Maar mijn voeten doen zo zeer, mijn voeten doen zo zeer!


Vandaag zijn we naar de tempels van Teotihuacán geweest. Margarita, die in Mexico woont, had een gids geregeld en niet zo maar een gids! Hij is archeoloog daar en vertelde prachtige dingen. Het was voor Leo de derde keer dat hij hier was en voor mij de tweede, maar we hebben deze keer meer geleerd dan alle ander keren bij elkaar. We hebben bij elkaar wel 10 km. gelopen trapje op, trapje af, over hobbelige keien in de BRANDENDE zon. Daarom zijn we ook helemaal niet zielig. We zijn allebei een beetje verbrandI. Ik heb een zonnehoed gekocht, want ik had mijn zonnebril in de auto laten liggen.
Keuze genoeg in zonnehoeden:
Maar dan nu het tempelcompex. Dat is zo groot!!! En onze gids vertelde dat er onder het oppervlak nog net zo veel tempels liggen als daarboven. Ze hebben een ondergrondse, nog volledig gave tempel onderzocht en hij vertelde dat op het dak van die tempel een rond bassin is aangebracht(nu zat er netuurlijk geen water meer in) waarop je precies de sterren weerspiegeld ziet en dat ze daar allerlei touwen overheen spanden, zodat ze een sterrenkaart hadden. Hij vertelde ook dat de tempels zo gebouwd waren dat de Pleiaden precies rechts van een bepaald punt verschenen en dan begon de regentijd. Als de pleiaden dan tenslotte weer op een andere plek stonden, was de regentijd voorbij. Die tempels waren oorspronkelijk rood met wit, maar de meeste rode verf is er af. Er zijn nog een paar stukken met verf bewaard gebleven:


Deze ster staat voor God. De Maya’s en Asteken geloofden in (spreek uit: Kwetsakooatl) endat was een adelaar met een slang in zijn bek , m.a.w. de god uit de hemel die de slang heeft overwonnen, m.a.w. de God die de onderwereld heeft overwonnen. Een aantal van deze primitieve verhalen zijn zo gedetaileerd, dat je met ene beetje inbeeldingsvermogen, je heel goed kan voorstellen dat dat wel eens Jezus Christus geweest kan zijn die na Zijn opstanding het oude Amerika heeft bezocht. De legende over Quetzacoatl spreekt ook van Zijn terugkomst uit het Oosten. Daarom werd Columbus zo vereerd toen hij kwam aanzeilen. Ze dachten dat hij Quetzacoatl was. Daar zijn ze trouwens zeer snel van genezen. De Spanjaarden smolten de heilige gouden relikwiën uit de tempels om tot gouden staven om in Europa er rijk mee te worden….
Nu ga ik eerst even een uurtje slapen en daarna eten en dan typ ik vanavond (voor jullie morgenochtend) wel weer verder.

13 Reacties op “Maar mijn voeten doen zo zeer, mijn voeten doen zo zeer!

  1. Ja, wat moet ik hier nu over zeggen? Ik ben jaloers! 🙂

  2. Heeft Hubert Lampo niet een prachtig boek geschreven over de God, “de gevederde slang”?
    Een sodabadje voor je voeten en dan lekker omhoog met je benen. Dat raad ik je aan.
    Een mooi verhaal, veel plezier daar in Mexico!
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

  3. Sosa…..soda is sosa of carbonato sódico (wetenschappelijke term), lejía de sosa is wasmiddel soda, volgens mij is dat de soda waar wij onze voeten in dompelen. Geen idee of ze dat daar in onze vorm verkopen hoor.

    Wat een prachtige verhalen, je vraagt je wel af wat er in die mensen omging om zo’n bassin te bouwen, en zo een sterrenkaart te maken, wat hoopten ze te vinden of te leren?
    En wie bedacht dat dan? Want dat is nogal wat om zoiets te bedenken.

    • Nu doen wij steeds meer met internet. Maar zijn de gebouwen en standbeelden niet een vastleggen van opgedane kennis? Kalenders en agenda’s van afspraken en misschien ook todo-lijstjes?
      Onze computers en geheugendragers veranderen heel erg snel.
      Nu al herkennen we soms de geheugendragers niet.
      Maar vaker is de afspeelapparatuur niet meer voor handen.
      Ach zijn wij nu zo arrogant om te stellen dat wij meer weten dan oudere en groeter beschavingen.
      JC, ik ben jaloers op je talenknobbel.
      Janneke, ik kijk graag mee m.b.v. je blog naar deze beschavingen.
      Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

      • Geen talenknobbel hoor Rob, JC heeft 2 jaar in Zuid Amerika gewoond en gewerkt, vandaar……

  4. Wat een prachtige foto’s…ondanks de zere voetjes, is het toch genieten geblazen, zo te horen…
    Het enige wat hier smelt, is de sneeuw…en niet het goud.
    Veel plezier nog en een groet uit ons koude kikkerlandje, Margot

  5. He wat fijn dat je ook hier logt (ik was vereerd in je vorige logje te staan :-))

    Ik ben niet xo’n wereldreiziger als jij en ben dus blij als jij weer eens reist: zo kan ik toch wat meepikken.

    Ik ben trouwens verkast met mijn log: ik stuur je wel een priveberichtje met het nieuwe adres)

    Liefs,
    Repel

  6. Bijzonder he, dat verhaal van Quetzacoatl. En ook bijzonder was dat er in die verhalen sprake was van mannen met baarden, die onder de indianen eigenlijk niet voorkwamen en in onze westerse wereld dus wel…

    Rob Albers heeft ook zeker een punt met die pre-computer!

    Leuk om te lezen.

  7. Joh. . . lekker in de zon en zo genieten van al die mooie dingen uit een heel oude cultuur, ook ik ben behoorlijk jaloers op jullie hoor.
    Ik geniet mee van jullie reizen en foto’s dan is het bijna of ik er ook ben.
    Veel plezier. Op de terugweg maar af en toe wat door het vliegtuig kuieren hoor, voor je het weet krijg je trombosebenen van zo’n lange zit.

  8. Wat fijn dat wij mee mogen genieten van jullie mooie reis.

  9. ooooh, leuk hoedjes!!!
    Dol op, voor de kinderen zat voor allemaal een pet in de zak….
    Geniet ervan!
    Liefs, Lydia

Geef een reactie

