Het valt, zeg maar, ook echt niet altijd mee om mij in de klas te hebben, ook voor mij niet, hoor!


Verschrikkelijk eigenwijs ben ik! Soms echt wel eens niet terecht. Maar over taalregels hoef je mij niks wijs te maken. Ik was zo’n leuk offensief begonnen tegen mijn leerkracht, een aardigheidsoffensief om haar zelfvertrouwen op te krikken. Ik heb het meteen de grond ingeboord, maar dat komt omdat ze het de klas verkeerd leert. Dat kàn toch niet, zeg nou zelf……
Ik stel altijd van die moeilijke vragen, altijd van die vragen die pas in hoofdstuk 23 behandeld worden. Bovendien ken ik de termen dan niet voor wat ik wil vragen, dus dan zie je ze al fronsen, de leerkrachten. Ze had ons een prachtig schema gegeven over de volgorde van de woorden in een hoofdzin en in een bijzin. “Werkt altijd” zei ze en ze vroeg een aantal zinnen om ons te laten zien dat het inderdaad altijd werkte. Nu had ik al meteen de vraag gesteld waar het naamwoordelijk deel van het gezegde dan hoorde, maar ja, ik kende de term niet in het zweeds en liet het dus maar overgaan toen ze begon te fronsen. Toen moesten we klassikaal een aantal zinnen en bijzinnen maken en dan het schema er op loslaten. De zin:’ hij onderzocht mij, want hij is dokter’ . Nou, je voelt hem al aankomen: dokter werd als lijdend voorwerp gerekend. Dat kon ik echt niet over mijn kant laten gaan en ik weet dat ik dan van die felle fanatieke ogen krijg, maar toch! Ik vind gewoon dat dat niet kan! Wat er dan altijd gebeurt en het is mij zeker 10-15x gebeurd, is dat de leerkracht boos wordt en zich persoonlijk aangevallen voelt. Ze probeert dan haar fout onder tafel te moffelen en ik word genegeerd. Ik kreeg meteen de volgende beurt niet, wat belachelijk was, want ze gaat het rijtje af en ze slaat mij gewoon over…… Ik heb het deze keer gelaten, maar vroeger ging ik dan nieuwe vragen stellen om serieus genomen te worden en wat er dan gebeurt is een studie waard. De leerkracht wordt steeds geïrriteerder, kan steeds minder luisteren wat ik nu eigenlijk vraag en antwoordt dus steeds slechter op mijn vragen, waardoor ik meer ga vragen. DAN is er iemand, of soms zelfs meerdere personen, die de leerkracht gaat verdedigen!! Op zijn zachtst wordt dan gezegd: “Kunnen we doorgaan met de les mevrouw” of iets van die strekking. Het is me echter ook wel eens overkomen dat iemand me toebeet: “Houdt u nou eens gewoon uw mond mevrouw! Wij proberen naar de leerkracht te luisteren en u komt er steeds tussendoor met uw irritante vragen!” En ik blijf alleen maar vragen omdat ik geen antwoord krijg op een RELEVANTE vraag. Op een gegeven moment kreeg ik dat door hoe dat werkte en toen heb ik bijna een hele cursus mijn mond gehouden. Dat was de cursus ‘Dyslexie bestaat niet’ van De Haan. Alleen die titel al, daar gaan je tenen toch van kromstaan? Het leuke was, dat ik toen het fenomeen bij iemand anders zag optreden, iemand anders die steeds hele relevante vragen stelde en de vinger op de zere plek legde. Hij had onder andere bepaalde regels en daar waren dan uitzonderingen op. Een bladzijde of 100 verder waren de uitzonderingen ineens de regel en was de regel de uitzondering geworden, zulke dingen. Als ze hem daarop wees, werd ze door een ‘discipel’ afgebekt….
Best griezelig trouwens hè, zulke mechanismen? Als dat zelfs met volwassenen nog zo werkt, kan je nagaan hoe vogelvrij een kind is waaraan een leerkracht zich ergert om welke reden dan ook. Moet je nagaan hoe groot je verantwoordelijkheid is als leerkracht…..

14 Reacties op “Het valt, zeg maar, ook echt niet altijd mee om mij in de klas te hebben, ook voor mij niet, hoor!

  1. Ondanks het feit dat ik talen heb gestudeerd kan ik zeggen dat ontleden echt mijn zwakste kant is en ik bovendien en lichte vorm van dyslexie heb. Dan is het niet gemakkelijk om zoiets over te brengen aan derden. Ook leraren hebben hun sterke en zwakke kanten in de materie. Maar ze hebben zeker ook een enorme verantwoordelijkheid.

    • Ja, het gaat mij er ook niet om dat ze fouten maken, maar dat ze boos worden en een soort van wraak nemen, dat ze misbruik maken van hun positie om iemand tot outcast te bombarderen.

      • Nee, dat is niet goed en ook helemaal niet waar een leraar uiteindelijk een leraar voor geworden is natuurlijk. Jammer dat het toch vaak zo gaat. Sterkte met de cursus!

  2. Jemig wat een gedoe zeg. Hopelijk verlies je je plezier in de lessen nu niet.

  3. Veel mensen hebben moeite om hun fouten toe te geven, maar leraren vormen daarin zelfs een aparte groep. Zeker leerkrachten op een basisschool. Die zijn niet aan tegenspraak gewend en voelen zich dan gelijk aangevallen.
    Mijn zoon had ook altijd de gewoonte om vragen te stellen (die liever niet gehoord werden) en heeft daar ook last van gehad in zijn schooltijd.

    Nu heb ik een vraag voor je, ik heb vroeger geleerd, dat er voor de worden ‘en’ en ‘maar’ nooit een komma werd geplaatst.
    Nu werd ik door een leerkracht van nu verteld dat voor maar wel een komma hoort. Ik doe het braaf, maar voor mijn gevoel klopt het niet, of hebben ze de regels veranderd toen ik even niet oplette?

  4. Herkenbaar zeg! ben je zeker, dat je niet nog een dochter heb, die in Zwitserland woont?:)

    Waar ik vooral ook niet tegen kan: Als je als volwassen mens een cursus volgt, betaal je daar meestal voor en dan heb ik geen zin in kleuterschool-gedrag van de onderwijzer.
    Ooit meegemaakt: Omdat ik “dwars lag” (citaat van de juf) moest de hele klas de notities zelf schrijven, al had ze dat eigenlijk wel voor iedereen op een gekopieërd blad staan. En nee, ik was geen 9 maar 35!

  5. Ik denk dat het inderdaad niet meevalt om met/bij jou in de klas te zitten.
    Maar je schrijft het wel bijzonder leuk op, haha.
    (Dat vergoedt veel)

  6. Zo herkenbaar. Ik vertelde laatst een collega dat ik bij een bepaalde leerkracht vaak op de gang stond. Mijn collega kon zich niet voorstellen, omdat ik normaal gesproken een rustig type ben. Ik stond bij die leerkracht vaak op de gang omdat ik het niet pikte dat een door mij ontdekte fout (of onrechtmatigheid) genegeerd werd. Ik ging er op door, de leerkracht werd nijdig, ik werd nog nijdiger. Aangezien de leerkracht de baas was eindigde ik op de gang. Wat was ik blij dat mijn vader dit probleem herkende uit zijn schooltijd en mij altijd weer gerust wist te stellen.

    Bij mij ging het nooit over taal (spelling en grammatica is zeg maar niet echt mijn ding 😉

  7. Nee hoor, ben het niet eens met je titel 😉 Dat je de moeite neemt om kritische vragen te stellen is toch juist een teken van je betrokkenheid? Dat die lerares zo reageert zegt meer over haar dan over jou.

    Herkenbaar overigens: ik ben destijds gestopt met taallessen omdat ik een totaal onterechte beoordeling kreeg. Mijn docent vond het bedreigend om te merken dat ik zelf les heb gegeven; zijn lessen waren niet erg goed en hoewel ik me gedeisd hield, merkte ik toch dat hij me liever niet in zijn klas had. Later kreeg ik een leraar die daar wel mee om kon gaan en die uit de losse pols differentieerde naar niveau. Veel van geleerd, van die man (niet in de laatste plaats de meest creatieve Deense vloekwoorden :-)!

  8. Wat een zelfkennis weer!!!
    Geniet van je manier van schrijven.
    Lydia

  9. @Toaske: Van jongs af aan heb ik met dit bijltje gehakt, dus mijn plezier is niet zo snel bedorven. Ik geniet van het observeren en hoe mensen op mij reageren…..en taal vind ik zooo leuk dat ik ook dan nog plezier er in heb!
    @Haba: dat vn die onderwijzers ben ik met je eens. Ik heb bij mijn vader in de klas gezeten en ik zag hoe hij ‘creatief’ les gaf over de Tweede Wereldoorlog en zogenaamd alles zelf meegemaakt had…. De kinderen slikten het als zoete koek.
    Voor ‘en’ hoort inderdaad geen komma (soms doe ik het toch, maar heel bewust om het effect te vergroten), maar voor ‘maar’ hoort altijd een komma te staan en dat is ook altijd zo geweest. Ik denk dat jij het verkeerd onthouden hebt. Soms moet voor ‘dat’ geen komma. “Het meisje dat gisteren jarig was”….. hoort zonder komma, maar als je schrijft: “Hij was er zich niet bewust van, dat er ook mensen waren die…..”, schrijf je dat met komma, omdat het dan een voegwoord is. Misschien was je daarmee in de war.
    @Ellen: Ja, ongelofelijk zeg! En het rare is dan dat je haast geneigd bent om aan hun verwachtingspatroon te voldoen en inderdaad de beest te gaan uithangen! Zelfs lang na je pubertijd!
    @Casaspider: Kom een leuke cursus Zweeds volgen joh! Kom je bij mij in de klas. Ik zal proberen braaf te zijn, echt!
    @Hannie: Ja, en het is toch zo simpel: Als een leerkracht gewoon zegt: “Goh ja, je hebt gelijk!” Of: “Hé. dat wist ik nog niet! Heb je een boek of zo waar dat staat? Misschien kan je er eens een spreekbeurt over houden,interessant!”, dan is er echt niets aan de hand. Dan eten alle kinderen uit je hand.
    @Yvonne: Ja, dat is juist de tragiek! Je bent ZO betrokken dat je ook de leerkracht wel een handje wil helpen door haar/hem ergens op te wijzen! Voor mij geeft het nu niet meer, maar ik heb met lede ogen aan moeten zien hoe mijn kinderen gekleineerd en vernederd werden terwijl ze gelijk hadden! Ze werden ook wel eens op iets anders gepakt dan, verschrikkelijk om aan te zien. Ik reageerde er dan weleens op bij de leerkracht, maar dan kreeg je hetzelfde fenomeen natuurlijk weer. Ze kunnen dan gewoon ook niet meer luisteren, dus alles war je zegt maakt het eigenlijk alleen maar erger….
    @Lydia: Zelfkennis! Dat doe je wel op in een mensenleven, anders is het wel heel triest met je gesteld……. Dank je dat je ervan geniet!

  10. Ook leerkrachten mogen fauten maken :D.

  11. Hej

    Nou dan kan je nog je lol op met die Zweden in de lessen.
    Ze hebben mij 2x laten zakken op een opstel want daar kunnen ze zelf mee sjoemelen. Met de algemene toets had ik een 10 en daar kunnen ze dan niets mee. Ik denk ook dat ik te kritisch was en op vooral grammatikale vragen kwam geen antwoord dat was gewoon zo. Je bent al gauw lastig en het enige dat helpt is stroop om de mond smeren. Is niet echt mijn ding maar dat papiertje wilde ik toch ook hebben. Ben nu klaar tot SvenskB maar alle regels van waarom zitten er helaas niet gebakken in.
    Ik lees je stukken graag. En ik ben degene die vanuit Lindesberg(gusselby) inlogd.

    • Hé Karin, leuk om van je te horen! Wat jij vertelt heb ik in Nederland ook wel gehad, maar ik heb nu een aardige verstandhouding met mijn lerares….. Ik ga vrijdag naar Mexico en heb gevraagd of ik de toets van 15 december donderdag mag maken en dan een självtest morgen onder de les. Dat vond ze goed. Als ik sneller vooruit wil, zal ik wel problemen krijgen,m aar ik heb al gedacht dat ik maar veel weg moer gaan….. Dan blijf ik een beetje bij de les.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s