderomloop van 52 jaar, dan begon een nieuwe periode. Die vier mannen die bovenop de palm zitten gaan eerst een beetje op de fluit spelen (héél doordingend prachtig) e dan gaat er eentje staan en laat zich achterover vallen. Gelukkig zit hij aan een touw en dan laten de anderen zich ook achterover vallen (ook aan een touw) en dan draaien ze 13 keer om de boom en steeds laten ze het touw iets verder zakken tot ze op de grond zijn. 4 x 13 = 52, dus dat symboliseert die 52 jaar. Ik heb nog specifiek gevraagd of die vier mannen dan de vier seizoenen voorstelden, maar ze hebben hier helemaal geen vier seizoenen.

sorry, nog steeds geen spiegelreflexcamera



Over die Mayakalender nog het volgende: ik heb er ook al op verschillende blogs over gelezen, maar de kalender houdt op op 21 december 2012 en dat is al lang geleden voorspeld. De Maya’s zeggen dat de aarde dan in een ander universum ‘sfeer’ komt, of haar baan verandert of zo De meeste Mexicanen (althans een aantal die ik gesproken heb) geloven dat er dan iets groots gaat gebeuren op aarde. De algemene verwachting is dat het magnetisch veld van de aarde gaat draaien, zodat de Noordpool en de Zuidpool zullen wisselen. Wat dat betekent is niet helemaal duidelijk, of dan ook de zomer een winter wordt en de winter een zomer, of de Golfstromen de andere kant op gaan stromen b.v: niemand weet het. Er zijn ook wel voorspellingen dat een grote komeet of planeet zo rakelings langs de aarde zal gaan scheren dat de polen daardoor omdraaien. In ieder geval is de voorspelling dat het een zootje wordt op aarde. In de Bijbel staat (in Openbaringen) dat de zomers als winters zullen worden en de winters als zomers. Dat zou hierin dus goed passen.
Zijn we misschien toch nog naar een tropisch land verhuisd!
Wat denken jullie van deze voorspellingen? Houdt het je wakker als je zoiets hoort, of misschien kijk je er wel naar uit!

21 Reacties op “Vruchtbaarheidsritueel

  1. Ik zie wel wat er gebeurt Janneke, ik kan me voorstellen dat er wat op stapel staat. Maar wanneer precies weet ik niet (uiteraard). En nee, ik maak me er geen zorgen om. Ben wel een beetje nieuwsgierig 😉

    • Ja precies: dat heb ik ook! Maar hier in Mexico is het veel meer het gesprek van de dag, zeg maar . Ik zie wel wanneer en hoe en ik probeer iedere dag zo te leven dat ik er klaar voor ben……..

  2. Iedere cultuur heeft precies wel zo een einde der dagen voorspelling – er zal dus wel iets van aan zijn, maar ik probeer er zo weinig mogelijk aan te denken …

  3. Nou ik zal het wel zien, in ieder geval maak ik me er geen zorgen over, je zult er weinig aan kunnen doen als die voorspellingen uit gaan komen.
    Over voorspellingen gesproken, Nostradamus had ook nog voorspellingen voor het jaar 3000 dus als je die dan weer gelooft, is de aarde nog niet aan het eind gekomen.

  4. Ik weet exact watvoor wereldschokkends er gaat gebeuren op 21 december 2012…..manlief wordt die dag 45 jaar 🙂

  5. Niet alleen de Maya kalender voorspelt in 2012 iets groots, er zijn meer kalenders, ook in het zionisme zijn er een aantal spreuken over bekend. Ik denk dat we een nieuw tijdperk ingaan, zoals we nu in het tijdperk van Aquarius leven met nieuwetijds kinderen enzo. Er zijn mensen die zeggen dat 2012 zich zal kenmerken door meer aandacht voor elkaar en respect voor de aarde.
    En dat het tijdperk van Aquarius de mens hierop voorbereid.

    Ik leef er niet bewust mee, maar weet er wel e.e.a. van dat blijkt, zit zomaar ergens in mijn brein (klok en klepel verhaal hoor). Maar wellicht gaat het net als de magische overgang van 1999 naar 2000 gewoon aan ons voorbij.

    • @JC: Ja, ik weet dat er verschillende voorspellingen van profeten zijn geweest die niet in de Bijbel terecht zijn gekomen, maar wel mondeling zijn overgeleverd. Ik ken nog een aantal interessante, maar die vallen buiten dit onderwerp

  6. Ik maak me nergens druk over. En: In de Bijbel staat:
    ‘Maar van die dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader’ (Marcus 13:32/Matteüs 24:36)

    Zelfs Jezus weet het niet dus waarom zou ik geloven in dingen, die mensen vertellen / uitrekenen ? Nee dus.

    • @Ellen: Marcus enz. slaat op de terugkeer van Jezus. Maar dit hoeft niet te betekenen dat Jezus al terugkomt. Het is ook niet gezegd dat de aarde dan vergaat, maar dat er een grote verandering/destabilisatie op zal treden.Het is er natuurlijk wel een voorbode (je weet wel van die vijgenboom en dat je kan zien dat het bijna lente is…), maar alleen van de terugkeer van Jezus is voorspeld dat niemand het weet…….

  7. Het is een beetje off-topic, maar op het noordelijk halfrond draait het draaikolkje bij het leeglopende bad/fonteintje de ene kant op (weet uit mijn hoofd even niet welke kant) op het zuidelijk halfrond draait hij de andere kant op. Op 21 december 2012 zou dat dus om moeten draaien 😉

  8. Off topic: mag ik weer in je rijtje hier rechts?

  9. Wat een bijzondere rituelen zeg. Ik geloof er niet in dat er in 2012 iets gaat gebeuren. En heel suf misschien: maar ik denk dan altijd maar ‘als het wel zo is, dan gaan we in ieder geval met ons viertjes tegelijk’ en dat geeft best wel rust.

  10. Ik leef per dag.

    Corina

  11. Henriette ( uit Belgie)

    Was het niet Luther die op de vraag wat hij zou doen als morgen de wereld zou vergaan, zei “peultjes planten”. Kan ook een andere belangrijke figuur uit de kerkgeschiedenis geweest zijn en voor mijn part was het antwoord “een appelboompje planten”. In die trant leef ik ook, kan er ook niets mee. Nederland en Belgie liggen laag, zeespiegel stijgt en je voorbereiden op mogelijke overstromingen is makkelijker aan te pakken dan je voor te bereiden op een ( in wat? ) veranderende ( of te vergane ) wereld.
    Henriette

    • Dat is een heel verstandige handelswijze. Je moet je leven niet totaal veranderen om een voorspelling die 1.) misschien niet uitkomt en 2.) je moet je leven nu al leven zodat je alles eruit haalt wat het te bieden heeft.

  12. Ik geloof zelf niet zo in deze mayakalender. Ik hou het bij het geloven in god het lezen van de bijbel en daar staat ook in dat er veranderingen gebeuren alleen wanneer dat weten we niet.

    Deze mannen moeten trouwens wel lef hebben om aan het touw te hangen brr

  13. Ik hoorde en las onlangs ook al over een gigantische zonneuitbarsting over niet al te lange tijd, die voor een enorme chaos op de aarde gaat zorgen. Maar die zijn wél met zekerheid te voorspellen. De GPS raakt hierdoor bijvoorbeeld helemaal van slag. Computers, alles. We zullen het wel zien………. Ik lig er nu niet wakker van.

Geef een reactie

