Beloofd is beloofd: zelfgemaakte zuurkool – hemgjort surkål


Zoals beloofd in dit logje, volgt hier mijn recept van zelfgemaakte zuurkool.
Ik maakte het met een aantal mensen, dus ik heb eerst alles klaargezet:

Kolen klaargelegd, recepten klaargelegd (stikvol fouten, as zondag krijgen ze de verbeterde versie) en:

een bekertje karnemelk, een bekertje zout, een bekertje peperkorrels en een bekertje jeneverbessen
Dan heb je natuurlijk de potten:

Behalve de keulse pot links bovenin (dat is een erfstuk van mijn schoonmoeder), hebben we alle potten in een tweedehandswinkel gekocht voor prijzen varierend tussen E. 1,50 en 3,00. De pot mag niet te bol zijn, want dan kun je geen druk op de zuurkool zetten aan de zijkanten en dan lukt het niet goed.

Verder heb je nodig per pot:

een lapje wat heet gewassen kan worden en een steen om op de zuurkool te leggen. Dat bleek nog het moeilijkste van alles te krijgen! Moet je nagaan: de tuincentra zijn met kerstmis bezig en niet met stenen voor je tuin. Bovendien moeten ze IN de potten passen. We zijn drie tuincentra afgeweest en de laatste stenen mochten we gratis uit de rand van een toontafel halen, die nu niet meer gebruikt werd! Natuurlijk hebben we ze wel eerst goed uitgekookt en afgeborsteld.

Dan gaat het dus als volgt:
Je snijdt witte kool (evt. vermengd met savooije kool en/of spitskool) in zo dun mogelijke reepjes die je even in een vergiet afspoelt en uit laat lekken:

Daarna leg je een laagje kool in de pot (tot hij bijna half vol zit) met een theelepel zout, een theelepel karnemelk, twee peperkorrels en 1 jeneverbes.
Daarna ga je stampen met je vuisten of met een vijzel, totdat het vocht er uit komt. Dat herhaal je dan met een tweede portie, net zo lang tot je pot vol is en alle kool precies onder water staat. Hij moet echt goed vol zitten. Als er te veel water in zit, moet je een beetje afgieten, als er te weinig water inzit moet je wat van een andere pot erbij gieten.

stampen maar.....

Als de pot goed volzit, leg je het natgemaakte doekje er op en daarop de steen (Sommigen leggen er ook nog een rond plankje op en daarna de steen) Alle zuurkool moet nu onderstaan.

Daarna doe je er een schone droge (thee)doek overheen. Dat is alleen om te voorkomen dat er stof of wat dan ook in valt. Je zet de zuurkool vervolgens de eerste week op een warme plaats in de keuken of waar da ook (20-23 graden).

De melkzuurbacteriën gaan dan aan het werk. Na een week was je de steen en het lapje goed af (heet) en je legt de doek met daarop de steen weer op de zuurkool. Goed aandrukken en weer een schone doek er overheen. Dat herhaal je iedere week. Je zal zien dat er wel wat schimmel op de steen en op het doekje komt, maat de zuurkool krijgt geen schimmel. Wel kan er een witte laag op komen. Dat kan geen kwaad, maar hij moet er wel afgeschept worden met een SCHONE lepel of schuimspaan.De zuurkool kan na een week wel wat koeler staan, het proces is in werking gezet. Iedere week herhaal jet he proces van wassen, er weer op, goed aandrukken, schone, droge doek er overheen. Na ongeveer 6 weken is de zuurkool klaar en kun je het eerste portie er uit scheppen. Leg de steen op de overgebleven zuurkool. Je kan dat zo doen tot de zuurkool helemaal op is. Een ander methode -lang leve de diepvries- is om de zuurkool in porties in te vriezen en dat ga ik zeker proberen. Oude zuurkool wordt nl. erg zuur en daar hou ik niet van!

24 Reacties op “Beloofd is beloofd: zelfgemaakte zuurkool – hemgjort surkål

  1. O, gaaf zeg, zo’n handleiding. Maar wat is er gebeurd in Zweden, dat alles zo geel is? Is het een portie noorderlicht dat je eerst in een zuurkoolpotje had bewaard, en nu is ontsnapt?

    • Lydia en @Lydia: En ik maar hopen dat NIEMAND het zou zien! Er is iets gebeurd met mijn fototoestel! Ik heb per ongeluk mijn fototasje in Nederland om dat geleende toestel laten zitten en nu is mijn druktoestschermpje doorboord door een autosleutel! Mijn fototoestel doet het nog wel, maar ik kan niet veranderen. Hij staat gelukkig op portret, maar ik kan dus niet de flits uitzetten, niet hem op sneeuw, op tegenlicht, op macro zetten enz. Ik heb al tegen Leo geklaagd dat ik een echte spiegelreflexcamera wil. maar hij vindt dat ik tot mijn verjaardag moet wachten, Boehoeh!! Nu wil ik hem helemaal! Ik ben pas volgend jaar mei jarig. “Je hebt toch dat andere fototoestel van mij nog?”, zegt Leo, maar dat maakt veel minder scherpe foto’s! Klaag, klaag!! En nu begin jij er ook nog over. Ik ga me verstoppen tot volgend jaar mei……onder de sneeuw, want het is vanavond weer gaan sneeuwen en het is zo wondermooi buiten (en wonderkoud en wonderdonker, geen Noorderlicht te zien)

      • Kun je het niet aan Sinterklaas vragen of als die niet in Zweden komt dan maar aan de kerstman?

      • @Mariam: Tja, ik ken hem niet persoonlijk, vroeger Sinterklaas wel, maar die heeft het te druk in Nederland. Eigenlijk durf ik het niet goed te vragen, want weet je: we kunnen het makkelijk zelf betalen, maar we zijn te zuinig (eerst het oude opmaken voor je iets nieuws koopt) , DAT is het!

  2. Een goede handleiding, maar wat is het geel in Zweden!

    Mijn moeder deed vroeger altijd eerst een plankje op de zuurkool en daarop de grote steen, dat was een ‘kinderkopje’. In mijn herinnering was die pot ook groot, maar ik was toen tussen de 7 en 10 jaar, dus ja dan lijkt het al snel groot!

    Ben benieuwd hoe ze smaakt (over 6 weken).

  3. Ik heb altijd gedacht dat zuurkool met azijn oid werd gemaakt, wat leuk om te zien hoe het echt gaat!
    Miss ga ik het eens proberen, gewoon om het eens gedaan te hebben 🙂

  4. Ik ga het zeker proberen, op korte termijn. Misschien gedeeltelijk met karnemelk en ook een potje met witte wijn i.p.v. karnemelk. Zal toch wel kunnen??? Wijnzuurkool toch?? Echt leuk. Ik ga het in Zwden doen, kool hebben ze daar ook zat.

  5. Tijdens mijn lerarenopleiding heb ik de Witte Kool van producent / zaad naar de tafel van de consument / zuurkool gevolgd.
    Het hele proces bij een zuurkoolmakerij heb ik toen ook gevolgd.
    Ik vind het erg lekker.
    De eerste keer zuurkool eten bij een Surinaamse vriendin met rijst en zoutvlees was ook een aparte ervaring.
    Zelf heb ik nog nooit zuurkool gemaakt.
    En ook bij mijn kooklessen op school heb ik nog nooit zuurkool gemaakt.
    Maar het blijft voor mij een zeer smakelijk iets.
    Prachtige uitleg met de foto’s.
    Eet smakelijk!
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    • Van zaad naar kool is mij nog nooit gelukt. Ik vind witte kool errrrug moeilijk om te verbouwen. Er is altijd wel ergens rot of konijnen of hij schiet door. Ik koop ze wel!

  6. Oooooooooh, JAnneke, en ik had het al heel lang op willen sturen, maar ik vlieg van hot naar haar (mag natuurlijk geen excuus zijn) en dan vergeet ik het weer……en dan zie ik het liggen en dan denk ik vanmiddag even doen, want nu moet ik weg…..en dan ’s middags ben ik dat weer kwijt…..en ik wordt al grijs….zou het daar aan liggen….
    Lekker zuurkool….maar ik zou die pot dus weken vergeten…denk ik….
    Lydia

    • Vergeten doe je niet zo snel. Het gaat nl. echt naar zuurkool ruiken in je voorraad, garage, schuur, kelder, waar dan ook. Misschien moet je het fototasje dan op de zuurkool leggen, dan vergeet je ze geeen van tweeën 🙂

  7. Wow, wat een handleiding zeg. Leuk met die foto’s.

  8. Uhhh ik laat dit wel aan de pro’s over om te maken 😉 Gezien ik hier in deze tijden amper aan die 20 – 23 graden in huis kom, nu al helemaal niet meer omdat ik laatst eens een prachtige donker paarse deken kreeg en deze elke dag wel om doe als het wat gaat zakken met de temperatuur, scheelt stoken 😛

    Ziet er wel super uit en het gele randje vergeten we maar even, voor je het weet is het mei, mijn dochter is al aan het aftellen… IK MOET NOG JARIG WORDEN EN HAAR OMA OOK :S

    (die in dec. en jan. jarig zijn, juist!)

    Maar dat doet ze elk jaar weer, whahahaha

    XXX

  9. oh wauw wat leuk, ik ga het zeker een keertje proberen…wel jammer dat je zo lang moet wachten om te proeven

  10. Gruwel, zuurkool……jakkes! Eet smakelijks straks……!

  11. Ik heb het ook een keer gemaakt, met witte wijn.
    Ik heb het toen ook portie gewijs ingevroren, zo kon ik lekker lang genieten!
    Jammer van je toestel, maar een redelijke spiegel reflex (amateur toestel geen prof) heb je tegenwoordig voor 300 euro. Blijft een hoop geld, maar nu beter betaalbaar dan voorheen!

  12. En dan gaan we lekker zuurkool met vette jus eten.

  13. Ooo dank je wel, ik ga het ook eens doen, zelf zuurkool maken. mmm lijkt me lekker.

  14. Je legt het heel duidelijk uit. Je moet een kookstudio beginnen joh! Goed voor de sociale contacten en je leert er ook nog van. Helemaal leuk dit logje!

  15. Oef, dat lijkt op een hoop werk! Maar volgens mij wel de moeite waard…;-) Eet smakelijk en een fijn weekend verder!

    OT: Welkom op mijn weblog en kom gezellig nog’ns langs…

  16. Leuk dat zuurkoolproces te zien, maar voor mij geen zuurkool, non merci. . . .

    En dat fototoestel komt er wel hoor, en nog eerder dan je verjaardag, dat vermoeden heb ik wel.
    Kijk van die gele foto’s kan natuurlijk niet, dat moet Leo ook in willen zien.

Geef een reactie

