Ze hadden beloofd dat het zou gaan dooien vandaag….


Misschien is het een uurtje boven nul geweest, maar de sneeuw ligt nog gewoon op de bomen hoor. Morgen zou het gaan regenen, maar eerst zien en dan geloven. Jammer genoeg was ik niet helemaal lekker vandaag en heb ik lang niet gedaan wat ik van plan was. Ik ben nu het zuurkoolrecept aan het vertalen in het zweeds en dat is een verschrikkelijk karwei. Ik moet om het andere woord het woordenboek erbij halen. Ik heb de pest in als blijkt dat mijn zweeds toch nog niet zo goed is. Dat is niet goed voor mijn zelfvertrouwen….. Morgen heb ik een hele drukke dag +avond. Eerst de hele morgen school (vanaf 8.15 uur!), dan snel wat boodschappen doen voor de zuurkool (jeneverbessen, karnemelk en kool halen), daarna de banden van twee auto’s laten verwisselen en dan mijn twee vriendinnen ophalen en alles klaarzetten voor de workshop ‘zelf zuurkool maken’ Om 6 uur begint het en we eten ook gezamenlijk…. Dat is echt zweeds om om zes uur met zoiets te beginnen. Niemand is hier na negenen nog buiten de deur. Dan opruimen en zo en dan ben ik om een uur of half tien weer thuis, waarschijnlijk volledig uitgepoept.
Wat ik wèl vandaag heb kunnen doen is het bijlezen van logjes van anderen. Sinds ik uit Nederland terug ben, was ik nog steeds niet bijgelezen! Ik geniet vreselijk van al jullie logjes! Ik reageer niet altijd, want soms heb ik niks toe te voegen aan de commentaren van anderen. Maar weet dat ik lees. Sommigen lees ik niet omdat ik niet van hun bestaan af weet. Laat een berichtje achter zou ik zeggen en ik lees!
En verder zitten we te wachten tot Jessica bevalt, we wachten en wachten en wachten……. maar ja, het moet!

geen kunstsneeuw

13 Reacties op “Ze hadden beloofd dat het zou gaan dooien vandaag….

  1. Met mijn buitenlandse leerlingen ben ik met het onderwerp voeding bezig.
    Als extra heb ik als opdracht gegeven om een recept te schrijven.
    Ingredienten, benodigdheden en bereidingswijze in het Nederlands.
    Als verdieping moeten ze ook nog de voedingswaarde uitrekenen.
    Enthousiast is de opdracht begroet.
    Maar de uitwerking is vreselijk moeilijk.
    Soms weten wij in onze eigen taal ook niet de juiste benaming voor alle keukenspulllen of keuken- en kookhandelingen …..
    Succes, maar vooral smakelijk eten met jouw zuurkoolpot!
    Smakelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    • Inderdaad, een erge leuk opdracht! Maar ja, vooral ingrediënten weet je natuurlijk niet… Gelukkig kan je alle recepten op je gemak van Internet afhalen in je eigen taal en daarna op je gemak vertalen. Enne, die zuurkoolpot kan je pas na zes weken klaarmaken. Dan is de zuurkool pas genoeg gefermenteerd.

  2. Helaas voor jullie dat de dooi niet is ingetreden, ik denk dat het nu ook wel winter blijft bij jullie of kan het toch nog veranderen?

    Leuk zelf zuurkool maken maar wat een karwei om het naar het zweeds te vertalen, dapper van je hoor.
    Wens je een fijn weekend en hopelijk bevalt ze dan hoef je ook niet langer te wachten 😉

  3. Kop op vandaag! Als de dag voorbij is heb je zeker een voldaan gevoel.
    En dat zelfvertrouwen……nou dat zit wel goed bij jou hoor…..je hebt toch ook niet in een dag leren lezen of fietsen of lopen (of ben je jij al fietsend en lopend geboren).
    Zou wat zijn als Jessica haar kind er lopend uit kwam, hoewel het fijn zou zijn als dat wurmpje zich eens liet zien in deze koude wijde wereld! 🙂
    Liefs Lydia

  4. Veel plezier met zuurkool maken!!

    Corina

  5. Ha leuk, ik had je commentaar al gelezen, je bent weer terug!

  6. ik loop ook een beetje achter, ben ziek geweest en een computerscherm was het laatste wat mijn hoofd kon verdrsgen.

    maar jemgig: nu alweer sneeuw? Dit jaar niet je autosleuteltjes kwijtraken he ;-)?

  7. En was de zuurkool lekker?

  8. Ook al zuurkool, zat ik aan de hutspot, kennen ze dat eigenlijk daar? 😀

    Met jouw Zweeds komt het wel goed, het valt altijd tegen wat je in de klas leert en wat je dan op straat tegen komt, toen ik nog mijn taallessen kreeg dacht ik ook, oh nu kan ik Frans en Duits spreken, snap ik ze allemaal :S

    XXX

    • Nee, ze kenden het niet echt goed… Maar ze hebben het nu gemaakt en ze gaan het eten ook….over 6 weken. Ik ga nog een heleboel recepten vertalen en uitdelen. Wat die hutspot betreft: ze hebben er hier een variant op met ook knolletjes en ramenas erdoor. Ik vind hutspot lekkerder! Ze hebben ook erwtensoep van gele erwten, dat heb ik nog niet geproefd….

  9. Wat leuk! En sterkte met het wachten op Jessica’s baby’tje. Ik hoop dat het vlot en goed zal gaan. Liefs en fijn weekend, Janneke en Leo!!

  10. Leuk, zelf zuurkool maken! Daar zou ik zelf niet zijn opgekomen, wij haalden altijd zuurkool in Duitsland toen we in DK woonden. Die erwtensoep met gele erwten maakte ik wel eens, dus als je nog om een recept verlegen zit…
    Fijne zondag!

Geef een reactie

