Goegekeurd, verzekerd en lid van de bibliotheek, mijn dag kan niet meer stuk !


EN veilig thuisgekomen! nog steeds zonder winterbanden
Het gaat lekker op mijn zweedse les! We hebben een jonge lerares denk ik want ze is vrij dik Ik schat haar tussen 23 en 27 jaar. Ze is een beetje verlegen, maar ze komt al een beetje los dank zij mijn ‘positieve feedback-offensief’. Ze is erg bang om de klas zo maar te laten praten, waarschijnlijk omdat ze bang is dat het een chaos wordt. We hebben vandaag woordvolgorde in een zin geoefend en ze heeft het ideale schema uitgereikt. Ik weet nog dat ik ontleden op de lagere school al zo leuk vond en ik vind het nog steeds leuk!
Na de les moest ik naar de keuring van de Mishubishi. Ze hadden keurig een formulier en ik mocht de auto naar binnen rijden. Het duurde een uur en alles was goed. Alleen had ik de trekhaak thuis laten liggen. Nu heeft hij hem gekeurd alsof er geen trekhaak op zit, wat dat dan ook mag betekenen. Ik ben nu uitgeschreven uit Nederland en krijg mijn inschrijving en mijn nummerplaten met de post (?) toegestuurd. Na de keuring ben ik meteen doorgereden naar de verzekering en ook dat kwam achter elkaar in orde. Ik betaal gewoon 120,– Euro per jaar! Daarna ben ik naar de Bibliotheek gegaan. Dat is een heel groot nieuw gebouw. Het oude gebouw is afgebrand en dat was een verschrikkelijke gebeurtenis in Linköping, een aantal jaar geleden. Ik was maandag al even wezen kijken, maar toen was het zooo druk dat ik weer ben weggegaan. Het is helemaal digitaal geregeld en helemaal gratis! Ik heb nu een pasje met een pincode en daar kan ik ook thuis op inloggen en dan boeken gewoon downloaden en zo,, Ik moet het nog even verder uitzoeken. Ik heb nu het boek Anna, Hanna en Johanna geleend om te lezen voor mijn zweedse les. Ik moet daar een boekbespreking over houden.
Morgen blijf ik de hele dag thuis, was doen, stofzuigen, dweilen, zweeds leren (ik heb maandag een test van de eerste module!), het quiltje afmaken, een wandeling maken naar de vossebessen die ik helemaal was vergeten, een vriendin bellen die een oogoperatie heeft ondergaan, alles in orde maken voor het zelf zuurkool maken met een aantal mensen vrijdagavond. Jullie krijgen daar nog een logje over, kijk maar bij haar in het commentaar.….

Morgen ga ik tutten, de hele dag tutten. Vrijdag heb ik een drukke dag voor de boeg en dan gaat het regenen.

23 Reacties op “Goegekeurd, verzekerd en lid van de bibliotheek, mijn dag kan niet meer stuk !

  1. Een drukke dag dus.
    Fijn dat de Zweedse les leuk is!
    Goed dat de auto nu gekeurd en verzekerd is, dat rijd toch heel wat veiliger. Je moet er niet aan denken dat er een (kleine) aanrijding plaats vind, brrrr…..
    Hoe is het met Jessica? Nog geen baby geboren?

    Ben benieuwd naar je zuurkool makerij, dat deed mijn moeder en oma ook vroeger. Ik heb wel twee Keulse potten, een hele grote (ooit gewonnen, er zaten 264 eieren in) en een kleinere. Maar zuurkool maken heb ik nog nooit gedaan, maar wie weet.

  2. Ik wou reageren op je blogje, maar ben nu even helemaal onder de indruk van die 264 eieren van Mariam!

  3. @Mariam:Goeie genade 264 eieren, wat heb je daar allemaal mee gedaan (behalve uitdelen)
    Ik hou niet zo van zuurkool eerlijk gezegd. Misschien omdat mijn moeder en vader er ook niet dol op waren en we het dus niet vaak aten.
    Heel af en toe moest het wel maar ik vond het naar de varkensstal van mijn oudoom ruiken en at liever helemaal niets dan verplicht zuurkool.

    Vandaag moet ik naar de stad om de wekelijkse boodschappen omdat ik vrijdag weer moet werken.
    Succes met je zweedse lessen en je quiltje, als die kleine er is moet het toch af zijn dus even doorwerken. . . 🙂

    • Ik heb het even in orde gemaakt Haba…..

    • Het enige wat je met 264 eieren kunt doen is Paashaas spelen en de eieren uitdelen! Een keer extra pannenkoeken bakken en een extra cake bakken, maar dan heb je het gehad. De hele familie kon eieren eten. Het is al meer dan 30 jaar geleden, maar die grote pot heb ik nog steeds!

  4. Veel tut plezier vandaag!!

    Corina

  5. Lekker tutteren, is het weer voor. Zo ook voor heerlijke zuurkool.
    Groetjes, Margot

  6. Hé, dat vind ik ook heel leuk, ik wacht het zuurkool maken met veel belangstelling af!
    Groetjes, Gonny

  7. Je bent dus gewoon druk bezig met integreren, heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, de energie spat ervan af!

    De bieb gratis? Zouden meer landen moeten doen 😉

    het komt allemaal goed in elk geval, dat is een ding wat zeker is!

    XXX

  8. hi janneke,

    ik heb vannacht van je gedroomd. grappig hè.
    ik was de tafel bij jullie aan het afruimen.

    doe niet aan droomduiding, maar het betekent vast iets goeds.

    groetjes wil

  9. Zit ik me ook weleens te bedenken om een eigen log te gaan beginnen maar op één of andere manier durf ik niet.

    Corina

  10. Vrouwe Janneke,
    Het doet mij oprecht plezier dat u volop aan het inburgeren bent. Alhoewel ik van taal hield en houd, vond ik ‘zinsontleding’ vroeger een vervelend en droog vak. Ik dacht dat ik zo ook wel voelde welke volgorde ik aan mijn zinsdeeltjes moest geven. Later, toen ik Duits moest studeren, zag ik er het nut plots van in.
    De bibliotheken in België zijn niet echt gratis, maar een mens kan toch voor een habbekrats, t.t.z. een lidgeld voor één jaar, boeken naar huis mede slepen.
    Het woordje ‘tutten’ snap ik in deze context niet. Wij kennen wel het woord ‘optutten’ dat zich opmaken, zich mooi maken betekent.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

    Tot slot nog een grapje. Met behulp van Google zal ik hieronder even mijn tekst in het Zweeds vertalen 🙂

    Lady Janneke,
    Jag är uppriktigt glad att du är hård på naturalisering. Trots att jag älskade och kärlek till språk, jag hittade “parsing” en tidigare torr och tråkig ämne. Jag trodde jag också kände att om jag beställer mina delar fått ge vika. Senare, när jag var tvungen att studera tyska, såg jag den punkt i plötsligt.
    Biblioteken i Belgien är inte riktigt gratis, men en man kan göra för nästan ingenting, dvs en medlemsavgift för ett år, boka hem lug längs.
    Ordet “tjafsa” Jag förstår i detta sammanhang. Vi vet ordet “klä” att stiga, stiga upp medel.
    Med vänliga hälsningar,
    DRS.

    • Nou, dat was helemaal niet gek DRS, helmaal niet gek…. alleen de woordvolgorde klopte niet! Daarvoor heb je nu zo’n handig systeem, maar dan moet je iets weten van onderwerp, gezegde, nw. deel van het gezegde, lijdend voorwerp, bepaling van plaats en bepaling van tijd enz. Hier gaat ook het bijvoeglijk naamwoord mee met of het een ett-woord of een en-woord is of meervoud. Dat geldt ook voor het bijvoeglijke gebruikte voltooid deelwoord : en brunnEN hand(een verbrande hand), ett brunnIT hus (een verbrand huis) en fyra brunnA bilar (vier verbrande auto’s). Ik GENIET er van!!
      Even verder over tutten: tutten is als je een dag van alles op je gemak doet en meer ontspant dan dat je werkt. Je leest eens wat, je maakt even wat schoon, dan ga je even naar de postbus en neemt meteen wat hout uit de houtschuur mee terug, je belt eens iemand, je doet een wasje in de wasmachine, dan maak je een paar foto’s van de sneeuw, je strijkt vier overhemden en vervolgens ga je je blog bijwerken enze. enz. Dat noemen wij tutten. Je doet niets speciaals, maar je bent wel de hele dag genoeglijk bezig….

  11. ik wil ook zo’n bieb… Het wordt hier alleen maar minder! Snap jij dat nou?

    En zelf zuurkool maken? Great!!! I love zuurkool (maar het is helemaal niet goed voor mij, kun je het ook zonder zout maken?)

    • Lydia: Er gaat helemaal niet zo veel zout in het recept wat ik heb, hoor! Ik ben het op het ogenblik in het Zweeds aan het vertalen, pfffffff, valt niet mee.

  12. En lekker getut vandaag?

    • @Toaske: Veel minder gedaan dan ik van plan was natuurlijk. Ik ben snip-snipverkouden en vannacht werd ik om het halfuur wakker van ademnood. Nu heb ik net even een uurtje geslapen, maar ik moet dat recept voor zuurkool nog in het zweeds vertalen……..

  13. Ja, dat weet ik van de bibliotheek. Vorig jaar hadden wij verbindingsproblemen voor internet. Ik naar de bieb, want soms kan je niet meer buiten internet. Ik mocht iedere dag een half uur gratis internetten. Dat mag iedereen, dus wij ook! En als er niemand na mij kwam, mocht het zelfs ook nog langer.

Geef een reactie

