Het was me het dagje wel!


Had ik net lopen opscheppen over het PRACHTIGE weer hier, werd ik vanochtend om een uur of vijf wakker en ik hoorde de wind loeien. Toen ik naar buiten keek, zag ik dat het SNEEUWDE!! 9 november en er valt een dik pak sneeuw, want nu (19.42 uur) sneeuwt het nog steeds en ook niet zuinig! Er is al 10 cm. gevallen. Het blijft allemaal liggen, want gisternacht was het nog -9 graden. Maar ja, niet alleen wij, maar half Östergotland (spreek uit: usterjutland) hadden daar niet op gerekend. We hebben nog zomerbanden om onze auto! Voor 1 december moeten de winterbanden er om zitten. Ik had gisteren een afspraak gemaakt om ze om te ruilen, maar dat kan pas vrijdag. Mijn Nederlandse auto is niet verzekerd, maar toch moesten we die nemen vanmorgen, want Leo had zondag per ongeluk de achterklep van die andere open laten staan: accu leeg. We hebben wel een startkabel, maar we durven dan toch niet te starten en we krijgen de motorklep bijna niet open, dat soort dingen dan. Dus ik heb Leo afgezet op de Uni en ben door gegaan naar school. Ik moest om kwart over acht beginnen en ik was er keihard om acht uur al, ondanks de sneeuw!! Ik was erg trots. Toen ik na mijn les naar huis reed, moest ik heuvelop voor een stoplicht wachten. Daarna kon ik pas na heel veel moeite optrekken, echt heel eng. Bij het volgende stoplicht ben ik heel langzaam over de busbaan doorgereden, zodat ik niet stil hoefde staan. Het leverde me een heel getoeter van auto’s op, maar dat kon me echt niet zo veel schelen. In iedere bocht glibberde je weg, ik was zo bang! Je kan helemaal de rem niet gebruiken in zulke gevallen, je moet remmen op je motor….. En dan moet je rekenen dat het hier dus heuvelachtig is, heuvel af kan je te veel vaart krijgen en heuvelop kan je stil komen te staan en een bocht kan de berm betekenen. Kan je nagaan wat een bocht onderaan een heuvel kan betekenen met een bruggetje over een riviertje! Ik had een lunchafspraak bij mij thuis en die mensen moet ik dan eerst zelf op gaan halen, want er rijdt hier geen bus. Met een vaartje van ten hoogste 35 km. per uur zijn we bij ons aangekomen, alwaar ik pannekoeken heb gebakken samen met mijn vriendin en die twee jongens die erbij waren (ongeveer 20) hebben mijn oprit sneeuwvrij gemaakt en na het eten even de auto gestart zodat ik hun dan in de andere (verzekerde) auto kon rijden. Nou is dat een automaat en dan kan je niet op de motor remmen. Gelukkig vond mijn vriendin een manier om toch op de motor te remmen en dus werd alles toch nog goed opgelost. Tenminste: het sneeuwt nog steeds!!! Morgen moet Leo weer naar de Uni en ik weer naar school en daarna moet mijn ‘nederlandse ‘ auto gekeurd worden voor een zweeds kentekenbewijs. Ik MOET dus wel met die auto naar school dus…. Ik hoor net dat het nog de hele nacht blijft sneeuwen. Nou droom ik er mijn hele leven al van dat ik een keer ingesneeuwd ben, alleen NU komt het zo slecht uit!! En daar komt nog bij, dat het voor die Zweden absoluut geen excuus is als je vanwege het weer het af laat weten. Dat heel Nederland nu plat ligt met drie centimeter sneeuw…………..
Jullie horen het wel……

13 Reacties op “Het was me het dagje wel!

  1. Pas je wel op je autosleutels, Janneke? Als dit een voorteken is van de winter dan kunnen jullie je pret weer op de a.s. maanden!
    Doe je wel heel erg voorzichtig?

  2. Als het zulk weer blijft kan ik jullie een slipcursus aanraden. Ik heb jarenlang in het hoge noorden gereden en dan krijg je vanzelf ervaring, maar wennen doet het nooit! Succes!

  3. Wow nu al sneeuw! Dat beloofd wat voor de rest van de winter, euh herfst.

  4. nou, het is me wat……ik kom pas in de zomer hoor….niks voor mij!!!
    Toi,toi dan maar….zal aan je denken.
    Lydia

  5. Sneeuw????? Jemig……..nu wordt het echt dus. Hier wordt het ook kouder, maar het is nog steeds gewoon grijs zeg maar.

  6. Stoer vrouw !
    Jaloers. Ik.
    Als wintertiep…

    Hoewel ik m’n hart vasthoud voor de komende winter hier…
    Waren wij voorheen voorzien van ’n Subaru Forester met winterbanden (het hele jaar door ; )
    http://url.ie/83×4
    nu hebben we ook maar ’n gewoon Golfje met zomerbandjes :-/

    maar desalniettemin,
    jaloers.

  7. Nou, veel sterkte dan maar.

    Hoe is het eigenlijk met de zwangere Jessica (zo heet ze toch?)?

  8. O wat vind ik je dapper om en met sneeuw en onverzekerde auto te rijden op dat moment omdat je anders niet kan. Petje af hoor. Al hoop ik wel dat de sneeuw nog even hier weg blijft kan het niet gebruiken net als jij het niet kan gebruiken.
    Sterkte met de sneeuw en succes vandaag om op school te komen.

  9. aaaaaah, daarom hou ik dus niet zo van de winter – sneeuw is allemaal goed en wel, ALS je er niet door hoeft te rijden – veel succes xxx

  10. Johoeeeee sneeuw! We hebben hier de eerste sneeuw ook al gehad, maar hij is weer weggesmolten.
    Winterbanden: Hier is de regel “O bis O” (Oktober bis Ostern) en dat is een goeie regel, handig en passend, vaak sneeuwt het eind oktober voor de 1e keer.

Geef een reactie

