Neonatale zorg in Zweden


Zweden staat toch bekend als een vooruitstrevend land op het gebied van gezondheidszorg. Dat geldt gedeeltelijk wel voor de reguliere gezondheidszorg. Leo wordt goed en regelmatig gecontroleerd waar ze hem in Nederland 10 jaar geleden het bos in hebben gestuurd. Je betaalt bij ieder doktersbezoek 10 Euro tot je 9x geweest bent en daarna hoef je het hele jaar niet meer te betalen’. Verder is de medische zorg veel meer gedelegeerd. De verpleegkundigen hebben veel grotere bevoegdheden dan bij ons en zij bepalen ook of de dokter er zelf naar kijkt. Dat heeft voor- en nadelen. De dokter zie je bijna niet in het hele proces. Hij wordt wel op de hoogte gehouden, maar heeft bijna geen direct contact met de patiënt. Voordeel is dat de sjuksjuterska (spreek uit: chuukchutterskaa) een heel prettig en open contact maakt en echt de tijd heeft om vragen te beantwoorden en advies te geven.
Jessica heeft nu een baby gekregen en nu stuit ik op een heel ander aspect van die gezondheidszorg. Het is in Zweden verboden thuis te bevallen, maar je wordt wel na 12 uur ontslagen als alles goed gaat. Tot zover is alles nog te volgen toch? Het eerste probleem is, dat ze hier geen kraamverpleging kennen. De man krijgt 15 dagen vrij en dan moet je het samen maar klaren. OK, kan ik ook nog inkomen. Misschien komt je moeder en/of schoonmoeder een handje helpen, vooruit maar ’s lands wijs, ’s lands eer. Maar nu komt het: Jessica werd na drie dagen in het ziekenhuis verwacht met haar baby voor de contrôle! Ze komen niet thuis! Dus moest Jessica haar eigen net bevallen lijf en het babietje van drie dagen oud in een auto hijsen en door de kou (het sneeuwde toen ook al een beetje) en naar het ziekenhuis. Nu hadden ze ook nog de pech dat de baby een beetje geel werd en ze vertrouwden het niet helemaal en dus moest ze IEDERE DAG terugkomen om de baby te laten controleren op bilirubine. Begrijp me goed: het is belangrijk dat geel worden in de gaten te houden, maar dat ze NIET KOMEN vind ik echt alle perken te buiten gaan! Het is gewoon niet de gewoonte en niemand is nog op het idee gekomen om thuis te komen, dus ‘så är det’ (zo is het nu eenmaal) zoals de Zweden zeggen…..Een heerlijke rustige kraamtijd kun je dus wel vergeten. Jessica EN Max waren compleet versleten na een paar dagen. Dan hebben zij nog het geluk dat ze een auto hebben en dat Jessica’s moeder kan rijden (Pierrre kan niet rijden), anders hadden ze met openbaar vervoer gemoeten! Verder was het vorige week nog niet zo heel koud en had het nog niet gesneeuwd zoals het nu gesneeuwd heeft. Ik zak tot halverwege mijn bovenbenen in de sneeuw weg en het was vanavond -8,5 graden. Je moet er niet aan denken om met zulke temperaturen een baby naar en van een auto te moeten brengen door de sneeuw. Het heeft hier vanaf maandag tot vannacht 80 uur ononderbroken gesneeuwd. Woensdag was er bijna niet te rijden, je vraagt je af hoe dat moet als je dan moet bevallen! Om even een indruk te krijgen, zijn nog een paar fotootjes:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

12 Reacties op “Neonatale zorg in Zweden

  1. Jeetje ben ik blij dat ik nederland bevallen ben….hoewel drie x keizersnee……dan houden ze je toch wel zeker langer???

    Enne Janneke, ik zie die sneeuw zo eens aan…..denk je aan dak van Serre………want er ligt al aardig wat….als het zo doorgaat, dan gaat er twee keer zoveel liggen als vorig jaar……
    Of het wordt eerder lente….da’s een fijn idee…
    Lydia

  2. Zo, dat is inderdaad wel even heftig. Gek eigenlijk dat ze niet komen. Kom op Janneke, ga dat ‘ns veranderen daar!

  3. Je zal dan geen eigen vervoer hebben, zeker in de winter is het een crime om zo met kraamvrouwen en hun kindje om te gaan.
    Mijn eerste kind is in het ziekenhuis geboren omdat er complicaties waren, in die tijd bleef je dan ook een week in dat ziekenhuis.
    Mijn tweede is gezellig thuis geboren en ik moet zeggen dat ik dat ideaal vond.
    Hier op het eiland is het nu verboden om thuis te bevallen, de kraamafdeling in het ziekenhuis is overgebracht naar een ziekenhuis 40 km verderop en dus te lange aanrijtijd in geval van nood.
    Maar ik ben de tijd van babies gelukkig voorbij. Nu is het aan mijn kinderen als ze willen tenminste.

  4. Het is inderdaad op z’n minst gezegd “vervelend” als je met je baby en een beurs lijf van de bevalling door zo’n rotweer moet. Maar wat als er nou complicaties komen van dat ritje iedere dag naar het ziekenhuis. Wie is dan verantwoordelijk? Of houden ze daar geen rekening mee?
    Ik hoop dat er niet te veel baby’s ziek worden van dit “så är det’ !! Groetjes, Peebee

  5. Dat is me ook wat 😦

  6. Volgens mij kan ik in Zweden een mooi kraambureau beginnen !

  7. ADt lijkt me inderdaad azfien zeg, met je pasbevallen lijf en piepkleine fijne baby waar je o zo zuinig bent die sneeuw door! Hoewel je van sneeuw ws niet meer zo onder de indruk bent als je lang in Zweden woont. Hier werd ik pas na 10 dagen voor de leeuwen geworpen, daarvoor was er idd een soort van kraam”hulp”.

  8. Je mag na 6 uur naar huis als je wilt (en de kinderarts je kindje gezien heeft en als de verloskundige heeft gezien dat het goed kan drinken), maar je mag ook meerdere dagen op de BB-afdeling blijven, hoor. Dan krijg je info van de zusters en verloskundigen, maar omdat ik mijn moeder hier had die kraamverpleegkundige en verpleegkundige is wilde ik graag naar huis. Maar wel erg jammer van de kraamweek. Ik ben nog steeds versleten, aangezien we gisteren weer in het ziekenhuis waren, omdat de BVC-sköterska vond dat hij toch wel geel was en niet aangekomen was na een week. (Met -8 naar het consultatiebureau lopen was ook best vermoeiend, maar Max vond het prima in de draagdoek). Maar we mochten (’s avonds om 20 u) weer naar huis. Na 4-5 uur op barnjouren te hebben gezeten.
    Als je morgen naar de stad komt, kun je dan je daglichtlamp meenemen en bij mij afdroppen?
    Om 12 u breng ik mijn vriendin naar de bus, maar daarna ben ik weer thuis. (sorry voor die persoonlijke staart eraan, jag orkar inte skicka ett separat mail)

  9. haha ; kraamschudden !!!! zo noemen ze dat in overijssel .

  10. Kunnen ze nog kraamzorg gebruiken.Zu graag aan het werk willen als kraamverzorgende daar.Zelfstandig.

Geef een reactie

